Gå til innhold

– Patetisk forsøk, Giske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oi.

Jeg skal ikke kaste meg inn i debatten på Giskes side og hevde at han har rett i et og alt. Likevel synes jeg det blir merkelig når debatten tilsynelatende snus til å handle om distributører av utenlandske spill i Norge.

 

Så vidt jeg har forstått ønsker Giske å ta en avgift for (først og fremst) utenlandske spill og gi disse i form av markedsføringsstøtte til Norskutviklede.

 

At distributørene av (først og fremst) utenlandske spill ikke liker dette er omtrent like overraskende som at Millionærer synes formueskatt er litt dumt, huseiere synes eiendomsskatt er kjipt, bensinstasjoneiere synes bensinavgiftene er litt høye, osv.

 

Det betyr ikke at det ikke er en god ide i forhold til levekårene for norske spillutviklere.

Lenke til kommentar

Tror nok at folk ble irriterte på at varene som bli solgt over disk i Norge kan bli avgiftsbelagt slik at det vil være billigere for oss forbrukere å gå inn på for eksempel Steam sin nettbutikk og kjøpe spillet og laste det ned fra der slik at en unngår avgifter. Dette vil gå ut over butikkansatte og resten som er i kjeden fram til forbruker for å skaffe en fysisk kopi over disk i Norge.

 

Tror nok ikke de utenlanske aktørene bryr seg stort for de vil ikke bli berørt av det i stor grad, med mindre en tenker på at piratkopiering mest sannsynlig øker.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Typisk de avgiftskåte sosialistene. Har man ikke mulighet til å innføre en avgift, så finner man på en grunn.

 

Heldigvis er ikke spilldistributørene blåøyde, og ser at en slik avgift faktisk kan ødelegge for dem.

 

Da kunne man heller vurdert avgiftslette for spill i likhet med bøker.

Lenke til kommentar

Hmm.

Joa, avgifter er en forferdelig urettferdig måte å inndra skatt på, selv for sosialister som undertegnede. Jeg bare klarer ikke å la være å irritere meg over at et forslag som later til å være ment for å bedre forholdene for norskutviklede spill (på bekostning av alle spill som kjøpes i Norge) blir anklaget for å være misforstått siden det vil gå på bekostning av de som selger spill i Norge. Det er kanskje et dårlig forslag, men jeg har problemer med å se at det er misforstått. Så vidt jeg kan skjønne ville forslaget, om det ble gjennomført, gjøre forholdene enklere for norske utviklere, og (forhåpentligvis marginalt, men muligens vesentlig) vanskeligere for norske utgivere.

 

At den spådde (og, tror jeg, overdrevne) undergangen til utgiverne i så fall ville kunne ha negative konsekvenser også for norske utviklere kan være et poeng, men jeg ser ingen argumentasjon i forhold til det. Det jeg ser er, om jeg får være dristig nok til å komme med en sammenligning, er Skogeiere som klager over en avgift på skogbruk som skal brukes til å værne skog. Ikke veldig overraskende, men ikke så veldig interessant eller relevant heller.

Lenke til kommentar

Steam er nå tax-free for nordmenn. Det er allerede billigere enn i butikken. Med avgift blir det umulig å konkurrere med Steam og mange andre utenlandske butikker.. Hensikten er god, for spillutviklerbransjen i Norge trenger virkelig et løft eller ti, men dette kommer ihvertfall til å skade rent norskspåklige spill på den måten at de blir mye dyrere enn internasjonalt rettede spill.

Lenke til kommentar
Steam er nå tax-free for nordmenn. Det er allerede billigere enn i butikken. Med avgift blir det umulig å konkurrere med Steam og mange andre utenlandske butikker.. Hensikten er god, for spillutviklerbransjen i Norge trenger virkelig et løft eller ti, men dette kommer ihvertfall til å skade rent norskspåklige spill på den måten at de blir mye dyrere enn internasjonalt rettede spill.

 

Helt enig. Kanskje bortsett fra at det er kan tolkes som om du sier at avgiften i seg selv vil gjøre det umulig å konkurrere. Prismessig er konkurransen allerede en umulighet. Det fysiske produktet og mellomleddene gjør allerede nå at onlineløsninger holder nesten halve prisen (vel, kanskje kombinert med momsfritak og valutakurs, men likevel). En ekstraavgift på effektive 20 kroner ville neppe merkes tydelig her.

 

Får vi onlinebaserte distribusjonsløsninger til Norske spill, vil den biten forsvinne, og først da vil ekstrakostnadene som følger av avgifter merkes. For det første tror jeg Momsen uansett vil merkes vesentlig bedre enn en særavgift i det tilfellet. Uansett har jeg vanskelig å forestille meg at noen vil la en femtilapp fra eller til bestemme hvilket spill han vil velge, eller til og med hvilke utgave at spillet.

Lenke til kommentar
Typisk de avgiftskåte sosialistene. Har man ikke mulighet til å innføre en avgift, så finner man på en grunn.

Det blir litt for dumt å dra slike linjer. Det var ikke "sosialistene" som økte momsen til 25%, nå det var en betydelig avgiftsøkning. Det finnes ikke et eneste parti (hvis man ser bort fra FRP) som kan trylle frem penger, følgelig må alle ekstrabevilgninger tas fra andre steder. Slikt blir det naturligvis bråk av. Ja, langt mer av kulturmidlene kunne (og burde) gått til å stimulere spillutvikling i Norge, men det kommer ikke til å skje over natten med verken den ene eller andre regjering. Synes i første omgang vi skal være glade for at det vises tegn til anerkjennelse av at spill er kultur. Det tar nok fortsatt mange år før det er allment akseptert.

 

Foreslår at man forsøker å fokusere på hvorvidt en slik avgift har noe for seg i denne tråden, heller enn å diskutere politikk generelt. Det er da heller ikke så mange partier som har ytret noe som helst om hvordan den norske spillindustrien skal stimuleres, følgelig er det ganske fåfengt å mene noe om hvem som ville gjøre det best.

Lenke til kommentar

Det å diskutere om en slik avgift har noe for seg er politikk i aller høyestegrad, akkurat som det å diskutere at spill aksepteres som kultur av regjeringen.

 

Et annet viktig poeng er også at spørsmålet er ikke om spill ville blitt godtatt som kultur eller ikke, men når det ville skje. Ihvertfall i politikken.

 

Siden du bringer inn moms så er det riktig at det var den forrige regjeringen som halverte matmomsen og innførte en 25 % moms, mens mommsøkningene i 93. 95 og 01 stod sosialistiske regjeringer for.

 

Poenget mitt var vel heller mer at avgifter vil drepe spillutviklingen og spillsalget i Norge. Som nevnt før så selger allerede Steam spill uten avgifter fra utlandet.

 

Det beste for spillindustrien hadde vært redusert moms, som f.eks. 8 % som kino eller 0% som bøker.

 

Uansett så hadde det heller ikke vært umulig å tatt av de 300 milliarder kronene som vi går med overskudd hvert eneste år.

Lenke til kommentar

Så du ser ikke at det er mulig å fokusere en diskusjon på effekten av et tiltak uten å havne i en kamp mellom rødt og blått? Her har vi ikke noe grunnlag for å si noe om hva andre partier ville vurdert/gjort, følgelig er den diskusjonen helt uinteressant. Jeg kommer til å slette poster som fokuserer på å slenge dritt i den ene eller andre politiske retning, siden det er svært lite produktivt (på linje med Xbox 360 mot PlayStation 3-diskusjonene).

Lenke til kommentar

Det var faktisk du som blandet inn høyresiden.

 

Jeg skrev at det avr typisk for den røde- siden å innføre avgifter, istedetfor å finne andre metoder for å kunne bevilge midler til spillindustrien.

 

Det var også dagens regjering som la ned utvalget som kom med st, meld. nr. 14 (2007- 2008) om dataspill.

 

Det er også Trond Giske som er leder av kulturdepartementet som kom med denne meldingen.

 

Hva de andre partiene mener om spillfinansiering, er vel ganske uinteressant da de ikke har kommet med noen mer konkrete standpunkt enda. Man kan selvfølgelig lese igjennom de vage kommentarene om Kultur på Høyre eller FrP sine sider, og tippe. Men dette vil ikke være særlig holdbart.

 

Det er interessant å bemerke seg at spillindustrien får tilskudd gjennom Innovasjon Norge, samt filmfondet.

 

Hentet fra stortingsmeldingen:

 

På grunn av næringskodingen finnes det ingen samlet oversikt over spillprodusenter som har mottatt tilskudd/lån under de ulike støtteordningene som Innovasjon Norge administrerer. Her er noen eksempler på tildelinger til spillselskaper:

SkatteFUNN (skattefradrag): Funcom AS, Ravn Studio AS, Skalden Studio AS og Hybris AS

Tilskudd (GROmidler): Ravn Studio AS 0,5 mill. kroner

Etablererstipend: Ravn Studio AS 0,3 mill. kroner

Risikolån: Ravn Studio AS 1,5 mill. kroner

Garanti for driftskreditt: Caprino Video Game Distribution 1,5 mill. kroner

Risikolån, utviklingstilskudd (kultur) og etablererstipend: Game Index 1,1 mill. kroner, 0,51 mill. kroner, og 0,2 mill. kroner

OFU/IFU (forsknings- og utviklingskontrakter): Hybris Film 1,305 mill. kroner og 4 mill. kroner

 

Som distributørene har påpekt så vil en slik avgift fra de rød- grønne bare føre til høyere kostnader, samt at det oppstår vansklige spørsmål som må løses.

 

Eks. hvis et utenlandsk firma lager et spill som de oversetter til norsk, og de da kanskje må finansiere en norsk spillfirma.

Lenke til kommentar

Dummere forslag har jeg ikke hørt. De må skjønner hvordan økonomi fungerer. De 20 millionene kommer til å gå opp i opp med økt piratkopiering/import fra utlandet. Ta heller en liten prosentandel av oljefondet, jeg mener, 5-600 000 eier en PS2 i Norge, dette er ikke snakk om kvisete fjortiser.

Lenke til kommentar
Hvorfor avgifter? Kan ikke bare stortinget gi 20 millioner til norsk spilleindustri årlig?

 

Vi sitter da med over 2000 MILLIARDER kroner i oljefondet(også kalt "pansjonsfondet"(til Giske)). Er da komplett idiotisk at vi ikke kan bruke noe som helst av disse penga!

 

For det første så sitter vi ikke med over 2000 Milliarder.

Og for det andre så er det ikke bare å dele ut penger i "histen og pisten" til alle som trenger.

Hadde det ikke vært for oljeintektene så hadde Norge gått i underskudd. Så hvorfor skal vi bruke pengene like fort som de kommer inn, istedenfor å spare seg opp midler til trangere tider?

 

Dummere forslag har jeg ikke hørt. De må skjønner hvordan økonomi fungerer. De 20 millionene kommer til å gå opp i opp med økt piratkopiering/import fra utlandet. Ta heller en liten prosentandel av oljefondet, jeg mener, 5-600 000 eier en PS2 i Norge, dette er ikke snakk om kvisete fjortiser.

 

Om det er som du sier, at 5-600 000 personer eier en PS2 i Norge (pluss alle andre spillplatformer), trenger man ikke være hjernekirurg for å skjønne at det ikke er mange kronene per spill som skal til for å gi utviklerne de 20 millionene.

 

Dere får det til å høres ut som full krise.

Lenke til kommentar
Dummere forslag har jeg ikke hørt. De må skjønner hvordan økonomi fungerer. De 20 millionene kommer til å gå opp i opp med økt piratkopiering/import fra utlandet. Ta heller en liten prosentandel av oljefondet, jeg mener, 5-600 000 eier en PS2 i Norge, dette er ikke snakk om kvisete fjortiser.

 

Om det er som du sier, at 5-600 000 personer eier en PS2 i Norge (pluss alle andre spillplatformer), trenger man ikke være hjernekirurg for å skjønne at det ikke er mange kronene per spill som skal til for å gi utviklerne de 20 millionene.

 

Dere får det til å høres ut som full krise.

Flere og høyere avgifter er jo sosialistregjeringa i et nøtteskall. De 20 millioner kronene er så lite at det er ikke vits å legge på noe avgifter i det hele tatt. Jeg har blitt en svoren tilhenger av importspill på min PS3 for der får jeg spillene fra 300-350 kroner sammenlignet med 550-600 i Norge. Enda en økning i pris er jeg IKKE positiv til uansett hvor lite det er.

Lenke til kommentar

Hva galt er det distributørene i Norge har gjort for å fortjene en del av sammenligningene på dette forumet? Hvis man tror det er en "fet" business å selge spill i Norge burde man gå inn og sjekke litt årsregnskap som er offentlig tilgjengelig i Norge. Føler at alle som driver med dette beskyldes for å flå alle gamere som en bi-hobby!

Det Giske nå ønsker å gjøre er å skattlegge spill i Norge ekstra, og gi noe av dette til den norske spillindustrien. Festlig hvis man bruker mange penger i utlandet på å fornorske spill (med tekst og tale), for så å bli skattlagt for innsatsen, og i tillegg at pengene blir gitt til dine konkurrenter for at de skal kunne utkonkurrere deg i Norge med dine penger.

Tror også at mange her inne på forumet ikke forstår at for å avgiftsbelegge et spill med 4-5 kroner, så kreves det ekstra arbeid i oppfølging og adminsitrasjon på det 5-10 dobbelte for å følge opp å kontrollere dette.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...