Gå til innhold

Guide - Oppgradere hardware på Acer Aspire 5720


Anbefalte innlegg

(Dette er en liten guide for alle som ønsker å oppgradere Skjermkort (GPU), Prosessor (CPU) og RAM på Acer Aspire 5720ZG. Mye av dette vil være likt på andre Acer-maskiner, og muligens andre bærbare maskiner også, men siden jeg kun har Aspire 5720ZG selv vil denne guiden dreie seg om denne modellen. Om andre skulle ønske å skrive tilsvarende guider for andre modeller og merker i denne tråden kan jeg bare skifte emnetittelen til noe mer generelt.)

 

Jeg har som mange andre gått til innkjøp av Aspire 5720ZG fra elprice, da denne modellen selges til en meget hyggelig pris. Etter noen måneder ble det klart at flaskehalsene på maskinen var GPU'en og CPU'en. Selv om jeg har skrudd på PC-er på hobbybasis i mange år, hadde jeg fått inntrykk av at det var svært lite som kunne oppgraderes på en bærbar pc. Etter litt søking på nettet i diverse fora ble det likevel klart at det faktisk var mulig å gjøre endringer. Det skal dog sies at alt jeg fant dreide seg om Aspire 5920, men jeg tok likevel sjansen på at det meste jeg fant ut kunne overføres til denne modellen også. For å dele mine erfaringer med alle dere andre som kanskje også går rundt med tanker om å få litt ekstra futt ut av denne maskinen har jeg laget denne guiden.

 

- Advarsel!! Husk at det å skrifte GPU eller CPU uten å konsultere forhandler i de fleste tilfeller vil føre til at garantien faller bort! All bruk av denne guiden må derfor gjøres på eget ansvar, husk at ting kan gå galt, særlig hvis man ikke er vant til å skru på PC-er. -

 

Del 1: Man må skaffe riktig hardware.

 

 

CPU: Når det gjelder prosessoren leveres denne som regel med Intel Pentium Dual-Core T2310 eller T2330. Dette er såvidt jeg vet en nedstrippet versjon av T5xxx-serien, med blant annet mindre cache. Håper noen retter på meg om jeg tar feil her. Uansett vil alle 65nm-modellene i Txxxx-serien passe i sokkelen. Om det går an å oppgradere til 45nm vet jeg ikke, kanskje noen andre vet dette? Jeg endte opp med å bestille T7500. For å være på den sikre siden kan vi si at alle T5xxx-modeller og T7xxx-modeller vil passe i maskinen.

 

GPU: For noen år siden var det utenkelig å oppgradere GPU'en i Acer sine maskiner, da GPU'ene enten var loddet fast til hovedkortet eller av en så spesiell standard at det nesten var umulig å få tak i kort. På nye Acer-modeller er det heldigvis lettere, maskinene følger i dag MXM-standarden. Aspire 5720ZG har MXM II, noe som gjør prosessen med å skaffe nytt kort vesentlig enklere. MXM er en standard for skjermkort for bærbare som blant annet har som mål å gjøre det enklere å oppgradere. Etter en del søking på nettet virker det som den kraftigste GPU'en man kan oppgradere til i dag er 8600M GT. Høyere modeller enn dette kan føre til for kraftig varmeutvikling. Nå vet jeg ikke om de nye NVidia-kortene i 9000-serien vil passe, men jeg kan hvertfall gå god for at 8600M GT er fullt mulig å bruke.

 

8600M GT: Acer selv produserer visstnok modellene til sine egne maskiner, men jeg klarte ikke å finne løse Acer-kort til salgs på nettet. Dette er heldigvis ingen krise, for man kan finne tilsvarende Asus-kort. Alle erfaringene jeg fant på nettet pekte på et spesielt kort som alle kunne gå god for, nemlig Asus 8600M GT. Produktnummeret på dette kortet er 90C1CIZ5JXBN00Z, og dette kortet kan plukkes opp på EBay eller ulike nettbutikker for en rimelig penge. Selv bestilte jeg dette kortet fra en forhandler i USA, og betalte en knapp tusenlapp inkludert frakt. Kortet var flunkende nytt, og ble levert i en uåpnet pakning.

 

 

Del 2 - Noen forberedelser før selve monteringen

 

 

CPU: Her trengs det ingen spesielle forberedelser. Man åpner maskinen, løsner kjøleribbene og plasserer den nye CPU'en i sokkelen for så å skru på kjøleribbene igjen, slik jeg forklarer litt lenger ned i guiden. Det eneste man må gjøre er å avinstallere driverne til den gamle CPU'en og installere nye drivere når man starter windows på nytt.

 

GPU: Her må det gjøres en del, siden kortet ikke er produser av Acer vil ikke maskinen kjenne igjen informasjonen i BIOS'en i skjermkortet da denne er Asus. Man må derfor flashe Bios'en etter man fysisk har byttet kort. Den enkleste måten jeg fant var å lage en Bootdrive på en USB-pinne. De fleste har sikker en minnepinne liggende, hvis ikke koster ikke dette mange kroner. Det går sikker an å brenne en CD eller DVD med oppstartsfiler, og bruke samme fremgangsmåte, men dette har jeg ikke testet ut i praksis. Jeg brukte selv et program som kalles "James' Format Tool" som lager noen de kaller DOS-on-USB. Andre programmer kan også brukes, det viktigste er at man faktisk klarer å boote fra USB. For å gjøre dette må man gå inn i maskinens BIOS (trykk F2 under oppstart og forandre rekkefølgen på boot-menyen slik at USB kommer øverst. I tillegg kan man skru på manuell boot-valg under oppstart, slik at man kun trenger å trykke F12 under oppstart for å velge boot-kilde. Disse valgene gjør man altså i maskinens BIOS, pass på å lagre før du går ut.

 

Når dette er gjort må man finne BIOS-filene til skjermkortet og kopiere disse over på minnepinnen. Man trenger også et program som kalles nvflash, som gjør det mulig å overføre de nye BIOS-filene til kortet.

 

 

Del 3 - Selve flashingen av skjermkortet

 

 

1: Skaffe en USB minnepinne og gjør denne om til en oppstartsdisk.

 

2: Last ned nvflash: http://www.techpowerup.com/vgabios/index.p...=&memSize=0

 

3: Last ned Acer 8600M GT Bios: http://www.techpowerup.com/vgabios/6475/Ac...512.070731.html

 

4: Legg alle filene fra nvflash i roten på minnepinnen. Legg også BIOS-filen til minnepinnen. - Viktig!! Forandre endelsen på BIOS-filen fra .bin til .rom. Dette er fordi nvflash ikke vil lese filen når det er en .bin-fil. -

 

5: Skru av PC-en, ta ut batteriet og sett inn det nye skjermkortet. (Detaljert forklaring nedenfor.) Start maskinen på nytt og boot fra minnepinnen. Maskinen vil først gi beskjed om at BIOS'en på kortet er ukjent, etterfulgt av en nedtelling til 30. Du vil deretter komme inn i et DOS-liknende interface når du booter fra USB-pinnen. Husk at alle filene (nvflash og BIOS'en må ligge i roten på USB-pinnen. Test gjerne at du kan boote fra denne før du begynner å skru på maskinen.)

 

Hvis du ønsker å ta en backup av BIOS'en på kortet før du flasher skriver du følgende: "nvflash -b backup.rom" (uten hermetegn selvfølgelig). Du har nå en backup-fil kalt backup.rom. Selve kommandoen for flashingen ser slik ut: "nvflash -4 -5 -6 -A -y Acer.8600MGT.512.070423.rom" Hvis du har gitt BIOS-filen et annet navn skriver du dette istedet. Tallene i kommandoen betyr at programmet skal omgå noen feilmeldinger på grunn av at kortet ikke er Acer. -y betyr at maskinen rebooter når den er ferdig, og -A betyr at den skal gjøre alt automatisk.

 

6: Når maskinen starter på nytt installerer du nye drivere, maskinen gjør kanskje dette automatisk. Etter dette er du good to go, og du kan puste lettet ut. :)

 

 

Del 4 - Prosessen med å skifte ut hardware

 

 

Slik ser undersiden av maskinen ut før vi gjør noe som helst: post-107205-1208024906_thumb.jpg

 

Fjern lokket ved å skru ut de fire skruene som holder dette på plass. Vær obs på at selve lokket også er festet ved hjelp av noen utstikkere som man må bruke litt krefter på å løsne. Etter at lokket er tatt av skal det se slik ut:

post-107205-1208025059_thumb.jpg

 

Her ser du kjøleelementene rundt GPU'en. Legg merke til at jeg her har fjernet to av skruene:

post-107205-1208025267_thumb.jpg

 

Du må fjerne kjøleelementene både på GPU'en og CPU'en for å komme ordentlig til. Jeg måtte også løsne selve viften. Dette var ikke verre enn å bare fjerne skruene og være forsiktig. Husk at det kan være lurt å bruke antistatiske hansker eller liknende. Når alt var fjernet så det slik ut:

post-107205-1208025488_thumb.jpg

 

Selve skjermkortet fjernes enkelt, bare løsne alle skruene og dra det forsiktig ut. Det nye kortet settes også enkelt inn. Begge kortene ser slik ut ved siden av hverandre, 8600M GT til venstre:

post-107205-1208025617_thumb.jpg

 

Det nye kortet settes inn slik, bildet er tatt før kjøleelementene er satt på plass:

post-107205-1208025734_thumb.jpg

 

Når alt er satt på plass igjen ser det slik ut: post-107205-1208025868_thumb.jpg

 

 

Del 5 - Hvordan skifte CPU

 

 

 

Etter du har fjernet dekselet og skrudd løs kjøleelementene samt viften bør maskinen se slik ut:

post-107205-1209387408_thumb.jpg

 

Vi ser CPU'en tydelig til venstre. Denne er kun festet med én skrue, som vist på bildet. For å løsne CPU'en skrur man en halv gang mot klokken. Man merker raskt om festet er løst. Husk at man ikke skal trenge å bruke makt på dette. Etter skruen er løsnet er det bare å ta CPU'en ut av sokkelen, den skal nå ligge helt løst. Husk å se hvilken vei CPU'en ligger, slik at du setter den nye inn riktig vei. Det skal i utgangspunktet ikke gå an å sette den inn galt, men det er best å være på den sikre siden uansett. Den nye CPU'en skal gli lett ned i sokkelen, og du skrur skruen tilbake til det sier klikk. Da er den godt festet. Etterpå bør du legge på et lag med ny kjølepasta, og eventuelt rense kjøleelementet for gammel kjølepasta. Husk å bestille kjølepasta sammen med CPU'en om du ikke har det liggende fra før. Etter kjølepastaen er påført setter du kjøleelementene på plass, samt viften og dekselet. Når dette er gjort kan du starte maskinen igjen. Første gangen du kommer inn i windows må du kanskje inn på enhetsbehandling for å avinnstalere driverne til CPU'en. Neste gang du starter maskinen vil den da automatisk finne riktige drivere. Lykke til!

 

 

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei igjen. CPU-delen er oppgradert og oppdatert nå. Nå har maskinen altså en T7500 prosessor istedet for den gamle T2330. I tillegg er RAM'en skiftet ut, slik at det er 4GB (3GB i praksis pga Vista32 bit) og GPU'en er 8600M GT istedet for den gamle 8400M GS. Med litt lettere overklokking av skjemkortet og uten å røre CPU'en ligger jeg nå på rundt 4400poeng i 3DMark06. Jeg synes ikke dette er så galt med tanke på at det er en bærbar til en rimelig penge. For dem som er interessert i windows opplevelsesindeks, så ligger denne nå på 4,7. :)

Lenke til kommentar
Bryter jeg noen garanti e.l ved å åpne maskina og fjerne støv, samt sjekke at alt er ok der inne?

 

Det finnes ingen forsegling som blir brutt på denne maskinen, og det skal i utgangspunktet være mulig å skifte RAM på maskinen uten å miste garantien. Når dekselet likevel er av mister du nok ikke garantien av at du blåser maskinen ren for støv. Men om du begynner å skru løs kjøleelementene for å komme bedre til eller liknende vil nok garantien kunne falle bort vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Bare vær obs på at det kan være litt skummelt første gang du åpner dekselet, det er noen plastikk-tapper som holder dekselet på plass, selv etter du har skrudd av skruene. Du må lirke og bøye og bruke litt kraft. Jeg pleier å bruke enden på et skrujern og la den gli langs kanten av dekselet slik at jeg løsner én og én av gangen til dekselet er helt av. Lykke til hvertfall! :)

Lenke til kommentar

Hei! Super guide, men har et par spørsmål. Jeg har bare en magnetisk skrutrekker, bør jeg unngå å bruke den på maskinen? Og hvor kan jeg finne batteriet som resetter CMOS? Det flate runde vet dere. Jeg syntes jeg ser snurten av det når jeg tar ut laptop-batteriet, men det er umulig å få det ut derfra. All hjelp settes stor pris på! :)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle rense for støv nå, men lurer litt på hva som er beste måten å fjerne støv på. Tviler på at det er særlig lurt å dra en støvsuger oppi der.

 

edit: Hvor er det også jeg må fjerne støv. Mistenker at det er med på å lage mitt forferdelige viftestøyproblem.

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar
ChaosPredicted: Det virker som om du har vært litt inni denne maskinen; Har du lyktes å lirke opp tastaturet? Hvordan gjør man dette på denne modellen?

 

Heisann! Jeg har ikke åpnet tastaturet på denne, men tror ikke det skal være så vanskelig. for en stund siden søkte jeg aktivt etter servicemanualen til denne modellen, men klarte ikke å finne den på nettet. Men jeg fant derimot servicemanualen til Acer Aspire 5920. Siden disse modellene er såpass like vil jeg tro at fremgangsmåten er lik. Jeg poster hvertfall denne servicemanualen her, slik at du kan sjekke selv. Håper ikke dette bryter med noen retningslinjer. Gi en lyd da når du har prøvd å løsne tastaturet, slik at vi andre får høre hvordan det gikk. :)

 

Edit: Det ser ut som jeg ikke får lov til å laste opp filer som er større enn 2MB, så jeg forsøkte å pakke dem ned som zip-filer. Denne filtypen fikk jeg heller ikke lov til å laste opp i vedleggsmenyen. For dere som er interessert i denne servicemanualen, send meg en PM med email-adressen, så mailer jeg den. Filen er en pdf-fil på nesten 4MB, så de fleste epost-programmer burde takle dette. Hvis det er noen som vet om en enklere løsning, si fra. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

hvilken sokkel er det i denne pcen?

I følge cpu-z så er det en T2330CPU i en Socket-P(478)?

Det kan da vel ikke stemme, finnes jo omtrent ikke prosessorer til denne socketen...

 

Har du merket stor forskjell etter cpu bytte? Hvordan er det med batterikapasiteten o.l?

Endret av .::BaNdiT::.
Lenke til kommentar

Det er hvertfall Socket P. Jeg bestilte den første og beste T7500 jeg fant på eBay, og den passet glimrende. Denne viser også Socket P (478) i CPUZ, men om dette virkelig stemmer vet jeg ikke. Det finnes hvertfall flust av slike prosessorer på nettet til en rimelig penge. (Som denne for eksempel: http://cgi.ebay.com/Intel-Core-2-Duo-T7500...1QQcmdZViewItem )

 

Jeg har merket relativt stor forskjell etter prosessorbytte, selv om bytte av GPU var enda mer merkbart. Batteritiden er tilnærmet lik, har ikke målt det på minuttet, men merker ingen praktisk forskjell. :)

Lenke til kommentar

Har en 9303WSMI! Tror du jeg har noe mulighet til å gjøre det samme med skjermkortet?

 

Pc specs:

 

AMD turion 64x2 Mobile TL-51 (1.6ghz, 2x 512KB l2 cache)

Nvidia GeForce go 7300 128mb(+256 dedikert)

2gb DDR2 ram

 

Vil skjermkortet passe? Å flashe biosen skal jeg nok fint greie, men er usikker på om kortet vil passe! Uansett er jo 1000kr liten sjanse å ta for å få bedre grafikk i AOC!

 

(JA! Jeg spiller AOC med denne pcen!) 16 ranger;)

Endret av SeT
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette gikk heller dårlig på min 9303! Var dessverre myye vanskeligere å komme seg inn til skjermkortet enn det jeg hadde trodd! Så viss noen er interessert i å kjøpe ett flunkende nytt kort til en billig penge, så har jeg det! Var nå verdt ett forsøk;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...