Gå til innhold

ARM ikke bekymret for Intel Atom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Handset manufacturers are expected to sell about 250m smartphones a year by 2010, accounting for about 20 per cent of all mobile phones.

At det var såpass mange smartingtelefoner som 250 mill de forestiller seg vil bli solgt, det var vel egentlig mest interessant. Ikke noe mere "nisje", med andre ord, samtidig som strømforbruk og parallellprosessering blir mer interessant enn antall Mhz - også når det gjelder hardvare fra bunnen av.

 

lol. Snakk om å snu 180 grader. (..Og måtte Mikkesoft- modellen for å tjene penger forsvinne for alltid).

Lenke til kommentar

Tror de frykter Intel litt.

 

Hvis du ikke blir litt bekymret når verdens største produsent av CPUer til PC-bruk kommer inn i ditt marked, er du bare teit. Håper selvfølgelig at ARM klarer seg, men Intel kan nok bli en hard utfordrer.

 

ARM bør kanskje også frykte VIA litt. VIAs siste CPU ser veldig lovende ut.

Lenke til kommentar

Men det hjelper dog ikke ARM noe å springe rundt som hodeløse kyllinger. At han kisen uttaler seg som om han har de største ballene i verden har nok også en positiv innvirkning på aksjeverdien deres.

 

Jeg håper og ARM og Via greier å banke Intel. (Og at AMD kommer springende snart med noen triks i ermet og kaniner i hatten.) Konkurranse er bare sunt.

Lenke til kommentar
Men det hjelper dog ikke ARM noe å springe rundt som hodeløse kyllinger. At han kisen uttaler seg som om han har de største ballene i verden har nok også en positiv innvirkning på aksjeverdien deres.

 

Jeg håper og ARM og Via greier å banke Intel. (Og at AMD kommer springende snart med noen triks i ermet og kaniner i hatten.) Konkurranse er bare sunt.

 

 

AMD geode, som jeg tror er nedlagt. De lagde en <1 W system on a chip til XO maskinene. Men disse produseres på enten 130 nm eller 180 nm prosess og bruker amd sin siste fsb arkitektur. K7 tror jeg.

Lenke til kommentar

Tror fyren hadde fått sparken på dagen om han hadde sagt at de var livredde for Intel... Merkelig vinkling vil jeg si.

 

Uansett: Morsomt at bare 20% av smarttelefoner solgt er smarttelefoner. Tenk så mange som har blitt lurt da! "Men Guri! Dette er jo ingen smarttelefon! Det er jo en påhengsmotor!"

Lenke til kommentar
Jeg håper og ARM og Via greier å banke Intel. (Og at AMD kommer springende snart med noen triks i ermet og kaniner i hatten.) Konkurranse er bare sunt.

Ihvertfall så lenge konkurransen gir oss bedre produkter. I stedet for markedsspesialiserte løsninger der alle pengene går inn i å forandre salgspakken, uten å forandre produktet. ..Så det hadde vært riktig fint om intel gikk i baret, mener jeg.

Lenke til kommentar
Tror de frykter Intel litt.

 

Hvis du ikke blir litt bekymret når verdens største produsent av CPUer til PC-bruk kommer inn i ditt marked, er du bare teit. Håper selvfølgelig at ARM klarer seg, men Intel kan nok bli en hard utfordrer.

 

ARM bør kanskje også frykte VIA litt. VIAs siste CPU ser veldig lovende ut.

 

Ja det er sannsynlig at Intel er en fryktet konkurrent. Fra mitt ståsted som amatør mobil/pc bruker tviler jeg på at Atom blir en strømsluker i forhold til Arm. Prossesorer kan Intel. Arm må også fokusere mer på ytelse for å stå imot konnkuransen fra Intel. Prosessor vil helt sikkert bli et salgsargument i mobiler som i datamaskiner. Og grafikkchip, gps osv.

 

2009 blir morsomt for oss mobil interesserte. Morestown overtar for Atom. 45nm. Kopiert fra digi.no: Anand Chandrasekher, daglig leder for Intels Ultra Mobility Group, at Atom og Menlow vil erstattes av «Moorestown»-plattformen i 2009. Denne bestyr av en SOC (System-on-a-chip) og et I/O-nav. SOC-en har kodenavnet «Lincroft» og vil integrere en 45 nanometers Silvethorne-kjerne med kontrollere for grafikk, video og minne i en eneste brikke.

 

HTC Advantage/7510 fks.

 

OG LED SKJRM. Fullt tastatur. Men.....det er jo flere kodenavn enn i en spionroman fra kalde krigens dager.

 

http://www.hardware.no/artikler/her_er_int...sessorer_/50289

http://www.digi.no/php/art.php?id=517702

Lenke til kommentar

En kan jo forestille seg at de nærmer seg fra to sider. Intel med mer generell platform, aksepterte standarder, osv. Og ARM med programmerbare kjerner, mer spesialiserte datamaskiner, osv.

 

Men realiteten er den at om veldig kort tid kan en kjøre linux og andre operativsystemer på en håndholdt dings. På et helt annet strømforbruk enn det en har på en PC. Noe som i praksis sparker bena under "personlig datamaskin" konseptet slik det er idag. Det samme gjelder programmer utviklet for multiplatform - det kommer til å bli mer og mer av dette både på software og hardware - noe som vil gjøre programmerbare kjerner og programmerbare lavnivåinstruksjonssett mye mer artig enn det er idag.

 

Men det er klart at i praksis vil vi vel aldri se noen som faktisk satser på dette. Ta nokia og SE for eksempel - de mener tydeligvis at små bærbare datamaskiner med telefoner vil skade salget av de andre små bærbare datamaskinene med telefon - så derfor satses det ikke på smart- telefoner eller pda.

 

Samtidig dukker det opp brikkesettsløsninger som er låst inn i lukkede standarder, lukkede løsninger og oppsett som ble avleggs på PC markedet i 1990 (for eksempel slik at all 3d grafikk på et av disse brikkesettene må pre- prosesseres før det sendes til minnet, slik at OSet kan bruke informasjonen. I motsetning til at det blir tatt hånd om eksternt på et grafikk- kort, i forhold til en standard andre produsenter av "grafikkbrikkesett" skulle kunne brukt til å lage noe bedre). Osv.

Lenke til kommentar
Tror de frykter Intel litt.

 

Hvis du ikke blir litt bekymret når verdens største produsent av CPUer til PC-bruk kommer inn i ditt marked, er du bare teit. Håper selvfølgelig at ARM klarer seg, men Intel kan nok bli en hard utfordrer.

 

ARM bør kanskje også frykte VIA litt. VIAs siste CPU ser veldig lovende ut.

 

Ja det er sannsynlig at Intel er en fryktet konkurrent. Fra mitt ståsted som amatør mobil/pc bruker tviler jeg på at Atom blir en strømsluker i forhold til Arm.

 

Såvidt meg bekjent er det snakk om flere ganger mer effekt på en atom-CPU enn enn arm. Selv om ytelsen også er bedre, så er det vesentlig i en batteridrevet enhet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Såvidt meg bekjent er det snakk om flere ganger mer effekt på en atom-CPU enn enn arm. Selv om ytelsen også er bedre, så er det vesentlig i en batteridrevet enhet.

 

AtW

Testene ser gjerne bort i fra strømmen som hovedkortet trekker, og. Og vanligvis later som om det ikke er noen forskjell på full load og idle, eller hva slags ytelse en egentlig får igjen for strømmen som brukes.

 

..Så det blir vel noen tiår til før noen gidder å bruke RISC i vanlige datamaskiner, tenker jeg. :ermm: Tok omtrent det før "multikjerne" hadde noe som helst å si i praksis også...

 

Så han kisen fra ARM har nok god peiling når han sier med sikkerhet at intel ikke kommer til å bli en konkurrent, og at det mest sannsynlige er at ARM dukker opp på spill- maskiner, mer fleksible pdaer, osv, som plukker av pc- markedet.

Lenke til kommentar
Jeg håper og ARM og Via greier å banke Intel.

Intel's Atom har et strømforbruk over en order of magnitude høyere enn strømforbruket til det markedet ARM sine prosessorer opererer i. (Kanskje med unntak av de aller mest high-end kjernene som Cortex-A9, uten at jeg har studert tallene, disse utgjoer en veldig liten del av markedet til ARM). For øyeblikket vil jeg si at de opererer i hvert sitt market. For ikke snakke om forkjellene i at Intel "kun" lager frittstående prosessorer, mens ARM lager byggeklosser som kan integreres med andre byggeklosser på samme silisium.

Endret av blacktower
Lenke til kommentar
Jeg håper og ARM og Via greier å banke Intel.

Intel's Atom har et strømforbruk over en order of magnitude høyere enn strømforbruket til det markedet ARM sine prosessorer opererer i. (Kanskje med unntak av de aller mest high-end kjernene som Cortex-A9, uten at jeg har studert tallene, disse utgjoer en veldig liten del av markedet til ARM). For øyeblikket vil jeg si at de opererer i hvert sitt market. For ikke snakke om forkjellene i at Intel "kun" lager frittstående prosessorer, mens ARM lager byggeklosser som kan integreres med andre byggeklosser på samme silisium.

Cortex-A9 ligger oppunder 250mW og Atom ligger oppunder 600mW på de modellene med minst effektforbruk. Vanskelig å si noe om relativ ytelse, men det er helt klart at Intel skal bli tvunget til å ligge godt forran konkurrentene på CMOS prosess teknologi for å hevde seg her. Jeg tror det hadde vært mye enklere å hevde seg på ytelse/watt om de hadde utviklet en tynn IA64 kjerne og her finnes det allerede god støtte for linux.

Lenke til kommentar
Ta nokia og SE for eksempel - de mener tydeligvis at små bærbare datamaskiner med telefoner vil skade salget av de andre små bærbare datamaskinene med telefon - så derfor satses det ikke på smart- telefoner eller pda.

 

Squeze me?

 

 

Hva definerer en smarttelefon i din bok?

 

 

Nokia spyr ut telefoner med Symbian OS i store mengder.

Iflg. de fleste definisjoner er da vitterlig Symbian ett OS for smarttelefoner.

 

Smartphone@Wikipedia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...