Gå til innhold

Anbefaling av speilreflekskamera til all salgs bruk, 4000,- +/-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slår D40 kompaktkamera i den samme prisklassen?
Spørs hva du legger i å slå. På ren bildekvalitet, lysfølsomhet og hurtighet: ja.

 

Men du går jo selvsagt glipp av en del funksjonalitet som video og liveview. Samt at kitobjektivet til D40 har mindre brennviddeomfang enn mange dyrere kompaktmodeller.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg dslr i går, og hadde i tankene ca. samme prisklasse som deg.

 

I starten så stod valget mellom Nikon D60, Olympus E420, Sony Alpha 200 og Canon EOS 400D.

 

Jeg leste litt rundt på nettet og kom fram til at A 200 eller D60 ville passe behovet mitt, og reiste derfor til JapanPhoto for å prøve de.

 

Dessverre så var interessen deres til å selge ganske laber, slik at hjelpen jeg fikk var litt mager. Men uansett så leste jeg igjennom reklameavisen deres i butikken og så at de solgte A300 kit til 4444 og Pentax K200 kit til 4999.

 

Etter å ha holdt begge kameraene i min hånd så landet jeg på A300, dessuten hadde den ok Live view muligheter og stabilisator i huset.

 

Så mitt råd er egentlig som alle har skrevet før, prøv kamraene i butikken rett og slett. For en nybegynner så holder vel egentlig alle kamraene mål.

 

Men uansett er det alltid greit å ha en prisgrense, slik at handlingen ikke sporer helt av.

 

Edit: Glemte å skrive at det var enkelt å bytte inn kamera, da det jeg fikk hadde død pixel på skjermen.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Slår D40 kompaktkamera i den samme prisklassen?

 

Et kompaktkamera kan prosessere/behandle bildene mer/bedre en et Digitaltkamera.

Ukyndige"kompakt/auto" vil gjerne ha best mulig kvalitet "rett fra kamera",mens amatør/proffe fotografer "dslr"gjerne vil ha mer/bedre mulighet til og etterbehandle bildene/bildefiler i etterkant.

 

Men Nikon D40 er et av de beste dslr kameraene på "rett fra kamera bilder" i jpeg modus/auto.

Lenke til kommentar

Det er jo mange fine brukte til rundt 4000.- det er også nye å få til den prisen. Så det kan jo selvfølgelig være vanskelig.

Brukt markedet spenner seg fra nikon d80 fks ca 3000 mye kamera for pengene.

Canon D1 veldig mye for pengene ca 3000.-

Canon 20D et bra nybeynner kamera ca 2500.-

Disse viser jo kontraster, dette er kameraer som spender, seg fra 35000.- til 4600.- fra da de var nye.

 

Mitt råd er kansje et nytt Nikon eller Canon til rundt 4000-5000. grunnen er at det finnes et hav av optikk til de nevnte merkene på markedet brukt å nytt.

 

Ta deg en tur i en fotobutikk, prøv lek å skyt.

Lenke til kommentar

Kjøp Sony(A300 eller A700), vinner alle tester over Canon og Nikon, og koster mindre + masse gode brukt objektiver fra Minolta tilgjengelig.

Sjekk test i blader og nettet, sony banker alle Nikon og Canon på bildekvalitet, funksjoner og pris. Se bare på det siste Digital foto hvor Sony a300 slår alle de andre.

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon som trådstarter. Synes det er vanskelig å finne gode brukt- tilbud. Virker som om butikkene selger gamle modeller billigere enn private prøver å selge brukte kameraer for. prisene på kameraer er vel som for flatskjermer, nye bedre modeller kommer ofte og prisene går ned. Vanskelig for private å ta verditapet inn over seg.

Lenke til kommentar

Der har du et viktig moment, at prisene faller så fort at brukt kan bli dyrere enn nytt.

 

Og skal man ha seg et kamera, så er det kasnkje litt mer artig med et nytt, synes ihvertfall jeg. Mitt råd er at dere bare prøver de ulike kamraene, og finner ut hva som passer dere best, jeg gjorde ihvertfall det og fant et kamera jeg ikke en gang hadde på listen over aktuelle kandidater. Nå sak ldet sies at jeg hadde lillebroren A200 på listen, men ikke A300 som kostet "bare" 500 kr. mer enn lillebror.

Lenke til kommentar
Kjøp Sony(A300 eller A700), vinner alle tester over Canon og Nikon, og koster mindre + masse gode brukt objektiver fra Minolta tilgjengelig.

Sjekk test i blader og nettet, sony banker alle Nikon og Canon på bildekvalitet, funksjoner og pris. Se bare på det siste Digital foto hvor Sony a300 slår alle de andre.

sony er ok, men ikke noe mer. at en sony modell banker noe som helst fra canon eller nikon er bare pølsevev, forskjellene er små. skal du ha god tilgang til optikk er det nikon som gjelder. vil du ha best høy iso oppførsel, lette kamerahus og rask af er det canon. vil du ha værtetting er det pentax. det eneste sony har som andre ikke har bedre er live view.

Lenke til kommentar
Kjøp Sony(A300 eller A700), vinner alle tester over Canon og Nikon, og koster mindre + masse gode brukt objektiver fra Minolta tilgjengelig.

Sjekk test i blader og nettet, sony banker alle Nikon og Canon på bildekvalitet, funksjoner og pris. Se bare på det siste Digital foto hvor Sony a300 slår alle de andre.

sony er ok, men ikke noe mer. at en sony modell banker noe som helst fra canon eller nikon er bare pølsevev, forskjellene er små. skal du ha god tilgang til optikk er det nikon som gjelder. vil du ha best høy iso oppførsel, lette kamerahus og rask af er det canon. vil du ha værtetting er det pentax. det eneste sony har som andre ikke har bedre er live view.

 

Sony står ikke tilbake for noe av det tilsvarende utstyr fra Canon eller Nikon for den saks skyld. Fotografi plasserte vel A700 en hårsbredd bak Nikons D300 i test. Som du sier senere er forskjellene små mellom kameramodellen, og da er det jo ikke dumt å velge et system som tilbyr noe annet enn de andre gjør. Sony sin Live view er vel det beste på markedet (vet lite om canon 50D og nikons D90 enda hvor rask deres live view virker), og har vel fått omtale som "live view slik det SKAL være".

 

Jeg er ikke ute etter å pushe Sony, men å få folk til å åpne øynene for mer enn Canon og Nikon. Ikke misforstå, de lager supre kameraer, og av de dyrere modellene er det kun de to det står om enn så lenge, men når det kommer til de rimelige modellene er Pentax/Sony/Olympus minst like gode om ikke bedre en CAnon/Nikon sine. Live view er nevnt, bildestabilisator i huset er en annen ting. Det å få stabilisert ALLE objektiver tilgjengelig er en enorm fordel. Denne virker på ny optikk, zoom-optikk, fast optikk og ikke bare tele, brukt optikk, manuell optikk osv.

 

Jeg anbefaler varmt Sony til den som tenker på det (Selv om jeg fortsatt bruker Minolta..) og har ingen problemer med å anbefale Pentax heller. Men det viktigste av alt er hvordan dine hender ser ut. Gå i fotobutikken og kjenn på kameraene, et kamera som ikke er godt å holde i blir ikke brukt.

Lenke til kommentar

Hei

 

Kjøpte selv en A100 med DT 18-200 linse til 2990,- hos Komplett forrige helg. Bare linsen som forøvigt er "made in Japan" koster alene nkr 4500,-hos Japan foto. Er meget overrasket over det gode grepet, samt mange funksjoner som jeg savner hos Canon eos 30D og Canon D350 som jeg også har. Kan nevnes, mulighet for auto iso i program P, D-Range, som er ett valgfritt program for å optimalisere JPEG ut fra kamera. Fint for de som skyter i JPEG. Mulihet til å skyte 3 bilder i serie, med eksponerings forskyvning. Dvs. ett i "0", neste i "-1" og neste i "+1". Samt mye annet snakker. Det A100 ikke er så god på, er høy iso, dvs. over 800. Dette er A700 mye bedre på, samt at A700 også har ett fantastisk grep.

Lenke til kommentar
Kjøp Sony(A300 eller A700), vinner alle tester over Canon og Nikon, og koster mindre + masse gode brukt objektiver fra Minolta tilgjengelig.

Sjekk test i blader og nettet, sony banker alle Nikon og Canon på bildekvalitet, funksjoner og pris. Se bare på det siste Digital foto hvor Sony a300 slår alle de andre.

sony er ok, men ikke noe mer. at en sony modell banker noe som helst fra canon eller nikon er bare pølsevev, forskjellene er små. skal du ha god tilgang til optikk er det nikon som gjelder. vil du ha best høy iso oppførsel, lette kamerahus og rask af er det canon. vil du ha værtetting er det pentax. det eneste sony har som andre ikke har bedre er live view.

En fikset versjon av innlegget ditt:

 

sony er ok, men ikke noe mer. at en sony modell banker noe som helst fra canon eller nikon er bare pølsevev, forskjellene er små. skal du ha god tilgang til optikk er det canon, nikon og pentax som gjelder. vil du ha best høy iso oppførsel, er dette semiproffmodellene fra Nikon. lette kamerahus har alle merkene utvalg i. og rask af er det canon. De andre merkene er også rimelig gode på dette. vil du ha værtetting er det pentax. det eneste sony har som andre ikke har bedre er live view.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...