Gå til innhold

Kjøpe Vista - hvilken utgave (oem? 32/64-bit? home?)


Anbefalte innlegg

Skal bygge ny PC, og har bestemt meg for å handle inn Vista (har bare medfølgende XP-lisens på den gamle pcen).

 

Men, hvilken utgave skal jeg kjøpe? Kan jeg kjøpe OEM-lisens til en PC jeg bygger selv?

Er Home Premium det fornuftige valget?

Bør jeg gå for 32 eller 64-bit?

 

PCen skal brukes til foto (Photoshop CS2/CS3, Lightroom), Office, spill (både nye og litt eldre, f.eks. BF2), pluss litt generell nerding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samanlikn versjonane her. For dei aller fleste er Home Premium meir enn godt nok. Ultimate inneheld berre nokre få ekstrafunksjonar som dei ferraste bruker. Eg ville òg gått for OEM. Skilnaden på OEM og vanleg er at du ikkje kan flytte lisensen til ei anna maskin. No er det jo slik at du kan kjøpe nesten 3 OEM-versjonar for prisen av ein vanleg.

 

Eg bruker 32-bit (på tross av at eg har 4GB minne) fordi 64-bit var so utruleg ustabil, sjølv med gyldige drivarar.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale 64-bits Home Premium OEM-lisens. 64-bits Vista hadde kanskje store problemer med stabilitet og tredjeparts drivere i begynnelsen, men det er jo nå snart 2 år siden Vista ble lansert, samt det har kommet en service pack siden da. Mye av den negative omtalen Vista får den dag i dag stammer nok tilbake til barnesykdommene i begynnelsen, spesielt for 64-bits Vista. Men nå som tredjeparts maskinvareleverandører har begynt å utvikle både 32- og 64-bits drivere, samt alle oppdateringene til Vista igjennom bl.a SP1, vil jeg påstå at 64-bits Vista er like stabilt som 32-bits. Jeg har hatt 64-bits Home Premium i snart ett år, og har ikke opplevd noen som helst problemer med unntak av at et gammel pusslespill ikke ville starte, dog dette skyldes at 16-bit programmer ikke lengre støttes av kernelen i 64-bits Vista.

 

Ellers er det penger å spare på å velge OEM-lisens framfor en retail. Forskjellen på OEM og retail er allerede nevnt ovenfor, men det står også litt om forskjellene her: Vista x64 vs x86 - OEM vs Retail - mini-FAQ

Lenke til kommentar

Etter å ha lest linken fra Skagen, pluss googlet en del har jeg jammen ombestemt meg; da blir det 64-bit!

 

Men; vil jeg få ytelsesforbedring ved å øke ram fra 4 til 8 GB?

 

Jeg bruker Photoshop og Lightroom, som krever mye bruk av minne: Lightroom arkiv på flere tusen raw-filer, raw konvertering/editering av flere filer samtidig, og retusjering av store filer i Photoshop med mange lag. Pr. i dag har jeg bare 1GB, og må passe på å stenge ned Lightroom når jeg skal jobbe i Photoshop, og sliter med ytelsen når filene blir store og/eller jeg har flere åpne samtidig. Hvis OS og programvare klarer å utnytte 8 GB ram er det en våt drøm...?

Lenke til kommentar
Canon RAW codec virker ikke med Vista x64, altså du kan ikke se preview av RAW filene direkte i mappa. Det er det eneste jeg savner med Vista x64...

 

Kommer sikkert en oppdatering der også etterhvert. Jeg bruker det uansett ikke, siden jeg utelukkende bruker ightroom for å organisere, forhåndsvise og behandle raw-filer... Bare LR og PS virker! :)

Lenke til kommentar

Home Premium, er som nevnt over, bra nok om du ikke har sære behov. Selv har jeg tillgang på lovlig home premium-lisens, og lovlig busisess-lisens, og ser ingen grunn til å oppgradere.

 

64bits er ofte helt problemfritt nå, og det er verdt ett forsøk. husk at vistalisenser ikke er bundet opp mot 64/32bit, slik at du kan bruke samme lisens og gå over til 32bits kun ved en reinstalasjon fra rett media.

Lenke til kommentar
husk at vistalisenser ikke er bundet opp mot 64/32bit, slik at du kan bruke samme lisens og gå over til 32bits kun ved en reinstalasjon fra rett media.

 

bare hvis den er retail versjon, ikke sant ?

 

Riktig det.

Dette gjelder kun retail og ikke OEM versjon.

 

Leste et sted at retail versjonen har cd med både 32-bit og 64-bit, mens oem-versjon har enten eller.

 

Slik jeg forstod jzono1 vil lisensnøkkelen, også på oem-versjon, fungere på både 32 og 64-bit, så hvis man får lånt/kopiert en cd kan man bytte. Riktig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Jeg har kjøpt meg en 32 bit Home Premium OEM dvd-lisens. Men glemte selcsagt at MSI Wind ikke har dvd-drev. Finnes det noen muligheter å få installert Vista på den pcen uten å måtte koble til eksternt dvd-drev?

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt meg en 32 bit Home Premium OEM dvd-lisens. Men glemte selcsagt at MSI Wind ikke har dvd-drev. Finnes det noen muligheter å få installert Vista på den pcen uten å måtte koble til eksternt dvd-drev?

 

"Install vista from USB stick" er en måte.

 

http://www.msfn.org/board/Install-Vista-fr...6.html&st=2

http://www.msfn.org/board/vista-t114092.html&st=7

http://www.msfn.org/board/vista-t114092.html&st=6

Lenke til kommentar

Hadde helt klart valgt Vista64, da du får en bra ytelse og du får brukt alt minnet ditt hvis du har over 3,5gb.

 

At folk sier at vista64 er ustabilt skjønner jeg ingenting av.

Har 3 maskiner med Vista64, (1 av de en dell laptop) og har aldri hatt noe problemer med noen av de.

 

Eneste problemet jeg noengang har hatt med vista er vista32.

Ikke har jeg hatt problemer med verken spill eller programmer heller.

 

Som med alt annet dataproblemrelatert så sitter stort sett problemet mellom skjermen og stolryggen, det tror jeg gjelder de som syter lenger oppe også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f
Jeg har kjøpt meg en 32 bit Home Premium OEM dvd-lisens. Men glemte selcsagt at MSI Wind ikke har dvd-drev. Finnes det noen muligheter å få installert Vista på den pcen uten å måtte koble til eksternt dvd-drev?

 

"Install vista from USB stick" er en måte.

 

http://www.msfn.org/board/Install-Vista-fr...6.html&st=2

http://www.msfn.org/board/vista-t114092.html&st=7

http://www.msfn.org/board/vista-t114092.html&st=6

takker :) men fant denne fremgangsmåten som virket litt lettere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...