Gå til innhold

Leica for 190 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg lurer på er hvor bra er egentlig Leica M8 sett i forhold til andre kameraer i samme prisklasse, f.eks Nikon D3?

 

Jeg tenker da kun på bildekvalitet, ettersom M8 jo er et meget spesielt kamera på mange andre måter. Noen som vet? Har sett en del tester, men ingen komparative tester mot andre kameraer. Er fremdeles Leica overlegen på bildekvalitet, eller? Noen som har erfaring med M8?

 

Og hva med den såkalte R10 som det har gått rykter om ganske lenge, noen som vet når / om den kommer?

 

Spør kun av ren nysgjerrighet da Leica ikke uansett er av interesse (først og fremst pga pris).

Lenke til kommentar
Etter min bedømmelse er kjeden i Leica M8 markedets beste for 10 Mp oppløsning. Enorm oppløsningsevne og høy optisk skarphet, imponerende lav bildestøy selv ved høye lysfølsomheter og stort kontrastomfang setter Leica M8 øverst på pallen når det gjelder bildekvalitet. Dessuten er DNG-formatet høyst kapabelt til å formidle bildeinformasjon og er i tillegg universalt for bruk i de fleste aktuelle programmer for bildebehandling.

 

Det finnes rimelige kompaktkameraer som tar bedre JPEG-bilder enn Leica M8.

Leica M8 - digit.no

 

Man kjøper ikke M8 for å 'knipse' bilder, man kjøper M8 for å fotografere og da bruker man ikke JPEG.

 

Har ikke funnet så mange sammenligninger, men jeg kom over denne "testen" - som du forresten ikke må stole på.

Testeren har brukt forskjellige ISO verdier, blender og har ikke fokusert på likt sted.

 

Vi hadde nok sett helt andre resultater ved lav ISO i andre forhold.

 

Sikkert noen andre som kan mer enn meg som får utdype.

 

Dyreste digitalkamera??

 

Hasseblad ligger da på over 250000 uten objektiv.

 

De regner nok ikke med mellomformatskameraer.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Jepp, det ser nok ut som om M8 er og blir et skritt tilbake for tidligere hus i M-serien hva pålitelighet angår, og dette er vel noe av det Leica virkelig bør se på hvis de skal holde seg i gråsonen mellom seriøse fotojournalister og sære kunstfotografer (sagt med et skjevt smil, såklart :))

 

Når det er sagt, er samlermarkedet for Leicautstyr såpass velutviklet at en nesten må forvente såpass for huset med det FØRSTE serienummeret :)

 

På siden av alt dette, er M3-en med diverse farge og sorthvit negativfilm en glimrende point-and-shoot når fotografen har litt forståelse, og sålangt har jeg bare dratt opp 7D-en for panoramaer på denne ferieturen :)

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg fikk problemer med å forklare Visa-regningen for kvinnen i huset. Når jeg i tillegg fortalte at jeg ikke kan bruke det uten at det raste i verdi, ble hun rasende. Jeg skulle nok heller kjøpt et fabrikknytt M8 først...

 

Hehe! :)

 

Jeg hadde ikke hatt noen problemer om jeg hadde kjøpt kameraet, for jeg hadde blitt drept før jeg hadde rukket å fortelle prisen ferdig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...