Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger tips til skoleoppgave - Hvorfor religion er negativt

MrL

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, skal skrive et essay i morra om et fritt tema og tenkte jeg skulle skrive om noe innen religion. Egentlig tenkte jeg å skrive om hvordan religion får folk til å gjøre syke ting, hvordan det påvirker religion, kriger pga religion, 11 september, Al aquida og stort sett andre negative ting ved religion.

Derfor trenger jeg litt hjelp til hva jeg kan nevne som er negativt for religion. Hørte at f.eks 1 og 2 verdenskrig startet "pga" religion på en slags måte også, hvis noen kan fortelle meg mer om dette eller noe annet er det fint! :)

Endret av MrLG
Videoannonse
Annonse
Skrevet

de første negative tingene jeg kommer på er:

- Det forhindrer visse gleder i livet (ikke spise gris, ikke ha sex før etter bryllup etc)

- Fører til konflikter

- Unnskyldning til krig

- krevde skatt tidligere

- under svartedauden kunne en prest velsigne en smittet, dra på seg smitten selv, for å så gi den videre til alle de friske som ba om beskyttelse mot svartedauden

- åpner for merkelige kulter og ritualer som kan gi blodige utfall

kan sikkert komme med fler, men gidder ikke atm :p

Skrevet

Tja.. Nokon vil jo meine at religion er rota til alt vondt, og om dei først har trekt den konklusjonen må jo 1. og 2. verdskrig ha blitt til pga. religion, men i så fall indirekte.

Direkte starta 1. og 2. verdskrig av heilt andre grunnar enn religion. Den største delen av propagandaen til Hitler gjekk derimot ut på raseskilnadar, og kvifor jødane ikkje "fortente" ein plass på denne jorda (iflg. Hitler). Og ja, han nemnte vel i ein setning eller to at jødane var grunnen til at Jesus vart drept. Berre for å piske opp hatet sjølvsagt.

Skrevet

Du burde ta et nøytralt utgangspunkt... kanskje religion ikke har vært så ille?

Selvom jeg er anti-religiøs selv, så klarer du sikkert å finne eksempler der religion kanskje har vært en fordel.

Å begynne med en konklusjonen er veldig uvitenskapelig.

Skrevet (endret)

Det grunner i folks følelser, det er et farlig utgangspunkt

Filteret/tabuet mot å kritisere religion - vi blir handlingslammede i kampen mot religiøs ekstremisme (som ikke vil avta)

Religion står i veien for grunnleggende kritisk lære og logikk

Den setter begrensninger for seksuell utfoldelse, det mest naturlig av alt

Diskriminerer homofile

Bush og Bin Laden - Forholdet preges av hard tro. Begge tror at de kommer til himmelen når de dør. Begge innbiller seg at dersom den andre part blir drept, blir veien til paradis bare bedre. Det er skummelt når makt er med i bildet.

Den ekstreme religion avler selvmordsbombere

Kreasjonister som fornekter vitenskap, som skaper sin egen ikke-vitenskap

Den åpner for et paradis, evighet - dette er veien til uendelig kjedsomhet og repetisjon

Moralen skal vokse ut fra mennesket, fremfor å fungere som et belønningssystem som det vi ser gjennom kristendommen

Endret av SEO
Skrevet

Er enig med GeirGrusom. Ta heller tak i situasjoner ang. religion og vurder både positive og negative utfall. Det finnes mye bra i religion samtidig som det undergraver den ”frie tanke”.

Skrevet

Takker for mange svar. Skal nok flette inn noe positivt også, med hovedfokuset blir på det negative. Forsett gjerne og komme med flere argumenter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...