Gå til innhold

ATI Radeon 4870X2 vs Geforce GTX 280


kristian04

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal snart kjøpe ny pc, og lurer på hvilket skjermkort jeg skal kjøpe. Det står mellom ATI Radeon 4870X2 2GB og Nvidia GeForce GTX 280. Hvem burde jeg velge? Har hørt at 4870X2 kjører med crossfire, og at det kan gi dårligere ytelse i noen spill, stemmer det?

 

Et annet spørsmål: Jeg skal mest sannsynlig kjøpe denne skjermen:

Samsung 22" Wide Syncmaster T220, 1680x1050. Siden denne skjermen ikke har har den største oppløsningen, er det noe vits med et så bra skjermkort? Jeg vil jo gjerne ha en pc som jeg kan spille spill glatt med full grafikk en stund fremover, og jeg har jo råd til et av disse kortene. Kommer det andre "toppkort" i den nærmeste fremtiden som er verdt å se på? Hva sier dere?

 

Takker på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX280 er jo ett knallkort og vil nok være det lenge, som du nevner så er det CF internt på 4870x2 det kan gi dårligere fps i noen spill, men ATI har vært flink med å få opp i ytelsen i de spillene etterhvert med bedre drivere. Crossfire, fungerer noe bedre enn SLI løsningen når det gjelder å få mer ytelse av kort nr2. I crysis er jo nvidia kortet best, og farcry2 kommer jo snart og er vel sikkert sponsa av nvidia igjen. Uansett så mener jeg GTX280 holder mål i den oppløsningen(selvom 4870x2 er bedre). Bruk heller penegene tilovers på en bedre cpu.

Lenke til kommentar

I crysis er nok 4870x2 best (sammenlignet med et 280GTX) i oppløsninger fra 1600*1200 med high og very high, ivhertfall med nyere drivere ala catalyst 8.8. Dette er også rapportert fra brukere fra dette forumet som har 4870x2.

 

Her er blant annet en test som bekrefter dette, og det finnes mange fler. I de fleste nye spill vil 4870x2 ha overtaket på 280GTX i høye oppløsninger.

Lenke til kommentar

Vel i denne testen så er GTX280 bedre enn 4870x2 inntil 1680x1050, men over så er ATI best. Denne er datert i dag og når man vet at nvidia kortet har mer å gå ved overklokking så ville jeg gått for 280 :yes: (selv om 4870x2 er best)

 

http://www.techspot.com/review/113-radeon-4870-x2/page5.html

 

Her er det også brukt normalt utstyr (q6600@3ghz og ddr2)

Endret av anordne
Lenke til kommentar

crysis er et simpelt NVIDIA spill. NVIDIA har betalt/sponset crytek, så NVIDIA kort skal være bedre enn alle andre skjermkort i spillet, så man kan ikke bruke crysis til benchmark nei..

 

prøv call of duty 4. Det vill 4870x2 være sikkert over 50% bedre..

 

Har også sett at 3Dmark og lignende også er svindel, for det var en som testet en VIA elns prosessor, som man kunne bytte kondenavn på, og med det orginale kodenavnet fikk han mindre poeng enn om han byttet til ett intel kodenavn... dette prøvde han flere ganger... lawl

Lenke til kommentar

Men er ATI Radeon 4870X2 til en 22" skjerm med oppløsning på 1680x1050 veldig overkill? Er det ikke lurt med en 22", med tanke på framtiden og at det etterhvert kommer mer krevende spill til pc-en, og da vil en så høy oppløsning som 1920X1200 føre til dårlig flyt/lag på full grafikk med dette skjermkortet. Er det ikke bedre å gå for en veldig bra 22" enn en middels/dårlig 24" ?

Her står det mellom Samsung 22" Wide Syncmaster T220, 1680x1050, VGA/DVI, 20000:1, 2ms og Samsung 24" LCD Syncmaster 245 +TCO-03 Black, 1920x1200, 5ms, 8000:1, DVI

 

Hva sier dere?

Endret av kristian04
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...