Gå til innhold

Mobilmodem - One Call - Spania


Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå er det intet mindre enn tolv timer til flyet mitt til Gran Canaria går og jeg kom akkurat på et lite problem. Jeg skal nemlig dekke reisen min med artikler på Akam.no, men kom på at der jeg skal være (Christian Radich på havet) er det neppe noe kabelinternett. Ergo må jeg bruke mobilnettet til å laste opp artiklene.

 

Her i Norge har jeg ikke hatt noe problem med mobilnett inntil Network Norway kom på banen og gjorde at jeg ikke lenger kunne bruke Netcom sitt mobilnett. Det vil si, jeg kan vel fortsatt velge det men... Uansett, jeg finner ikke noe nummer å fylle inn på PC-en. Netcom sitt er *99***1#, men NWN sitt har jeg altså ikke.

 

Og når jeg kommer i spansk farvann blir det vel ikke noe lettere. Der har jo verken NWN eller Netcom dekning. Så spørsmålet blir da om noen har noen gode forslag til hvordan jeg kan få mobilnett der nede? Penger er ikke noe issue egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å taste 1 foran pin-kode ja, så får du ihvertfall dekning.

 

Etterpå må du slette Netcom-innstillingene fra datamenyen din og laste ned nye fra Onecall.no.

Så lenge de andre datakontoene er slettet, skal du bruke samme nummer for å koble deg opp.

 

Jeg ville selv forsøkt å finne noen åpne nett i nærheten av der du holder til, det hadde nok vært mye kjappere enn å bruke mobiltilkobling uansett.

Lenke til kommentar

Du har vel kanskje sett der allerede, men dette er det står på One Call sine sider hvertfall:

 

(Det jeg tror skal hjelpe deg er å kjøre denne siden: http://onecall.moota.com/ - Men det er jo snakk om utlandet her, så jeg vet ikke om det hjelper deg, men siden det haster er det vel greit å hvertfall få svar ;) )

GPRS er en betegnelse for datatrafikk hvor du betaler per nedlastede kilobyte (kb) og ikke for tiden du er oppkoblet. GPRS passer derfor godt til WAP eller til å sjekke e-post regelmessig. GPRS er bæretjenesten til MMS, men du betaler ikke for datatrafikk i tillegg til MMS-prisen når du sender MMS. Se vår prisliste.

 

Tjenesten GPRS er ideell for overføring av mindre datamengder, for eksempel ved bruk av WAP, men har sine begrensninger ved overføring av store datamengder. Overføringshastighetene vil være varierende, siden tjenesten er basert på dynamisk tildeling av tidsluker. Dette gjør at GPRSdata i større grad enn HighSpeed-data og GSM-data, vil gi tidsforsinkelser og at GPRS er mindre egnet for sanntidstjenester. Styrken til GPRS ligger i kort oppkoblingstid og rask manøvrering.

 

GPRS er en standardtjeneste i ditt One Call abonnement, men for å benytte tjenesten må du lagre korrekte innstillinger på din telefon. Innstillinger for din telefon kan du få tilsendt via SMS, ved å bruke vår automatiske konfigurator. Følg veiledningen i konfiguratoren og skru telefonen av og på igjen etter at korrekte innstillinger er lagret. Klikk her for å få tilsendt innstillingene for din telefon.

 

Finner du ikke din telefon på vår konfigurator, anbefaler vi www.amobil.no/oppsett eller telefonleverandørens hjemmeside, f.eks www.nokia.no og www.sonyericsson.no.

 

NB! Det er alltid lurt å slette gamle innstillinger før du legger inn nye. Se telefonens brukermanual dersom du ikke vet hvor i menyen du finner de gamle innstillingene.

Hvilket mobilnett brukes?

One Call benytter både Netcom og Network Norway sitt mobilnett i Norge. Network Norway er en nettleverandør som startet utbyggingen av sitt GSM-nett i 2006. Selskapet har per i dag et fullt utbygget nettverk i Oslo og har en avtale om nettverksplass på Netcom sitt nett, for de steder de selv ikke dekker. Vekslingen mellom de 2 nettene skjer automatisk og telefonen din velger alltid den senderen som gir best dekning.

Dette betyr i praksis at alle våre kunder har en dekning tilsvarende Netcoms egne kunder, og at noen faktisk kan oppleve enda bedre dekning i Oslo.

Les mer om dekning her.

 

God tur!

Lenke til kommentar

*99***1# er ikkje nummeret til Netcom, men "nummeret" til datakonto nr. 1 på telefonen din. For å kunne bruke mobilen som modem treng du ein datakonto for internett, altså ikkje wap eller mms, som er dei du får tilsendt med konfiguratoren. Du må difor setje opp ein ny datakonto manuelt. Tilgangspunkt (apn) skal vere "internet", brukarnamn og passord blanke osv. Denne kontoen er også den du skal bruke dersom du ynskjer e-post på mobilen. Dersom du ynskjer å bruke Opera Mini opprettar du ein ny profil der du vel datakontoen du nettopp laga. Proxy skal vere av/ikkje brukast. Så vel du denne profilen i innstillingar for java.

 

For å få brukt datakontoen frå PC må du vite ekstern ID for datakontoen. På SE w810i vel du mer->kontoinformasjon, og finn nummeret for ekstern ID. Dersom denne er "2" skriv du *99***2# på PC. Då skal internett virke med One Call. Hos meg fungerer dessutan denne datakontoen fint også for Telenor eller Netcom.

 

Skal du sende e-post meiner eg at smtp er smtp.networknorway.no

 

Dette virkar i Norge, og skulle vel då også virke i utlandet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...