Gå til innhold

2N1711

Medlemmer
  • Innlegg

    402
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Nylige profilbesøk

1 602 profilvisninger

2N1711 sine prestasjoner

483

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ja, klesbransjen er flinke til å komme i nyhetene. De snakker hele tiden om 11% toll (egentlig 10,7, men greit nok). De snakker aldri om at det er null toll på sko, eller at noen tekstiler har 5,6%. De legger det frem på en måte som får det til å se ut som om de betaler toll på utsalgsprisen, noe de selvfølgelig ikke gjør. Selv om private skulle betale 10,7% på alt av tekstiler fra Kina, ville det ikke øke prisen med alt for mange kroner, så de ville fortsatt slite hardt for å stå i mot importen. Det er ikke hverken toll eller moms som begrenser privat import; det er "handling fee" til speditøren som drar opp prisen hvis man må betale den. Folk handler som gale fra Temu med 25% moms, så hvis de også skulle bli pålagt 10,7% på alt de selger av tekstiler, og de får lov til å kreve den inn på samme måte som momsen, ville det ikke hjelpe klesbransjen her særlig mye. Det ville heller ikke hjelpe dem noe om all tekstiltoll forsvinner, for de har ganske enkelt alt for store påslag til at de ville fremstå som "rimelige".
  2. Du har fått med deg at EU kan komme til å skrote hele greia pga. Temu? Når man handler med choice, er den ene butikken i praksis Alixpress. Den siste pakka selges av noen som bare bruker ali som butikkvindu, og pakker, og sender, varene selv. De står også for tolldeklareringen, og det er der det går galt for mange av dem.
  3. Jeg har alltid kjøpt flere ulike ting som Choice, og hittil har alt kommet uten ekstra momskrav. Du kan se av pakkesporingen hos ali (ikke hos noen av de andre som viser sporing) at det mange ganger står at pakken har kommet til "consolidation warehouse" som er et oppsamlingslager hvor flere pakker legges inn i en pakke som er den du til slutt mottar. Da står det "leave consolidation warehouse" og et nytt felles sporingsnummer dukker opp. Jeg har passert 150 del-ordre, og mottatt rundt 50 pakker.
  4. Ang. merking / godkjenning. Det er fullt mulig å kjøpe elektriske produkter som faktisk er testet av tredjepart i Europa. Selv om Nemko, Semko og de andre tidligere statlige testinstitusjonene ikke lenger er påkrevd, lever alle sammen beste velgående som frittstående private selskaper. Semko er nå Semko-Intertek, Nemko er fortsatt Nemko, og mange seriøse importører kjøper tredjeparts tester av dem. Da står også deres merke på produktet, og produksjonen blir fulgt opp. Det finnes flere enn disse to, og alle er seriøse. Kjøper man et produkt av en kjent europeisk kjede, og produktet har et merke fra en av "de gamle" instutisjonene i tillegg til CE vet man at det er testet, og ikke bare har samsvarserklærng. Kjøper man fra en eller annen kinesisk portal, og finner de samme merkene, kan man få hva som helst. Jeg har jobbet med produksjon i Kina, og jeg har vært der på jobb, så jeg vet litt om hva de kan finne på i bytte mot småpenger... Forøvrig finnes det faktisk produktgrupper hvor tredjeparts testing er påkrevd ved lov. En del personlig verneutstyr, noen roterende maskiner og andre ting som kan forårsake stor skade ved bruk er pålagt testing.
  5. Hos ali finner du oversikt over dine ordre. Velg "order detail" for aktuell ordre. Velg "track order" Der står ett, eller flere sporingsnummer. Kommer veldig an på hvordan de sender pakka. Sett inn nummer hos https://www.17track.net/en Helt nederst finner du valg om "more info" Der finner du "last mile tracking number" som er det siste nummeret før den når deg. Viktig: Ali kan bruke noen hjemmelagde nummer tidlig i prosessen. Hvis du sporer med ett av dem, vil "last mile" gi deg et nummer som igjen leder til det "ekte" nummeret. Det er litt detektivjobbing, men det går an å følge numrene. Edit: Du finner også faktura på samme siden hos ali. Edit 2: Ali bruker typisk "Cainiao" som transportør i starten. Noen ganger nesten helt frem. Hvis det er "merkelige" sporingsnummer, eller uventede resultater, prøv å velge Cainiao. Da bør det også vises at pakka skal til Norge. Det kan ta et par dager i starten før det første nummeret viser noe fornuftig. Hvis det står at pakka har kommet til Norge, og det vises et langt nummer uten bokstaver, har det hittil vært Helthjem, som også er valgbar i lista hos 17track. Ali sender over info til Norge når pakka forlater eksporttollkontoret i Kina, og da dukker også typisk nummeret for "last mile carrier" opp. Hittil har jeg kun fått med Posten (nummer som slutter med NO) eller Helthjem.
  6. Det er fordi det koster dem noe å avvike fra det som er standard prosedyre. Det koster tid, og med mindre man setter verdien av egen tid til null, så blir det kroner å betale. Normal import koster faktisk en god del tid. Det er derfor spedisjonsfirmaer eksisterer, og at noen finner det lønnsomt å betale dem for å gjøre jobben. Privat import via VOEC har som forutsetning at all dokumentasjon er elektronisk så den prosessen som kalles "tollklarering" går automatisk til lavest mulig kostnad.
  7. De tar gebyret for å gjøre den jobben myndighetene pålegger dem å gjøre når sender ikke har gjort sin del av jobben. Posten er billig på fortolling. Prøv å gjøre jobben selv, eller finn noen andre å betale, så ser du at det ikke er gratis.
  8. Det er det som er hele poenget. Alt er automatisk. Sender SKAL bruke elektronisk dokumentasjon, og Posten er pålagt av norske myndigheter å kreve inn moms hvis den elektroniske dokumentasjonen er ufullstendig. Dette har ingen ting å gjøre med at Posten ikke kan eller vil. De har ikke noe annet valg enn å følge myndighetenes pålegg.
  9. Det er den som sender varene som er ansvarlig for at VOEC-nummeret settes i korrekt felt i den elektroniske informasjonen som følger sendingen. Hvis det ikke står i korrekt felt skal speditøren, i ditt tlfelle FedEx, betrakte informasjonen som manglende, og kreve inn momsen. Det er den lille detaljen som skiller mellom "choice" og de andre fraktmetodene Aliexpress tilbyr. For "choice" er Aliexpress i følge dem selv den som både holder lager og sender pakkene, og da har de mye bedre kontroll på alt av dokumentasjon også. Aliexpress er i utgangspunktet bare et utstillingsvindu, og der handler man med både små mann-konesjapper som har varelageret under senga i leiligheten og store selskaper som er vant med eksport. Da blir det mye rart når det gjelder hvordan varene blir sendt rundt i verden.
  10. Under "profil" i postens app kan du velge ditt favoritthentested.
  11. Kan nesten se ut som om den har gått med nederlandsk post. De hadde tidligere et opplegg med direkte frakt fra Kina til Europa. Kan være at de fortsatt har noe gående, selv om det opprinnelig var for å utnytte Nederlands svært liberale regler for privat import. Når varene først var i EU, var alt OK for videre distribusjon. Det er mange kreative sjeler i EU som utnytter alle mulige smutthull til egen vinning. Også det nederlandske postverket... Nå er det hullet tettet i og med felles regler for forhåndsbetalt moms i EU.
  12. Sporingen viser det. Se sporingsnummer ut av Kina under "order details" i ordrehistorikken og så "track order". Bygynner sporingsnummeret med 3A så er det CNE Express. Begynner det med PR og slutter med YP så er det (Beijing) Yanwen Express. Kan nok være noe andre også, men da begynner nummeret med noe annet.
  13. Vet du hvem som fraktet den pakken til Norge?
  14. Nytt år og tydeligvis ny speditør fra Kina for Choice-pakker. Nå var det CNE Express som fraktet til Norge. Sporingen begynner med 3A. 12 ordre i ei pakke, og ingen momskrav registrert. Nå var Bring oppgitt som last mile carrier. Yanwen hadde Posten som sin. Norsk sporingsnummer kom opp da pakka forlot eksporttollen i Kina.
  15. Du skal ikke regne med at de i EU vil selge mer til oss selv om vi blir med. Det er to ulike regimer for salg innen unionen, og utenfor. Vi er ikke med i EU, og deres finanspolitikk gjelder kun mellom medlemslandene. Alt salg utenfor blir eksport med helt andre regler og rutiner. Det er for eksempel masse trøbbel med nettsalg mellom EU og England, selv om begge er IOSS.
×
×
  • Opprett ny...