Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelig oppførsel av C: disken - Free space


Anbefalte innlegg

Nå har det sånn at C disken oppfører seg litt merkelig. Har satt av 20GB, som dekker langt under det jeg har inne. Windows mappa tar 11GB ca, program files = 1Gb og users tar 3.34GB, heh, det blir jo ikke 20GB.

 

Saken er at; Høyere klikker på disken og properties->general og ser at "free space" forandrer seg. Først så hadde jeg 1GB, så 800mb, til slutt nede til 200mb.

 

Hva kan være årsaken til dette?

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Page filen er område som settes av til bruk av opertivsystemet for å swappe ut og inn av minnet.

I tillegg vil det finnes en rekke skjulte filer som tar plass, skjulte områder som tar plass, restore punkter som tar plass, updates som tar plass recycle bin som tar plass.

Lenke til kommentar

Page file er filen som brukes til virtuelt minne. Ofte er denne satt til 1,5 ganger fysisk minne, dvs. at dersom du har 2 GB minne, er denne ofte satt til 2 * 1,5 = 3 GB. Denne filen kan enten være en fast størrelse, eller være dynamisk. Dersom den er dynamisk vil ledig plass på disken variere alt etter som hvor mye minne du bruker der og da.

 

Har du en bærbar, har du kanskje også aktivert dvalemodus? Denne oppretter en fil som er like stor som det fysiske minnet.

 

I mitt tilfelle (med 2GB ram) forsvinner da ca. 5 GB av harddisk plassen.

 

Bruker man ikke dvalemodus, kan det være greit å slå det av. Det gjør du på kontrollpanelet under Strømalternativer - Dvalemodus.

 

Du kan også sjekke hvor stor page file du har ved å høyreklikke på Min Datamaskin, velge Egenskaper, Avansert, trykke på Innstillinger på Ytelse, velge Avansert på nytt og så Endre.

Endret av covah
Lenke til kommentar
Å legge pagefila på en annen partisjon på samme fysiske disk, gir lavere ytelse.

Har du derimot en annen fysisk disk, lønner det seg å legge pagefila på denne.

 

NB! du får ikke lagt HELE pagefila på disk2, en liten pagefile MÅ ligge på samme partisjon som OS'et.

 

Klar over det.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...