Gå til innhold

mandela

Medlemmer
  • Innlegg

    11 454
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om mandela

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

mandela sine prestasjoner

1,1k

Nettsamfunnsomdømme

5

Hjelpsomme svar

  1. mandela

    Elbil-tråden

    Akkurat som om byråkrati er et stort problem i Norge. Reguleringer hjelper der hvor det er asymmetriske maktforhold, privat eiendomsrett (eierskap av fellesgoder og ansamling av eiendom, produksjonsmidler, arealer) osv., noe som er standard i kapitalistiske samfunn. Reguleringer må ofte til for å beskytte fellesskapet og den svake part i disse asymmetrien samtidig som de gir rammer for virksomhet.
  2. mandela

    Elbil-tråden

    Problemet for de som vurderer både fossil og el, er at prisene på fossilbiler allerede er høye, og har økt også på bruktmarkedet. Jeg er litt i samme båt som Falfal, har sittet lenge på gjerdet, men nå må jeg snart bytte, skulle hatt helst el pga. antatt lavere brukskostnader. Modeller jeg har sett på virker overpriset på bruktmarkedet, samtidig som å kjøpe ny bil til rundt 500k oppleves som å kaste penger ut av vinduet, kjøpe noe jeg egentlig ikke trenger. Blir også spennende å se om det blir noen endringer i forslaget før desember, når det endelige statsbudsjettet skal vedtas. Kan jo hende at kampanjer på nyåret vil være like gode som pris i slutten av 2025 på f.eks. biler rundt 350-400k.
  3. mandela

    Elbil-tråden

    Østerrike er et svært viktig transittland både for privat- og tungtransport i Sentral-Europa, strekningen mellom Oslo og Bergen er ikke sammenliknbar med hovedtransportårene i Østerrike. De har dessuten også godt utbygd jernbane på de samme strekningene.
  4. mandela

    Elbil-tråden

    En annen ting er at tog / bane er, kanskje for de aller fleste, en mye mer behagelig transportmåte enn buss. Buss er billigst, men definitivt ikke best. Personlig anser jeg det som det verste transportmidlet både på kort- og langdistanse, da kjører jeg heller bil selv, eller går, hvis bane, tog eller fly ikke er et økonomisk eller reelt alternativ. Jeg er også av den oppfatning at bilveiutbygging har vært, og fortsatt er, like "tankeløs" som banenettet i Norge. Svært mange bomiljøer er ødelagte av bilvei og bil, både når det gjelder fremkommelighet, visuell støy og lydstøy. Den "moderne" friheten til rask, individuell bevegelse går ofte på bekostning av kvaliteten på nærområder. Hederlige unntak finnes selvsagt, for eksempel slik som omlegging av trafikkmaskinen ved Oslo S til Operatunnelen. Den var sikkert dyr, men den har økt kvaliteten på området enormt.
  5. https://no.wikipedia.org/wiki/Å_(bokstav)
  6. mandela

    Elbil-tråden

    Hvor er utregningene for at du allerede har betalt for totalkostnadene av "vei"? Vi trenger tog, vi trenger ikke vei mellom byene. Ser du hvor dumt det høres ut? Det høres like dumt ut andre veien også, fordi det er det. Det handler om fleksibilitet i komplekse samfunn hvor ulike behov, løsninger og deres eksternaliteter forsøkes balansert for ønsket funksjon og utvikling.
  7. mandela

    Elbil-tråden

    Interessant at mens befolkningsøkning fra 2018 til 2024 var på 254 584 personer ifølge SSB, så økte personbilparken med 722 271 biler i samme periode utfra tallene i denne tabellen. Blir spennende å se hvilke produsenter og modeller kommer til å prises rundt 300 000 kr på nyåret dersom forslaget står etter revidert budsjett. VW ID. Polo skulle i utgangspunktet koste under 25000 EUR, eller under 300 000 kr, blir neppe bedre priset av dette forslaget, men ID3 størrelse biler havner fortsatt godt over 300k.
  8. mandela

    Elbil-tråden

    Noen som har forvirret seg ut fra Politikk og samfunn delen av forumet? Finnes det forøvrig en løpende statistikk på bruktbilpriser? Er ganske overbevist om at modeller i mitt Finn filter har gjort et prishopp på opp mot 50000kr det siste halvåret, gjelder både elbil i id3 størrelse og tilsvarende i bensin, f.eks. Toyota.
  9. Greit å være klar over at det også kan bli et problem i utlandet ved roaming på gjestenett har skrudd av legacy 2G/3G. Så lenge enn kun bruker data og OTP løsninger som whatsapp osv. for samtaler, vil det ikke være noe problem. Nødnummer vil ikke fungere først når alle operatører i landet som besøkes har skrudd av 2G/3G.
  10. De har laget flere operativsystemer, deres TV-er og enkelte monitorer kjører Tizen som er i aktiv utvikling: https://en.wikipedia.org/wiki/Tizen Det er jo også en utfordring at Google egentlig ikke gir bort Android, og har en liste med krav til integrering av andre Google produkter for lock-in dersom mobilprodusenter ønsker å bruke operativsystemet.
  11. Heldigvis kan veldig mye av både Google, Samsung og andre tredjepartsapper avinstalleres. Samsung, som Google og Apple, ønsker selvsagt å låse kundene inn i sine økosystemer for lagring, betaling, helse, produktivitet osv. Samsung leverer ikke bare maskinvaren her med andre ord.
  12. Det kan stemme at de har SA slått på, men da kun data-centric, altså ikke egnet for mobiltelefoni. NR SA gir høyere UL og lavere DL enn dagens NR NSA, men det er andre fordeler med teknologien i SA slik som network slicing, enda lavere latency som er mest interessant for industrien per i dag antar jeg.
  13. Da må du flytte til en operatør som har Telenor-dekning, der vil den fungere i alle fall fram til slutten av 2027. Det kan etterhvert også bli problematisk i utlandet hvor 2G3G er utfaset.
  14. Talkmore er Telenor, så det skal garantert fungere.
  15. vowifi hos talkmore og ice skal fungere helt fint med Note10 serien og andre Samsung telefoner som endte på Android 12, så fremt den kjører original nordisk programvare.
×
×
  • Opprett ny...