Gå til innhold

MSI Wind U90/U100 - Tips, triks og erfaringer


Blippblopp

Anbefalte innlegg

Hei Folkens!

 

Jeg har vært i kontakt med PS.no og spurt dem om hvordan det er med garanti hvis en selv ønsker å oppgradere sin MSI wind.

 

Jeg fikk til svar, At man står fritt til å oppgradere ram selv. Det går ikke utover garantien. (samme regel som gjelder i US) Hvis du klarer å ødelege din msi wind, ved denne oppgraderingen, (tydlige tegn til herping) så vil garantien falle bort. Men du får forsatt garanti selv om garanti beviset er brutt.

 

Når det gjelder HD upgrade, så ble jeg henvist til det firma som reparerer disse maskinene i norge. TXL.no

 

Jeg har nå sendt en forespørsel om hvordan dette påvirker garantien, hvis jeg oppgraderer disk.

 

Venter på svar.

 

 

Legger ved kopi av svar fra ps.no

 

"Hei

 

Vet at du kan oppgradere minne uten at dette på virker garantien, så fremt en evt feil har oppstått pga av oppgradering av minne. Vet ikke hvordan det er med harddisker. Du kan i tillegg høre med TXL som reparerer disse modellene. Deres nettside er www.txl.no

 

Vennlig hilsen

Ted, ps.no"

 

 

 

RetroDude

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Daemon tools oppretter et valgfritt antall dvd-stasjoner (1 som default) som du kan "legge cder i" etter behov.

 

Vlc spiller iso-filer uten at du trenger å montere de med daemon tools.

 

 

Du trenger ikke ha mer enn en virtuell stasjon. Dersom du skal se film kan du mounte den isofilen med film som du ønsker å se. Når du vil spille igjen er det bare å mounte isofilen du lagde av spillcden.

 

Takk for svar! Men som sagt litt grønn her. Dere som har litt peil, er hva lønner seg vedr. film - bruke VLC eller Deamon tools? Hvem har dere best erfaring med ang.videokvalitet (jeg vil ha med undertekster? Eller har dere et bedre forslag til avspillingsprogram som kan kjøre ISO-filer? Og ang. filmer - heter den filen man skal ha ISO tilslutt og er det bare en pr film, eller....? (og kan man endre navn på den, ellers vet man jo ikke hva slags film man har, med mindre man setter den på, og det er jo litt tungvint)

Lenke til kommentar

Deamon tools brukes til å lage en virtuell cd-stasjon på pcen. Hvis du feks skal instellere et spill, program eller brenne ut en cd/dvd du har lastet ned.

 

VLC er et avspillingsprogram du kan se filmer med, og med VLC slipper du altså å 'mounte' cd/dvd'en i Deamon først. Du kan spille av .iso fila direkte i VLC.

 

Hvis du mounter cden i Deamon tools må du alikevel spille den av med et program, feks VLC eller Windows Media Player. Deamon tools er et program for å late som om du har et dvd-drev i pcen. Erru med?

 

Du kan rename .iso fila til hva du vil. Feks fra random_name.iso til Pulp Friction.iso om du ønsker det.

 

VLC viser undertekster, om det er en dvd du kjører velger du jo det bare i menyen på dvden- Hvis det er en divx film så velger du subtitles i menyen til VLC.

Lenke til kommentar

Takk for svært oppklarende og informativt svar ang. Deamond tools og VLC!

 

Vil bare føye til at jeg nå har funnet en mellomløsning: siden hver film jeg vil ha er på nesten 8gb, så har jeg krympet filmene med DVd shrink-programmet (siste versjon som jeg lastet ned gratis fra samme Hippo-side der jeg fant gratis-versjon av siste VLC) til halvparten av størrelsen. Deretter overført hele mappen (en DVD-plate) via USB og lagd den på Wind-harddisken. Spiller deretter av på VLC. Bruker dermed ikke ISO-fil i det hele tatt. Dette funker helt utmerket. Og VLCs siste versjon funker også veldig greit. Hurtigtaster for spoling frem og tilbake er alt + pil høyre/venstre, om det er noen som lurer.

Endret av elektrofilz
Lenke til kommentar

Det visste jeg ikke. Har ikke sett hvor i DVD shrink-programmet jeg kan lage filmene til ISO. Kan du veillede meg her?

 

Kan jo først forklare hvordan jeg går frem: setter inn plata og åpner den via DVD shrink. Deretter velger jeg å ta back-up etter å ha haket av hvor mye jeg vil komprimere (dette tar sin tid)og legger filene i ei mappe på harddisken.

 

Hvis ISO-fil medfører at jeg sparer enda mer diskplass, hadde jeg satt pris på om du fortalte meg hvordan jeg får til å lage ISO-filer via DVD-shrink programmet.

Lenke til kommentar

Sett i plata, åpne dvdshrink:

 

Open disc, kryss ut enable video preview (tar ca 1 min før den er ferdig)

Velg lydspor og undertekster (klikk på diskikonet sånn at du velger hele plata istedet for en og en "mappe".

Tror den standard tilpasser seg størrelsen til en vanlig dvdplate (altså 4.5gb sånn ca). Om du vil ha den enda mindre er det bare skifte den boksen under video fra automatic til custom ratio (fikk en dvd fra 4.5gb til 2262mb)

 

Trykk backup og gjør dine valg.

 

 

(mange dvder har også kopibeskyttelse, men regner med at du kjenner til det. er vel heller ikke lov å si noe om hvordan man omgår de)

 

 

(edit: Link til en how to om dvdshrink)

Endret av Xmir
Lenke til kommentar
Dvdshrink kan også lage iso-filer. Da trenger du bare forholde deg til en fil, og ikke hele mappen. Vlc spiller iso-filer like lett som dvd-mapper.

 

 

Sett i plata, åpne dvdshrink:

 

Open disc, kryss ut enable video preview (tar ca 1 min før den er ferdig)

Velg lydspor og undertekster (klikk på diskikonet sånn at du velger hele plata istedet for en og en "mappe".

Tror den standard tilpasser seg størrelsen til en vanlig dvdplate (altså 4.5gb sånn ca). Om du vil ha den enda mindre er det bare skifte den boksen under video fra automatic til custom ratio (fikk en dvd fra 4.5gb til 2262mb)

 

Trykk backup og gjør dine valg.

 

 

(mange dvder har også kopibeskyttelse, men regner med at du kjenner til det. er vel heller ikke lov å si noe om hvordan man omgår de)

 

 

(edit: Link til en how to om dvdshrink)

 

Hei! Takker for raskt svar. Men "Xmir" - det du beskriver er jo nettopp det jeg også gjør. Mitt spm var hvordan lage om til ISO-filer via DVD shrink, slik "anders iver" sier at det går an. Setter pris på en oppskrift på dette siste.

Lenke til kommentar

Var kanskje litt upresis:

DVD -> iso

 

Etter du har trykket backup velger du

 

"Select backup target" og under create image iso file "ISO image file"

 

Edit: Så lengre opp at du har lagt det i en mappe. I såfall tar du "Re-author" legger til video_ts mappa og gjør det samme.

Endret av Xmir
Lenke til kommentar

En idé å prate filmlagring privat? Kjedelig når to Wind-debatter ødelegges av nesten KUN filmlagringsmas og leveringstidsmas.... *sukk*

 

 

Noen som har lagt inn OS X som dualboot?

Krever det reg.nøkkel?

Er det Leopard?

Funker alt på Wind? Alle usb-porter, tv-utgang, webcam OG lyd-utgang? Hørte nemlig noe om at lyd--ut ikke funka, men mulig noen har funnet løsning på det?

 

Har noen link til sted som greit forklarer hvordan innstallere OS X som dualboot?

Endret av Murmur
Lenke til kommentar

mk1 black limited:

Finnes det bioser som klokker lengre enn 2,0GHz?

 

Siden disse prosessorne er så effektgjerrige og kjølige, bør de vel kunne klokkes til 2,2-2,4GHz uten store problemer.

 

Men da må jeg selvsagt kunne switche mellom en evt. 2,4GHz-klokk og en lavere klokk som jeg kan bruke når maskinen går på batteri.

 

Hvilke muligheter har man i selve biosen? Kan man endre verdier der? Hvis ikke får jeg lage min egen bios :tease:

Lenke til kommentar
Jo, har lest det:)

Men jeg er ingen mekker dessverre, og må klare meg med standardkomponentene til Wind u100 (dog med 2gb ram).

 

Vil altså ikke wlan funke meed OS X?

 

Men lyd ut funker?

 

Nei, wlan funker ikke. Men har akkurat byttet ut kortet med et Dell-kort til et par hundrelapper, og det virker. :-)

 

Lyd ut; aner ikke, det kommer lyd ut av høyttalerne, det holder for meg.

 

mk1 black limited:

Finnes det bioser som klokker lengre enn 2,0GHz?

 

Siden disse prosessorne er så effektgjerrige og kjølige, bør de vel kunne klokkes til 2,2-2,4GHz uten store problemer.

 

Men da må jeg selvsagt kunne switche mellom en evt. 2,4GHz-klokk og en lavere klokk som jeg kan bruke når maskinen går på batteri.

 

Hvilke muligheter har man i selve biosen? Kan man endre verdier der? Hvis ikke får jeg lage min egen bios :tease:

Har ikke sett alternative BIOSer (enda). I 1.08-BIOSen kan du endre til hhv 8%, 15% og 24% overklokking.

 

NB: På batteridrift får du ikke overklokket (uten videre).

Lenke til kommentar
En idé å prate filmlagring privat? Kjedelig når to Wind-debatter ødelegges av nesten KUN filmlagringsmas og leveringstidsmas.... *sukk*

 

 

Noen som har lagt inn OS X som dualboot?

Krever det reg.nøkkel?

Er det Leopard?

Funker alt på Wind? Alle usb-porter, tv-utgang, webcam OG lyd-utgang? Hørte nemlig noe om at lyd--ut ikke funka, men mulig noen har funnet løsning på det?

 

Har noen link til sted som greit forklarer hvordan innstallere OS X som dualboot?

 

Unnskyld meg, men er ikke nettopp denne tråden laget for å få hjelp av andre brukere når du sitter fast? Såvidt jeg kan se, så "prater" jo du med en annen om akkurat ditt problem i flere innlegg. Og det er du selvsagt i din fulle rett til. Men da må du også respektere at andre prøver å få løse sine problemer og få svar herfra, selv om akkurat disse problemene ikke er så veldig interessante for deg! Måtte bare få sagt det!

 

Skal vi heretter si at alle må få komme med spm.når man lurer på noe, og respektere at ikke alle spm som kommer er like relevant for alle brukerne? Jeg spør ikke for å ødelegge en tråd, og det er jeg sikker på at andre heller ikke gjør.

Lenke til kommentar

Overskrifta er vel "MSI Wind U90/U100 - Tips, triks og erfaringer" og ikke "Detaljert forklaring på hvordan se film"... Selvsagt helt ok at du spør, men når du må ha en såååå detaljert forklaring om noe off topic, synes jeg muligens privatforklaring er en bedre idé for både deg og andre.

Endret av Murmur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...