Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Registrering i DNA registeret ved forelegg?


*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er nå innkalt til et rettsmøte i forbindelse med en tidligere fartsovertredelse "Politiet har siktet deg for overtredelse av vegtrafikkloven"

 

Videre står det bla at jeg ikke har samtykket til førerkortbeslaget, men erkjent overtredelsen (fart)

 

 

 

videre står det at :

Dersom siktede straffes i henhold til siktelsen, vil føreretten sannsynligvis bli tilbakekalt for et tidsrom av 3 måneder, jf. forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. av 19.12.2003 (tapsforskriften) paragraf 2-2 nr 9.

 

Samt:

Fortsatt beslag av førerkortet anses ikke som et uforholdsmessig inngrep, jf. straffeprosessloven paragraf 170 a.

 

Videre står det at saken sendes til tingretten dersom forelegg ikke vedtas, og det refereres til straffeprosessloven paragraf 268.

 

 

Men så kommer det som skremmer meg litt under "Konsekvenser av at du vedtar forelegget":

et utsnitt:

 

"Et vedtatt forelegg for overtredelse av bestemmelser i straffeloven kapittel 19 (dvs paragrafparagraf 192-206) eller straffeloven paragraf 258 jf paragraf 257 og paragraf 268 jf paragraf 267, medfører - på samme måte som en dom - registrering i DNA identitetsregisteret."

 

Så, hva betyr dette?

Er min siktelse en overtredelse av noen av nevnte paragrafer i straffeloven?

Må jeg DNA registreres? eller er dette forbeholdt andre forbrytelser?

 

Si fra om noen er uklart.

 

mvh Evelen

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det mye irrelevante kommentarer og spørsmål...

 

Det enkle svaret på trådstarters spørsmål er så vidt jeg kan se nei; han har brutt vegtrafikkloven, ikke straffeloven.

 

(Kapittel 19 gjelder forøvrig seksualforbrytelser, paragraf 258 grovt tyveri, og paragraf 268 ran.)

 

Det siterte avsnittet er altså en standardformulering som ikke kommer til anvendelse på eksempelvis trafikkovertredelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...