Gå til innhold

Pentax k20d og Olympus E3 - ønsker brukererfaringer og kjøpsråd


Anbefalte innlegg

Det var faktisk jeg som kjøpte goffens K10, og den lever akkurat nå side om side med en flunkende ny K20. Helgetilbudet til Japan Photo når de feiret ny butikk ble rett og slett for fristende.. :)

 

Hei. Blåser liv i denne gamle tråden for å spørre deg om fgde.

 

Går ut fra at k20d støtter gammel optikk på akkurat samme måte som k10d?

 

Grunnen er at k20d hus nå koster kr5999,- hos japanfoto. Så da blir det enten en slik en eller en billig k10d (nå når sikkert mange oppgraderer og selger k10d'en ..) til bruk med adaptall linsene mine.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var faktisk jeg som kjøpte goffens K10, og den lever akkurat nå side om side med en flunkende ny K20. Helgetilbudet til Japan Photo når de feiret ny butikk ble rett og slett for fristende.. :)

 

Hei. Blåser liv i denne gamle tråden for å spørre deg om fgde.

 

Går ut fra at k20d støtter gammel optikk på akkurat samme måte som k10d?

 

Grunnen er at k20d hus nå koster kr5999,- hos japanfoto. Så da blir det enten en slik en eller en billig k10d (nå når sikkert mange oppgraderer og selger k10d'en ..) til bruk med adaptall linsene mine.

 

M.v.h.

 

Goffen

Reknar med at det er PKA adapter du har..Kan ikkje sjå nokon grunn til at det ikkje skulle gå, når det fungerte så greit på K10D en..

K20D er litt betre eksponeringsmessig enn K10Den, men korleis det slår ut på adaptall optikken veit ikkje eg. På min gamle A-28/2.8 overeksponerer K20D litt, men det er ikkje verre enn på K10D en.

Lenke til kommentar
Du klarer ikke helt å holde fast ved valgene dine, Goffen. Litt ubestemmelig, eller?

 

Tja, har droppet pentax som system, men har landet på å skaffe meg et pentax hus til Tamron SP adaptall samlingen min. Har en fem seks PKA adaptere, og med dem får jeg full blenderautomatikk fra k10d. Samt Fokuskonfirmering.

 

På Olympus får jeg til IS og FC (vha chipping), men ikke blender automatikk. To av linsene i denne serien liker dårlig å ha blenderknappen trykket inn hele tiden. 90mm macro en og 70-150mm f/2.8 softfocus.

 

De klarer ikke å åpne opp igjen blenderen helt dersom du har blendet ned uten å sleppe ut igjen knappen (= ta linsen av og på igjen) Dessuten er det jo greit å kunne fokusere med blenderen helt åpen.

 

Jeg vil heller ikke ødelegge den fantastiske søkeren på e-3 med en billig mattskive med splitt screen fokusering.

 

Så derfor kjøper jeg meg et k10d hus om jeg får den for en billig penge. Med k20d til 6000 bør vel bruktprisen på k10d få seg en smekk håper jeg. Kjøper heller en k20d til 6000 enn en gammel k10d uten garanti til 3500 for å si det slik. Og det er vel flere k10d eiere som går og sikler på en k20d.

 

Men jeg har det ikke travelt. Har mye andre greier på radaren. (Fx en panasonic lx3). Kjøpte dessuten nettop et Nordisk e520 kit på JP til 3299,- JP har endel vannvittig bra priser!

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...