Gå til innhold

*Frustrert* Får ikke SATA til å fungere på gammelt HK.


pesaroso

Anbefalte innlegg

Nå har jeg holdt på en altfor lang stund med å prøve å få PC-en til å oppdage en S-ATA disk..

 

Hovedkort: EPoX EP-8KRAi, Socket A ("KT600-8237")

 

Dette er ganske gammelt ja, men det har da støtte for SATA.

Jeg plugger inn disken, booter maskina, går inn i BIOS for å se, men nei. Den oppdages ikke.

 

Etter veldig mye om og men fant jeg disse driverne: http://www.viaarena.com/default.aspx?PageI...mp;SubCatID=143 (valgte den øverste)

 

Denne ble installert, men igenting skjedde.

 

Etter enda mer leting, fant jeg ut at man kan aktivere SATA i BIOS via "Onboard Devices Configuration", og denne ble da satt til ENABLED.

 

Rebootet, og nå får jeg en slags rar melding i starten (your BIOS is not installed, but press (G) to continue), men det går fint.

 

Kom inn i Windows igjen, den sa den hadde oppdaget en RAID-controller, jeg trykka installer manuelt, og browset meg frem til "VRAIDDrv\XP\x86" (fra zipfilen oppi her), og den installerte vellykket.

 

rebootet igjen, men fortsatt ingenting.. BIOS finner den ikke, Windows finner den ikke, diskbehandling finner den ikke..

 

Er det slik at jeg MÅ installere Windows, trykke F6 eller hva det er for å installere tredjepartivarer, og slenge inn driver fra diskett? Finnes det en mer "moderne" måte å gjøre det på? Og i så fall om ikke; må jeg installerer Windows, eller kan jeg bare velge driverne, og stikke av fra install?

 

Tusen takk for all hjelp, jeg har hodepine..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan ha slått meg også.. Hva betyr dette for ytelse? Og hvor festes den? På hvilke pins altså? Det står ikke noe forklaring oppå disken som det går med IDE-drives..

 

EDIT: Og om det viser seg å være det, er det da mer hassle for å installere controllere og slikt som jeg har hatt i det siste, eller skal det bare være plug n play?

 

EDIT2: Det er denne disken.. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355538&view=links

Den har bare 4 pins, altså 2x2 ...

Endret av pesaroso
Lenke til kommentar

For ytelsen har det vel lite eller ingenting å si. Det er satagrensesnittet som begrenses fra 3Gb/s til 1.5Gb/s, noe som er vesentlig raskere enn hva en disk klarer å håndtere uansett.

 

Hvilken pin det er som skal brukes vet jeg ikke. På mine disker så står det forklart på selve disken. Klikk deg inn på produsentet sine hjemmesider eller gjør et søk på "<produsent> sata 150 limit jumper" eller noe.

 

Vil tro at dersom det er dette som forårsaker problemene dine så vil resten være PnP :) Det med F6 under installasjon er kun dersom du skal installere OS og ikke har den aktuelle driveren (sata i dette tilfelle) integrert på cd'n. Noe som er relativt vanlig for XP :)

Lenke til kommentar

Hmm sitter her og klør meg i hove over samme problem..... :dontgetit:

Har eit K8M Neo-V hk...

Samme disk som deg...

WinXp finner disken som eit scsi cd-rom...

Fant info om jumpere på samsung her... http://erms.samsungusa.com/customer/sea/js...&PROD_ID=-1

Dessverre ikkje lik f1 disken....

 

Skjedde ingenting nytt hos meg....

 

Men er d seriøst slik å forstå at ein MÅ installere sata drivere med diskett?!?!?! Har snust rundt på nette i 2 kvelder no... Og treffer alltid på samme svar... bruk diskett... Synd for meg at floppyen er boss for lenge siden.... (Får du kjøpt floppydisketter enda!!!) :D

Noke som har ein ide anno 2008 korleis eg ska få fiksa dette? Hadde blitt bra happy då....

:w00t:

Endret av admiralconan
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Jeg prøvde nå en pin på begge sidene, med samme resultat: Under boot står det "please wait.." og ingenting skjer.

 

I følge Samsunghdd.com skal denne disken ha automatisk swap mellom SATA300 og SATA150 om førstnevnte ikke fungerer.

 

Dette resulterer da i at jeg er like langt.. :(

 

Andre forslag mottas med stor takk!

Lenke til kommentar

På såpass gamle hovedkort hadde det vært like greit å i stedet kjøpt PATA disk, i tillegg unngår man da evt. kompatibilitets issue's :)

 

Ville neppe merket forskjell i ytelse mellom PATA Ultra/ATA100 vs. en SATA i 150 (selv om max overføringshastighet i SATA er høyere (på papiret), er det langt fra sikkert man oppnår det)

 

Dog, det er klart, SATA II har større "etterbruksverdi" i.o.m. at man senere evt. tar den med over i en nyere maskin som støtter/utnytter egenskapene bedre.

Lenke til kommentar

Via VT8237/VT8237R er noe møl.

Det er en sata raid kontroller sikkert ( VIA VT8237R ) ,uten støtte for native sata single disk rett ut av boksen.

Du ser da ikke disken som vanlig i BIOS under listede drives som er helt naturlig.

 

Du må trykke en eller annet key kombinasjon under post for å komme inn i raid rom konfigen til hovedkortet , definere at du f.eks skal ha JBOD array med denne disken i . Les brukermanualen til hovedkortet.

I Windows installerer du VIA's VT 8237 raid kontroller.

Lenke til kommentar
Hmm sitter her og klør meg i hove over samme problem..... :dontgetit:

Har eit K8M Neo-V hk...

Samme disk som deg...

WinXp finner disken som eit scsi cd-rom...

Fant info om jumpere på samsung her... http://erms.samsungusa.com/customer/sea/js...&PROD_ID=-1

Dessverre ikkje lik f1 disken....

 

Skjedde ingenting nytt hos meg....

 

Men er d seriøst slik å forstå at ein MÅ installere sata drivere med diskett?!?!?! Har snust rundt på nette i 2 kvelder no... Og treffer alltid på samme svar... bruk diskett... Synd for meg at floppyen er boss for lenge siden.... (Får du kjøpt floppydisketter enda!!!) :D

Noke som har ein ide anno 2008 korleis eg ska få fiksa dette? Hadde blitt bra happy då....

:w00t:

www.ebay.com ,får du ikke det der så kan du bare gi opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...