Gå til innhold

Ny jobb, ny lønningsdato, men hvordan betale lånet


MirusMentis

Anbefalte innlegg

Ok, jeg ville brukt av oppsparte midler, om mulig. Det tror jeg også er standard. I så måte vil du jo få bedre avkastning på å betale det inn på lånet, enn det du får i rente i banken av bufferen. Selvsagt vil du da måtte "bygge opp" noe av bufferen igjen.

 

(Og forøvrig synes jeg ikke 3 månedslønner er å ta i. Optimalt sett burde alle ha en buffer på 100 000 - spør du meg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I fare for å gjenta meg selv, så er det kun utgiften med å endre betalingsdato jeg vil diskutere. At det skyldtes bytte av jobb nevnte jeg bare for å få med grunnen til endring av dato.

Det koster penger å låne penger, og låner du dem 18 dager lenger vil det koste så mye som det påløper renter i løpet av den perioden, hvis du fortsatt betaler rentene til vanlig tid. Betaler du ingenting vil det bli enda litt dyrere, pga. rentes rente. Det blir som å låne renteutgiften i tillegg til utgangspunktet i hele lånets løpetid.

 

Nå har du kommet med så mange nye elementer i forhold til den opprinnelige meldingen at jeg ikke er sikker på hva du lurer på lenger, så kanskje du kan ta en oppsummering om du fortsatt har spørsmål?

Lenke til kommentar
Jeg er bare ikke helt sikker på at det er _riktig_ måte å gjøre det på, jeg laget tråden for å sjekke opp om dette er normal praksis. Nå skrev "Rebel-Rider" her at h*n ikke trengte å betale noe ekstra for å flytte avdrags dato, så da lurer jeg på hvordan det gikk til.

Rebel-Rider betaler helt sikkert noe! Siden han ikke betaler et engangsbeløp for å flytte datoen for innbetaling, betaler han enten litt ekstra hver måned, f.eks 50,- , eller han har fått lengre avdragsperiode, eller et større sluttbeløp (om 30 år)

 

Du kan sikkert få til de samme løsningene, men uansett må du betale, penger i dag er verdt mer enn penger imorgen! (Se ellers mitt forrige innlegg i denne tråden.)

 

 

Du kan tro hva du vil, jeg betalte/betaler ikke noe ekstra for å få flyttet datoen, det kalles enkelt og greit for god service :)

Lenke til kommentar
Se på det på denne måten; med en betalingsutsettelse så vil rentene på lånet i denne perioden bli som å låne ekstra penger og legge det til på lånet. Dette medfører enten lengere nedbetalingstid (som igjen vil bety mer renter betalt før lånet er innfridd) eller økt inbetaling fordelt over nedbetalingsperioden, eller en eller flere ekstra inbetalinger på et tidlig stadium.

 

Endret betalingsdato er en betalingsutsettelse. en betalignsutsettelse er en merutgift på lånet ditt. Og som sagt så blir det fort en del tusen ekstra over en lang nedbetalingsperiode så ved de to flste alternetivene så kan dette fort bli mange tusen, men på det siste så kan man faktsik spare renteutgifter.

 

Jepp det er i grunn det jeg også har kommet frem til, at jeg utsetter betalingen, og det løper rente på dette. Alikevel ser jeg ikke helt hvordan ekstra innbetalinger i mitt tilfelle vil hjelpe. Den ekstra betalingen jeg nå har planlagt i oktober, vil bare være rente, og vil ikke gå på avdrag av selve lånesummen.

 

 

(Og forøvrig synes jeg ikke 3 månedslønner er å ta i. Optimalt sett burde alle ha en buffer på 100 000 - spør du meg).

Det synes jeg var i meste laget.. Jeg har nøyd meg med +/- en mnd lønn. I tilegg til BSU, men det er litt kjipt å ta "hull" på bsu kun for å dekke 5000,- i renter.

 

 

Nå har du kommet med så mange nye elementer i forhold til den opprinnelige meldingen at jeg ikke er sikker på hva du lurer på lenger, så kanskje du kan ta en oppsummering om du fortsatt har spørsmål?

 

Har i grunn ingen flere spørsmål, jeg har fått bekreftet det jeg lurte på, i tilegg har jeg fått en del gode tips vedr det å betale inn ekstra.. Regnet litt på dette i dag, og om jeg betaler inn 1.500 ekstra i mnd de første årene så utgjør dobbelt så mye i avdrag enn det nedbetalingsplanen tilsier, og det betyr at jeg vil være ferdig med lånet to år før, som igjen betyr mindre renter.

Lenke til kommentar

Vet det er off-topic, men angående buffers og sparing - selv setter jeg faktisk av ca 30 % av inntekten min hver måned i ulike sparingsalternativer, inkl. personlig pensjonssparing. Og jeg synes ikke en månedslønn i buffer er helt nok - jeg kan se for meg mange tilfeller der man kan trenge mer enn en "normal" månedslønn uforutsett. Og småkriser kommer sjeldent alene.

Lenke til kommentar
Du kan tro hva du vil, jeg betalte/betaler ikke noe ekstra for å få flyttet datoen, det kalles enkelt og greit for god service :)

Du betaler ikke noe ekstra for akkurat det å få flyttet datoen, men de har neppe gitt deg en rentefri utsettelse. Siden banken får pengene sine litt seinere vil det ta litt lenger tid å betale ned lånet enn det ellers ville gjort. Banken beregner renter for det utestående beløpet hver dag.

Lenke til kommentar
Bor ikke du i "US of A"? om du har en god norsk lønning der borte så kan jeg godt skjønne at du

kan sette av 30% av inntekten din.

Nei, jeg bor faktisk i København/Oslo, og har en helt grei, hakket over gjennomsnittet i både Norge og Danmark, inntekt. Og jeg mener det faktisk bør være et mål for alle og sitte igjen med ca 30 % til sparing og moro efter faste utgifter. :)

Lenke til kommentar
Vet det er off-topic, men angående buffers og sparing - selv setter jeg faktisk av ca 30 % av inntekten min hver måned i ulike sparingsalternativer, inkl. personlig pensjonssparing. Og jeg synes ikke en månedslønn i buffer er helt nok - jeg kan se for meg mange tilfeller der man kan trenge mer enn en "normal" månedslønn uforutsett. Og småkriser kommer sjeldent alene.

mer OT:

Opp igjennom årene har jeg hatt varierende økonomisk evne, men har nok alltid hatt minimum en månedslønn på konto. Jeg kan ikke fordra å være blakk, og sparer før jeg kjøper. Har aldri lånt til annet enn bolig. Etterhvert har jeg såpass mye at jeg har råd til det jeg har lyst på. Det hjelper godt når verdien av sparepengene øker mer enn forbruket. (ikke akkurat siste året, men over tid..)

 

Det er sikkert ikke så vanlig at man har 30% av lønnen til overs, men alle monner drar.

Lenke til kommentar
Se på det på denne måten; med en betalingsutsettelse så vil rentene på lånet i denne perioden bli som å låne ekstra penger og legge det til på lånet. Dette medfører enten lengere nedbetalingstid (som igjen vil bety mer renter betalt før lånet er innfridd) eller økt inbetaling fordelt over nedbetalingsperioden, eller en eller flere ekstra inbetalinger på et tidlig stadium.

 

Endret betalingsdato er en betalingsutsettelse. en betalignsutsettelse er en merutgift på lånet ditt. Og som sagt så blir det fort en del tusen ekstra over en lang nedbetalingsperiode så ved de to flste alternetivene så kan dette fort bli mange tusen, men på det siste så kan man faktsik spare renteutgifter.

 

Jepp det er i grunn det jeg også har kommet frem til, at jeg utsetter betalingen, og det løper rente på dette. Alikevel ser jeg ikke helt hvordan ekstra innbetalinger i mitt tilfelle vil hjelpe. Den ekstra betalingen jeg nå har planlagt i oktober, vil bare være rente, og vil ikke gå på avdrag av selve lånesummen.

 

I oktober vil ee ekstra betaling være et rent avdrag (rentene betaler du på den ordinære betalingen). På den måten vil det påløpe mindere rente i oktober/november og november/desember. På den måten vil betalingene i november og desember bestå av et høyere andel avdrag (fordi påløpte renter er mindere) og du vil derfor ligge forran betalingsplan i november og også 12 desember. Når du da ligger forran betalingsplanen vil betalingsutsettelsen, men påløpte renter ta deg tilbake til oprinnelig betalingsplan (sånn omtrent, avhengig av hvor mye du har betalt i oktober). Så etter prakriske forhold så går pengene i oktober til å betale ekstrearentene i desember. Fordelen med å betale i oktober framfor i desember er at du kan betale mindere i oktober enn det som ville ha påløper av ekstra renter i desember om du ikke betaler tidlig. Det er pga sparte renter i oktober/novemberperioden som da fører til et ytterligere "ekstra" avdrag. Siden det her ikke er snakk om mer en noen få måneder så er det ikke voldsomt du sparer, men det blir fort noen hurdelapper på et så stort lån (selvsagt avhengig av hvor mye du betaler i oktober).

 

En annen ting som taler for å betale i oktober er at det er utgolig kjipt å måtte snu på kronene i desember. Men en annen viktig ting jeg ville forhørt meg i den sammenhengen er plassering av "halv skatt i desember". Arbeidsgivere som har sen betaling flytter ofte denne til november, siden halv skatt liksom skal hjelpe folk å få det litt romsligere i julahandelen. Det kan hende at din nye arbeidgiver benytter seg av dette, men din gamle betaler i desember. Dette er i praksis ikke tapte penger for deg, det medfører bare at du blir trekt mer i skatt i løpet av året enn du skulle, men det kan jo få konsekvenser for økonomien din i desember med ekstra stor betaling på lånet.

Lenke til kommentar

Uff, i fare for å virke som en vanskelig kverrulant som må ha alt inn med teskje så må jeg bare spørre deg om en ting Xell.

 

Banken mener at rentene betales etterskuddsvis. Dvs at om jeg betaler f.eks 5000 som en ekstrabetaling i slutten av oktober, så dekker det først løpte renter siden forrige betaling, og evt rent avdrag av resterende. Dvs om det 4000,- i renter fra den 12. oktober, så vil kun 1000 gå til avdrag. Men det er slik jeg kommer til å gjøre det. Da har jeg endret dato til den 25 allerede i oktober, og slipper å bruke noe ekstra i november.

 

 

Ny arbeidsgiver har halv skatt i november, men hadde ingen problemer med å gi meg det i desember. Jeg er redd dette utgjør såppas mye at jeg kan ende opp med å betale for lite totalt i år, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem med teskjemating :) Fint at du har fått endret allerede 25 oktober. Renten betales etterskuddvis så ved en ordinær betaling betaler du rentene påløpt siden forrige ordinære betaling + et avdrag. Dersom du da rett etter en ordinær betaling gjør en ekstrabetaling har det ikke påløpt noe renter (eventuelt renter for en dag eller 2) og da vil alt du betaler på en ekstra betaling være avdrag. Dersom du venter en stund etter ordinær betaling med å betale ekstra vil selvsagt noe av denne betalingen gå til å betale renter, men dette vil jo igjenn medføre at påløpte renter ved neste ordinære betaling vil vær emindere siden du allerede har betalt noe av de på en ekstrabetaling. Og siden lånet da her blitt mindere enn det ville vært uten ekstra betaling vil påløpte renter ved neste ordinære betaling uansett være mindere enn dersom man ikke betaler ekstra.

Lenke til kommentar
Fra hånd til munn.. Virker ikke som det spises med hånden engang. Her gresses det direkte på plenen.

Her må du lese tråden på nytt, for dette var en av de bedre trådene jeg har lest i dag!

 

Selv lurer jeg litt på hvorfor du ikke bruker sparepengene, men vurderte kredittkortlån istedenfor, selv om kredittkortlånet er rentefritt og alt det der.

 

BSUen burde du ikke ha tenkt tanken engang :) La den være til du har 100.000 eller til du er 33 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...