Gå til innhold

Tanker til deg, ang. kristendom


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest mange tråder og innlegg på diskusjon.no, er det ingen tvil om at det kun er en liten prosent som "tror på Gud i 2008" her inne. Merkelig hvor mange som mener at fordi vi lever i 2008, kan man ikke tro på Jesus... - men samma det.

 

En ting de fleste er opptatt av er beviser. "Jeg tror ikke, for jeg ser, hører og føler ikke"

Ordet "bevis" er nesten med i samtlige tråder om tro.

 

Jeg skrev et innlegg tidligere, hvor jeg delte noen av mine overnaturlige opplevelser med Gud.

Jeg fikk til svar,

"merkelig hvor godt argument personlige opplevelse er for et menneske, og hvor dårlig det er for andre"

– Personen som skrev dette var på utkikk etter bevis. Da jeg kom med ”bevis" avviste han muligheten for at det hadde skjedd.

 

I verden i dag finnes det nærmere to milliarder kristne, ikke alle er personlig troende (for all del), men det er likevel et ekstremt høyt antall.

Kristendommen er også det livssynet som vokser mest, også mer enn humanetikere/agnostikere.

 

Til tross for hvor mange beviser folk kommer med så må Gud oppleves selv, man kan ikke bli kristen, med andres opplevelse som utgangspunkt - that I agree with!

 

Likevel vil jeg si at det er veldig vanskelig å komme med beviser, når de blir kategorisk avvist som mulige!

Dere spør om beviser, og jeg mener ikke at de enkeltes vitnesbyrd skal overbevise dere, men at dere tør å avvise muligheten, forstår jeg ikke… når det faktisk er millioner på millioner som opplever de samme tingene med Gud, hver dag.

Mitt spørsmål til alle dere som mener "hvordan kan man tro på Gud i 2008" er, har du prøvd det ut?

 

Jeg spør igjen, har du prøvd det ut?

Alt avhenger av egen tro, og mange av dere avviser muligheten for at den kristne Gud eksisterer, mens dere er overbevist at alt er skapt av ingenting… Jeg sier ikke at jeg ikke tror på evolusjonsteorien (ikke diskuter det her, har ingenting med saken å gjøre)

For meg ville det krevd utrolig mye tro, å tro at det IKKE er en kraft/Gud som skapte oss, men at vi har kommet fra ingenting…

Du trenger heller ikke å slutte å tro på mye av det du tror på, selv om du gir Gud en sjanse!

 

Jeg tror nok ingen blir "frelst" av dette innlegget her på diskusjon.no, og det er faktisk heller ikke meningen... Det jeg ønsker å oppnå med dette handler om holdning.

Jeg er veldig lei av å lese "ingen kan vel tro på Gud i dag?". Slike spørsmål finner jeg merkverdige, da det er flere som tror på den kristne Gud, enn det er mennesker som tror på det du (som spør) gjør. I Afrika har antall kristne tredoblet de siste tretti årene. Det spås at det vil være ca 650 millioner kristne i Afrika i 2025.

I kina blir det frelst flere folk hver dag, enn det blir født.

I Amerika er det utrolig mange som tror på Jesus. Fra wikipedia, jeg er ikke sikker på om dette stemmer, det virket nesten litt i overkant mye, men verdt å legge ut:

”The largest religion in the US is Christianity, practiced by the majority of the population (nearly 76.5% in 2001.

 

Antall kristne øker drastisk over hele verden, med unntak fra i vesten.

Kristendommen opplever ok tall i den vestlige verden og, men ikke på langt nær det samme som i Afrika, Asia og Amerika.

Mange vil nok komme med en konklusjon om det handler om at i vesten er vi mye mer opplyste og derfor tror vi ikke like mye på Gud her….

 

Har dere tenkte på at det kanskje har noe med at i vesten har vi overflod med penger, vi ”trenger” liksom ingen Gud, helt til ja….

”I vesten har vi så utrolig mye å fylle hodene våres med, at vi ikke gidder dette religionsgreiene”

Afrikanerne må også bli overbevist, de har til og med enda flere religioner å velge mellom!

Og for mange er det ikke den logiske delen av oss som må bli overbevist, men den åndelige. Hvem kan påstå og si at Afrikanere henger etter åndelig sett?

 

En annen interessant faktor er at det er pinsevekkelsen som opplever klart størst økning. Altså den karismatiske bevegelsen, som søker Jesus på en mer direkte og levende måte opplever størst fremgang.

 

Jeg er overbevist om Guds eksistens, men jeg har forståelse for at du ikke er det. Det jeg ikke forstår er at så mange kan benekte Gud som en mulighet, da det er verdens klart største ”livssyn”

 

Takk for oppmerksomheten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kristendommen er også det livssynet som vokser mest, også mer enn humanetikere/agnostikere.

Kilde?

 

Likevel vil jeg si at det er veldig vanskelig å komme med beviser, når de blir kategorisk avvist som mulige!

Dere spør om beviser, og jeg mener ikke at de enkeltes vitnesbyrd skal overbevise dere, men at dere tør å avvise muligheten, forstår jeg ikke… når det faktisk er millioner på millioner som opplever de samme tingene med Gud, hver dag.

Mitt spørsmål til alle dere som mener "hvordan kan man tro på Gud i 2008" er, har du prøvd det ut?

1. Beviser bør være falsiferbare; anekdoter f.eks. er sjeldent dette, spesielt på et nettforum.

2. Millioner av mennesker har oppled andre guder enn den kristne Gud - tenker du ofte over det? (Millioner av mennesker har opplevd rus, for øvrig, mind you. :) )

3. Uten at jeg vil gå noe nærmere inn på det: Ja, jeg har prøvd å 'tro på gud', men det hjalp ikke.

 

Alt avhenger av egen tro, og mange av dere avviser muligheten for at den kristne Gud eksisterer, mens dere er overbevist at alt er skapt av ingenting… Jeg sier ikke at jeg ikke tror på evolusjonsteorien (ikke diskuter det her, har ingenting med saken å gjøre)

For meg ville det krevd utrolig mye tro, å tro at det IKKE er en kraft/Gud som skapte oss, men at vi har kommet fra ingenting…

Du trenger heller ikke å slutte å tro på mye av det du tror på, selv om du gir Gud en sjanse!

1. Ja, egen tro. Jeg for min del velger å tro på meg selv og de rundt meg - noe jeg kan se, føle og ofte ta på.

Men ofte går egen tro ut i demokratiet, og blir den rette tro: Den rette tro.

2. Du lyver - jeg tror ikke at 'alt ble skapt av ingenting'.

3. For meg virker det som det ville krevd mer tro, å tro at det finnes en uendelig entitet som skapte oss, samtidig som man tror at denne entiteten ikke ble skapt av noe(n) ...

 

Jeg tror nok ingen blir "frelst" av dette innlegget her på diskusjon.no, og det er faktisk heller ikke meningen... Det jeg ønsker å oppnå med dette handler om holdning.

Jeg er veldig lei av å lese "ingen kan vel tro på Gud i dag?". Slike spørsmål finner jeg merkverdige, da det er flere som tror på den kristne Gud, enn det er mennesker som tror på det du (som spør) gjør.

Jeg er enig med deg om at det i dag finnes mange grunner til å tro på en gud, så det spørsmålet er ganske ubrukelig.

Jeg er veldig uenig med deg når det kommer til "flertallet har rett": Hva om en muslim eller hindu spør deg om dette?

 

Er din gud bedre enn muslimens eller hinduens? I så fall faller argumentet ditt.

Er alle gudene deres gyldige? I så fall faller guden din. :)

 

Antall kristne øker drastisk over hele verden, med unntak fra i vesten.

Kristendommen opplever ok tall i den vestlige verden og, men ikke på langt nær det samme som i Afrika, Asia og Amerika.

Mange vil nok komme med en konklusjon om det handler om at i vesten er vi mye mer opplyste og derfor tror vi ikke like mye på Gud her….

 

Har dere tenkte på at det kanskje har noe med at i vesten har vi overflod med penger, vi ”trenger” liksom ingen Gud, helt til ja….

”I vesten har vi så utrolig mye å fylle hodene våres med, at vi ikke gidder dette religionsgreiene”

Riktig. Vi trenger ingen gud. Situasjonen vår trenger ingen frelser: Vi har frelst oss selv.

Vesten er relativt sett det beste stedet å bo på denne jord.

 

Afrikanerne må også bli overbevist, de har til og med enda flere religioner å velge mellom!

Og for mange er det ikke den logiske delen av oss som må bli overbevist, men den åndelige. Hvem kan påstå og si at Afrikanere henger etter åndelig sett?

 

En annen interessant faktor er at det er pinsevekkelsen som opplever klart størst økning. Altså den karismatiske bevegelsen, som søker Jesus på en mer direkte og levende måte opplever størst fremgang.

 

Jeg er overbevist om Guds eksistens, men jeg har forståelse for at du ikke er det. Det jeg ikke forstår er at så mange kan benekte Gud som en mulighet, da det er verdens klart største ”livssyn”

At flere tror noe, gjør det ikke sant.

At mennesket er et påvirkelig flokkdyr, der i mot, er veldig sant. Ref. verdenshistorien.

Lenke til kommentar
Kristendommen er også det livssynet som vokser mest, også mer enn humanetikere/agnostikere.

Bevis, takk.

 

Ikke at det har noe å si for om kristendommen er sann eller ikke.

 

Dere spør om beviser, og jeg mener ikke at de enkeltes vitnesbyrd skal overbevise dere, men at dere tør å avvise muligheten, forstår jeg ikke… når det faktisk er millioner på millioner som opplever de samme tingene med Gud, hver dag.

Det er også millioner på millioner som opplever ting med andre guder. Hva er ditt poeng?

 

Jeg spør igjen, har du prøvd det ut?

Jeg ser hvordan troende er, og jeg får bare avsmak. De som tror på Gud i 2008 må forkaste fakta med vilje og dikte opp bortforklaringer hele tiden.

 

Alt avhenger av egen tro, og mange av dere avviser muligheten for at den kristne Gud eksisterer, mens dere er overbevist at alt er skapt av ingenting…

Nei, ingen er "overbevist at alt er skapt av ingenting". Vennligst kutt ut løgnene.

 

Jeg er veldig lei av å lese "ingen kan vel tro på Gud i dag?". Slike spørsmål finner jeg merkverdige, da det er flere som tror på den kristne Gud, enn det er mennesker som tror på det du (som spør) gjør.

MEN DET ER FULLSTENDIG IRRELEVANT. Bare fordi milliarder av fluer spiser bæsj så betyr ikke det at det er noe for meg.

 

I Afrika har antall kristne tredoblet de siste tretti årene. Det spås at det vil være ca 650 millioner kristne i Afrika i 2025.

I kina blir det frelst flere folk hver dag, enn det blir født.

Kilder, takk.

 

Antall kristne øker drastisk over hele verden, med unntak fra i vesten.

Det øker drastisk der folk mangler utdannelse og kunnskap, ja. Der kristendommen kan benytte seg av folk i desperate situasjoner for å lure og hjernevaske dem.

 

En annen interessant faktor er at det er pinsevekkelsen som opplever klart størst økning. Altså den karismatiske bevegelsen, som søker Jesus på en mer direkte og levende måte opplever størst fremgang.

Du mener de som bruker propaganda og hjernevaskingsmetoder?

Lenke til kommentar
hva mener du med å prøve det ut?

 

Det burde jeg kanskje utdypet, takk for spørsmålet:)

 

Gi kristendommen en skikkelig sjanse / prøv det ut.

Ikke ”bare” be en bønn før du legger deg, typisk "finnes du, gi meg et tegn NÅ!". Prøv å be, mer enn én gang, åpn sinnet og hjertet ditt, slik at du kan gi Gud en skikkelig sjanse (til å svare deg). Prøv å gå på et møte/ Gudstjeneste, alt etter hva slags stil som passer deg best. Bruk tid og søk – du har ingenting å tape.

Det kan også være lurt å finne noen å prate med, stille spørsmål (gjerne kritiske).

Lenke til kommentar
Prøv å be, mer enn én gang, åpn sinnet og hjertet ditt, slik at du kan gi Gud en skikkelig sjanse (til å svare deg). Prøv å gå på et møte/ Gudstjeneste, alt etter hva slags stil som passer deg best. Bruk tid og søk – du har ingenting å tape.

Jo, du har tid å tape. Tid man kunne brukt på noe som faktisk er nyttig eller morsomt.

Lenke til kommentar
hva mener du med å prøve det ut?

 

Det burde jeg kanskje utdypet, takk for spørsmålet:)

 

Gi kristendommen en skikkelig sjanse / prøv det ut.

Ikke ”bare” be en bønn før du legger deg, typisk "finnes du, gi meg et tegn NÅ!". Prøv å be, mer enn én gang, åpn sinnet og hjertet ditt, slik at du kan gi Gud en skikkelig sjanse (til å svare deg). Prøv å gå på et møte/ Gudstjeneste, alt etter hva slags stil som passer deg best. Bruk tid og søk – du har ingenting å tape.

Det kan også være lurt å finne noen å prate med, stille spørsmål (gjerne kritiske).

 

Samme til deg: Prøv å sett deg ned og les litt om evolusjon og big bang. Du har ingenting å tape på det, tvert i mot øker din visdom og forståelse for at verden rundt deg ikke er skapt og tilrette lagt oss, men at vi og alt som lever i den har tilpasset oss verden vi lever i! Jeg tror ikke at alt kom fra ingenting, det er du som tror det når du postulerer en gud som kommer fra ingenting... Du skjønner, selv om vi enda ikke vet hvordan alt skjedde og hvordan big bang foregikk betyr faktisk ikke at vi omgående hopper til plan B, som du , og sier at gud må ha gjort det.

 

Men jeg vet ikke om du evner å se dette i helhet enda, til det virker du alt for opptatt av å TRO og tro hardt på denne guden din. Du tror at alle som ikke ser denne guden har misset noe, men vi har ikke det. Tvert i mot har evolusjon og vitenskapen åpnet mine øyne i forhold til min plass i naturen og i det naturlige kretsløpet. Det du tror du hersker over VET jeg at jeg er kun en liten del av.

 

Men fortsett å håpe, det er alt du har å håpe på.... For er man ateist så er man ateist, da blir det å lyve for seg selv å tro på en gud. Og som de over meg her har svart, hvem sier at dette er den rette gud? Du? :)

Lenke til kommentar

Bønn alene skal være nok.

 

 

Lukas 11:9-10

"Jeg sier dere: Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får. Den som leter, han finner. Og den som banker på, skal det lukkes opp for."

 

Også kommer delen som virkelig treffer:

 

Lukas 11:11-13

"Finnes det en far blant dere som vil gi sønnen sin en orm når han ber om en fisk, eller gi ham en skorpion når han ber om et egg? Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da Far i himmelen gi Den hellige ånd til dem som ber ham!"

 

 

Johannes og Matteus er mye enige (Matteus 7:7-11 sier omtrent det samme som det over).

 

Johannes 16:23

"Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ber Far om noe, skal han gi dere i mitt navn."

 

Matteus 6:5

"Når dere ber, skal dere ikke gjøre som hyklerne. De liker å stå i synagogene og på gatehjørene og be for å vise seg for folk. Sannelig, jeg sier dere: De har fått sin lønn.

Men når du ber, skal du gå inn i ditt rom og lukke din dør og be til din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg"

 

 

Edit: Jeg burde kanskje sitert en online-bibel istedetfor å skrive :)

Endret av jmk
Lenke til kommentar

"Kristendommen er også det livssynet som vokser mest, også mer enn humanetikere/agnostikere"

Kan dessverre ikke komme med noen kilde, her og nå. Jeg har lest dette, og skal prøve å finne det, så fort som mulig. Beklager glippen.

 

jmk:

"1. Beviser bør være falsiferbare; anekdoter f.eks. er sjeldent dette, spesielt på et nettforum.

2. Millioner av mennesker har oppled andre guder enn den kristne Gud - tenker du ofte over det? (Millioner av mennesker har opplevd rus, for øvrig, mind you. )

3. Uten at jeg vil gå noe nærmere inn på det: Ja, jeg har prøvd å 'tro på gud', men det hjalp ikke."

 

1. Vel, jeg skal ikke bruke mer tid på beviser. Jeg ville bare påpeke at mange spør etter bevis, og når kristne kommer med det de selv mener er bevis, blir de (ofte) bare ignorert (på d.no)

 

2. Ja, jeg tenker faktisk ofte på det:) Det er vanskelig å forklare hvorfor den kristne Gud er mer rett enn andre Guder, spesielt når jeg ikke kan bruke mine beviser. Hvis jeg skal prøve å ikke se på min tro når jeg svarer, så er det faktum at kristendommen øker klart mest et lite tegn, for all del, det er ikke noe bevis, men en liten indikasjon er det.

 

3. Prøv igjen:)

 

jmk:"

1. Ja, egen tro. Jeg for min del velger å tro på meg selv og de rundt meg - noe jeg kan se, føle og ofte ta på.

Men ofte går egen tro ut i demokratiet, og blir den rette tro: Den rette tro.

2. Du lyver - jeg tror ikke at 'alt ble skapt av ingenting'.

3. For meg virker det som det ville krevd mer tro, å tro at det finnes en uendelig entitet som skapte oss, samtidig som man tror at denne entiteten ikke ble skapt av noe(n) ..."

 

1. Det respekterer jeg helt, for meg blir det alt for enkelt, "å bare tro på meg selv, og det jeg ser"

2. Jeg beklager påstanden. Jeg mener naturligvis ikke "ingenting", det jeg mente med ingenting var, "ikke en Gudommelig kraft". Beklager.

3. Ja, at Gud har levd evig er for meg umulig å forstå. Heldigvis er jeg så sikker på Guds eksistens, at jeg ikke plages med det spørsmålet

 

jmk:

"Jeg er veldig uenig med deg når det kommer til "flertallet har rett": Hva om en muslim eller hindu spør deg om dette?

-

Er din gud bedre enn muslimens eller hinduens? I så fall faller argumentet ditt.

Er alle gudene deres gyldige? I så fall faller guden din. "

 

Jeg sier ikke at flertallet har rett... Jeg bare påpeker at når det er SÅ mange som tror på Gud, er det ikke "håpløst å kunne tro på noe slikt i 2008"

 

Om min Gud er bedre enn andres... Jeg skal ikke legge meg oppi om det er noe i andre religioner. Men, om jeg skal prøve å være objektiv, så er den kristne Gud den mest troverdige Guden.

 

jmk:

"Riktig. Vi trenger ingen gud. Situasjonen vår trenger ingen frelser: Vi har frelst oss selv.

Vesten er relativt sett det beste stedet å bo på denne jord."

Vi trenger ingen Gud nei... Der har vi problemet. Jeg er redd mange vil få seg en støkk, den dagen de forlater jorden....

 

jmk:

"At flere tror noe, gjør det ikke sant.

At mennesket er et påvirkelig flokkdyr, der i mot, er veldig sant. Ref. verdenshistorien."

Helt enig! Men, når mange velger å gjøre noe / stå for noe, er det en god indikasjon for at noe KAN være rett.

 

Pricks:

"Det er også millioner på millioner som opplever ting med andre guder. Hva er ditt poeng?"

Mitt poeng er at det er skummelt å avvise muligheten om at den kristne Gud finnes. Jeg har aldri sagt at ikke andre religiøse også opplever ting...

 

Pricks:

"Jeg ser hvordan troende er, og jeg får bare avsmak. De som tror på Gud i 2008 må forkaste fakta med vilje og dikte opp bortforklaringer hele tiden."

Jeg beklager virkelig hvis jeg er ufyselig på noen måte, det er ikke meningen. Jeg har både respekt og forståelse for ditt syn.

Jeg forkaster aldri fakta med vilje, men jeg undersøker ikke bare den vitenskapelige biten av faktaen. Jeg tror også på en åndelig verden, og den har JEG personlig fått bevist mange ganger, så den må jeg også ta hensyn til.

 

Pricks

"Nei, ingen er "overbevist at alt er skapt av ingenting". Vennligst kutt ut løgnene."

Jeg beklager påstanden, var ikke ment slik. Se svar på samme spørsmål ovenfor.

 

Pricks

"MEN DET ER FULLSTENDIG IRRELEVANT. Bare fordi milliarder av fluer spiser bæsj så betyr ikke det at det er noe for meg"

La meg omformulere meg litt. Om milliarder av MENNESKER spiser fluer, for å holde seg friske, ville jeg sannelit sjekket det ut, for hvorfor ville de ellers spist de?

 

Pricks:

"Kilder, takk."

På bunnen står det om hvor mange kristne det spås å bli:

http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_...in_Africa_today

 

Pricks:

"Det øker drastisk der folk mangler utdannelse og kunnskap, ja. Der kristendommen kan benytte seg av folk i desperate situasjoner for å lure og hjernevaske dem."

Det var da voldsomt. Jeg tror det er mange her som ikke vet helt hva personlig tro handler om. Det handler om å noe Gudommelig, overnaturlig, åndelig.. Det er ikke sånn at Afrikanere uten utdannelse IKKE trenger å bli åndelig overbevist, det trenger de på nøyaktig samme måte som vi i vesten. Jeg ønsker ikke å heve meg over (på et åndelig plan) bare fordi jeg er Norsk (fra vesten)

 

Pricks:

"Du mener de som bruker propaganda og hjernevaskingsmetoder"

Nei, jeg mener de som forkynner om den levende Jesus:)

 

Jeg er klar over at det mangler noen kilder. Det er noen uker siden jeg skrev det, jeg ventet med å publisere det. Jeg skal legge ut kildene så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Bønn alene skal være nok.

 

 

Lukas 11:9-10

"Jeg sier dere: Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får. Den som leter, han finner. Og den som banker på, skal det lukkes opp for."

 

Også kommer delen som virkelig treffer:

 

Lukas 11:11-13

"Finnes det en far blant dere som vil gi sønnen sin en orm når han ber om en fisk, eller gi ham en skorpion når han ber om et egg? Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da Far i himmelen gi Den hellige ånd til dem som ber ham!"

 

 

Johannes og Matteus er mye enige (Matteus 7:7-11 sier omtrent det samme som det over).

 

Johannes 16:23

"Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ber Far om noe, skal han gi dere i mitt navn."

 

Matteus 6:5

"Når dere ber, skal dere ikke gjøre som hyklerne. De liker å stå i synagogene og på gatehjørene og be for å vise seg for folk. Sannelig, jeg sier dere: De har fått sin lønn.

Men når du ber, skal du gå inn i ditt rom og lukke din dør og be til din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg"

 

 

Edit: Jeg burde kanskje sitert en online-bibel istedetfor å skrive :)

 

 

Bønn alene er nok. Grunnen til at jeg anbefaler flere måter å bli kjent med Gud på er, at mange nok ikke åpner seg opp for et svar når de "bare" ber en kort bønn de har lært, eller noe.

Men, for all del, bønn er nok får å bli kjent meg Gud... Det var bla. slik jeg ble kjent med han.

Lenke til kommentar

Beklager at svarene blir litt rotete, men slik blir det når folk skriver, mens jeg driver å svarer en... :)

Noe jeg setter pris på.

 

For å svare en her...

Jeg har absolutt lest og vurdert evelusjonsteorien. Hvem har sagt at jeg ikke tror på den? Jeg er faktisk veldig usikker når det gjelder det, men jeg vurderer absolutt muligheten for at mye av evelusjonsteorien stemmer:) Forskjellen er bare at jeg tror Gud står bak utviklingen.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest mange tråder og innlegg på diskusjon.no, er det ingen tvil om at det kun er en liten prosent som "tror på Gud i 2008" her inne. Merkelig hvor mange som mener at fordi vi lever i 2008, kan man ikke tro på Jesus... - men samma det.

 

Kanskje du skal sette deg litt inn i grunnene folk oppgir for å ikke tro, da ville ikke året 2008 ha så stor betydning.

 

En ting de fleste er opptatt av er beviser. "Jeg tror ikke, for jeg ser, hører og føler ikke"

Ordet "bevis" er nesten med i samtlige tråder om tro.

 

Du bør være takknemlig for såkalte bevis, det er viten som gir deg de mange fordeler du omgir deg med daglig. Hvordan skulle man møtt verden uten bevis, med rene antagelser?

 

Jeg skrev et innlegg tidligere, hvor jeg delte noen av mine overnaturlige opplevelser med Gud.

Jeg fikk til svar,

"merkelig hvor godt argument personlige opplevelse er for et menneske, og hvor dårlig det er for andre"

– Personen som skrev dette var på utkikk etter bevis. Da jeg kom med ”bevis" avviste han muligheten for at det hadde skjedd.

 

Dette er ikke bevis, det er en tom og verdiløs påstand. Likeledes kan man ikke påstå at det er best å bo i et samboerforhold eller være enslig, hvis man ikke klarer å begrunne påstanden.

 

I verden i dag finnes det nærmere to milliarder kristne, ikke alle er personlig troende (for all del), men det er likevel et ekstremt høyt antall.

Kristendommen er også det livssynet som vokser mest, også mer enn humanetikere/agnostikere.

 

Det at tallene er høye er ingen garanti for at noe er sant. Det finnes flere religioner i verden enn kristendom, oppslutningen er også her høy. Nazistene var også mange, ser du?

 

Mitt spørsmål til alle dere som mener "hvordan kan man tro på Gud i 2008" er, har du prøvd det ut?

 

Har du forsøkt deg som ikke-troende?

 

Alt avhenger av egen tro, og mange av dere avviser muligheten for at den kristne Gud eksisterer, mens dere er overbevist at alt er skapt av ingenting… Jeg sier ikke at jeg ikke tror på evolusjonsteorien (ikke diskuter det her, har ingenting med saken å gjøre)

For meg ville det krevd utrolig mye tro, å tro at det IKKE er en kraft/Gud som skapte oss, men at vi har kommet fra ingenting…

 

Først og fremst er det ingen som hevder at alt er skapt av ingenting. Vitenskapen gir gode forklaringer på livets opprinnelse og utviklingen av liv. Hvor stor er sjansen for at en Gud bare ble til av seg selv? Et stort smell, så var Gud på plass som herre over universet.

 

I Afrika har antall kristne tredoblet de siste tretti årene. Det spås at det vil være ca 650 millioner kristne i Afrika i 2025.

 

I Afrika er det også mest fattigdom og lavest utdanning. Er det ikke forståelig at folk ønsker seg noe mer enn sin ofte triste skjebne?

 

I kina blir det frelst flere folk hver dag, enn det blir født.

 

Statistikk/tall, takk?

 

I Amerika er det utrolig mange som tror på Jesus. Fra wikipedia, jeg er ikke sikker på om dette stemmer, det virket nesten litt i overkant mye, men verdt å legge ut:

”The largest religion in the US is Christianity, practiced by the majority of the population (nearly 76.5% in 2001.

 

Forstår du at dette blir et særdeles tynt grunnlag? Jo, fordi det er så mange som tror, derfor må det være sant.

 

Mange vil nok komme med en konklusjon om det handler om at i vesten er vi mye mer opplyste og derfor tror vi ikke like mye på Gud her….

 

Tror du traff spikeren der. Ideen om Gud og evig liv er hinsides.

 

Har dere tenkte på at det kanskje har noe med at i vesten har vi overflod med penger, vi ”trenger” liksom ingen Gud, helt til ja….

”I vesten har vi så utrolig mye å fylle hodene våres med, at vi ikke gidder dette religionsgreiene”

 

Dette har jeg hørt så mange ganger før.

 

Penger og kapital er nødvendig for at samfunnshjulene skal svive, og at du skal kunne ha et godt og anstendig liv.

Det samme kan vel sies om de som bruker tiden på Gud, hvorfor ikke Tor eller Muhammed, osv?

 

Jeg er overbevist om Guds eksistens, men jeg har forståelse for at du ikke er det. Det jeg ikke forstår er at så mange kan benekte Gud som en mulighet, da det er verdens klart største ”livssyn”

 

Jeg tror faktisk ikke du har forståelse overhodet.

 

Ugyldige argumenter, stigmatiserende og feilaktige opplysninger preger dine meninger.

Endret av SEO
Lenke til kommentar
Var ikke bønnene mine gode nok for Far?

 

Dessverre kan ikke jeg uttale meg, ettersom jeg ikke kjenner din historie.

Men, jeg tror absolutt din bønn var god nok:) Det jeg spør deg om er, tok du deg tid til å lytte etter svar?

 

I følge DENNE linken ligger kristendom LANGT nede på lista, så det du sier er løgn min venn:

 

Om jeg gjør en feil, betyr det at jeg er en løyner?

 

Nå skal det sies at jeg har sett mange sider som sier en ting, og KUN denne ene fra deg som sier noe annet...

Lenke til kommentar

Man kan ikke bare prøve å tro på noe annet enn det du tror på.

 

Jeg er agnostiker (selv om jeg lener mot ateisme), men så lenge jeg ikke tror på at det finnes en gud, så kan jeg ikke være kristen (eller noen annen form for religiøs).

 

På samme vis kan ikke en kristen prøve å være ateist/agnostiker, for det vil kreve at de ikke tror på en gud, noe som gjøre at de ikke er kristne.

 

Man kan oppleve noe som gjør at man får troen på en gud, og at du blir kristen, på samme vis som man kan oppleve noe som gjør at en kristen ikke tror lenger.

 

Det er ingen mellom steder når det gjelder religion. Det er enten eller.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest mange tråder og innlegg på diskusjon.no, er det ingen tvil om at det kun er en liten prosent som "tror på Gud i 2008" her inne. Merkelig hvor mange som mener at fordi vi lever i 2008, kan man ikke tro på Jesus... - men samma det.

 

Kanskje du skal sette deg litt inn i grunnene folk oppgir for å ikke tro, da ville ikke året 2008 ha så stor betydning.

 

En ting de fleste er opptatt av er beviser. "Jeg tror ikke, for jeg ser, hører og føler ikke"

Ordet "bevis" er nesten med i samtlige tråder om tro.

 

Du bør være takknemlig for såkalte bevis, det er viten som gir deg de mange fordeler du omgir deg med daglig. Hvordan skulle man møtt verden uten bevis, med rene antagelser?

 

Jeg skrev et innlegg tidligere, hvor jeg delte noen av mine overnaturlige opplevelser med Gud.

Jeg fikk til svar,

"merkelig hvor godt argument personlige opplevelse er for et menneske, og hvor dårlig det er for andre"

– Personen som skrev dette var på utkikk etter bevis. Da jeg kom med ”bevis" avviste han muligheten for at det hadde skjedd.

 

Dette er ikke bevis, det er en tom og verdiløs påstand. Likeledes kan man ikke påstå at det er best å bo i et samboerforhold eller være enslig, hvis man ikke klarer å begrunne påstanden.

 

I verden i dag finnes det nærmere to milliarder kristne, ikke alle er personlig troende (for all del), men det er likevel et ekstremt høyt antall.

Kristendommen er også det livssynet som vokser mest, også mer enn humanetikere/agnostikere.

 

Det at tallene er høye er ingen garanti for at noe er sant. Det finnes flere religioner i verden enn kristendom, oppslutningen er også her høy. Nazistene var også mange, ser du?

 

Mitt spørsmål til alle dere som mener "hvordan kan man tro på Gud i 2008" er, har du prøvd det ut?

 

Har du forsøkt deg som ikke-troende?

 

Alt avhenger av egen tro, og mange av dere avviser muligheten for at den kristne Gud eksisterer, mens dere er overbevist at alt er skapt av ingenting… Jeg sier ikke at jeg ikke tror på evolusjonsteorien (ikke diskuter det her, har ingenting med saken å gjøre)

For meg ville det krevd utrolig mye tro, å tro at det IKKE er en kraft/Gud som skapte oss, men at vi har kommet fra ingenting…

 

Først og fremst er det ingen som hevder at alt er skapt av ingenting. Vitenskapen gir gode forklaringer på livets opprinnelse og utviklingen av liv. Hvor stor er sjansen for at en Gud bare ble til av seg selv? Et stort smell, så var Gud på plass som herre over universet.

 

I Afrika har antall kristne tredoblet de siste tretti årene. Det spås at det vil være ca 650 millioner kristne i Afrika i 2025.

 

I Afrika er det også mest fattigdom og lavest utdanning. Er det ikke forståelig at folk ønsker seg noe mer enn sin ofte triste skjebne?

 

I kina blir det frelst flere folk hver dag, enn det blir født.

 

Statistikk/tall, takk?

 

I Amerika er det utrolig mange som tror på Jesus. Fra wikipedia, jeg er ikke sikker på om dette stemmer, det virket nesten litt i overkant mye, men verdt å legge ut:

”The largest religion in the US is Christianity, practiced by the majority of the population (nearly 76.5% in 2001.

 

Forstår du at dette blir et særdeles tynt grunnlag? Jo, fordi det er så mange som tror, derfor må det være sant.

 

Mange vil nok komme med en konklusjon om det handler om at i vesten er vi mye mer opplyste og derfor tror vi ikke like mye på Gud her….

 

Tror du traff spikeren der. Ideen om Gud og evig liv er hinsides.

 

Har dere tenkte på at det kanskje har noe med at i vesten har vi overflod med penger, vi ”trenger” liksom ingen Gud, helt til ja….

”I vesten har vi så utrolig mye å fylle hodene våres med, at vi ikke gidder dette religionsgreiene”

 

Dette har jeg hørt så mange ganger før.

 

Penger og kapital er nødvendig for at samfunnshjulene skal svive, og at du skal kunne ha et godt og anstendig liv.

Det samme kan vel sies om de som bruker tiden på Gud, hvorfor ikke Tor eller Muhammed, osv?

 

Jeg er overbevist om Guds eksistens, men jeg har forståelse for at du ikke er det. Det jeg ikke forstår er at så mange kan benekte Gud som en mulighet, da det er verdens klart største ”livssyn”

 

Jeg tror faktisk ikke du har forståelse overhodet.

 

Ugyldige argumenter, stigmatiserende og feilaktige opplysninger preger dine meninger.

 

 

SEO: Jeg har prøvd meg som ikke-praktiserende kristen... Det var ikke bra for meg. Jeg merket at jeg bla. ble mer umoralsk. Den "sobrio" likte jeg ikke.

 

"Du bør være takknemlig for såkalte bevis, det er viten som gir deg de mange fordeler du omgir deg med daglig. Hvordan skulle man møtt verden uten bevis, med rene antagelser?"

Jeg er takknemlig for at folk stiller spørsmål, og ønsker fakta på bordet. Jeg har aldri påstått noe annet. Jeg bare poengterer paradokset at når folk ønsker bevis, nekter de å tro på de.

 

"Dette er ikke bevis, det er en tom og verdiløs påstand"

Så du kjenner mine historier? Jeg er av den oppfatning at personlige erfaringer er gyldige argumenter, selv om jeg selvfølgelig forstår at det blir annerledes i en kristendoms-debatt.

 

"Det at tallene er høye er ingen garanti for at noe er sant. Det finnes flere religioner i verden enn kristendom, oppslutningen er også her høy. Nazistene var også mange, ser du?"

Som jeg har sagt mange ganger. At mange mener noe betyr IKKE at det er rett, men det kan gi en indikasjon. Selvfølgelig er det ikke alltid slik, og det er nazismen et godt bilde på.

 

"Først og fremst er det ingen som hevder at alt er skapt av ingenting. Vitenskapen gir gode forklaringer på livets opprinnelse og utviklingen av liv."

Igjen, beklager at jeg formulerte meg på den måten (se tidligere svar)

Min tanke kan sies å være slik, "Gud skapte vitenskapen"

 

"I Afrika er det også mest fattigdom og lavest utdanning. Er det ikke forståelig at folk ønsker seg noe mer enn sin ofte triste skjebne?"

Vel... Nå er det utrolig mange lykkelige i de fattige afrikanske landene. Faktisk veldig mange som har det bra, ikke bra på den samme materialistiske måten som vi har det bra på, men det er masser av latter, kjærlighet og gleder, også i de fattigste landene.

 

"Forstår du at dette blir et særdeles tynt grunnlag? Jo, fordi det er så mange som tror, derfor må det være sant."

Det har jeg aldri påstått... Jeg sier det KAN være en indikasjon.

 

"Jeg tror faktisk ikke du har forståelse overhodet.

 

Ugyldige argumenter, stigmatiserende og feilaktige opplysninger preger dine meninger."

Leit at du ser på det slik. Jeg har forståelse, og jeg prøver å være så korrekt som overhodet mulig... Ps. Jeg har sjekket all fakta, før jeg har kommet med den, (kan selvfølgelig forekomme glipper, men det er i så fall ikke med hensikt.)

Lenke til kommentar

Nei en feil gjør deg ikke til en løgner, men løgnaktige påstander gjør det!

 

SEO: Jeg har prøvd meg som ikke-praktiserende kristen... Det var ikke bra for meg. Jeg merket at jeg bla. ble mer umoralsk. Den "sobrio" likte jeg ikke.

 

Det du sier her min venn er at du ikke klarte å være like "moralsk" uten at du blir truet til deg av en gud... Det vil altså si at jeg, en ateist, ER et bedre menneske enn deg, fordi jeg er moralsk uten trussler fra en gud? Det er nemlig det du indirekte sier...

 

 

Eller påstår du indirekte at jeg, som ikke er praktiserende kristen og ikke har trodd på noen gud i snart ført år, er mindre verd enn deg? Hva hindrer meg i å plyndre, voldta, rane og stjele? Jo, den samme moralen som hindrer deg i å gjøre det samme.... Hvis du ikke klarer dette uten at gud truer deg til det vil jeg våge å påstå at du er et svakt menneske med en elendig egen kontroll. Beklager å måtte si det.....

 

:)

 

Sorry, men du er den XXX kristne som prøver å få folk omvendt her i det siste... Det er bare et problem, vi har sett lyset allerede og trenger ikke en lommelykt for å finne det..... :)

Lenke til kommentar

At mange tror på Jesus er strengt uinteressant som argument.

Visste du at det er bare såvidt det er flere kristne i verden en muslimer? Hvordan vet du at Allah ikke vil straffe deg for å mene at Jesus var noe annet enn en profet? og for å tro at Mohammed bare var en pedofil morder, og ikke også den viktigste profeten?

 

Det finnes uendelig antall guder som skiller seg markant fra den kristne Gud, hva hvis du gjør Vishnu forbannet ved å ikke tro at verden oppstod fra en lotus-blomst?

 

Og når det kommer til kristendom, hva med alle de forskjellige grenene innen kristendom? mange er ganske forskjellige fra den troen du har. Mormonere, protestanter, katolikker. Og selv under disse finnes det et utall antall nye grener igjen... Hvis kristendom er riktig hvorfor er da ingen enig om hvilken retning innen kristendom som er helt riktig?

 

Og hva er egentlig poenget med å bøye seg ned å be for noe du ikke engang er sikker på? er det ikke mye bedre å bruke tida si på noe nyttig? noe som vil gagne både deg og de rundt deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...