Gå til innhold

Er Gud allvitende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan Gud være allvitende samtidig som mennesket har fri vilje? Kan noen kristne vennligst forklare dette?

Hvis jeg vet alt om deg, vil ikke du likevel være den samme? :hm:

 

Visste Gud at Eva ville spise av treet, eller ble han overrasket?

 

Dette har jeg jo forklart mange ganger. Ingen som følger med på hva jeg sier. Reaksjonene er vel "Åja, det der er jo bare han dere hjernevaskede Bellicus, så da gidder jeg ikke lese gjennom postene hans, men bare prøver å finne noe å være uenig i".

Lenke til kommentar
Hvordan kan Gud være allvitende samtidig som mennesket har fri vilje? Kan noen kristne vennligst forklare dette?

 

Visste Gud at Eva ville spise av treet, eller ble han overrasket?

Driver og hører en meget interessant taleserie angående temaet. Synes Andrew Wommack svarer på mange av spørsmålene som jeg ser går igjen i forumet her:

http://www.awmi.net/tv/2008/week21 (Laaang taleserie, (5x25 min)x5 uker)

Lenke til kommentar
Hadde mennesket vært tvunget til å gjøre Guds vilje, så hadde vi vært roboter.

 

Roboter er ikke noen kunst å lage.

 

Å lage et menneske med en fri vilje, og så få det mennesket til å gjøre Guds vilje, det er et kunststykke.

 

Dyr er ikke roboter.

 

Hvordan kan Gud være allvitende samtidig som mennesket har fri vilje? Kan noen kristne vennligst forklare dette?

Hvis jeg vet alt om deg, vil ikke du likevel være den samme? :hm:

 

Visste Gud at Eva ville spise av treet, eller ble han overrasket?

 

Dette har jeg jo forklart mange ganger. Ingen som følger med på hva jeg sier. Reaksjonene er vel "Åja, det der er jo bare han dere hjernevaskede Bellicus, så da gidder jeg ikke lese gjennom postene hans, men bare prøver å finne noe å være uenig i".

 

Gud vet altså hva jeg vil gjøre i framtiden, men jeg har likevel fri vilje? Ser du ikke paradokset.

 

Viste Gud at Eva ville spise at treet? Hvis ikke, er han ikke allvitende.

Lenke til kommentar
Hvordan kan Gud være allvitende samtidig som mennesket har fri vilje? Kan noen kristne vennligst forklare dette?

 

Visste Gud at Eva ville spise av treet, eller ble han overrasket?

 

Jeg kan ikke alt, men kan prøve å svare på det :p (til din info) ;)

 

Forskjellen mellom vi her på jorden og Gud er enkelt og greit at vi lever med tid, men det gjør ikke Han. 1000 år er som 1 dag, og 1 dag som 1000 år. Visst du skjønner hva du mener. :thumbup:

 

EDIT: Så ja, Gud visste Eva skulle spise av treet.

Endret av mathiaslu
Lenke til kommentar
Forskjellen mellom vi her på jorden og Gud er enkelt og greit at vi lever med tid, men det gjør ikke Han. 1000 år er som 1 dag, og 1 dag som 1000 år. Visst du skjønner hva du mener. :thumbup:

 

EDIT: Så ja, Gud visste Eva skulle spise av treet.

 

Kilde? Bevis?

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom vi her på jorden og Gud er enkelt og greit at vi lever med tid, men det gjør ikke Han. 1000 år er som 1 dag, og 1 dag som 1000 år. Visst du skjønner hva du mener. :thumbup:

 

EDIT: Så ja, Gud visste Eva skulle spise av treet.

 

Kilde? Bevis?

 

Kan desverre ikke komme med noen bevis eller kilder, men det er hva jeg har lært.

Lenke til kommentar
Hvis Gud vet om ondskapen i verden, kan gjøre noe med det, men gjør det ikke, er han ikke god

 

vist gud er allvitende vaet han sikkert hva han holder på med. jeg er langt i fra relegiøs, men det slo meg liksom nå... uten noen form for ondskap hadde menneske gått under. jeg hadde i alle fall hatt litt mentaleproblemer vist alt var sol og glede.

 

skal vi se: det er ikke alltid vi er så glad for regn, vi hardde gått dunken uten det det. (jeg kommer på dette etterhvert som jeg skriver vell å merke)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Hvis Gud er allvitende så betyr det at alt som skjer i verden er forutbestemt, altså han har planlagt det. Det må da virkelig stride mot fri vilje.

vi har fri vilje, men vi styrer ikke hva som skjer i verden. bare de "små" tingene. "gud" har bestemmer liksom det endlige utfallet.

 

edit: jeg synest selv dette er bullshit, men det er vell noe sånt enkelte tror på?

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Forskjellen mellom vi her på jorden og Gud er enkelt og greit at vi lever med tid, men det gjør ikke Han. 1000 år er som 1 dag, og 1 dag som 1000 år. Visst du skjønner hva du mener. :thumbup:

 

EDIT: Så ja, Gud visste Eva skulle spise av treet.

 

Kilde? Bevis?

 

Kan desverre ikke komme med noen bevis eller kilder, men det er hva jeg har lært.

 

man kan selfølgelig ikke bevise det, men det er derfor detv kalles tro. det er den "logikken" man har kommet frem til.

Lenke til kommentar
Hvis Gud ikke vet om ondskapen i verden, er han ikke allvitende.

Hvis Gud vet om ondskapen i verden, men kan ikke gjøre noe med den, er han ikke allmektig.

Hvis Gud vet om ondskapen i verden, kan gjøre noe med det, men gjør det ikke, er han ikke god.

 

En av disse må jo være sann! :)

 

Ingen av de over er sanne.

 

(ifølge kristendommen:) Gud vet om ondskapen i verden, Kan gjøre noe med det, har gjort noe. (Han tilbyr evig frelse i himmelen for alle som velger å akseptere ham).

Lenke til kommentar
Hvis Gud ikke vet om ondskapen i verden, er han ikke allvitende.

Hvis Gud vet om ondskapen i verden, men kan ikke gjøre noe med den, er han ikke allmektig.

Hvis Gud vet om ondskapen i verden, kan gjøre noe med det, men gjør det ikke, er han ikke god.

 

En av disse må jo være sann! :)

 

Ingen av de over er sanne.

 

(ifølge kristendommen:) Gud vet om ondskapen i verden, Kan gjøre noe med det, har gjort noe. (Han tilbyr evig frelse i himmelen for alle som velger å akseptere ham).

Velge å akseptere ham? Man kan ikke velge om man skal tro på gud eller ikke. Sender gud en til helvete for å ikke tro så straffer gud en for noe en ikke selv kan noe for. Høres ut som en sadist spør du meg.

Lenke til kommentar
Hvis Gud er allvitende så betyr det at alt som skjer i verden er forutbestemt, altså han har planlagt det. Det må da virkelig stride mot fri vilje.

vi har fri vilje, men vi styrer ikke hva som skjer i verden. bare de "små" tingene. "gud" har bestemmer liksom det endlige utfallet.

 

edit: jeg synest selv dette er bullshit, men det er vell noe sånt enkelte tror på?

 

Nei, nei, nei. Det er et logisk paradoks nemlig. Hvis Gud er allvitende så er fri vilje en illusjon, nettopp fordi Gud vet hver lille ting du kommer til å foreta deg hele livet i det øyeblikk han skaper deg. Derfor er ikke ditt liv her på Jorden verd en dritt, nettopp fordi han allerede vet du om kommer til å kvalifisere til himmelrik.

 

Et annet paradoks er vel at man burde ta livet av barna sine med en gang de blir født, nettopp for å spare dem for dette livet. Tenk bare på hvor lite verd livet på Jorden er om du tror på Gud og ett liv etter døden. En kristen vil jo leve for evig, evig i himmelen! Hva er da 100 år her på Jorden verd? Ett nyfødt barn har ikke hatt muligheten til å ta til seg Jesus og vil derfor få gratis pass til himmelen. Hva er vitsen med å leve livet her om man kan ta snarveien til himmelen for å leve ved Guds side?

Lenke til kommentar
Hvis Gud ikke vet om ondskapen i verden, er han ikke allvitende.

Hvis Gud vet om ondskapen i verden, men kan ikke gjøre noe med den, er han ikke allmektig.

Hvis Gud vet om ondskapen i verden, kan gjøre noe med det, men gjør det ikke, er han ikke god.

 

En av disse må jo være sann! :)

 

Ingen av de over er sanne.

 

(ifølge kristendommen:) Gud vet om ondskapen i verden, Kan gjøre noe med det, har gjort noe. (Han tilbyr evig frelse i himmelen for alle som velger å akseptere ham).

Velge å akseptere ham? Man kan ikke velge om man skal tro på gud eller ikke. Sender gud en til helvete for å ikke tro så straffer gud en for noe en ikke selv kan noe for. Høres ut som en sadist spør du meg.

 

Hvis du ikke tror på Gud, tror du heller ikke på helvete. Problem solved. Hele problemstillingen avhenger om du tror på Gud eller ei. Om man da skulle anta at Gud eksisterer men at ikke alle tror på ham (slik situasjonen er nå i dag), faller alt uansett tilbake på at Gud gav mennesker fri vilje. (i.e. vår egen feil).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...