Gå til innhold

Hva anbefaler dere av Tele og vidvinkel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror han mente at han skulle ha begge deler men trengte anbefalinger av begge typene objektiver.

 

Om billig tele må jeg bare slenge meg på anbefalingen om Canons 55-250mm IS.

 

Av billig vidvinkel så er Sigma 10-20mm den billigste og den er bra. Prisen er fra ca 3500 kr så vidt jeg husker. Ellers så er Tokina 11-16mm f/2,8 populær for tida, men en del dyrere. Tamrons 11-18mm er også et ok alternativ. Tamron 10-24mm er en ny utfordrer i den klassen men den er ikke tilgjengelig ennå. Jeg tipper den blir både bra og populær. Ups: Jeg holdt nesten på å glemme Canon sin egen 10-22mm som også er ok.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
anbefaler dere av Tele og vidvinkel objektiver til mitt Canon EOS 450D?

Helst til lav prisklasse, men jeg har skjønt at det bør være IS i navnet :)

Og er det noe forskjell på filter til objektivene?

 

Mvh

 

Dan

 

Det hele kommer an på hvor mye du er villig til å investere i objektiver.

 

I teleenden er det Canon sitt egent 55-250 IS som er best i forhold pris/optisk kvalitet.

 

https://prisguiden.no/objektiv/canon_ef-s...info/79164.html

 

Når det gjelder vidvinkel er det litt vanskeligere,men den rimeligeste der er nok sigma 10-20.

 

https://prisguiden.no/objektiv/sigma_10-2...info/36279.html

 

Har du en økonomisk grense så er det enklere og anbefale de rette produktene,da objektiver har en prisforskjell fra 500.- og opptil en halv million eller mer

Lenke til kommentar

Lyssterke objektiver er veldig artig!

 

Har nettop solgt min 70-200 f4L, og kjøpt en 35mm f2 isteden.

 

Har en Canon 10-22mm, en Tamron 17-50mm f2.8, en Canon 50mm f1.8 og en Tamron 90mm Macro fra før.

Det er så sjelden jeg trenger lengre brennvidde enn 90mm, så da fant jeg ut at jeg får bruke beina istedenfor zoom.

Og så er det mye hyggeligere å ta bilder av mennesker med en liten 35mm enn en diger 200mm.

 

Kan anbefale både 35mm f2 og 50mm f1.8.

35mm'ern ligger noen hakk foran 50mm'ern når det gjelder både skarphet og byggekvalitet, men 50mm 1.8 koster jo under 1000-lappen så da kan du finne ut om du trives med fast brennvidde uten å tømme lommeboka.

Lenke til kommentar
Og er det noe forskjell på filter til objektivene?

Siden ingen har håndtert denne delen av spørsmålet kommer noe her:

Filterfatningen vil variere mellom objektivene. Fatningen er makert med Ø og diameter i mm. På kraftige vidvinkel vil det ofte ikke være mulig å benytte filter. Delvis på grunn av krumingen på frontlinsen, og på grunn bildevinkelen (filteret ville komme i veien for bildet). På andre objektiver anbefales ofte polariseringsfilter og evt. et nøytral beskyttelsesfilter. UV-beskyttelse håndterer kameraet flott på egen hånd. Filter bør være av god kvalitet slik at ikke de fotografiske egensakpene ved objektivet blir skadelidende. Med andre ord tynnest mulig og med multicoating. Ofte høy rpis i Norge, sjekk utenlandske nettsteder for de beste prisene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...