Gå til innhold

Overfører 1 Terabit med lys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er mer info for de som er interessert:

IBM News

IBM press release

 

Jeg prøver å finne ut om det bare kan brukes internt på en brikke eller om det kan brukes mellom to brikker (f.eks mellom de to brikkene til Core 2 Quad).

 

Redigert:

It is especially designed to connect supercomputers.
"Just a year later, we've now connected those high speed chips through printed circuit boards with dense integrated optical 'wiring.' Now we have built an even faster transceiver and have moved the optical components away from custom devices to more standard parts procured from a volume manufacturer, taking an important step toward commercializing the technology."

Jepp, det ser ut som det vil knytte sammen flere brikker via PCB.

 

transmission of 8 trillion bits (terabits) per second of information -- equivalent to about 5,000 high-definition video streams -- using the power of a single 100-watt lightbulb.

Her snakker de om 8 terabit/s i stedet for 1 terabit/s som det står i artikkelen. Altså 1 terabyte/s i stedet for 125 gigabyte/s. Men effektforbruket er relativt høyt: 100 watt.

 

The applications for this technology range from cell phones to supercomputers

Mobiltelefoner impliserer svært lave priser og det er bra! Da blir det ikke bare utelukkende for svindyre superdatamaskiner.

 

For example, in cell phones, one chip could sit in the base of the phone and the other could sit in the display, allowing for very large files, even high-definition content move from one to the other. The advantage is that by using optics instead of wires, the display can be flipped up and down or moved from side-to-side without being impeded by electrical wires.

Dette betyr at de optiske lederne ikke trenger å ligge i PCB hele veien. De kan gå fra ett PCB til et annet. Det øker jo fleksibiliteten betraktelig.

 

The prototype that the IBM scientists revealed today is the world's fastest and most integrated optical data bus that could lead to connecting an unprecedented number of high-performance computers to work as a single system.

Dette er svært gode nyheter for fremtiden superdatamaskiner som trenger en rask delt minne-konfigurasjon. Skjermort kan også nyte godt av dette ved å bedre CPU-minne-båndbredden og minke kompleksiteten på PCB. Kanskje SLI/Crossfire også kan bli mer effektivt med dette.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Her snakker de om 8 terabit/s i stedet for 1 terabit/s som det står i artikkelen. Altså 1 terabyte/s i stedet for 128 terabyte/s. Men effektforbruket er relativt høyt: 100 watt.

Litt nitpicking. Du mener vel "i steden for 125 gigabyte/s".

 

Forøvrig enig i at effektforbruket var relativt høyt. Jeg hadde trodd at optiske koblinger over så kort avstand skulle ha lavere effektforbruk.

 

Jeg mener å huske at Intel har presentert tilsvarende planer, men at de planla å dra kobber interconnect opp til 10-12GHz før de går over på optisk. IBM har litt høyere standard på sine Power maskiner enn resten av high-end server industrien så det er ikke rart om de kommer med optisk interconnect først.

Lenke til kommentar

Jepp, mente 125 gigabyte/s. Har rettet det nå.

 

Angående effektforbruket så er det vist bare når man setter mange nok parallelle optiske switsjer sammen til å klare 8 terabit/s. Reduserer man antallet til 1/10 så blir det 10W. 800 gigabit/s er fortsatt rimelig heftig.

Lenke til kommentar
.. kunne bare glemt å utnytte båndbredden med dagens maskinvare. ;)

 

(harddisker og systembusser møter veggen før en promille av båndbredden er i bruk)

Største fordelden her blir vel at man slipper de brede bussene på hovedkortet og sparer pinner på sokelen, muliggjør også direktekobling mellom mange eneheter som 8+ cpu sokler.

Eller om du trenger 4 kortpasser alle med bedre ytelse en pci-e16 og to cpu sokler.

Dette kunne løses med 6 fibere til northbridge og en mellom cpuene.

Sier seg selv at dette ville forenkle kretskort designet betydelig.

Lenke til kommentar

Jeg har mine mistanker til at det blir vanskelig å lage optiske forbindelser mellom løse komponenter. F.eks hvordan får man optisk kontakt mellom et skjermkort og et hovedkort? Optolederne er jo bare 50 mikrometer i diameter og tillater nok ikke noe særlig gap mellom de to endene som skal møtes. Den type presisjon tror jeg er vanskelig å få til mellom to "løse" komponenter som skal settes sammen. Det gjelder også CPU<->hovedkort. Jeg tror derfor at det i starten vil begrense seg til faste kretsdesign. F.eks mellom GPU og skjermkortminne siden disse sitter fast i hverandre fra fabrikken. Evt. mellom CPU'er som er loddet på hovedkortet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jeg har mine mistanker til at det blir vanskelig å lage optiske forbindelser mellom løse komponenter. F.eks hvordan får man optisk kontakt mellom et skjermkort og et hovedkort? Optolederne er jo bare 50 mikrometer i diameter og tillater nok ikke noe særlig gap mellom de to endene som skal møtes. Den type presisjon tror jeg er vanskelig å få til mellom to "løse" komponenter som skal settes sammen. Det gjelder også CPU<->hovedkort. Jeg tror derfor at det i starten vil begrense seg til faste kretsdesign. F.eks mellom GPU og skjermkortminne siden disse sitter fast i hverandre fra fabrikken. Evt. mellom CPU'er som er loddet på hovedkortet.

 

Ikke for å kritisere men dette er jo så absolutt mulig, ha ett par fiber porter på hovedkortet og en kabel fra den "løse" hardwaren som du stikker inni hovedkortet, men det også ha en fixed kontakt mellom skjermkort / hk tror jeg ville blitt vanskelig med tanke på lysspredning og nøyaktigheten på plasseringen av pluggen. Tenkte du f.eks en slags hånd-i-hanske løsning sånn som pci-e kort passer i kontakten sin?

 

Hva jeg tror derimot er at det er fullt mulig, har jobbet med fiber en del og det å ha en kontakt på skjermkortet med si... 5-10cm slark på og plugges rett ned i hovedkortet, burde gå fint :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...