Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Texas TI-84+ - Skjønner ingenting!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Måtte ha en kalkulator til skolen, så jeg dro på Binders for å kjøpe. Da kjøpte jeg TI-84+.

Men poenget er at jeg ikke skjønner en dritt av den, jeg skal prøve å regne ut % og ligninger osv, men hvordan gjør greier jeg å komme fram til det? Den er jo drit avansert. Så håper noen gidder å hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm... jeg har den samme kalkulatoren. skjønner ikke særlig mye jeg heller. men fikk ikke du en bruksanvisning i pakken? les litt i den. det beste er om du spør lærern din. Hun/han vet nok dette. de kommer tli å gi opplysninger om dette her. så du finner nok ut av dette :thumbup: lykke til;)

Lenke til kommentar

Søstra mi har en Texas TI-84 mens skolen min vil at vi skal bruke en Casio. Kan ikke du spørre læreren din om hvordan man bruker den? Dessuten står det i læreboka (matte) om hvordan man skal bruke en grafisk kalkulator (Casio og Texas) i et emne.

 

Stod ihvertfall i min Matte T bok (Sigma 1T) og Matte R1 (Sigma R1 i år).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har den selv og var den første i min klasse på VG1 som fikk lagt inn spill. Ikke at det er en fantastisk bragd, men jeg greier bare ikke glemme alt det gnålet rundt det. "Kan du sende meg spill, hvordan gjør du det, jeg vil ha tetris!". :p

Det var et forbannet mas. Heldigvis dreier alt seg om matte nå på VG2, så ingen tørr å installere spill fordi det kan gå ut over instillingene.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Jeg har TL84, ikke "+" - men den kan umulig være sååå forskjellig.

 

En grafisk kalkulator kan gjøre alt en "vanlig" ikke-grafisk kalkulator kan - og mye mye mer. Ved første øyekast kan den virke alt for avansert; jeg vet jeg tenkte det, men du lærer fort å bruke den. Texas og Casio er i utgangspunket ganske like, men de fleste lærebøker (i hvert fall de fra den gamle reformen, som jeg har brukt, tar for seg både Casio og Texas) forklarer fremgangsmåten på begge; og de fleste lærere kan begge.

 

Det følger òg med en bok på størrelse med telefonkatalogen, hvor kalkulatoren er forklart ned til minste detalj. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TI er egentlig ganske lettfattlige

men var jeg deg ville jeg gjort meg kjent med med følgende funksjoner:

Mode (og alt som er der (bytte mellom grader og radianer, funksjon og parameterfunksjon etc.)

Axes On/Off (aksene av/på)

Fn On/Off (alle grafer av/på)

Plot On/Off (alle grafer etter liste av/på)

ClearDraw (slette alt som er tegnet)

 

alle funksjoner etc finner du på catalog (2nd + 0)

 

det er også en del apps som tuller med grafen din, så ikke fikle for mye før du vet hvordan man skrur dem av, eller bare slett dem.

 

når det kommer til å løse ligninger er jeg usikker, kanskje det finnes programmer, men uten så er TI84 numretisk, dvs, kan bare regne med tall (i forhold til TI89), så om du er ute etter at kalkisen skal finne c når du har:

(a+b)/c=d

må du først gjøre om ligningen, deretter plotte inn tallene.

 

ellers lykke til, og bruk manualen, kalkulatoren kan mye mer enn du tror :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...