Gå til innhold

Lian Li med strømforsyninger


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg snakker om uavhengige rails, der det ikke er en stor 12V-kilde som all effekten kommer ut av. Men flere små (jeg vet feks at coolermaster sin 1000 Watt har 2). Du snakker om det jeg vil karakterisere som ikke-uavhengige rails, dvs at det er en stor "12V-klilde", der man enten kan hente ut all effekt i alle "rails" selv om produsenten på paipret later som det er flere rails, elelr der det er delt op i rails med en current limiter på hver, som du skisserer. Mao tror jeg vi snakker om litt forskjellige ting, i tilfellet du skisserer, så er jeg enig med din analyse.

 

AtW

 

Edit av moderator: fjernet unødig sitering.

 

Heh ...

 

Det finns PSUer med kun 1.stk +12v trafo .

Og det finns PSU med 2.stk +12v trafo (disse er gjerne i størrelses orden 900W og oppover).

Det finns ingen med flere etter hva jeg vet.

Disse trafo har en max ut effekt.

Det er ikke noe som heter "uavhengige rails" når det gjelder watt uttak.

Rail er bare en intern forgrening/disrtibusjon internt i PSU med en current limiter (sikring) for å oppfylle et sikkerhets direktivene som ble pålagt i atx 2.x.

 

Se på labelen på PSUer så ses dette tydlig.

 

 

 

 

P6196655.jpg

 

 

 

Trafo gir 600W , dvs 50Ampere +12v totalt .

Men den har 4 railer med current limiters på 20A , det betyr IKKE at man kan benytte 4*20A = 960W i last.

 

Jeg er ikke den eneste som bruker begrepet uavhengige rails, evt independant rails som ofte blir brukt av engelskspråklige.Har du 2 12Vs kilder, og det er to rails på hver av disse, så er jo to og to av disse railene uavhengig av hverandre, mao kommer de ikke fra samme kilde. en jeg tar til etteretning at begrepet kan skape forvirring. Det er forøvrig mulig det ikke finnes PSUer med mer enn to 12v-kilder, jeg kjenner desverre ikke til alle PSUene på markedet.

 

Desverre er det vel også sånn at det som står på lappen ikke nødvendigvis harmonerer så ogdt med hvordan det fungerer i praksis (evt heldigvis), feks sesonic har jo liknende merkeplapper, men de har ingen current limiter på noen av "railsene", de bare later som eller hva man skal kalle det. Jeg kan egentlig ikke se vi er uenige om noe, det eneste er kanskje at begrepet uavhengig rails har gjort at vi har trodd at vi har snakket om to forksjellige ting.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig der .

Klart det at +12v1/+12v2/+12v3 og vise versa er uavhengige av nr.4.5.6 i en dual transformer PSU. Men innbyrdes blir det annerledes.

 

Det var noen år tilbake at flere produsenter droppet current limiterene (mye pga SLI og problemer med å distribuere riktig da mange trippet limiterene). Og da sto igjen kun med en tilsynelatende kabeldistribusjon som så ut som "multi rails" mens det var og fremdeles er en "single rail" +12v PSU( dvs kun en felles "sikring"/overbelastnings beskyttelse).

 

Nå må man merke seg at det er svært få av oss som har PSUer med to +12v trafo kilder. Alt opptil 750W PSUer ihvertfall har en +12v trafo , og uten current limiters på +12v1/+12v2/+12v3/... osv er det i praksis en single rail PSU uten noen andre begrensinger enn max totalt +12v uttak.

 

 

Men en ting er helt klart.

Har man en PSU (multirail) hvor det er current limiters på hver +12v1/+12v2/... osv på X antall ampere er det en fordel med flere .Tre er bedre enn to , fire er bedre enn tre osv. Selv velger jeg å kalle en PSU U/current limiters for single rail - single transfomer , eller single rail - dual transformer , dette samme hvordan den er merket i spec med ulike +12v uttak.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...