Gå til innhold

Lade nykjøpt Iphone i flere dager?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig bestilt en Iphone fra Netcom og skal hente den i dag. Nå vet jeg ikke om dette med førstegangslading osv. fortsatt gjelder for mobiltelefoner, men for lenge, lenge siden var dette viktig ihvertfall. ;) Skal den lades i 24 timer før den brukes og så brukes helt til batteriet er 100 % tomt? Og siden jeg skal på en liten ferie ifra torsdag til søndag, vil det da være lurt å la den stå til lading hele den perioden?

 

Jeg vil helst at batteriet funker 100 % og ikke 80 % fordi jeg knotet i begynnelsen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå om dagen så trenger ikke batteriet å lades lenge første gang. du lader til det er fult, og mer trengs ikke.

 

Det skal heller ikke gjøre noe å la den stå på lading over lengre tid, da batteriene kutter ut ladingen av seg selv når de er fulle, og setter telefonen til å gå på strøm fra nettet.

 

Men det er alltid lurt å lade telefonen helt ut en gang i blandt, slik at elektronikken i batteriet får kalibrert seg.

Lenke til kommentar
Nå om dagen så trenger ikke batteriet å lades lenge første gang. du lader til det er fult, og mer trengs ikke.

 

Men det er alltid lurt å lade telefonen helt ut en gang i blandt, slik at elektronikken i batteriet får kalibrert seg.

 

- Man trenger ikke å lade det i det hele tatt, bare å skru på mobilen å bruke den.

 

- Man skal IKKE lade batteriet helt ut da det kan skade batteriet og forkorte levetiden.

Lenke til kommentar

Alle Li-Ion batterier som er laget til laptopper og mobiltelefoner har innebygget elektronikk som hindrer den fra å lades ut så mye at batteriet tar skade. Om de ikke har det, så har produsenten gjort en dårlig jobb.

 

Den skaden dere tenker på en dyp utladning (deep discharge), som gjør at batteriet får lengre og lengre lade tid. Noen ganger helt til det punkte hvor batteriet aldri lader. Elektronikken har en minimums grense, hvor når batteriet når den grensen vil batteriet tvinge utstyret til og slå seg av.

 

Samtidig så anbefaller mange produsenter av laptopper og mobiltelefoner at batteriet rekalibreres en gang i blandt (ca. hver 3. måned), slik at batteriets elektronikk for visning av batteri ladning forblir så nøyaktig som mulig, da det å lade utstyret opp og ut uten å lade fullt ut eller fullt opp vil få elektronikken til å tro at batteriet har lavere kapasitet enn det faktisk har.

Lenke til kommentar
Samtidig så anbefaller mange produsenter av laptopper og mobiltelefoner at batteriet rekalibreres en gang i blandt (ca. hver 3. måned), slik at batteriets elektronikk for visning av batteri ladning forblir så nøyaktig som mulig, da det å lade utstyret opp og ut uten å lade fullt ut eller fullt opp vil få elektronikken til å tro at batteriet har lavere kapasitet enn det faktisk har.

 

Gjelder ikke dette bare NiMH-batterier? Og ikke Lithium-Ion og Lithium-Polymer.

Lenke til kommentar

NiMH batterier må også kalibreres. Forskjellen er hva som kalibreres.

 

I Li-Ion batterier så er det elektronikken som forteller enheten batteriet brukes på, hvor mye som er igjen på batteriet, som må kalibreres.

 

På NiMH batterier er det derimot selve batteriet som må kalibreres. Når ett NiMH batteri ikke lades helt ut og helt opp, så vil krystallene i batteriet vokse i de delene av cellene som ikke lades ut, slik at kapasiteten blir redusert. Ved å lade batteriet helt ut, og helt opp igjen, så vil de celle områdene brukes, slik at batteriet får igjen det meste av sin orginale kapasitet.

 

Heldigvis så er NiMH batterier mindre utsatt for det enn det de tidligere NiCd batteriene.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...