Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Friske" opp utvendig plast


Ando_89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grundig rengjøring er viktig, og bruk en microfiberklut el.l til å fjerne overflødig produkt. Hvis det er lenge siden vinylen har behandlet kan det være at du må gjenta behandlingen mange ganger (etter vask) for at det skal bli jevn og fritt for skjolder.

 

Anbefaler dog at neste gang du skal ha noe slikt, forsøker du "Trim Detailer" fra Meguiar's. Denne har adskillig bedre holdbarhet og inneholder ikke kunstige fargestoffer.

Lenke til kommentar
Haha! Ikke på mine biler i alle fall :!:

 

Om du har en eldre modell av et eller annet merke tilgjengelig (eller bare løse deler for den saks skyld) anbefaler jeg å prøve. :-) Det fungerer med samme prinsipp som lakkrens. Varme opp og "dra" fargene fram igjen. Gjorde det mye på gamle Citroën'er med fangere i farga plast som ofte blei tilnærma hvit med åra. Dørhåndtak på Golf, lister og skjermer på XC70.

 

Kommer selvfølgelig an på hva slags type plast det er snakk om, er langt fra alle typer som har like bra resultat. Fungerer heller ikke på gummi. Anbefaler heller ikke å bruke nevnte metode dersom fargene fortsatt er intakt, men bare vil ha en blank finish på dem.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar
Haha! Ikke på mine biler i alle fall :!:

 

Om du har en eldre modell av et eller annet merke tilgjengelig (eller bare løse deler for den saks skyld) anbefaler jeg å prøve. :-) Det fungerer med samme prinsipp som lakkrens. Varme opp og "dra" fargene fram igjen. Gjorde det mye på gamle Citroën'er med fangere i farga plast som ofte blei tilnærma hvit med åra. Dørhåndtak på Golf, lister og skjermer på XC70.

 

Kommer selvfølgelig an på hva slags type plast det er snakk om, er langt fra alle typer som har like bra resultat. Fungerer heller ikke på gummi. Anbefaler heller ikke å bruke nevnte metode dersom fargene fortsatt er intakt, men bare vil ha en blank finish på dem.

 

Hvis du vil beholde originalstruktur- og farge på vinyl bruker du bilpleieprodukter for å få det bra igjen.

Det fungerer med samme prinsipp som lakkrens skriver du? Vel, ingen av de bilpleierne jeg har kurset oppgjennom tidene har lært å varme opp lakken for å "dra" fargene frem igjen, dette er utelukkende tull.

 

Dersom du er interessert i bilpleie foreslår jeg at du leser deg opp til litt kunnskaper f.eks på detailersclub.no og andre "store" forumer før du går ut og gir råd til folk så de ødelegger bilene sine.

Lenke til kommentar

Går faktisk ann å bruke polermaskin og polish også. Men det er vanskelig å forutsi resultatet. Hvis du prøver 2 forskjellige steder på en og samme list, kan det ene stedet bli perfekt, mens det andre blir katastrofe. Selv med samme teknikk og press.

 

Varmepistol, og faktisk gassbrenner er jo også måter det går ann å gjøre det på. Resultatet holder lenge, men problemet er selvfølgelig deformering.

 

Kjemikalier er helt klart den tryggeste måten. Turtle Wax Black Chrome er egentlig bare søl! Forferdelig produkt å bruke, trekker seg ikke inn en gang.

Lenke til kommentar

Du har som noen sier kjemikalier laget for formålet som er det tryggeste ;)

 

Varmepistol fører ofte til at ru plastikk blir mer slett fordi det kan smelte

plasten litt, så om det er ønskelig, så er det kanskje verdt et forsøk?

 

Jeg vil annbefale deg å sette inn listene med noe som f.eks Meguiars

All Season Dressing før lakkbehandling da denne svetter ut en del så

diverse midler ikke etterlater typiske hvite merker etter lakkrens,

polering, etc..

Tørk av etter avsluttet behandling så drar du av overskytende

dressing og lakkprodukter.

 

Bruk maskeringstape om du skal bruke grovere puter på sirkulerende

maskiner for å ikke "rive" i stykker lister og lepper osv. osv ;)

Lenke til kommentar

En god vinylfornyer er alltid bedre enn varmebehandling, og holder faktisk fargen frisk lengre. Og selvfølgelig; ikke kjøp Turtle eller noe annet "ræl."

 

Det er begrenset hvor mange varmebehandlinger man kan ta før strukturen er mer eller mindre blank og skjoldete, hvis du er så heldig å unngå dette første gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...