Gå til innhold

Apathy

Medlemmer
  • Innlegg

    4 248
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Apathy vant dagen sist 28. mars

Apathy hadde mest likt innhold!

Om Apathy

  • Bursdag 20. juli 1979

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

13 775 profilvisninger

Apathy sine prestasjoner

3,3k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Da får vi se hvem som tar pole for løpet. Norris, Verstappen Piastri. Med Alonso på fjerde.
  2. Texas...
  3. Er det noen som har noen formening om hvordan back to back drivere vil fungere i vertikal konfigurasjon? MAO drivere som da spiller opp mot tak og ned mot gulv med magnetene back to back for å kansellere vibrasjoner. Jeg er litt smånyskjerrig på hvordan g-kreftene vil påvirke en slik konfigurasjon (og dermed muligens miste "anti-vibrasjons konseptet" med back to back drivers). Edit: leif var / er her
  4. Og eller Ukraina
  5. Jaja. Hold fast på (maga /s) hatten når Trump får vite at han ikke blir tildelt Nobels fredspris for 2025. :rolleyes:
  6. Har såvidt ABX testet litt og kan ikke si at jeg ble imponert. Men kan jo godt hende at det er litt så som så med kildemateriale inn i denne 24/44,1 "innpakningen". Men 16/44,1 gjort skikkelig slår fremdeles enhver såkalt high rez gjort dårlig. Som så mange har vært inne på; oppløsning og alt det der sier i praksis ingenting om selve lydkvaliteten. Da det arbeidet som ligger i opptak, prosessering og nedmiks i praksis er umulig å si noe om gitt ett overordnet format. Kanskje med unntak av LP utgivelser hvor det etter min erfaring er mindre sannsynlighet for "dårlig forarbeid". Uten at det på noe vis er garantert at det er bra. Og i disse dager er LP som oftest samme master som alt annet med en etter-behandling for å tilpasse bass-spor slik at det ikke sender nålen til månen (eller whatever...). Jeg for min del bruker stort sett streaming for å vurdere kvalitet på innspilling. Om strømme-utgivelsen er så som så på flere strømmetjenester (Tidal, Qobus, Spotify) så er det liten sannsynlighet for at formatet jeg eventuelt kjøper fysisk album på er gjort på en god måte. MAO om det er en plate som lyder crap, men jeg liker musikken så lytter jeg på utgivelsen i fysisk format før jeg kjøper. Eventuelt returnerer jeg på angrefrist om det er dårlig også på fysisk format. Men stort sett lytter jeg på fysisk format som venner har kjøpt. Tror jeg kun har returnert 1 kjøp til platekompaniet og det var pga MQA encodet CD... Jeg ville ha 700MB med ukomprimert musikk. Ikke en MQA komprimert utgivelse som kun er "ukomprimert" om jeg har en avspiller som støtter MQA (noe min ikke gjør). Og om jeg ønsket MQA kunne jeg likså greit fortsatt med streaming. Og ja den platen hadde såpass lang spilletid at MQA komprimerte data stjal plass fra det eventuelt ukomprimerte sporet, så jeg antar at de brukte flac elns. Og selv om det i praksis ikke skulle bety noe så er det ikke ukomprimert CD. Lossless er ikke ukomprimert. Og ja dette er på mange måter svada haugen jeg har valgt å stå på. Men jeg kjøper ikke CD for å få flac. Da kjøper jeg heller flac fra Qobus. Musikken blir rippet til ROON serveren anyways. Og det er ytterst sjelden at jeg spinner opp en plate i cd spilleren, men det hender at jeg tar turen ut i boden (bilde viser 2/3 av fremre rekke, det står dobbelt med cd`er i dybden).
  7. Sånn sett er det kanskje litt spesifikt hvordan jeg gjør ting. Ikke sikkert at min metodikk er mulig for andre å benytte. vidor sin metodikk kan kanskje være mer universell og "normalisert" for mennesker som ikke har mine "skavanker".
  8. For min del har jeg brukt ett lydspor som jeg fant da jeg jobbet med lyd (valgte pink noice fremfor white/brown etc). Vil tro dette er ett personlig valg en må ta. Og normalt sett er det jeg gjør å sammenligne mot mitt høytalersystem som jeg har jobbet i mange år med å tilpasse. Systemet mitt har også i så måte en nyttig egenskap som kommer fra DAC (CD-spiller med digital input). Denne kan invertere lyden slik at jeg kan sitte med åpne hodetelefoner og høre både høytalersystemet og hodetelefonene mine med motsatt fase. Da blir eventuelle avvik VELDIG tydelig. Men generelt sett er det bare å prøve seg frem for å finne hva som resulterer i riktig fremgangsmåte og referanse for deg. Høytalersystemet mitt har mye korrigering fra både Dirac og convolution filter som er lagt inn i ROON på dens linjekilde (Server - digital transport - DAC, amp og høytalere). All korrigering er gjort digitalt med basis i en drøss med målinger. Og på samme måte som med hodetelefon så er det flere trinn i korrigeringen. Første trinn har som mål å gi en "flat in room respons" med en liten nedover helling fra bass til diskant. Etter dette er det lagt på en smaks-slutt EQ (parametrisk). Sistnevnte er da slått av når jeg tilpasser EQ til hodetelefonene da jeg ønsker ett utgangspunkt som er tilnærmet flatt før jeg gjør noe annet. Erin`s audio Corner har en god del info lagt ut om hvordan han gjør dette og jeg er stort sett med på hvordan har gjør ting. Men da først og fremst mtp høytalerlyd. Videre er det også slik at en venner seg til lyd. Og når en som meg veksler mellom hodetelefoner og høytalersystem så er min fremgangsmåte lagt opp etter at det ikke skal være for stor forskjell mellom de to. Da riktignok på det settet hodetelefoner jeg bruker mest (Beyerdynamic Amiron Wireless). Jeg har også hodetelefoner hjemme som jeg bruker spesifikt på enkelte spillelister. Disse kan da ha en tuning som ikke nødvendighvis har samme lydkarakter. Når det gjelder hodetelefoner er det også en siste ting jeg benytter i DSP; Crossover. Dette gjøres for å mest mulig etterligne reell lyd i ett rom da begge ører vil høre lyder i den virkelige verden, mens lyder på enkelte musikk-spor kan være "panned" helt til ene eller andre siden. Noe som vil være problematisk for hodetelefoner da du aldri vil høre hva høyre kanal gjør fra venstre øre og vica versa med hodetelefoner, mens du vil høre disse lydene med begge ørene i det virkelige liv. Og for min del gitt at jeg ser dårlig så er direksjonalitet på lyd noe jeg er svært godt trent på da det er den sansen jeg bruker veldig mye i det virkelige liv der andre ville benyttet synet i større grad.
  9. I ROON sin "Headphone EQ" seksjon er "Oratory" presets tilgjengelig for svært mange headphones. Men det er langt ifra eneste "settet" med presets basert på målinger som er tilgjengelig. ROON sin "open source headphone" filters (OPRA). https://github.com/opra-project/opra Jeg for min del benytter den EQ setting (OPRA - preset) som får hodetelefonene til å høres riktig ut med pink noice. MAO starter jeg med å velge ett preset for den hodetelefonen jeg bruker, for deretter å velge det preset fra OPRA som til slutt ender opp med en jevn og (i mine ører) riktig lyd når jeg spiller av pink noice. Deretter legger jeg inn en EQ korrigering som gir meg "litt" mer (dyp)bass samt trekker ned 8K litt (0,5 - 1 dB). Men dette er pga min presonlige "smak" når det gjelder sluttresultatet (og ikke minst for å sørge for å få så lite lytte-tretthet som mulig). Utgangspunktet for denne slutt-eq`en er som sagt det preset som gir mest mulig jevn lyd med pink noise på mitt hode. Madamen har egne presets. Og vi har overraskende forskjellig presets selv når det kommer til å ha jevn naturlig lyd fra pink noice. Ørene og hodet påvirker langt mer enn hva de fleste er klar over. Så dine innstillinger kan være helt anderledes enn mine uten at det gjør noen av disse bedre enn andre av den grunn. Når det kommer til høytaler i rom lyd, er jeg og madamen enige. Dette da mine ører og hennes ører har null niks påvirkningsevne på elementene og konstruksjonen som danner høytaleren og dens sluttresultat i rommet. Igjen dette da med pink noice. Og igjen har vi funnet en "gyllen middelvei" når det kommer til en smak`s EQ på toppen av dette igjen. I bildet i spoiler er det følgende DSP som skjer: 1. Headroom Management gir som navnet tilsier digitalt signal hoderom ved å senke volum på musikken inne i dynamic range på det digitale signalet. -0dB som maks volum for musikken gir ikke mulighet for å legge til EQ i det hele tatt. Da vil musikken i praksis klippes hver gang signalet overstiger -0dB (digital klipping).* https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/dsp-engine-headroom-management Her er det noen enkle måter å gå frem. Auto-leveling er er av de, men jeg har brukt tid med forskjellige låter i katalogen min og har aktivert "show clipping" som endrer fargen på lyset i avspiller hvis der er digital clipping. Deretter har jeg justert verdien til ett nivå som aldri klipper. Dette er gjort for å sikre dynamic range og for å sørge for minimalt med "remaster on the fly" gjennom r128 som er auto innstillingen. 2. Sample rate converter. Dette endrer sample rate for å passe med gitt avspillingsmetode (DAC). I mitt tilfelle på denne siden er DAC begrenset til 24/96 og alt under dette forblir uendret i innstillingen, mens alt over dette blir downsamplet til respektiv "del av" på 44.1 eller 48khz. 3. Headphone EQ. Denne står feil i bildet. Skal stå over "Parametric EQ". Dette er OPRA som gir hodetelefon-filtre basert på målinger utført av forskjellige bidragsytere til denne massive databasen. Oratory presets er som nevnt med i denne databasen. Ofte både med flat respons mål og Harman target mål. Formålet her er som sagt er å velge det preset som gir meg en "flat" sluttrespons med pink noice. Edit: OPRA. https://github.com/opra-project/opra 4. Parametric EQ. Dette er min tilpass lyden til hva jeg liker. I mitt tilfelle er det en peak på 20hz (+4dB) og en dip på 8K (-0,5 / 1 dB).* * 1 + 3 + 4 sine innstillinger henger sammen. Jeg har satt headroom management til -6 for å gi hoderom. På -5,5 hadde jeg digital klipping på enkelte sanger. AMP har krefter nok til å kompensere for dette. Men da med ett signal som ikke klipper på vei inn.
  10. https://www.imdb.com/title/tt8368368/ For de som ikke får nok Trump i hverdagen eller vil se litt altså nær sagt under topplokket på mannen.
  11. Case in point. Kent blir spilt i ny og ne her også. Nostalgi ja.... ...
×
×
  • Opprett ny...