Gå til innhold

Pentax k20d og Olympus E3 - ønsker brukererfaringer og kjøpsråd


Anbefalte innlegg

1) Du sier at E3 virker "uhorvelig mer solid bygget". Jeg trodde dette var en av styrkene til Pentax? Har f.eks en mye mer solid følelse når jeg holder en k20 enn konkurrenter fra Nikon / Canon. Er virkelig Olympus enda mye bedre på dette???

 

2) Optikk. Jeg har på sett og vis tatt for gitt at en produsent som skryter av værtettingen på husene (som Pentax - og tydligvis Olympus) også har fulgt opp dette med tilsvarende tetting på objektivene. Men dette er altså ikke helt riktig? (spesialt når det gjelder Pentax)? Eller har jeg misforstått?

1: Det tror jeg faktisk. E-1 og E-3 er på høyde med Nikons D2x og Canon 1D-serie mht byggkvalitet. Jeg har ikke tafset på K20D, men K10D har jeg tafset endel på. De virker skikkelig solide og fornuftige, men E-3 virker mer som et slagskip når det gjelder byggkvalitet.

 

2: På dette området tror jeg Olympus leder løpet. Alle objektiver i klassen over nybegynnerklassen har værtetting. Pentax har litt dårligere utvalg. Såvidt jeg husker har Olympus 14-54 værtetting, og det er kanskje den rimeligste normalzoomen som er tett. Jeg har sett dem brukt til rundt 2500, og ny koster den vel ca 4500. En meget bra kombo for en som skal ferdes der hvor det er fuktig, til en ganske fornuftig pris.

 

Pentax har hatt litt dårligere utvalg i værtettet optikk, og du må nok litt lenger opp i pris før du får noe som er tett. Konkurrenten til 14-54 er vel 16-45, og den er ikke værtettet.

 

Edit: Det kan hende jeg tar feil, men jeg mener at Pentax har blitt litt kritisert for å ikke har et godt utvalg i passende optikk med værtetting som ligger i en behagelig prisklasse.

 

Edit: edit: Når det gjelder hva som holder mål så er det merkene som holder mål. Fanboys-gjengene er jeg ikke helt sikker på om... :p

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Olympus har værtettet optikk i hele High Grade-serien sin og Super High Grade-serien.

 

High grade: 11-22, 12-60, 14-54, 50, 50-200 (+50-200SWD)

Super high grade: 7-14, 8, 14-35, 35-100, 150, 90-250, 300.

 

Du har vel fått med alle objektivene som er værtette, men jeg mener at 8mm'ern hører hjemme i High grade. Det er nå forsåvidt ikke så interessant.

 

Mer interessant er det antagelig at også 1.4x og 2x telekonverterne samt macro avstandsringen er værtett.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det var faktisk jeg som kjøpte goffens K10, og den lever akkurat nå side om side med en flunkende ny K20. Helgetilbudet til Japan Photo når de feiret ny butikk ble rett og slett for fristende.. :)

 

Slit an' . Håper k10 en har oppført seg fint.

 

Går ut fra at du følger med på Pentax sånn generellt ?

 

Lurer litt på å skaffe meg en (brukt)Pentax igjen men kun til bruk med mine Adaptall SP linser. (Så jaggu et k10 kit til 3000 nytt, men var for sen. Nå ligger den igjen på vel 7000 i samme butikk)

 

Dermed er ikke værtetting noe å bry seg med. Er det noen av de billige modellene som ellers er opp mot k10 ang funksjonalitet ?

 

Kriteriene er: utbyttbar mattskive.

Helst like god sensor som k10

Like god søker som k10

Like god støtte for gammel optikk (Full PKA støtte,Grønn knapp etc)

To funksjonsratt.

AntiShake.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Det var faktisk jeg som kjøpte goffens K10, og den lever akkurat nå side om side med en flunkende ny K20. Helgetilbudet til Japan Photo når de feiret ny butikk ble rett og slett for fristende.. :)

 

Slit an' . Håper k10 en har oppført seg fint.

 

Den har oppført seg fint, og har blitt veldig pent passet på - ser ikke en dag eldre ut enn da den kom fra deg :). Nå har den passert 10k bilder og med dagens bruktmarked tror jeg kanskje jeg beholder den som backup og bruker den i situasjoner hvor jeg ikke vil "ofre" k20. Har bl.a lekt litt med tanken om å ha en remote-rigg ute til vinteren som passer på fuglebrettet.

 

Er det noen av de billige modellene som ellers er opp mot k10 ang funksjonalitet ?

 

Kriteriene er: utbyttbar mattskive.

Helst like god sensor som k10

Like god søker som k10

Like god støtte for gammel optikk (Full PKA støtte,Grønn knapp etc)

To funksjonsratt.

AntiShake.

 

Det er vel kun K10 og K20 som har to funksjonsratt. Ellers tror jeg K200 oppfyller det meste av de andre kriteriene, og er muligens enda bedre på høy iso vs K10. Alle modellene kan du få splitscreen til, men det er kun K10 og K20 som har offisiell støtte. Den nye K-m vet jeg ikke mer om enn det som står på nett. K100 merker jeg egentlig ikke allverdens forskjell på søkeren på heller vs K10, så om den er lik på K-m der tror jeg ikke det er det største problemet. Om det er noe vits å kjøpe ny Km vs brukt K10.. nja, skeptisk..

Lenke til kommentar

Jeg er selv inne i en prosess for å velge meg et godt speilreflekskamera, og E-3 virker på alle måter veldig fristende - med mange attraktive egenskaper og fin optikk. Da jeg for det meste driver med landskapsfoto er det dog et par ting ved dette kameraet som får meg til å stusse veldig: dynamikkomfang og støy (som etter hva jeg forstår henger nøye sammen). Meldingene i tester og diverse fora er alt fra at egenskapene her er så godt som de samme som for apparater med 1,6 crop sensorer (uten for svært høye iso-verdier)- til relativt sterk kritikk av både støynivå og dynamikk. Det kunne vært fint å sett noen tilbakemeldinger på hvordan disse forholdene fungerer i praktisk bruk?

Lenke til kommentar
Meldingene i tester og diverse fora er alt fra at egenskapene her er så godt som de samme som for apparater med 1,6 crop sensorer (uten for svært høye iso-verdier)- til relativt sterk kritikk av både støynivå og dynamikk. Det kunne vært fint å sett noen tilbakemeldinger på hvordan disse forholdene fungerer i praktisk bruk?

 

Vil ikke gi meg i kast med spekulasjoner der ettersom jeg ikke har hatt andre 1.6 crop'ere enn k10d.

 

Dersom du er interessert i bilder i stedet for pixelpeeping så kan du jo ta deg en titt her:

http://www.pbase.com/oly_foto_review/oly_challenges den siste challengen er backlight, så der finner du mange praktiske eksempler.

 

Det er imidlertid helt klart at dersom du er svært opptatt av Høy ISO støy så er det FF som gjelder. I så måte er 2 og 1.6 crop mye det samme, og FF mye bedre.

 

Når det gjelder DR så opplever jeg E3 som MYE bedre enn E-510, men det er visstnok i virkeligheten ca 1/2 ev trinn mellom dem. Så jeg tror nok det er andre faktorer som er mer vesentlig. Det at de forskjellige teststeder kommer opp med vidt forskjellige verdier for samme kamera sier og noe om at DR ikke nødvendigvis er DR..

 

Selv har jeg kommet fram til at å eksponere e-3 på himmelen med 2/3EV overeksponering, og så rekomponere (vha AEL), gir en akkurat så lys himmel at den ikke blir utbrendt.Deretter er det greit rom for å heve skyggene en god del. (Jeg bruker kun jpg)

 

Anyway så mener jeg at å la et enkelt hus framfor Objektivbehov avgjøre valg av system blir litt baklengs inn i fuglekassa.

 

M.v.h.

Goffen

Lenke til kommentar
Anyway så mener jeg at å la et enkelt hus framfor Objektivbehov avgjøre valg av system blir litt baklengs inn i fuglekassa.

 

M.v.h.

Goffen

 

Oh boy.

 

Har dere forresten sett at det nå går an å få 7-14 for 9999,- minus cashbacken (Se) på 720,- så blir det vel omtrendt det jeg gav for min brukt for et års tid siden.

 

DET er en av grunnene til å velge Oly i min bok.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Hei!

 

Finansieringen er nå på plass til et nytt kamera. Værbeskyttelse og robusthet er viktig for meg, like så er utvalg i god optikk. Jeg hadde vel nærmest bestemt meg for Pentax k20d (selv om jeg selvfølgelig blir usikker ijen når det nå ryktes om en oppfølger). Jeg synes prisen på dette kameraet nå virker attraktiv (har fått tlbud om 7.500,- med 18-55). MEN...så har en fotograf jeg kjenner hvisket meg i øret (ca 100 ganger i løpet av en kveld) at jeg nok blir MYE lykkeligere med en Olympus E-3...

 

Kan nevne at jeg synes grepet på Pentaxen passer meg ypperlig.

 

Så da blir spørsmålene: Hvor fornøyd er k20 brukerne her? Og hvor fornøyd er E3 brukerne? Finnes det noen her som kanskje har prøvd begge? Og er det egentlig noe som rettferdiggjør en prisforskjell på 4.000,- for disse to? Og sist men ikke minst, kjære fotoeksperter, er det store forskjeller når det gjelder priser og utvalg på optikk?

På forhånd tusen takk for svar!

 

 

Skjønner ikke poenget med tråden. Har ikke du en Samsung GX-10?

Da burde du vite at Pentax grepet passer deg, siden den er nesten 100% lik Samsung.

 

Er ikke du fornøyd med GX-10?

Du burde vite hva du kan få av god optikk til Pentax siden du eier en Samsung.

Skal du bytte ut GX-10'en? Da ville jeg heller ha ventet til neste sommer, K30D(?) kommer ut.

Da kan du velge mellom å kjøpe billig K20D eller ny K30D.

Endret av hadebratakkskalduha
Lenke til kommentar
Vil ikke gi meg i kast med spekulasjoner der ettersom jeg ikke har hatt andre 1.6 crop'ere enn k10d.

 

Dersom du er interessert i bilder i stedet for pixelpeeping så kan du jo ta deg en titt her:

http://www.pbase.com/oly_foto_review/oly_challenges den siste challengen er backlight, så der finner du mange praktiske eksempler.

 

Det er imidlertid helt klart at dersom du er svært opptatt av Høy ISO støy så er det FF som gjelder. I så måte er 2 og 1.6 crop mye det samme, og FF mye bedre.

 

Når det gjelder DR så opplever jeg E3 som MYE bedre enn E-510, men det er visstnok i virkeligheten ca 1/2 ev trinn mellom dem. Så jeg tror nok det er andre faktorer som er mer vesentlig. Det at de forskjellige teststeder kommer opp med vidt forskjellige verdier for samme kamera sier og noe om at DR ikke nødvendigvis er DR..

 

Selv har jeg kommet fram til at å eksponere e-3 på himmelen med 2/3EV overeksponering, og så rekomponere (vha AEL), gir en akkurat så lys himmel at den ikke blir utbrendt.Deretter er det greit rom for å heve skyggene en god del. (Jeg bruker kun jpg)

 

Anyway så mener jeg at å la et enkelt hus framfor Objektivbehov avgjøre valg av system blir litt baklengs inn i fuglekassa.

 

M.v.h.

Goffen

 

Takker for tilbakemeldingen din, og linken - jeg skal studere innholdet nøye. Om jeg er interessert i pixel-peeping? Det vet jeg egentlig ikke.....men jeg er interessert i å anskaffe et hus som tilfredsstiller mine behov, og der jeg får mest mulig for pengene mine. Ellers har jeg overhodet ikke tenkt å la et enkelt hus avgjøre alt, og jeg må innrømme at når man tar kvaliteten på optikken med i vurderingen - så kommer Olympus tilsynelatende gunstig ut prismessig. Men så er det mine betenkeligheter rundt støy og dynamikk.....vet ikke om jeg føler at jeg kom noe videre her? Jeg er ikke bare opptatt av høy iso. Jeg tar først og fremst landskapsbilder, i rolig tempo - på stativ. Derfor er jeg vel egentlig mest opptatt av om E-3 kan måle seg med de reelle konkurrentene vedr. støy & dynamikk på f. eks. iso 100 - 800?

Greit at E-3 er mye bedre enn E-510 som du skriver, men er det er først og fremst E-3, 40/50D og D300 valget står mellom for meg.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke poenget med tråden.

 

BEKLAGER DET. HELDIGVIS HAR MANGE ANDRE SKJØNT DET OG GITT MEG NYTTIGE TILBAKEMELDINGER.

 

Har ikke du en Samsung GX-10?

 

JO OG NEI. KONA MI PRØVDE DET, FORELSKET SEG OG OVERTOK DET. SÅ NÅ ER JEG "FRI" IGJEN.

 

Da burde du vite at Pentax grepet passer deg, siden den er nesten 100% lik Samsung.

 

JA, DET ER JO DET JEG SIER - AT DET PASSER MEG YPPERLIG. JEG HAR IMIDLERTID IKKE TATT I EN E3, SÅ JEG TENKTE AT HVIS NOEN ANDRE HADDE TATT I BEGGE SÅ KUNNE DE GI MEG EN TILBAKEMELDING OM HVORVIDT GREPET ER VELDIG LIKT ELLER VELDIG ULIKT. (JEG LIKER F.EKS IKKE GREPET PÅ DE MINDRE MODELLENE FRA CANON SÅ GODT).

 

Er ikke du fornøyd med GX-10?

 

JOVISST. VILLE VEL IKKE VURDERT EN K20D HVIS JEG IKKE VAR DET?

 

Du burde vite hva du kan få av god optikk til Pentax siden du eier en Samsung.

 

JADA JADA, MEN ER NYSGJERRIG PÅ UTVALGET TIL OLYMPUS DA SKJØNNER DU - OM DET VAR ET ARGUMENT FOR ELLER MOT Å BYTTE TIL OLYMPUS.

Skal du bytte ut GX-10'en? Da ville jeg heller ha ventet til neste sommer, K30D(?) kommer ut.

Da kan du velge mellom å kjøpe billig K20D eller ny K30D.

 

DET ER SELVFØLGELIG EN TANKE. VET DU NOE OM NÅR K30 KOMMER, OG HVA ENDRINGENE KOMMER TIL Å BESTÅ I?

Lenke til kommentar

Har ikke mora eller kona di lært deg at du ikke skal rope?

 

Har ikke du en Samsung GX-10?

 

JO OG NEI. KONA MI PRØVDE DET, FORELSKET SEG OG OVERTOK DET. SÅ NÅ ER JEG "FRI" IGJEN.

 

Fri fra GX-10, kona eller begge? :p

 

Jeg ville ha kjøpt K20D p.g.a. at dere har GX-10 fra før. Da kan dere dele på objektivene, blits etc.

 

Ingen som vet noe om K30D. De har sagt at det skal komme nye neste år. Rundt sommertider.

Jeg tror at forskjellene mellom K20D og K30D blir mye større det forskjellene er mellom K10D og K20D.

Endret av hadebratakkskalduha
Lenke til kommentar

Minner om nettiketten der det står at overdreven bruk av store bokstaver oppfattes som skriking, og det ønsker vi ikke her i forumet.

https://www.diskusjon.no/topic/1868195-nettiketten-fra-2000-tallet/#skriking

 

Trådstarter anmodes om å redigere innlegget sitt, og fjerne utropene. Bruk også

-tags ved sitering.

 

Dette innlegget skal *ikke* kommenteres i tråden, evt. kommentarer skal gis på PM. Dersom trådstarter har redigert bort den overdrevne bruken av store bokstaver kan dette innlegget rapporteres, så vil det ble fjernet.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Erik Aaseth har ein fantastisk bildeserie med E-3 på tur til Beerenberg, Jan Mayen: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=28679905 Kanskje den beste brukarerfaringa eg har sett/lest.

 

Her er meir tekniske fakta og erfaringar: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=28688310 Legg også merke til kva han skriv om DR.

 

Edit: Retta namn.

Endret av sarc
Lenke til kommentar
Minner om nettiketten der det står at overdreven bruk av store bokstaver oppfattes som skriking, og det ønsker vi ikke her i forumet.

https://www.diskusjon.no/topic/1868195-nettiketten-fra-2000-tallet/#skriking

 

Trådstarter anmodes om å redigere innlegget sitt, og fjerne utropene. Bruk også

-tags ved sitering.

 

Dette innlegget skal *ikke* kommenteres i tråden, evt. kommentarer skal gis på PM. Dersom trådstarter har redigert bort den overdrevne bruken av store bokstaver kan dette innlegget rapporteres, så vil det ble fjernet.

 

 

Jeg lover å ikke skrike igjen. De store bokstavene var for å bedre lesbarheten i forhold til de mange spørsmålene jeg svarte på. Skal gjøre det annerledes neste gang - jeg lover.

Lenke til kommentar
Jeg lover å ikke skrike igjen. De store bokstavene var for å bedre lesbarheten i forhold til de mange spørsmålene jeg svarte på. Skal gjøre det annerledes neste gang - jeg lover.
Generelt tips - store bokstaver forbedrer "aldri" lesbarheten - det er bare irriterende.

 

Generelt tips 2 - kommentarer til moderering skal ikke forekomme i tråden.

Lenke til kommentar
... Men så er det mine betenkeligheter rundt støy og dynamikk.....vet ikke om jeg føler at jeg kom noe videre her? Jeg er ikke bare opptatt av høy iso. Jeg tar først og fremst landskapsbilder, i rolig tempo - på stativ. Derfor er jeg vel egentlig mest opptatt av om E-3 kan måle seg med de reelle konkurrentene vedr. støy & dynamikk på f. eks. iso 100 - 800?

 

 

Greit at E-3 er mye bedre enn E-510 som du skriver, men er det er først og fremst E-3, 40/50D og D300 valget står mellom for meg.

 

Er svært forsiktig med å si noe negativt om andre merker som du kanskje merker...

 

Poenget mitt er at når det gjelder fysiske lover så er crop 1.6 og 2 sånn omtrendt i samme bås. For landskap så er FF/med bra med mpixels tingen. Gitt at du har optikk som holder mål. Dette kan fort bli serdeles dyrt. Og stort/tungt. Kanskje løsningen for deg ligger i et 1.6 crop hus nå. Opparbeide deg noen fete objektiver med FF støtte, og så skaffe deg FF hus på sikt. Dette er jo en relativt vanlig strategi.

 

Når det gjelder støy, så har Olympus den egenskapen at man kan slå støyfiltere helt av. Mange gjør dette på Olympus i testsammenheng og sammenligner med andre der du ikke kan slå av støyfilteret. Det blir på en måte ikke helt fair...

 

Poenget mitt med e-510 var at det i tester er relativt liten forskjell på denne og e-3 i målt dynamikk, men i praksis svært stor forskjell. M.a.o. Tester/måledata er ikke så veldig nyttige her. Du må se på reelle bilder tatt i forskjellige situasjoner. Livet er ikke lett for en kamerakjøper !

 

Igjen så vil jeg hevde at Oly er bra saker dersom du ser på Optikk-kvalitet pr krone og pr KG. Dersom du i tillegg er opptatt av værtetting er de vel enkelt og greit kongen på haugen.

De har derimot ikke vært flink til å utnytte sin egen fordel (2xcrop på tele) når det gjelder lang tele i entusiast prisklassen. De burde snarest komme opp med 300mm/f4 og/eller 400mm f5.6. 300mm2.8 til 56 tusen er i drygeste laget for de fleste amatører selv om den er sinnsykt bra. Og av alle ting så presterer de å være et bra alternativ i UWA klassen til tross for 2x'en.

 

Goffen

Lenke til kommentar
De har derimot ikke vært flink til å utnytte sin egen fordel (2xcrop på tele) når det gjelder lang tele i entusiast prisklassen. De burde snarest komme opp med 300mm/f4 og/eller 400mm f5.6. 300mm2.8 til 56 tusen er i drygeste laget for de fleste amatører selv om den er sinnsykt bra. Og av alle ting så presterer de å være et bra alternativ i UWA klassen til tross for 2x'en.
Ellers har Sigma lansert sin 70-200 f/2.8 for Fourthirds, den bør være interessant for mange. _Litt_ billigere enn ZD 90-250 f/2.8...

 

Dersom de kommer med 100-300 f/4 også, vil mange være veldig tilfredse. Da snakker man supertelealternativer man må ut med mangfoldige tusenlapper for å matche på andre systemer. Sigma 100-300 yter også bra med 1.4x konverter på andre systemer, så om de får en konverter også som yter godt på Oly-hus, snakker man altså 840mm f/5.6 i 35mm-ekvivalent med en prislapp godt under 20 lapper :-)

Lenke til kommentar
...

Ellers har Sigma lansert sin 70-200 f/2.8 for Fourthirds, den bør være interessant for mange. _Litt_ billigere enn ZD 90-250 f/2.8...

 

Dersom de kommer med 100-300 f/4 også, vil mange være veldig tilfredse. Da snakker man supertelealternativer man må ut med mangfoldige tusenlapper for å matche på andre systemer. Sigma 100-300 yter også bra med 1.4x konverter på andre systemer, så om de får en konverter også som yter godt på Oly-hus, snakker man altså 840mm f/5.6 i 35mm-ekvivalent med en prislapp godt under 20 lapper :-)

 

Ja. Jeg hadde den 70-200 på Pentax og var megafornøyd. Eneste ulempen er manglende værtetting.

 

Sigma bør ha mye å hente hos Olykunder på telefronten. 300/2.8 til en ørtendedel av Oly's ville sikkert gått unna, for ikke å snakke om 50-150/2.8. I stedet så peiser de på med normal zoomer som med 2x crop blir tilnærmet en vits.

 

M.v.h.

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...