Gå til innhold

Dovreekspressen

Medlemmer
  • Innlegg

    948
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Om Dovreekspressen

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Dovreekspressen sine prestasjoner

1,2k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det lå et par stasjoner med fornybar diesel i nærheten her. De ble lagt ned. Jeg så aldri noen fylle der. Jeg spurte noen dieselkollegaer om de brukte slik diesel. Men de sa de ikke turte pga. manglende garantier fra bilprodusenten om at motoren ville tåle det. Hjalp neppe på at literprisen var 30,- kr Selges det HVO100 til personbiler noe sted? Hva er prisen?
  2. Ikke når det gjelder forbruk, og derav CO2-utslipp. En 30+ år VW turbodiesel kan kjøres på 0,4 l/mil. Én liter diesel gir ca. 2,7 kg CO2 ved forbrenning. Det er ingen vei utenom. Forbruket har ikke endret seg nevneverdig på mange år. Du tenker på hydrogen? Eller e-fuel?
  3. Det finnes ingen grupper på 5 millioner mennesker som kan "redde verden". Det er totalen som teller. Om alle gir f. så går det rett vest. F.eks. kan man jo tenke seg å dele opp Kina i 200 grupper med 5 millioner mennesker i hver gruppe. Problemet løst, eller? Jeg kunne godt tenke meg å slippe å betale skatt. Det er har nemlig ingen betydning for Norges økonomi om jeg lar være. Det er samme tankegang. Alle de andre kan gjøre noe, bare ikke meg. Alle tenker kun på seg selv, det er bare jeg som tenker bare på meg. Utslippet har ikke blitt en døyt bedre på 50 år. Det er fysikk og kjemi. Brenner du fossilt drivstoff så får du CO2, det er ingen vei utenom. I EU blir det forbud mot forbrenningsmotorer fra 1.1 2035. Det er ikke veldig lenge til. Forøvrig var nybilsalget av elbiler i Norge 98,3% i september. Resten av verden kommer etter.
  4. Det er akkurat slik jeg har opplevd ABS-bremser også, på ulike generasjoner biler. Jeg har rullet ned isdekte gårdsveier og stått på bremsepedalen, men det er ikke snakk om å få hjulene til å låse. Dette er jo enkelt å prøve selv, bare å smelle inn bremsene og holde den der. Så om denne pumpa setter i gang ved en feil, så blir det ikke mye bremseeffekt. Men det er kanskje ikke en veldig sannsynlig feil? At det skal skje den ene gangen bilen gir gass selv er lite sannsynlig.
  5. Ja, hvilken betydning har det? Testet Y-en akkurat. Den kutter ikke pådraget ved brems og gass samtidig. Gassen i bunnen og lett trykk på bremsen, så opprettholdes farten bilen allerede har. Neppe identisk oppførsel på Volvo, så for så vidt ikke relevant. Prøvde også starte og kjøre bilen uten å sitte i setet. Det går helt fint.
  6. i3-en drar på med sine 170 hk selv med bremsepedalen inne, men det trengs kun et lett trykk på bremsen for å holde den igjen. Teslaen kutter pådraget, så der er det ikke like lett å si hvor hardt det ville ha verdt. Den er 3x så sprek, men har også kraftigere bremser.
  7. Jeg har ikke prøvd å stoppe en elbil uten bremsekraftforsterker. Men jeg har prøvd å gasse og bremse samtidig med både Tesla Model Y og BMW i3. Det er helt uproblematisk å stoppe bilen, med stor margin. Så hvis det er 3-4 ggr. hjelp med BKF, så vil jeg tro det fremdeles er fullt mulig. Men antagelig litt forvirrende å måtte tråkke mye hardere. At bremse skal feile samtidig som bilen gir full gass ukontrollert, det er ekstremt usannsynlig. For hvert tilfelle av denne kombinasjonen, burde det være drøssevis av tilfeller med enten bremsevikt eller max gass. Det burde også skje i alle andre situasjoner enn ved parkering og sakte kjøring. Det er ikke dermed sagt at jeg utelukker at bilen skyter fart på egenhånd. Men det er veldig usannsynlig. Occam's razor.. Føreren tar feil av pedalene.
  8. Skjønner jo at de sikler etter å få Max inn i Mercedes. Russell burde ellers ha vært en no-brainer på langtidskontrakt, for han har prestert bra.Hadde ikke bytta han mot verken Leclerc, Norris eller Piastri.
  9. Vedkommende hadde ryggproblemer, mener jeg å ha lest(?) Kanskje det var for tungvint å komme seg over i førersetet, og for smertefullt. Så han hadde til hensikt å bare kjøre bilen fram 2-3 meter vha venstrefoten, for deretter å gå ut igjen og sette seg inn på normal måte på førersiden. Da måtte han med hensikt ha tråkket inn bremsen med venstre fot, slått på bilen, deretter flyttet foten til fartspedalen. Det er ikke vanskelig å forestille seg at det da kan gå litt i surr. Bilen skyter fart, du mister balansen, rekker ikke flytte foten eller tenke at du tråkker på feil pedal, og øyeblikket etter går det rett i veggen. Angående setesensor og airbag. Var det ikke så at utløsing av airbag foregår uavhengig av setesensoren? At det er andre kriterier som bestemmer hvilke airbager som blåses opp. Det ville være dårlig design om en defekt setesensor hindrer airbag å løse ut. Hvorfor skulle det være viktig å ikke løse ut en airbag der det ikke sitter noen?
  10. @Sjørøver jo da, det er matematisk mulig. Hvis Norris og Piastri har 2 DNFs mer enn Max, og Norris stort sett kommer foran Piastri, og Max stort sett vinner resten, og Piastri ikke vinner noen. Det er scenarioet du beskriver.
  11. Alonso startet i Minardi i 2001, så det blir jo hele 24 år. Og enda mer innen han gir seg. Løpet i dag er i Max' hule hånd. Det var ikke helt opplagt tidlig i helga. Han kjører raskt, smooth og unngår veggen. Da er mye gjort. Men han kan ikke regne med å stjele så mye poeng fra Norris og Piastri. De havner muligens på pallen, eller i hvert fall tett oppunder. Det er 96 poeng å hente inn, og det gjenstår åtte løp. Det skal ikke være mulig.
  12. Usikkerhet rundt motoren til RBPT kan være en vel så god grunn til å holde seg unna. Det kan selvfølgelig hende at de får det bra til, men jeg tenker Mercedes og Ferrari er sikrere kort. Blir uansett spennende å se etter hvert. Har noen funnet et smutthull denne gangen?
  13. Vel, de vinner ikke valget. Enda mindre kommer de til å endre målsettingen vekk fra nullutslipp. Elbilen har kommet for å bli, i likhet med internet og smarttelefoner. Get used to it! Ingen kan redde verden alene. Verken du, jeg eller hvilken som helst av de andre 7 milliardene enkeltpersoner. Hvis det hjelper å se på kun 5,5 millioner om gangen, så kan vi jo bare se for oss inndelinger på 5,5 millioner. Dele verden i 1200 grupper med 5,5 millioner i hver. Problem solved. Noen mener EØS-avtalen er enda verre, at vi bare får tredd regler ned over hodet uten mulighet til å påvirke selv. Hvilke biler ser du for deg å kjøpe i framtida, etter at EU har lagt ned produksjonen av fossilbiler? Den siste forbrenningsmotoren fra f.eks Audi produseres om ca. 8,5 år fram i tid. Det blir snevert utvalg etterhvert.
  14. Ambisjonen er/var kun nullutslippsbiler fra 2025, og det har vi for alle praktiske formål klart. Stortinget som har bestemt? Tja, de som har bestemt er valgt inn av oss alle. EU forbyr salg av biler med utslipp f.o.m. 1/1 2035. Det er ikke langt dit. Får håpe du finner en løsning på lading. Ellers blir det tungvint i åra framover..
  15. Ekstremt eksplosivt er vel å tøye begrepet litt? Til sprengstoff å være er det ikke ekstremt på noen måte. Det er billig, enkelt og kan gjøre mye ugang i stor nok mengde. Noe Beirut, Regjeringskvartalet og Oklahoma City viste oss.
×
×
  • Opprett ny...