Gå til innhold

Espen Hugaas Andersen

Medlemmer
  • Innlegg

    9 559
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    43

Alt skrevet av Espen Hugaas Andersen

  1. Jeg tror dessverre dette angrepet var litt mislykket. Mitt inntrykk er at de fleste av flyene fikk tatt av og kommet seg unna før dronene kom seg frem til målet. Jeg kan ikke se spor til at det gikk med fly, med unntak av de to som var i hangaren, som trolig ble vedlikeholdt og trolig ikke var flyvedyktige på tidspunktet for angrepet. Svimerkene ser ut til å være relatert til en bygning som ble truffet, som kanskje inneholdt drivstoff e.l. Dette er litt av ulempen med droner. De er veldig trege, så hvis varslingssystemene fungerer er det mulig å evakuere flyene før dronene kommer seg frem.
  2. Starlink og tilsvarende er jo ikke ment å erstatte fiber. Du har i praksis et ganske lavt maks-antall kunder per kvadratkilometer, som gjør at i urbane strøk vil kapasiteten fort bli sprengt. Hvis man har mulighet for fiber er det fort det som er det beste alternativet, kvalitetsmessig. Men så klart er det kjekt å ha Starlink som et alternativ for å presse prisene. Spesielt utenfor urbane strøk kan det bli utrolig dyrt å bygge ut fiber - der vil fiber neppe kunne konkurrere med Starlink for den overskuelige fremtid. Starlink er på noen måter dårligere enn fiber, men alt må jo sees opp i mot pris.
  3. Det blir bedre for Ukraina. Russlands militærmakt blir gradvis utradert. Ettersom Russland går tom for luftvern og Ukraina begynner å operere hundrevis av F-16 vil det begynne å åpne seg muligheter for Ukraina å fokusere ildkraft mot spesifikke områder for å klare å penetrere Russiske forsvarsverk. Mange tenker ikke helt på at F-16 er et svært kapabelt bombefly. En F-16 kan frakte 12 stk Mk-82 240 kg bomber. Og dette er rimelige bomber som vesten kan levere hundretusenvis av over tid.
  4. Stoke Space imponerer mer og mer. De har klart å lage en Full Flow Staged Combustion (FFSC) motor og testfyrt den. Dette er samme design som Raptor, og den bruker også metan som drivstoff. Bare den fjerde motoren med dette designet noensinne. Det er et veldig vanskelig design, men samtidig kanskje det beste designet som er mulig for kjemiske rakettmotorer. https://www.stokespace.com/stoke-space-completes-first-successful-hotfire-test-of-full-flow-staged-combustion-engine/ Everyday Astronaut hadde en video om de for et år siden. Og de fløy en prototype på sitt gjenbrukbare andre trinn for noen måneder siden: Åpenbart er det fortsatt mye de trenger å gjøre, men det er spennende å se noen andre enn SpaceX forsøke gå for full gjenbruk.
×
×
  • Opprett ny...