Gå til innhold

Bekymret for min arbeidsfremtid. Har jeg god grunn til det?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Sitter her og blar gjennom annonsene her på hw.no, og jeg føler meg dårlige og dårlige, mindre og mindre verdt.

"Prosjekt leder", "IT-konsulent", "Chief of-ett-eller-annet", "Sjef for this and that", "Ser etter en kjempedyktig <insert random>".

 

Blir redd jeg. Jeg er straks ferdig med Spillprogramering og Design bachelor grad og jeg føler ikke at jeg kan nok til å hoppe rett uti noe av det jeg ser som er ettertraktet. Jeg kan litt java, jeg kan lage basic guier og database kobliner, men jeg er ikke direkte GOD i ingen av de tingene jeg vet om. Jeg kan ikke si at jeg er en "Kjempedyktig Java programerer" eller har nok erfaring til å være en IT-konsulent og HVERTFALL ikke en prosjekt leder.

 

Fra mitt ståpunkt hvor jeg er nå, så er de fleste kravene jeg ser i søknadene er for høye/drøye/urealistiske for unge folk. Virkeligheten ser desverre slik ut at det er kun de som er "best of the best" fra sine respektive høyskolene som får slike jobbene. Hva med de som kan litt? Hva med de som kan litt om alt? Jeg føler liksom ikke helt at jeg kan alt det som kreves i hver eneste av de søknadene.

 

Jeg håper selvfølgelig på en eller annen IT jobb (ikke direkte kundesupport), men sånn som det ser ut for meg nå, så har jeg veldig små sjangser.

 

Er jeg "screwed"? Eller er de kravene virkelig blåst ut av proporsjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du sier ingenting om hva det er du har lyst til å jobbe med, jeg regner med at du gikk på spillprogrammering for en grunn?

 

Av det jeg ser så ser det ut som om du kun ser på jobber som passer for de som kun har programmering.

 

Hvis du vil ha noen forslag, så se på designbyrå, reklamefirmaer, spillfirmaer, IT-drift osv.

Ikke vær så sneversynt når du ser etter jobb er min anbefaling.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg tviler sterkt på at jeg kommer rett inn i ett spillprog miljø, men får jeg sjangsen, så gjør jeg det. Akkuratt nå vil jeg si at hva enn nå som ser attraktivt og er tilgjengelig for meg og min kompetanse, tar jeg.

 

Jeg har fagbrev som IKT-Driftsfagoperatør, så jeg kan nok jobbe på videregående/ungdomskoler som IT-admin "for starters". Jeg husker ikke så mye av det at det gjør noe heller, så jeg er nok rusten.

 

Det jeg kan greit på skala 1-10 = 5, er nok Java (ikke applets eller script), jeg kunne Norton Ghost, jeg kan nok AD (kan lite om påloggings script dog) og WinServ 2003 (litt, jeg har ikke vært 100% inn i det heller, jeg har kun drevet med det LITT).

 

Jeg kan til en viss grad C++ og openGL(sliter nok med den biten, men det kan lett fikses om jeg får jobbet med det hjemme i fred og ro uten noen deadlines for innleveringer og karakterpress).

 

Det er ikke spørsmål om hva jeg VIL jobbe med, men hva jeg KAN jobbe med med det jeg har av kunnskaper/skills.

Lenke til kommentar

Stillinger som prosjektleder, senior og arkitekt skal du ikke se på. De får man ikke som nyutdannet uansett. Du kan jo skilte med en variert utdannelse både drift, design og programmering. Burde være mye å finne for deg, husk at når de tar inn nyutdannede så vet de at det er en periode før de kan få dem i arbeid.

 

F.eks:

 

http://www.finn.no/finn/job/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

http://www.finn.no/finn/job/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

http://www.finn.no/finn/job/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Husk at selv om du ikke passer 100% til beskrivelsen så er det ingen grunn til å ikke søke. De beskriver hva de aller helst ønsker seg, ikke alltid de får det. Begynn å søk tidlig, vær aktiv på karrieredager på skolen og hvis du har noen fag igjen på bacheloren: jobb hardt og få gode resultater.

 

Dette går så fint så.

Lenke til kommentar

Hvorfor fokuserer du så mye hva du KAN få, og demper ned hva du faktisk ønsker å gjøre? De beste arbeiderne er de som gjør en jobb fordi det er det de har lyst å gjøre.. ikke bare fordi de har muligheten til å gjøre det.

 

Det er vel få nyutdannede som er 100% klar til å tre rett inn i en viktig jobb med masse ansvar uten noe som helst videre opplæringstid osv.. Dette er de fleste arbeidsgivere klar over. Og som sagt over her.. Hva de helst ønsker er ikke nødvendigvis det samme som at kun de som matcher alt søker.. Så man kan fremdeles ha en mulighet, selv om det nok er greit å søke på jobber som er nogenlunde realistiske at man kan få.

 

Og hvis du ikke får jobb med en gang, så er det viktig at du starter med ett eller annet privat prosjekt mens du fortsetter å søke jobber. Da vil arbeidsgiver se at du ikke bare har sløva, men faktisk fortsatt læreringsprosessen, og at du liker det du holder på med.

Lenke til kommentar
Hvis du føler du er svak i områdene du kan tenke deg å kan det kanskje være aktuelt å ta master itillegg før jobb?

 

Jeg er såpass skoleutbrent at jeg ikke orker lyden på "skole" igjen. En god del saker på min nåværende skoleplass har, la oss si, skadet lysten til å gjøre noe, så nå gjør jeg noe kun for å få det beste av karakterer jeg kan få i min situasjon. Jeg har aldri vært en A student, heller ikke stryket noen gang. Jeg er avhengig av å bli motivert/stimulert for å gjøre noe, noe skolen min feiler med totalt. Det kan diskuteres selvfølgelig hvem er det som skal motivere eller om de i det hele tatt skal gjøre det, men.

 

Jeg driver med ett lite prosjekt for øyblikket, kun for å ta i bruk mine java kunnskaper og ikke "slite for en innlevering". Det er en form for Utility program som jeg jobber med, som innebærer en del database tilgang/lesing, så det passer nok bra til å øve på slike ting. Kanskje det her blir til en slags "case" jeg kan vise frem en gangi fremtiden, kanskje ikke. Får se hvor langt jeg kommer.

 

 

Grunnen til hvorfor jeg ser på hva jeg kan få, og ikke hva jeg vil jobbe med, er kanskje fordi ting som jeg vil gjerne jobbe med er altfor utilgjengelige eller krever helt syke kvalifikasjoner, og jeg vet det finnes alltid folk som er bedre enn meg og vil mest sannsynlig få den stillingen uansett. Kanskje litt pesimistisk syn, men det er også realistisk til en viss grad.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å være IT-admin i en større bedrift med helt "psycho" løsninger som jeg kunne "leke" med. Ting som ikke er kun "lag meg ny bruker" eller "bytt passord, er du snill, jeg har glemt det", men også mer enn det.

 

Jeg kunne godt tenkt meg til å jobbe med Utility programmer i java, eller være med i en større team som driver med spillprogrammering i et firma.

 

Men for slike stillinger så trenger man "Kjempegode" kunnskaper innen det og det eller minst 3 års fartstid i business.

 

*shrug* kan hende jeg er bare pesimistisk :/

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt av intervjuer med spillutviklere, er det ingen som ansettes rett ut fra sånne "spilldesign"-skoler, fordi det fokuseres på feil ting i undervisningen. Men de har visst blitt "noe bedre" med tiden. Den beste muligheten (nesten eneste egentlig) å komme inn i spillbransjen er å bli med i mod-teams, lage fine mods til eksisterende spill og få vist frem det du kan gjøre sånn sett.

 

Se på Portal-gjengen f.eks. De lagde en mod som het Narbacular Drop som hovedsaklig fant opp portal-mekanismen. Dette la Valve merke til, og ansatte hele gjengen for å lage Portal. Og vi ser jo hvor populært det ble. Eller ha ekstrem fantasi og komme opp med egne independent-spill som får en svær fanskare gjennom internett, som Introversion gjorde med Uplink og Defcon og Darwinia.

 

For å være "It admin i en stor bedrift" må du først kunne utkonkurrere gamle gubber som har vært i IT-avdelinga de siste 20 årene og kan "alt". Eller ha ingeniørutdanning og bli rekruttert fra skolen.

 

Jeg gikk også i veggen etter å ha tatt noen MCP-sertifikater og MOUS-sertifikater i ett år på IT-akademiet. Alle IT-jobbene ville ha erfarne folk. Og jeg hadde selvsagt ingen arbeidserfaring. "Kan mye data hjemme" har null og niks og si når man søker jobb. Da er det papirer som gjelder. Ble innkalt til intervjuer, men ikke kalt tilbake til andregangs-intervju. Eller fikk bare blankt avslag på søknadene jeg sendte rundt. Typisk et standardbrev av typen "Vi har fått over 200 søknader til denne stillingen, og du er ikke blant de utvalgte".

 

Men dette var for snart 10 år siden, da.

Til slutt ble jeg lei og bare gikk til vikarbyrå for å komme meg i arbeid overhodet, uansett bransje.

 

Og nå er jeg fast ansatt i Nycomed Pharma, ikke i IT-avdelingen, men å lage pulver for kalktabletter. Temmelig far off for det jeg hadde tenkt for 15 år siden, men..det er greit betalt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Man kan ikke forvente å nå målet sitt ved den første jobben man får etter endt studie, i så fall har man altfor lave mål! Sett deg heller mål om hva du virkelig ønsker, og så jobber du deg i den retningen.. En dag har du plutselig 3-4års erfaring innenfor retningen du liker, og kanskje da kan nå en av målene dine. Bare fordi du ikke er der akkurat NÅ, betyr ikke at det ikke er mulig å komme seg dit.

Lenke til kommentar

Enig, det er svært få som får "drømmejobben" på første forsøk. For i disse drømmejobbene vil de ha folk med en viss arbeidserfaring, ikke bare skoleungdom. Jeg trodde jeg hadde er fortrinn i at jeg var arbeidsledig og ikke hadde oppsigelsestid osv.

 

Men det viste seg at det var en seriøs ulempe, siden det første de spør om på intervju er hvorfor jeg ikke har hatt noe jobber tidligere, om det er fordi jeg er for lat til å søke jobb eller ikke vil jobbe etc..den er kjip å vri seg unna gang på gang på intervju.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Min drømmejobb er nok enten å være med på Bungee teamet eller CryTek/iD Software. Det ser ut som de fleste i min spillprog klasse er ute etter FunCom som fjortisjenter på en A1-konsert etter autografer og en klem. *shrug* Jeg kan ikke akkuratt si at FunCom er noe jeg vil gjerne jobbe med. De kan fungere som en grei steppingstone, men jeg tviler på at de vil bli brukt som en.

 

Jeg vil faktisk mer enn gjerne starte i små selskap som ArtPlant kanskje (hadde en foreleser som var med der og koda, uber nice kar og har veldig mye peil på saker og ting), men så spørs det jo om de vil ha en "noob" som meg.

 

Men jau, jeg skjønner nok deres poeng. Jeg har en veldig grei jobb nå, men den er ikke IT-relatert.

Lenke til kommentar

Ha mere tro på deg selv. Kontakt Artplant, si du var på en av forelesningene til han fyren og er interessert i jobb i firmaet. Alle ser det som positivt at du spør selv, fremfor å vente på en ledig stilling og sende inn søknad. Du kan f.eks. ringe eller bare gå dit og be om å snakke med noen som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg er krass, men enten var det noe galt med motivasjonen din til Bachelorgraden eller så var skolen dårlig. Hvis man føler at etter tre år med studier at man kan "lite" eller "ingenting" da er det noe galt.

 

Riktig at man er langt fra ferdig utlært etter å ha gått på høyskole/universitet og skal ut i arbeidslivet, men noe nyttig for en bedrift må man ha lært. Eller rettere sagt, det skulle vært et mål i seg selv den dagen man startet. For det første må man ha interesse og være motivert. I ditt tilfelle, etter navnet på bacheloren å være interessert i både spill og design.

 

Det å gå på høyere utdanning er ikke bare å dukke opp på skolen, gjøre noen oppgaver og dra hjem til pils og spille spill resten av dagen og kvelden. Man må interessere seg også på fritiden og eksperimentere og utforske andre aspekter ved pensum. Måtte det være et fritidsprosjekt "lage et spill" eller "designe en webside". Da SKAL man ha lært noe og være aktuell for enhver IT-bedrift innenfor utvikling.

 

Etter en rask googling antar jeg at du gikk ved NITH. Ved introduksjonssiden til bachelorprogrammet står det at ved endt studium:

 

Du er høyaktuell for spillindustrien, men like viktig er det at du kan brukes som programutvikler innen C++ og Java, spesielt i bedrifter der visuelle virkemidler og multimedia benyttes. Aktuelle yrker er spillprogrammerer, systemutvikler og programvareutvikler.

Er dette da løgn? Er virkelig skolen og studiet så dårlig eller kanskje du har valgt feil studium?

 

Hvis drømmen din er å jobbe for spillselskapene du nevner så burde du vært et godt stykke på vei nå. Hadde jeg vært deg hadde jeg bygd kompetanse med en Master, men som du nevner selv så har du ikke lyst / gidder ikke / orker ikke. Det dummeste man kan gjøre er ihvertfall å ta en jobb på Super'n og tenke "jaja det ordner seg", sett deg ned og programmèr på fritiden!

 

Vet det kan se ut som jeg er en ordentlig dust, men man kan ikke realisere seg selv uten å ta grep og gjøre noe med livet sitt. Da må man bare høre sannheten, sett fra tredjeperson.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Joa, helt greit det du sier.

 

Men mye av den markedsføringen til NITH er rein bull, i mine øyne, etter min erfaring. Så den quoten du har funnet kan du ta med en spade havsalt. Du skal i så fall ha hatt 100% fokus og "no life" for å oppnå det som står der og ha "A" i hvert eneste fag. Dog en "C" (har gjort og forstått alt, men ikke mer, aka refleksjon/eksperimentering/nytenkning) student kan neppe kvalifiseres til det som står i den quoten.

 

Motivasjonen min var 110% fra dag 1, helt til flere fag har floppa pga manglende kvalitetsikring av undervisningen og en katostrofalt dårlig foreleser som får sparken 1 uke før eksamen. Når det samme skjer 2-3 ganger på rad, får man mildt sagt en god og kraftig stopper på motivasjonen og viljen. Opplevelsen min er nok 4/10 på skala fra 1-10.

 

Så ja, jeg føler meg ikke helt kvalifisert til å "hoppe rett ut i det". Og jeg ser ditt poeng også, ikke glem det. Jeg skjønner at en trenger hobbyprosjekter ved siden av og kanskje litt nytenking i ny og ne, men slikt blir begrenset av diverse andre(og overnevnte) faktorer ved studiestedet.

Lenke til kommentar

Skolene må gjerne si du er høyaktuell for spillbransjen, men spillbransjen selv sier ikke det. En av de større utviklerne sa at det burde vektlegges mere planlegging og design enn bare programmering. Alle i spillbransjen er ikke C++ kodere, tross alt. Trenger de kreative sjelene som kan designe brett, grafikere som er magikere med grafikkpakker som Maya 3D og alt mulig. Eller rett og slett gode teamledere som kan pushe på og hjelpe teamet nå milesteinene i produksjonen.

Lenke til kommentar

Og dette har du brukt over 50 000 i året på? Hvis du var så dårlig som du beskriver burde varsellampene gått i første semester. Da er det bedre å gå på en ordentlig høyskole / universitet og få skikkelig utdanning. Pluss i det offentlige har man kvalitetssikring på kurs for både studenter og kurset selv. Er endel kurs på UiO - IFI som har blitt faset ut eller reformert pga det var for jalla eller pensum var utdatert.

 

UiO definerer karakteren C som en god karakter. Det er en karakter man kan si seg fornøyd med og at både student og arbeidstaker kan se man kan det kursets pensum godt. Hvis man ikke har bare A karakterer så er ikke det samme som en dårlig student eller kandidat. I tillegg har man aspekter ved personlighet som også vektlegges ved jobbsøking. En A student uten sosiale antenner er helt ubrukelig og det finnes endel av de på høyere utdanningsinstitusjoner. Men den diskusjonen finner man i flere tråder her på diskusjon.

 

Nei som sagt man er ikke ferdig utlært og man skal helst være veldig god eller ha litt fartstid i spillbransjen for å få jobb der. Programmering er den mest allsidige og fleksible veien. Hvis spillprogrammeringsjobben flopper så har man alltids hundrevis av andre IT-bedrifter som synes du er attraktiv. En utdannelse innen for informasjonsteknologi burde også være såpass generell at man kan bidra til alle slags fagområder og ikke bare programmeringsdelen. Modellere IT-systemer, systemutvikling, tekniske løsninger, planlegging, estimering, testing etc.

 

Ja spillbransjen krever både lydteknikere, animatører, scriptere, poly-modellerere, designere og mye annet for å kunne fungere. Men endel er litt snevre yrker som krever spesialisert utdannelse.

 

Men jeg tror spillbedrifter vegrer seg for å ansette "spillsynsere", folk som tror de kan mye om spill og tror de kan bidra med å lage spill på den måten. Men kun fordi de vet hvordan spill de selv liker og ikke hva de tror andre kommer til å like (slik at man tjener penger). Dere har sikkert sett tusenvis av slike tråder her på diskusjon og andre spillfora der man diskuterer alt fra tekniske løsninger til brettdesign uten å ha noen form for teoretisk- eller praktisk- utdannelse eller kunnskap innenfor feltet.

 

På et personlig plan så var jeg interessert i å programmere spill da jeg startet på IFI. Jeg har riktignok gått fra det til systemutvikling, distribuerte løsninger, Java / C programmering, nettverk. Men senere kan det absolutt være interessant å jobbe i et spillselskap etter litt fartstid i IT-bransjen. Man kan jo designe, lese om og lage egne spill på fritiden hvis man har lyst og man har nesten alle verktøy tilgjengelig for å lage spill-logikk og litt grafikk.

 

Har du tenkt på hvor mye dødtid som går ved å glane på TV, spille spill ut av kjedsomhet eller surfe på internett? :)

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Enig med de over, ha troa på deg selv så ordner det seg! :) Det er nok helst A-studentene som har sjangs på de store spillfirmaene, men du sier det ikke er et "must" å starte der. Send noen søknader til noen små spillfirma, bruk kompetansen din, vær fokusert og bussinessorientert, så skal du se at du stiller sterkt!

 

Selvtillit er minst like verdifullt som utdanning for å skaffe seg jobb i min mening. Selv om jeg syns jeg merker noen vibber om at du føler at du har satset på litt feil utdanning?

Kompetanse er drivende i jobbmarkedet, dess mer erfaring du har med en arbeidsform, dess mer kompetent anses du for å være. Går du til en skole og jobber som IT-admin i 10 år er du 100% uaktuell for spillfirmaer og utdanningen din går i vasken, ikke nødvendigvis fordi du ikke har kompetansen, men fordi du ikke har holdt kunnskapene dine (skillza :p) ved like.

 

Spillprogrammering er forøvrig et ganske vidt begrep og det er mange muligheter, f.eks innen modellering, planlegging, prosjektleder, lydmann, grafiker osv. alt dette skal du ha kompetanse på.

 

Drit i karakterene, hvis du har fulgt med i timen har du knagger å henge informasjon på og du klarer deg i markedet. Det forventes ikke at en nyutdannet er en ekspert (selv om de annonserer etter det). Vær selvsikker men realistisk på jobbintervju og få fatt i en jobb du liker og trives med nå og om 5 år.

 

Btw. lønner seg å gå utenfor landegrensene hvis du er seriøs ang. faget du har utdanning innen.

Lenke til kommentar

Jeg har selv studert spillprogrammering ved NITH, var ferdig i juni i år. Jeg søkte på så mange av disse stillingene du nevner. Følte meg ikke akkurat som noen "kjempeflink programmerer", da fokus i spillprogrammeringsfaget ikke matcher så godt med det som står i stillingsannonsene.

 

Til min store overraskelse oppdaget jeg at det at jeg hadde studert spillprogrammering var en stor fordel. De fleste arbeidsgivere jeg var på intervju hos så på dette som noe svært positivt. Jeg la det frem som at jeg hadde studert spillprogrammering for å lære meg avansert programmering samtidig som jeg holdt på med noe jeg er svært engasjert i. Dette var noe som gikk veldig godt hjem hos arbeidsgiverne. Passet meg for å ikke si at jeg håpet å skaffe meg en fremtidig jobb i spillbransjen, da jeg ikke tror det er så lurt.

 

Som sagt følte jeg meg svært usikker på om jeg kunne nok til å hoppe rett inn i arbeidslivet. Det jeg fant ut er at de fleste arbeidsgivere ser mer på innstillingen din, og tar vitnemålet mer som et bevis på at du har evnen til å ta til deg informasjon. Min nåværende arbeidsgiver sier så fint at "Du går på skolen for å lære å lære, det er i arbeidslivet du virkelig lærer noe". Den stemmer bra syns jeg, føler at jeg glir helt greit inn som IT-konsulent. Merker også at jeg har godt utbytte av ting jeg lærte på skolen, husker stadig ting jeg ikke var klar over at jeg kunne.

 

Jeg fikk 4 jobbtilbud etter 6 intervjuer, alle innenfor "den vanlige IT bransjen", altså ikke relatert til spill. Prøvde meg aldri på Funcom eller Artplant, da jeg som deg kanskje ikke føler at jeg strekker helt til der ennå.

 

Det jeg prøver å si er at du neppe trenger å bekymre deg for arbeidsfremtiden din, hvis du er villig til å prøve noe annet enn spillbransjen. Du må selvfølgelig prøve deg der først hvis du vil, men husk at ikke alt håp er ute selv om du ikke lander jobben som AI programmer hos Funcom med en gang.

 

Beklager mye rambling med lite innhold, må legge meg nå :)

 

Lykke til, og ja, "Mr. Artplant" på NITH er tidenes kar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...