Gå til innhold

Apathy

Medlemmer
  • Innlegg

    4 255
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Apathy vant dagen sist 28. mars

Apathy hadde mest likt innhold!

Om Apathy

  • Bursdag 20. juli 1979

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

13 792 profilvisninger

Apathy sine prestasjoner

3,3k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ble en ekstra tur til sykehuset i dag. Fikk ikke Stokka om på htt i dag. Får se om det går på Onsdag. Rota litt i skapene i ettermiddag og fant opptil flere mulige bass amper. En Hypex ucd, og en av disse som jeg hadde helt glemt; 2x550w Klasse AB av god kvalitet (@4ohm - stabil ned i 2). Fant også ett chassis (4 individuelle bokser som sammen kan bli to gode mono blokk kasser. Da med trafo i en boks og amp m. Psu I den andre. Da med kjøleribber på baksiden ved siden av kontakter for å spare på dybde. 2x2U stablet oppå hverandre med chassis festet i hverandre og kabler gjennom lokk og bunn (komponenter i nederste kabinett blir montert mot lokket i nederste kabinett slik at jeg kommer til fra undersiden. Noe sånt: Men jeg må sjekke hvordan det går med de modulene. Er ikke sikkert at det blir plass (tror muligens kjøleribbene blir for smale). Og om det ikke er det så kan jeg like gjerne bruke icepower moduler som jeg vet får plass og ikke minst vil gi langt flere kanaler i samme chassis (og da uten kjøleribbene). Blir dyrt å kjøpe både trafo og chassis. Om dette går så trenger jeg kun trafo (minimum 800VA x2). Edit: Leif var/er her. Modulen ser ut til å passe. Er mulig det er i grenseland, men selv om anbefalt heatsink er en 350mm bred og 120mm høy sak, så skulle det gå greit med en som er ca 245mm bred men 165mm høy. Spesielt med tanke på at jeg ikke kan kjøre modulene på "maks" da caps på PSU kun er 80V. Noe som betyr at for å være sikker så bør jeg holde meg på rundt 70V DC på railene. Så da blir det litt mindre effekt, men fremdeles ganske så heftig til Klasse AB å være. Så nå er jeg på jakt etter passende trafo. Eventuelt om det blir for dyrt, så vet jeg at disse ampene har vært bygget med Hypex SMPS1200A700 (2x for reell dual mono). Kjøleribbene jeg har har jeg plukket ut av en defekt amp fra finn (for evigheter siden).
  2. 7 poeng... V trenger vel mer enn det pr. løp. Men merkverdig dårlig prestasjon av Piastri den siste tiden. Jaja, spenningen blir dradd utover hele sesongen ser det ut til. Jaja.
  3. Kan se ut som om jeg har mulighet for å tri-ampe Virgo V. Eller i det minste legge opp tre seperate binding post-sett på baksiden. Rød pil indikerer felles tilkobling fra alle tre delefilter print på terminalene som er orginale. Blå pil indikerer delingspunkt til bass-delefilteret (montert på baksiden av frontbaffel, under de sidestilte bassene). Og gul pil indikerer delingspunkt til mellomtone og diskant. Jeg er veldig spent på hva jeg ser når jeg tar ut bassene. Ikke minst er det svært spennende å se om jeg i det hele tatt kan få tilgang. Ser for meg at jeg må forsøke å få armen ned åpningen mot bass-røret fra hullet til bassene i siden og på ett eller annet vis få løsnet mutter på binding post slik at jeg får ut ledningen bak chassis (for å lodde til seperate terminaler). Da montert i en 3d printet bakboks over de orginale hullene elns. Edit: Det kan se ut som jeg kan få plass til tre sett terminaler under den orginale skriften. Med de orginale terminal-hullene som øverste sett. Eventuelt en speakon. Jaja, blir spennende å åpne htt ila morgendagen.
  4. Jeg har undersøkt mer på Virgo V ang å separere bass-forsterkeriet i htt før jeg setter i gang med en dedikert større subwoofer for å avlaste / ta over de aller laveste frekvensene. Ned til rundt ~32hZ spiller Virgo V relativt flatt (riktignok motsatt vei i rommet). Men da delefilterene sitter på en limt alu del tredd inn fra baksiden så går jeg veien via de sidestilte elementene. Jeg puttet ett inspeksjons-kamera opp i refleks porten fra bunnen, men fikk ikke sett nok via den veien. Så nå skal jeg vente på svar fra Audio Physic ang moment for skruene som holder elementene på plass før jeg skrur de ut. Da er jeg sikker på at jeg kan skru de på plass igjen slik det er tiltenkt og var orginalt. Og ikke minst så får jeg innsyn til delefilteret i bakkant når begge elementene er tatt ut (lys og bilde / syn fra en side og hånd inn for å skyve til side eventuell stuffing fra andre siden). Jeg har sett noen bilder av hva som skal være delefiltre i disse på nett, men er vanskelig å sikre at det er reelt og ikke minst kontinuerlig likt på mine uten å fysisk sjekke i mine htt først. På samme måte som at jeg vil ha momentet før jeg begynner å skru... Tanken er å bruke en Crown XLS1002 til å drive bassene. Da konfigurert med low pass. Slik at jeg ikke kaster vekk energi i delefilteret. Men vil helst ha delefilteret i høytaleren tilstede slik at det er "dummy proof". Selv om jeg kan låse konfig i Crown så er det litt risikosport å kjøre uten passivt delefilter i tilfelle noen kobler feil på baksiden.... Crown XLS1002 https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/crown-xls-1002-stereoslutsteg-med-dsp.html Epique 7" https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/dayton-audio-epique-e180he-44-7-baselement-styck.html Anyways. Spent på data om de orginale driverene også da det frister _litt_ å leke med ett par Epique 7" (de orginale driverene er også 7" med samme skruehull-lokasjon). Har stusset litt over dybden på epique driverene gitt de bildene jeg har sett. De virker dypere enn 10.5cm selv om data sier at de er 4.375" dype. At denne driveren (bilde i spoiler) skal være 17cm i dameter men kun 10.5cm dyp sliter jeg med å se (for meg virker den dypere enn som så selv fra baksiden av monteringsringen til bunnen av magneten). Og uansett er det ikke sikkert der er plass til den anyways (om den er 10,5 dyp). Selv om driverene ikke står rett mot hverandre (kabinettet skråner ut på begge sider og driverene sitter flatt mot kabinettene sine sider). Men blir ikke overdrevent lei meg om det ikke går da det tross alt er dyrt med disse driverene i disse dager....
  5. Blir å teste disse. Virker midt i blinken for meg.
  6. Som nevnt før så ville jeg anbefale å teste gitte presets fra spesifikke folk (oratory f.eks.) for å se hvilke som passer deg best. Ørene våre er forskjellige og i motsetning til høytaler-løsninger så er ørene med hodetelefoner en del av konstruksjonen som sammen danner lyden vi hører. Dine ører vil fysisk påvirke elementene sin bevegelse på samme måte som en kasse vil påvirke elementene i en høytaler. Det er derfor det for å optimalisere skikkelig lønner seg å bruke egne ører og lytte til f.eks pink noice for å optimalisere EQ innstillinger. Eventuelt bruke presets fra gitte "utviklere" (oratory etc) men da prøve og feile seg frem til hvilken "utvikler" av presets som gir best resultat også på dine ører. Når det gjelder å få venner og bekjente til å teste f.eks ABX osv så er dette også noe en må ha i bakhodet. Jeg og dama har vidt forskjellige resultater med samme hodetelefoner og EQ settings. Uten at det dermed betyr at den ene av oss har rett og den andre har feil. Det er bare vidt forskjllige helhetlige lyd-systemer da våre respektive hoder er forskjellige (og det er minst 50% av hva som danner lydkonstruksjonen). Tilbake til ROON; der er under headroom management en innstilling for auto leveling. Denne bør etter min erfaring være av når en til slutt har landet på ett preset som er bra for ens ører. Deretter huker en av for "show clipping" indikator; som da vil føre til at lyset på spille-linjen vil lyse rødt dersom der er digital clipping. Begynn med -3 på headroom management. Og øk med 0,5db steg helt til du ikke ser det røde lyset på noen av sangene dine. Da bevarer du mest mulig av DR på musikken, men sørger også for at det ikke er digital klipping. Med Auto leveling så "knebles" DR (IMO). Jeg dro frem en av mine eldre amper da jeg plutselig oppdaget en drøss med diskre OP amper i en roteskuff. Så nå må jeg bare få kontroll på volt-railene på denne BCL clonen. Da disse volt regulatorene er konfigurert med faste motstander i dag. Noe som desverre gir litt ulik + og - rail. Dette forplanter seg desverre via OP-amp ene som ikke har så god noice rejection ratio og eller toleranse for variert volt rail (noe de diske OP-ampene jeg har her desverre ikke tåler). Så med de diske OP-ampene så har jeg uakseptabelt mye DC på utgangen til hodetelefonene. Men men, frem med multimeteret og resistor-lageret så får vi lodde på noen resistorer til LM317/337 blir justert riktig (+-15V on the dot). Oversikts-bilde i spoiler.
  7. Da får vi se hvem som tar pole for løpet. Norris, Verstappen Piastri. Med Alonso på fjerde.
  8. Texas...
  9. Er det noen som har noen formening om hvordan back to back drivere vil fungere i vertikal konfigurasjon? MAO drivere som da spiller opp mot tak og ned mot gulv med magnetene back to back for å kansellere vibrasjoner. Jeg er litt smånyskjerrig på hvordan g-kreftene vil påvirke en slik konfigurasjon (og dermed muligens miste "anti-vibrasjons konseptet" med back to back drivers). Edit: leif var / er her
  10. Og eller Ukraina
  11. Jaja. Hold fast på (maga /s) hatten når Trump får vite at han ikke blir tildelt Nobels fredspris for 2025. :rolleyes:
  12. Har såvidt ABX testet litt og kan ikke si at jeg ble imponert. Men kan jo godt hende at det er litt så som så med kildemateriale inn i denne 24/44,1 "innpakningen". Men 16/44,1 gjort skikkelig slår fremdeles enhver såkalt high rez gjort dårlig. Som så mange har vært inne på; oppløsning og alt det der sier i praksis ingenting om selve lydkvaliteten. Da det arbeidet som ligger i opptak, prosessering og nedmiks i praksis er umulig å si noe om gitt ett overordnet format. Kanskje med unntak av LP utgivelser hvor det etter min erfaring er mindre sannsynlighet for "dårlig forarbeid". Uten at det på noe vis er garantert at det er bra. Og i disse dager er LP som oftest samme master som alt annet med en etter-behandling for å tilpasse bass-spor slik at det ikke sender nålen til månen (eller whatever...). Jeg for min del bruker stort sett streaming for å vurdere kvalitet på innspilling. Om strømme-utgivelsen er så som så på flere strømmetjenester (Tidal, Qobus, Spotify) så er det liten sannsynlighet for at formatet jeg eventuelt kjøper fysisk album på er gjort på en god måte. MAO om det er en plate som lyder crap, men jeg liker musikken så lytter jeg på utgivelsen i fysisk format før jeg kjøper. Eventuelt returnerer jeg på angrefrist om det er dårlig også på fysisk format. Men stort sett lytter jeg på fysisk format som venner har kjøpt. Tror jeg kun har returnert 1 kjøp til platekompaniet og det var pga MQA encodet CD... Jeg ville ha 700MB med ukomprimert musikk. Ikke en MQA komprimert utgivelse som kun er "ukomprimert" om jeg har en avspiller som støtter MQA (noe min ikke gjør). Og om jeg ønsket MQA kunne jeg likså greit fortsatt med streaming. Og ja den platen hadde såpass lang spilletid at MQA komprimerte data stjal plass fra det eventuelt ukomprimerte sporet, så jeg antar at de brukte flac elns. Og selv om det i praksis ikke skulle bety noe så er det ikke ukomprimert CD. Lossless er ikke ukomprimert. Og ja dette er på mange måter svada haugen jeg har valgt å stå på. Men jeg kjøper ikke CD for å få flac. Da kjøper jeg heller flac fra Qobus. Musikken blir rippet til ROON serveren anyways. Og det er ytterst sjelden at jeg spinner opp en plate i cd spilleren, men det hender at jeg tar turen ut i boden (bilde viser 2/3 av fremre rekke, det står dobbelt med cd`er i dybden).
×
×
  • Opprett ny...