Gå til innhold

Leverer 500 GB på 2,5-tommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på en ting jeg.

 

Det er flere produsenter som har lansert store 2,5" disker. Tingen er at de har dyttet inn en ekstra plate i disken for å klare dette. Det fører til at disken blir litt tykkere enn normalt, noe som igjen fører til at disken ikke passer i de fleste bærbare.

 

Har Samsung gjort det samme?

Lenke til kommentar
I tillegg har selskapet lansert også en raskere lillebror på 250 GB og 7200 rpm - SpinPoint M2.

 

 

Jeg vil aldri se på en 7200RPM disk som en lillebror til / av en 5400RPM disk, kanskje en "lillebror" når det kommer til lagringskapasitet, men når det kommer til ytelse osv så er den vell heller en "storebror" :)

Lenke til kommentar
Jeg vil aldri se på en 7200RPM disk som en lillebror til / av en 5400RPM disk, kanskje en "lillebror" når det kommer til lagringskapasitet, men når det kommer til ytelse osv så er den vell heller en "storebror" :)

Kanskje liten og hissig vs. stor og slapp? :p

 

Men over til ytelse: 5400rpm-disken har trolig omtrent samme overføringshastighet som 7200rpm-utgaven siden dataene ligger tettere på platene. Det som skiller dem er aksesstid der 7200rpm har en klar fordel. Men nå som SSD begynner å bli bra og tilgjengelig så vil man få langt bedre ytelse med OSet på en god SSD som f.eks Mtron Mobi. Da gjør det ikke noe om man har lav rotasjonshastighet på resten av lagringen. Filer over ca 1MB er likevel ikke noe særlig aksess-intensive.

Lenke til kommentar

Beit i det sure eplet, og måtte gå for en 250gb 5400rpm Hitachi TravelStar 5k250 i høst, var helt avhengig av størrelsen og 200gb ble for lite. Føler ikke at den er treig, men tror samtidig jeg ville merket det på "hissighteten" om den plutselig ble 7200rpm ;)

 

Men har noen pratet om 7200rpm disker på 300GB ennå? Da begynner jeg å bli interessert :)

Lenke til kommentar

Hårddiskar har väl alltid varit flaskhalsen hos laptops. Personligen skulle i alla fall aldri ja ha något annat än 7200 rpm diskar i Laptops som en systemdisk. Även om det inte är speciellt snabbt så är det i alla fall milevis bättre i en laptop än 5400 rpm. Göra en backup av en nästan full 500GB 5400 rpm systemdisk? Huvva..tar ju en halv dag. Däremot skulle jag kunna tänka mig en sådan till en flyttbar lösning för lagring av raw bilder.

Lenke til kommentar

Er det så stor forskjell på 5400 og 7200rpm disker? Har en litt eldre HP (se profil), hvor jeg har lurt på å kjøpe ny og raskere disk. Bruker pc`en til enkle spill og nettsurfing samt at jeg har en del backup på den. Forslag?

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Jeg tror 'mackanz' setter det litt på spissen... Nei, det er ikke så stor forskjell. Men det *er* forskjell. Selve transferraten er det ikke stor forskjell på, dvs. når du først har søkt frem til en fil og dataene skal leses ut fra disken. Men søkeprosessen, det å finne en fil og evt. hoppe mellom filsegmenter hvis disken er fragmentert, vil være raskere på en 7200rpm.

 

mackanz: Regnestykket ditt stemmer dårlig :) Jeg har omlag 68MB/sec som maks. leseytelse i praksis på min 5400rpm Hitachi TS 5K250. Det satt original en 120GB 7200rpm Hitachi TS 7K160 i laptopen, og jeg minns den hadde omlag samme transfer rate. Men denne 7200rpm disken er generasjonen eldre enn 5K250, så en 7K200 antas å være noe kjappere. Med kjapp regning får jeg forrøvrig at det tar omlag en time å lese ut 250GB fra min 5K250...

Lenke til kommentar

Jag får i alla fall den känslan av att 7200 är mycket snabbare på det jag håller på med. Jag har OS installerat på både 5400 och 7200, och när jag skiftar emellan märker i alla fall jag stor skillnad.

 

Edit, en timme..om du räknar med max throughput?

Vad har din disk i reell ytelse då? 35-45 eller nått sånt?

Seff var "en halv dag" en spök, men du fattar poängen tror jag.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

5K250: 665 Mbit/s oppgitt

5K500: 824 Mbit/s oppgitt

7K100: 629 Mbit/s oppgitt (jeg fant ikke dataarket til 7K160 - 120GB)

7K200: 876 Mbit/s oppgitt

 

I følge Storagereview gjør 5K250 58,7 MB/s på starten og 33,0 MB/s på slutten av disken. Siden hastigheten ikke avtar proporsjoanalt så vil gjennomsnittshastigheten ligge i området 50 MB/s. Dvs. rundt 60% av oppgitt verdi. Et kjapt regnestykke med 60% av oppgitte verdier blir da:

 

5K250: 250 000 MB / 50 MB/s = 5000 sekunder = 1 time og 23 minutter

5K500: 500 000 MB / 62 MB/s = 8064 sekunder = 2 time og 15 minutter

7K100: 100 000 MB / 47 MB/s = 2130 sekunder = 35 minutter

7K200: 200 000 MB / 66 MB/s = 3030 sekunder = 50 minutter

 

NB. Dette er ca-tall for filer over 1MB. Oppstart av Windows og programmer er langt mer avhengig av aksesstiden enn av båndbredden. Derfor vinner også 7200rpm slike bruksmønstre glatt. For backup av råformat-bilder, mp3 og video så er det derimot båndbredden (MB/s) som teller. Vær obs på at det ikke er hastigheten på 5400rpm-diskene som er avgjørende for hvor lang tid det tar å tømme eller fylle disken. Det er kapasiteten. Jo mer plass, jo lengre tid tar det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...