Gå til innhold

2N1711

Medlemmer
  • Innlegg

    398
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Nylige profilbesøk

1 578 profilvisninger

2N1711 sine prestasjoner

478

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hos ali finner du oversikt over dine ordre. Velg "order detail" for aktuell ordre. Velg "track order" Der står ett, eller flere sporingsnummer. Kommer veldig an på hvordan de sender pakka. Sett inn nummer hos https://www.17track.net/en Helt nederst finner du valg om "more info" Der finner du "last mile tracking number" som er det siste nummeret før den når deg. Viktig: Ali kan bruke noen hjemmelagde nummer tidlig i prosessen. Hvis du sporer med ett av dem, vil "last mile" gi deg et nummer som igjen leder til det "ekte" nummeret. Det er litt detektivjobbing, men det går an å følge numrene. Edit: Du finner også faktura på samme siden hos ali. Edit 2: Ali bruker typisk "Cainiao" som transportør i starten. Noen ganger nesten helt frem. Hvis det er "merkelige" sporingsnummer, eller uventede resultater, prøv å velge Cainiao. Da bør det også vises at pakka skal til Norge. Det kan ta et par dager i starten før det første nummeret viser noe fornuftig. Hvis det står at pakka har kommet til Norge, og det vises et langt nummer uten bokstaver, har det hittil vært Helthjem, som også er valgbar i lista hos 17track. Ali sender over info til Norge når pakka forlater eksporttollkontoret i Kina, og da dukker også typisk nummeret for "last mile carrier" opp. Hittil har jeg kun fått med Posten (nummer som slutter med NO) eller Helthjem.
  2. Det er fordi det koster dem noe å avvike fra det som er standard prosedyre. Det koster tid, og med mindre man setter verdien av egen tid til null, så blir det kroner å betale. Normal import koster faktisk en god del tid. Det er derfor spedisjonsfirmaer eksisterer, og at noen finner det lønnsomt å betale dem for å gjøre jobben. Privat import via VOEC har som forutsetning at all dokumentasjon er elektronisk så den prosessen som kalles "tollklarering" går automatisk til lavest mulig kostnad.
  3. De tar gebyret for å gjøre den jobben myndighetene pålegger dem å gjøre når sender ikke har gjort sin del av jobben. Posten er billig på fortolling. Prøv å gjøre jobben selv, eller finn noen andre å betale, så ser du at det ikke er gratis.
  4. Det er det som er hele poenget. Alt er automatisk. Sender SKAL bruke elektronisk dokumentasjon, og Posten er pålagt av norske myndigheter å kreve inn moms hvis den elektroniske dokumentasjonen er ufullstendig. Dette har ingen ting å gjøre med at Posten ikke kan eller vil. De har ikke noe annet valg enn å følge myndighetenes pålegg.
  5. Det er den som sender varene som er ansvarlig for at VOEC-nummeret settes i korrekt felt i den elektroniske informasjonen som følger sendingen. Hvis det ikke står i korrekt felt skal speditøren, i ditt tlfelle FedEx, betrakte informasjonen som manglende, og kreve inn momsen. Det er den lille detaljen som skiller mellom "choice" og de andre fraktmetodene Aliexpress tilbyr. For "choice" er Aliexpress i følge dem selv den som både holder lager og sender pakkene, og da har de mye bedre kontroll på alt av dokumentasjon også. Aliexpress er i utgangspunktet bare et utstillingsvindu, og der handler man med både små mann-konesjapper som har varelageret under senga i leiligheten og store selskaper som er vant med eksport. Da blir det mye rart når det gjelder hvordan varene blir sendt rundt i verden.
  6. Under "profil" i postens app kan du velge ditt favoritthentested.
  7. Kan nesten se ut som om den har gått med nederlandsk post. De hadde tidligere et opplegg med direkte frakt fra Kina til Europa. Kan være at de fortsatt har noe gående, selv om det opprinnelig var for å utnytte Nederlands svært liberale regler for privat import. Når varene først var i EU, var alt OK for videre distribusjon. Det er mange kreative sjeler i EU som utnytter alle mulige smutthull til egen vinning. Også det nederlandske postverket... Nå er det hullet tettet i og med felles regler for forhåndsbetalt moms i EU.
  8. Sporingen viser det. Se sporingsnummer ut av Kina under "order details" i ordrehistorikken og så "track order". Bygynner sporingsnummeret med 3A så er det CNE Express. Begynner det med PR og slutter med YP så er det (Beijing) Yanwen Express. Kan nok være noe andre også, men da begynner nummeret med noe annet.
  9. Vet du hvem som fraktet den pakken til Norge?
  10. Nytt år og tydeligvis ny speditør fra Kina for Choice-pakker. Nå var det CNE Express som fraktet til Norge. Sporingen begynner med 3A. 12 ordre i ei pakke, og ingen momskrav registrert. Nå var Bring oppgitt som last mile carrier. Yanwen hadde Posten som sin. Norsk sporingsnummer kom opp da pakka forlot eksporttollen i Kina.
  11. Du skal ikke regne med at de i EU vil selge mer til oss selv om vi blir med. Det er to ulike regimer for salg innen unionen, og utenfor. Vi er ikke med i EU, og deres finanspolitikk gjelder kun mellom medlemslandene. Alt salg utenfor blir eksport med helt andre regler og rutiner. Det er for eksempel masse trøbbel med nettsalg mellom EU og England, selv om begge er IOSS.
  12. Britene er med fordi dette skulle vært innført lenge før de meldte seg ut av EU (det er ikke bare hos oss at ting tar tid). Da de meldte seg ut, var alt forarbeidet gjort, og det ville blitt mere styr å begynne på nytt. Med en grense på 150 EUR er det ikke ubetinget gunstig å hekte seg på den løsningen heller. Det eneste virkelige problemet som må løses med VOEC, er å få til en kommunikasjon mellom Posten & Co i Norge, og plattformene slik at de enkelt kan refundere feil innbetalt moms. Det er ikke noe merkelig at plattformene ikke godtar et skjermdump som bevis på feil. Det hadde heller ikke skadet om VOEC ble justert litt slik at alt anvaret for overføring av info ble lagt til plattformene, og ikke de som pakker og sender varene. Alt som har med internasjonal handel å gjøre baserer seg på elektronisk utveksling av info. Systemene ligger der, men ansvaret for å bruke dem er plassert litt feil. Selger får all adresseinfo fra plattformene, og da burde det for eksempel gå an å injisere en unik engangskode i adressefeltet som også er kjent for norsk toll. Det er heller ikke bare Norge og EU som samler inn moms på forhånd. Det er flere i Asia som skal ha noe liknende, og flere andre land som kommer til å gjøre det. Billig stæsj fra Kina har blitt et problem for hele verden nå, og tap av avgifter begynner å merkes.
  13. Frakt over grener kan være delt på mange. Nå har jeg ei pakke fra Netonnet. Sendt med Postnord fra Sverige til Posten i Norge i Vestby. Videre derfra med Posten til meg. Jeg liker ikke Postnord, så jeg valgte bevisst å få den med Posten på siste strekket. Koster også gratis, mens Postnord ville kostet penger når den skal leveres på døra.
  14. Det som skal distribueres med posten er nok innom Lørenskog. Jeg har fått to pakker med Helthjem, og de har base i Vestby. Det kan godt være flere enn de to som håndterer kinapakker. Det avhenger av hvem kineserne bruker for å få pakkene ut av landet. Jeg har nå fått to pakker med Helthjem og 32 med posten uten momskrav. Alle var "Choice" over 10 USD (gratis frakt) og alle gikk via Yanwen i Kina.
  15. Vestby kan høres ut som Helthjem. De har base der. Posten har et stort anlegg i Lørenskog.
×
×
  • Opprett ny...