Gå til innhold

Sony og MS trapper ned egen spill produksjon?


UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Stemmer dette? Leste akkurat en artikkel på www.gamesindustry.biz der det påståes at Sony og MS trapper ned egen spillproduksjon. Håper dette ikke stemmer da de spillene jeg ofte liker best er de som er laget av Sony's 1.party utviklere. Noen som vet hva det er Sony skal legge ned? Skjønner godt at både Sony og MS har tapt store penger på både utvikling av konsollene, samt Blu-Ray laserfeil og RROD, men håper de fortsetter å satse penger.

 

Tar med noen sitater fra artikkelen.

 

Alex St John, CEO of WildTangent, has said that Sony and Microsoft will continue to close internal studios as both companies strive to become profitable.

 

"You will clearly see Sony and Microsoft ramping down their investment in those platforms... What's interesting to note is that Microsoft [Game] Studios: the number of titles they're producing is in decline. So they're investing a lot less in the Xbox, and Sony is doing the same, because they're in a cost recovery phase," he said.

 

The comments came as Microsoft revealed plans to close Ensemble Studios, as soon as the developer has finished work on Halo Wars. In a leaked email, Phil Spencer, head of Microsoft Game Studios, said: "It became clear to us that closing the studio and redeploying those resources to other more scalable ventures is the right thing for our business at this time."

 

Kilde

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wildtangent har nok sitt eget syn på fremtiden. Blir fremtiden slik som de tror, snakker vi om javabaserte 'kast pingvinen' eller fire på rad spill produsert for null og niks og stappet fullt i spyware før de blir solgt over nettet til de som måtte være dum nok til å kjøpe.

 

Med en sånn business-strategi som det har de nok vanskelig for å tro at førstepart har noe og stille opp med, med sine svære budsjetter, store produksjonskostnader og lang produksjonstid.

 

Den store faren med casual markedet slik jeg ser det er at mange tredjeparts utviklere vil hive seg på den lettvinte veien til lommeboka til folk flest fremfor å gå samme veien som førstepart.

 

Jeg håper forsåvidt at førstepart vil bestå og fortsette med AAA titler, hvor tredjepart går for søppel og profitt.

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Alt tyder jo på at Sony trapper OPP sin førstparts produksjon. Dette har til og med Jack Tretton, David Reeves, Phil Harrison og Kazuo Hirai bekreftet.

 

Sony satser mer på førsteparts-utviklere enn de noen gang har gjort før. Derfor bruker de mindre penger på ekslusive titler som Final Fantasy og Grand Theft Auto, de tror folk vil ha drittspillene til Sony.

 

Kom igjen folkens, den eneste grunnen til at Resistance Fall of man er så populært er fordi Sony har markedsført det med enorme kostnader.

 

Jeg hater denne trenden. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om førsteparts titlene. Sony lager konsollen, la noen andre lage spillene.

Lenke til kommentar

Du har rett og slett ikke peiling på hva du snakker om. :thumbup:

1. Rfom er ikke en første parts tittel. Insomniac er tredjeparts.

2. Noen få av de såkalte dritt titlene til Sony som førsteparts utviklere:

 

Sony Computer Entertainment Inc.

* Polyphony Digital – Gran Turismo series

* SCE Japan Studio (Project Siren Team, etc.) – Ape Escape series, LocoRoco

* Team ICO – ICO, Shadow of the Colossus

 

Sony Computer Entertainment America Inc.

* Incognito Entertainment – Twisted Metal series, Warhawk

* Naughty Dog – Jak & Daxter series, Uncharted: Drake's Fortune

* SCE Bend Studio (formerly Eidetic) – Syphon Filter series

* SCE San Diego Studio – NBA series, MLB: The Show series

* SCE Santa Monica Studio – God of War series

* Sony Online Entertainment LLC. – EverQuest

* Zipper Interactive – SOCOM: U.S. Navy SEALs series, Massive Action Game

 

Sony Computer Entertainment Europe Ltd.

* Bigbig Studios – Pursuit Force

* Evolution Studios – World Rally Championship series, MotorStorm

* Guerrilla Games – Killzone series

* SCE London Studio (includes Team SOHO & Camden) – The Getaway series, SingStar series

* SCE Studio Cambridge (formerly Millennium Interactive) – MediEvil series

* SCE Studio Liverpool (formerly Psygnosis) – Wipeout series, F1 series

 

Jepp bare dritt.. :roll:

Lenke til kommentar

Du tar nok feil der.

Insomniac er andreparts utvikler for Sony. Noe som betyr at de utvikler spill kun for Sonys konsoller.

De fleste av spillene som gjør det til noen vits i å kjøpe en PS3 er jo nettopp første- og andrepartstitlene.

Eneste eksklusive PS3-spillet som ikke er første- eller andreparts som har vært bra hittil er jo mer eller mindre bare MGS4 fra Konami.

Lenke til kommentar
Du tar nok feil der.

Insomniac er andreparts utvikler for Sony. Noe som betyr at de utvikler spill kun for Sonys konsoller.

De fleste av spillene som gjør det til noen vits i å kjøpe en PS3 er jo nettopp første- og andrepartstitlene.

Eneste eksklusive PS3-spillet som ikke er første- eller andreparts som har vært bra hittil er jo mer eller mindre bare MGS4 fra Konami.

 

Delvis riktig. Men ikke helt. Ikke det at det betyr noe spesielt for denne diskusjonen, men andreparts utviklere er utviklere som har ett eller annet kontraktsforhold, eierforhold til en konsollprodusentog lager kun spill for denne konsollprodusenten.

 

Insomniac lager kun spill for Sony ja, og de har et tett samarbeid, men det er ikke noe eierforhold eller kontraktsforhold som binder de til dette. Dermed oppfatter de seg fremdeles som en uavhengig spillutvikler som igjen er tredjeparts.

Lenke til kommentar

Vel, Phil Harrison og Sony worldwide studios har jo støttet Insomniac med utviklingen og kvalitetskontroll, akkurat som de har med sine egne selskap.

 

Hva som er deres interne kontrakter som aldri utgjør noen forskjell for oss spiller liten rolle. Har de en kontrakt om å kun lage spill til Sony så er de i praksis det samme som førstepartsutviklere.

Lenke til kommentar
Vel, Phil Harrison og Sony worldwide studios har jo støttet Insomniac med utviklingen og kvalitetskontroll, akkurat som de har med sine egne selskap.

 

Hva som er deres interne kontrakter som aldri utgjør noen forskjell for oss spiller liten rolle. Har de en kontrakt om å kun lage spill til Sony så er de i praksis det samme som førstepartsutviklere.

 

Bortsett fra at de når som helst kan bestemme seg for å gå multiplattform.. det er forskjellen, og det er ikke akkurat en liten forskjell.

Lenke til kommentar

Poenget var uansett ikke å skape debatt om kontraktsforholdene til Insomniac. I praksis så er det et Sony-selskap.

 

All reklamen for Resistance er det jo Sony som har betalt. De tar spillet inn i Playstation 3 reklamene sine, sammen med Motorstorm, Killzone, Warhawk osv. Spill som bare er førsteparts.

 

Før i tiden skrøt de av Final Fantasy, Tekken, Metal Gear Solid, Grand Theft Auto, Unreal Tournament. Alle utviklet av tredjeparts selskaper som er er MYYYYYYYYYYYEEEE flinkere til å lage spill enn Sony's førstepartsutviklere. [med få unntak, Jak and Daxter var dritbra men endte i søla)

 

Sony hadde en tredjeparts-styrke som de ikke lenger har. Og isteden for å prøve å vinne den tilbake markedsfører de nå seg selv som ikke bare konsollutvikler, men like fullt spillutvikler. Og det er særegent for Playstation 3-generasjonen.

 

Personlig har Sony fått nytt ansikt pga dette, og jeg liker det ikke. Jeg synes kvaliteten merkbart har gått ned i Sony's unikhet.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Vel, Phil Harrison og Sony worldwide studios har jo støttet Insomniac med utviklingen og kvalitetskontroll, akkurat som de har med sine egne selskap.

 

Hva som er deres interne kontrakter som aldri utgjør noen forskjell for oss spiller liten rolle. Har de en kontrakt om å kun lage spill til Sony så er de i praksis det samme som førstepartsutviklere.

 

Nei, man kan ikke det. Det er mange 3 parts utviklere som mottar støtte under utvikling uten at man kan kalle de for førsteparts for det. Insomniac omtaler seg selv som uavhengige og det må man nesten forholde seg til. Independence er også listet som et nøkkelord i missionstatementen til Insomniac.

 

Det er vel uansett ikke Insomniac vi diskuterer her er det?

Lenke til kommentar
Poenget var uansett ikke å skape debatt om kontraktsforholdene til Insomniac. I praksis så er det et Sony-selskap.

 

Nei de er ikke det, selv om du ønsker det. Vi har forklart deg hvorfor.

 

All reklamen for Resistance er det jo Sony som har betalt. De tar spillet inn i Playstation 3 reklamene sine, sammen med Motorstorm, Killzone, Warhawk osv. Spill som bare er førsteparts.

 

SCE er utgiver og distributør for spillet. Derfor reklamerer de. Det er det samme som å si at elkjøp har noe med spillutviklingen å gjøre fordi de har spill i reklameavisene sine.

 

Før i tiden skrøt de av Final Fantasy, Tekken, Metal Gear Solid, Grand Theft Auto, Unreal Tournament. Alle utviklet av tredjeparts selskaper som er er MYYYYYYYYYYYEEEE flinkere til å lage spill enn Sony's førstepartsutviklere. [med få unntak, Jak and Daxter var dritbra men endte i søla)

 

Tror du mangler litt perspektiv i forhold til hva Sonys førstepart har gitt ut. Ta forøvrig og kikk i lista jeg har lagt inn over. At de spillene ikke passer din smak betyr forøvrig ikke at det er dårlige spill. Prøv et litt større perspektiv.

 

Sony hadde en tredjeparts-styrke som de ikke lenger har. Og isteden for å prøve å vinne den tilbake markedsfører de nå seg selv som ikke bare konsollutvikler, men like fullt spillutvikler. Og det er særegent for Playstation 3-generasjonen.

 

Personlig har Sony fått nytt ansikt pga dette, og jeg liker det ikke. Jeg synes kvaliteten merkbart har gått ned i Sony's unikhet.

 

Sony har vært spillutviklere like lenge som de har vært konsollutviklere. Dette er ikke noe særegent for PS3. Jeg kan heller ikke se at kvaliteten har gått ned. Førstepartsspillene til Sony er de det er verd å kjøpe en PS3 for.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at det går an, å ikke ha fått med seg dette.

Før i tiden betalte Sony for tredjeparts ekslusive titler. Nå bruker de alle penga på sine egne selskaper isteden.

 

Flere tredjeparts utviklere har vært ute å sagt at de har lagt merke til dette. Rockstar sa blant annet at Sony hadde sjansen, men at de denne gang ikke ga dem noen som helst finansiell støtte, imotsettning til før.

 

Og igjen, så har alle de store hodene fra Sony sagt i intervjuer det siste året, at de fokuserer mer på egen utvikling enn noensinne før.

Lenke til kommentar

Grunnen til nedkuttingen står jo svart på hvitt i artiklen. De ønsker å spare penger. Men det betyr selvsagt ikke at det vil komme mindre spill med det første. Dette er langsiktige planer. Vi ser klare tegn nå i Sony at de satser på få store titler. De har spesielt begynt å satse på å generere nye IP-er, slik som Nintendo selv har gjort det i mange år. Nye IP-er kan generere veldig mye profitt i forhold til kostnader om de lykkes. Bare se på Little Big Planet, Echodrome, Patapon osv.

 

Store spill koster mer og mer jo kraftigere maskinvaren er. I neste generasjon vil det ta enda lengre tid og koste langt mer å utvikle spill. Derfor er det naturlig at de kutter ned sin egen produksjon til færre titler. Regner med at både MS og Sony vil satse på langt mindre større titler til sine neste konsoller, og heller invistere i tredjepartsavtaler (MS har gjort dette mye de siste årene). Men det får tiden vise. Multiplattform vil det blir langt mer av. Final Fantasy XIII er et godt tegn på det.

 

 

Vel, Phil Harrison og Sony worldwide studios har jo støttet Insomniac med utviklingen og kvalitetskontroll, akkurat som de har med sine egne selskap.

Insomniac er et selvstendig selskap som har en kontrakt med Sony. Ikke noe mer enn det.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Sony har vært spillutviklere like lenge som de har vært konsollutviklere.

 

Strengt tatt har de vel faktisk vært spillutviklere lengre enn de har vært konsollutviklere. Sony Imagesoft lagde vel noen spill til SNES og PC i hin haarde ( http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Imagesoft ), men det er en digresjon.

 

Uansett, jeg tror ikke det er noen fare for at Sony trapper ned førstepartsutviklingen. Det påstås jo at tiden der tredjepartsspill var konsolleksklusive i stor grad er over, med enkelte unntak (Gears of War, MGS4 etc.), så det mest logiske ville jo være om Sony og MS heller trappet opp førstepartsutviklingen, slik at de kunne gjøre seg mindre avhengige av tredjepartsutviklere.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...