Gå til innhold

Refleksjon: Hva venter vi på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Personlig skulle jeg gjerne sett en D300x, D3 sensor i D300 hus. Men det blir nok med drømmen :roll:
Er jo ikke umulig at det kommer, det er mange som vil ha et slikt kamera. Spørsmålet blir jo om de lager et proffhus uten vertikalgrep eller et semi-proffhus med fullformatsensor. Noen tusenlapper i prisforskjell blir det nok, men førstnevnte vil kanskje spise for mye av D3-markedet? På en annen side - lar de prisen på vertikalgrepet bli så høy at prisen med grep blir litt over prisen for D3, vil man jo få et reelt valg...
Lenke til kommentar
Det er visst funnet "spor" etter Nikon D3x i firmwareoppgraderingen til D3, oppløsningen blir på 24,4 megapixler.

 

Joda, men selv om de har åpnet for muligheten i firmware, betyr ikke det nødvendigvis at modellen blir sluppet. De kan godt finne på å ikke slippe den av forskjellige grunner, det være seg markedsføringshensyn, produksjonskostnad, utviklingsproblemer, og så videre.

 

Men, det hadde selvsagt vært kult om det kom da. :D

Lenke til kommentar
Personlig skulle jeg gjerne sett en D300x, D3 sensor i D300 hus. Men det blir nok med drømmen :roll:
Er jo ikke umulig at det kommer, det er mange som vil ha et slikt kamera. Spørsmålet blir jo om de lager et proffhus uten vertikalgrep eller et semi-proffhus med fullformatsensor. Noen tusenlapper i prisforskjell blir det nok, men førstnevnte vil kanskje spise for mye av D3-markedet? På en annen side - lar de prisen på vertikalgrepet bli så høy at prisen med grep blir litt over prisen for D3, il man jo få et reelt valg...

Hvis de bare reduserer hastigheten tror jeg ikke at de vil spise for mye av hverandres marked. Størrelsen bør ned i forhold til D3, så en løsning med batterigrep passer nok best. D3 vil da primært bli et presse/sportkamera, mens "D300x" vil gå inn som entusiastkameraet for de som vektlegger "5D-verdier", og D300 vil være allroundkameraet for entusiastene. Aksepterer gjerne 2 fps på et slikt kamera, hvis det er det som må til.

Lenke til kommentar
Ellers håper jeg at D90/D80x får D300 sin sensor og AF.
AF-modulen er vel heller tvilsomt tror jeg, da D300 har arvet den fra D3. Det kan nok bli en redusert utgave av den dog, med f.eks. 11 eller 21 punkter. Sensoren er det ikke utenkelig at de vil bruke igjen, det har de gjort før i både D100/D70 og D200/D80. Så kommer det sikkert noe mer snacks fra D300 også, antakelig liveview denne gangen, kanskje i en forbedret variant.
Lenke til kommentar

Herlig med en oversikt over spekulasjoner. Slike artikler setter fantasien i sving. :)

 

Kompaktkameraer med stor bildebrikke?

Jeg tror også vi kan få se en ny nisje innen kompaktkameraer:

- Relativt liten fysisk størrelse på kameraet og objektivet (IXUS-størrelse)

- Relativt stor sensor (cropfaktor 2 - 2,5)

- Relativt få megapixler (3-4)

- Usedvanlig god dynamikk og ISO-egenskaper til å være kompaktkamera (tenk D300)

- Lite zoom (f.eks 2x zoom tilsvarende 25-50mm) eller ingen zoom

- Usedvanlig lyssterk og skarp optikk (f/2,0 - 2,8)

- Lagring i råformat

 

Noe slikt tror jeg kan erstatte Olumpus Mju II i jakkelommene til mange profesjonelle fotografer og journalister, samt sette en spiker i kista for megapixel-hysteriet når media omfavner utskuddet.

 

Stadig større minnekort

En mulighet her tror jeg kan bli muligheten for enten to minnekort i kameraene for Raid1 beskyttelse av bildene, eller minnekort som er 2-i-1 slik at alt lagres dobbelt i hver sin interne minnebank for betydelig økt sikkerhet.

 

En annen trend jeg tror vi vil se fra ca 2009 er trådløs overføring av bilder via WiFi, samt programvare for automatisk backup på sitt eget passordbeskyttede/krypterte lagringsområde på nettet så snart man kommer inn i en åpen WiFi-sone. F.eks med 1 GB gratis plass og mulighet for å kjøpe mer.

Lenke til kommentar
Aksepterer gjerne 2 fps på et slikt kamera, hvis det er det som må til.
Jeg tar det gjerne uten seriemodus, om det er det som skal til :-)

 

Når jeg snakket om proffhus uten vertikalgrep, tenkte jeg først og fremst på samme konstruksjon som D3, med værtetning, integrert okulardeksel etc. Semiproff med fullformat-sensor blir en D300-konstruksjon med større sensor...

Lenke til kommentar

Hehe, det er nok for sent å patentere nå som jeg har nevnt det offentlig på nettet. Også er det sikkert noen andre som har tenkt på det før meg.

 

Ellers så slenger jeg meg med på drømmen om D300 med D3 sensor, men jeg tror nok det blir med drømmen. Kommer det et D300X så tror jeg forskjellen blir flere megapixler på samme sensorareal og litt tregere seriebilder. F.eks 16 megapixler og 5 bilder per sekund.

Lenke til kommentar
Ellers så slenger jeg meg med på drømmen om D300 med D3 sensor, men jeg tror nok det blir med drømmen. Kommer det et D300X så tror jeg forskjellen blir flere megapixler på samme sensorareal. F.eks 16 megapixler.
Jepp, 16.7MP, 6.6 b/s og værtetning litt bedre enn 5DII, lansert i midten av mai ;-) Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
eller minnekort som er 2-i-1 slik at alt lagres dobbelt i hver sin interne minnebank for betydelig økt sikkerhet.
Det var en glimrende idé, ta patent på den og selg den dyrt til alle minnekortprodusentene :-)

 

Minnekort med innebygget raid 1 tror jeg hadde vurdert...

Særlig ettersom det stor sjanse for at det er kontrolleren (som styrer begge bankene) som ryker først... Nei-takk gi meg heller 2 kort-plasser; det er tryggere.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Særlig ettersom det stor sjanse for at det er kontrolleren (som styrer begge bankene) som ryker først... Nei-takk gi meg heller 2 kort-plasser; det er tryggere.
I så fall ligger dataene der, og det er et mindre problem å hente dem ut. 2 kortplasser er selvfølgelig tryggere, men også mer omstendelig.
Lenke til kommentar
Ellers håper jeg at D90/D80x får D300 sin sensor og AF.
AF-modulen er vel heller tvilsomt tror jeg, da D300 har arvet den fra D3. Det kan nok bli en redusert utgave av den dog, med f.eks. 11 eller 21 punkter. Sensoren er det ikke utenkelig at de vil bruke igjen, det har de gjort før i både D100/D70 og D200/D80. Så kommer det sikkert noe mer snacks fra D300 også, antakelig liveview denne gangen, kanskje i en forbedret variant.

Det tenkte jeg ikke på, men 21 fokuspunkter hadde vært veldig gøy det og. Men har ikke D80 samme AF-modul som D200? Men D200 har vel mange flere innstillinger?

Lenke til kommentar
Men har ikke D80 samme AF-modul som D200? Men D200 har vel mange flere innstillinger?
Jo, men D200 sin var ikke direkte plukket fra D2X, så den var i utgangspunktet spesifisert lavere. I D300 er det spesifisert likt, men ytelsen er noe dårligere, antakelig pga. dårligere regnekraft.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...