Når jeg fikk byttet til vinterhjul på verksted forrige høst, mistet jeg et hjul i 110km/t på motorvegen. Det smalt helt plutselig og alle gjengestagene røk tvert av, helt uten noe forvarsel. Kan sette pris på at det var et bakhjul og alt gikk fint, skadepotensialet i 110 på motorvegen med en varebil som veier 3,5t er relativt stort. Da ble det byttet hjul på et uavhengig verksted, hvor de da påsto at de hadde gjort alt etter boka og dratt til med 120nm. Verkstedet som reparerte skaden sa at alle hjulboltene var trekt til med muttertrekker alt det var mulig - og merkeverksted sa at min bil skal ha 204nm, og fordi den skal trekkes til med så mye, er det ikke behov for ettertrekking av hjulmuttere. Så uavhengig verkstedet tok ikke på seg noe ansvar og avfeide alt - Gjett om jeg ikke setter mine ben i nærheten av det verkstedet igjen. Jeg benytter kun merkeverksted nå, da disse ihvertfall vet rett moment hjulmutterne skal trekkes til med - og da har det heller aldri vært noe problem
For all del, det finnes sikkert gode uavhengige verksteder - Men det er mye drit i denne bransjen er mitt inntrykk hvor det eneste fokuset er å få bilen fortest mulig ut verkstedporten igjen med høyest mulig fortjeneste...