Gå til innhold

Tanker til deg, ang. kristendom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg krever mer respekt for å diskutere.

Krev i vei du... men da må du også vise til noe vi andre kan respektere da....

 

 

Du påståelig kaller mine opplevelser for fantasier, og hva vet du egentlig om det?

 

Ingenting. Men i og med at du ikke kan underbygge en dritt av disse opplevelsene osv er det ikke urimelig å anta at dette er fantasier, er det ikke? Eller tror du på alt folk forteller deg du?

 

Du vet, alt som påståes uten bevis kan avvises uten bevis også... Men for all del, det står deg fritt til å bevise dette... eller la det være og "diskutere" på kristenblogg.no. (Der alle bæljer amen og hallelulja og slår hull i ryggen på hverandre over alle de strålende bevisene de klarer å lage for seg selv.. :) )

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det er bare dere kristne som er så dumme å tror at Gud er årsaken til opplevelsen deres, mens vi ateister vet at det samme kan skje med oss, men det er pokkers meg ikke no jævla gud innvolvert, men det som skjer, skjer av andre naturlige årsaker.

 

Og JA, jeg var en gang "kristen"(dvs jeg trodde på gud), men innså ikke hvor helvetes dumt det var før jeg ble ateist.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Jeg krever mer respekt for å diskutere.

Krev i vei du... men da må du også vise til noe vi andre kan respektere da....

 

Jeg har virkelig prøvd å vise alle respekt. Føler noen seg tråkket på av meg, beklager jeg det.

 

Så lenge man diskuterer sak og ikke person, synes jeg folk må få skrive hva du vil. Siden du er kristen, antar jeg du ikke tror på evolusjon. Du kan rakke ned på evolusjonsteorien så mye du vil uten at jeg føler meg tråkket på, men det beste hadde jo vært om du stilte spørsmål eller pekte på ting du mener er urimelige der.

 

Slik bør ateister også gjøre. Still kritiske spørsmål til de kristne og ikke bare fortell hvor dumme de er. Klarer de ikke å komme med svar, er diskusjonen vunnet.

Lenke til kommentar
Det er bare dere kristne som er så dumme å tror at Gud er årsaken til opplevelsen deres, mens vi ateister vet at det samme kan skje med oss, men det er pokkers meg ikke no jævla gud innvolvert, men det som skjer, skjer av andre naturlige årsaker.

 

Og JA, jeg var en gang "kristen"(dvs jeg trodde på gud), men innså ikke hvor helvetes dumt det var før jeg ble ateist.

 

Fint du har funnet ut hva som er rett for deg.

 

Jeg tar en liten pause fra denne diskusjonen.

Vanskelig å diskutere seriøst, men kanskje det er jeg som er feig, noe jeg regner med mange synes.

 

Takk til alle seriøse debattanter

Endret av Sobrio
Lenke til kommentar
Det er bare dere kristne som er så dumme å tror at Gud er årsaken til opplevelsen deres, mens vi ateister vet at det samme kan skje med oss, men det er pokkers meg ikke no jævla gud innvolvert, men det som skjer, skjer av andre naturlige årsaker.

 

Og JA, jeg var en gang "kristen"(dvs jeg trodde på gud), men innså ikke hvor helvetes dumt det var før jeg ble ateist.

og der har vi ett eksempel på en "dårlig" ateist.

 

Noe av det som gjør det til en "god" ateist/agnostiker/kristen/muslim osv. er at du viser tålmodighet mot de som ikke tror det samme som deg, og klarer å holde deg unna de nedlatende kommentarene.

 

En person er ikke dum bare fordi h*n velger å tro på noe annet enn deg.

 

Du kan på et vis si at de ateistene som sier nedlatene ting og presser på med vitenskapelige fakta for å fremme sin sak, uten å høre på hva de andre sier, er for ateisme, det samme som kristne som sier nedlatende ting til ateister, og holder hardbarket fast på at bibelen har rett, er for kristendommen.

Lenke til kommentar

Delvis enig med fatalicus. Det som kan gjøre en person dum er selvsagt ikke at han tror noe annet enn meg, men hva han tror og ikke minst hvorfor han tror det. Men selv om man mener en person er dum, trenger man ikke si det. Hva er poenget? Prøv heller å forklare de logiske kortslutningene i argumentene hans/hennes.

 

Jeg synes man bør være tålmodig med "dumskapen" til meddebattantene så lenge de er interessert i å lære og sette seg inn i ting de ikke har greie på, som f. eks. evolusjon. Samtidig forstår jeg at det ofte renner over for ateister i debatter med visse kristne. Jeg har generelt få problemer med kristne så lenge de er innstilt på å lære seg mest mulig om verdenen vi lever i. Problemene oppstår når de bare lukker øynene for beviser og ignorerer alt som ikke passer inn i en forhåndsbestemt virkelighetsoppfatning. Det hjelper liksom ikke å være tålmodig med "dumskapen" når "dumrianene" er stolte av "dumskapen" sin.

Lenke til kommentar

Kansje Kristendommen er dum, kansje vi tar feil, men hva om vi har rett?

Ville ikke det svi noe sjukt for dere som har brukt hele deres korte, hedenske liv til å bekjempe kristendommen? Vi kommer alle til å dø en gang, er det ikke da bedre å ha sjangsen til å komme til himmelen enn helvete? Og hvis f.eks. ateistene har rett, det finnes ingen Gud, da blir jeg til jord og livet mitt er ferdig. Dere kan si hva dere vill, men jeg vil heller ta sjansen på å komme til himmelen hvis jeg har rett, enn helvete hvis jeg tar feil.

 

Og hvilken skade kan det gjøre deg å være kristen?

 

Og Sibro, bra du tørr å snakke ut :D

Lenke til kommentar
Kansje Kristendommen er dum, kansje vi tar feil, men hva om vi har rett?

Ville ikke det svi noe sjukt for dere som har brukt hele deres korte, hedenske liv til å bekjempe kristendommen? Vi kommer alle til å dø en gang, er det ikke da bedre å ha sjangsen til å komme til himmelen enn helvete? Og hvis f.eks. ateistene har rett, det finnes ingen Gud, da blir jeg til jord og livet mitt er ferdig. Dere kan si hva dere vill, men jeg vil heller ta sjansen på å komme til himmelen hvis jeg har rett, enn helvete hvis jeg tar feil.

 

Og hvilken skade kan det gjøre deg å være kristen?

 

Pascal's Wager

 

- antar at det finnes en gud

- antar at den korrekte guden blir tilbedt

- antar at gud belønner og straffer

Endret av Nenro
Lenke til kommentar
Dere kan si hva dere vill, men jeg vil heller ta sjansen på å komme til himmelen hvis jeg har rett, enn helvete hvis jeg tar feil.

Som du sier, vi kan si hva vi vil. Implisitt, rasjonelle argumenter vil ikke ha noen innvirkning. Likevel, hva om det viser seg at den egentlige guden er en som ble glemt for lenge siden, og han nå er drittsur for at dere har tilbedt en falsk gud og lar dere brenne i helvete til evig tid som straff? Er det ikke bedre å halvgardere seg, og la være å tilbe *noen* av de tusenvis av gudene vi evt. må velge mellom hvis vi skal begynne å tro på en?

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at det finnes en ekte gud som kan forsvinna, en gud som er mektig ville ikke ha latt mennesker glemme ham, han ville ha kjempet seg selv frem slik at flere og flere tror.

Spør deg heller om hva guden din hadde blitt hvis ingen lenger trodde/tenkte på ham.....

 

Da hadde jo akkurat det samme skjedd med den guden og det er ikke en dritt den guden kan gjøre med det.... :)

Men hvem snakker om gammel gud? Kanskje det er allah du havner hos? Han er fly forbanna på alle som ikke tror på akkurat ham, har du tenkt på det? Hvordan i all verden kan du være sikker på at det er den riktige guden du tilber? Du fornekter glatt alle andre guder, men evner ikke å forstå hvorfor ateister fornekter din... merkelig fenomen! :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg tviler på at det finnes en ekte gud som kan forsvinna, en gud som er mektig ville ikke ha latt mennesker glemme ham, han ville ha kjempet seg selv frem slik at flere og flere tror.

Vel.. for å være på den sikre siden (ref. din "heller komme til himmelen hvis du har rett enn helvete hvis du har feil") så burde du kanskje vurdere å konvertere til Islam... ser ut til å være det som vokser raskest...

 

Eller kanskje tilby alle guder (Gud, Jehova, Allah, Shiva, Tor, Odin etc)..

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at det finnes en ekte gud som kan forsvinna, en gud som er mektig ville ikke ha latt mennesker glemme ham, han ville ha kjempet seg selv frem slik at flere og flere tror.

 

En mektig gud ville ikke hatt problemer med å få folk til å tro på seg i det hele tatt. Tanken på at universets skaper sliter som faen med å få skapningene sine til å tro på han, er ganske vittig.

 

Må bare påpeke at islam sier at kristne kommer til en "nesten like god himmel" som den muslimene kommer til :p

 

Kilde?

Lenke til kommentar

Jeg er kristen, og er helt sikker på at det finnes en Gud.

 

Jeg er ikke en sånn kjempekristen person som går i kirken hver søndag og venter med sex til etter jeg er gift. Slik er jeg ikke. Egentlig prøver jeg bare så godt jeg kan å være et godt menneske. Og det er vel det kristendommen egentlig går ut på. Jeg går ikke rundt og later som jeg er "tøff" og banner mellom annet hvert ord, og mobber aldri. Og jeg tror på Gud, og vet med ekstremt stor sikkerhet at han eksisterer. Ikke spør meg hvordan jeg det det.

Lenke til kommentar
Jeg er kristen, og er helt sikker på at det finnes en Gud.

 

Jeg er ikke en sånn kjempekristen person som går i kirken hver søndag og venter med sex til etter jeg er gift. Slik er jeg ikke. Egentlig prøver jeg bare så godt jeg kan å være et godt menneske. Og det er vel det kristendommen egentlig går ut på. Jeg går ikke rundt og later som jeg er "tøff" og banner mellom annet hvert ord, og mobber aldri. Og jeg tror på Gud, og vet med ekstremt stor sikkerhet at han eksisterer. Ikke spør meg hvordan jeg det det.

 

Hvor ekstrem stor sikkerhet snakker vi om her? Du har sett/hørt/luktet på gud? Eller har du opplevd dette i drømme? Sammen med andre kanskje? Du virker så sikker....

 

 

Når du sier du prøver å være et godt menneske mener du da at du som kristen er i en særs stilling som har gud som vakthund og "dørvakt", så og si, for å passe på at du gjør de riktige tingene? Jeg, som er ateist, klarer så klart ikke dette, eller? :) Jeg har ingen som truer meg til å være snill, jeg må velge dette selv. Hvis du ble redd nå kan jeg si at jeg har vært snill UTEN guds tankefengsel i snart førti år..... Uten å drepe noen, voldta noen, stjele fra noen eller mobbe noen. :) Var ikke vanskelig i det hele tatt! Jeg gjør stort sett mot andre som jeg vil at andre skal gjøre mot meg..... Enkelt! :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...