Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Knekke fingre". Skadelig? Hva skjer?


mbst

Anbefalte innlegg

En del folk "knekker fingre" fra tid til annen. Dvs tøyer fingrene (knær, nakke, tær osv også for den saks skyld) til det kommer et lite knepp fra fingeren.

Resultatet er blant annet økt bøylighet i leddet på kort sikt.

 

-Men det kan umulig være særlig bra?

 

-Og hvordan oppstår kneppe-lyden?

 

-Hva er de negative konsekvensene av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja dette har jeg tenkt mye på også, hva den knekkinga skyldes og om det er farlig. Tror ikke det finnes et eneste ledd i hele kroppen jeg ikke kan knekke, hender jeg blir overrasket over at jeg har så mange ledd. Er nå 21 år, og har ingen problemer foreløpig, men det kommer sikkert etterhvert :cry:

 

Har prøvd å slutte, men blir jo helt avhengig av det! skumle greier altså

Lenke til kommentar

Jo, jeg drev med det en del før, tok etter en fetter for "mange herrens år siden".. han var så flink med data, ja han var et skikkelig forbilde på alle måter kan man nok si. Hvertfall for en .. åtte-ni-tiåring? Nest etter Edderkoppen. hehe. :lol:

Så da begynnte jeg og. Så gikk det noen år tror jeg, før jeg plutselig sluttet, for et par år siden.

 

Inntil nå ganske nylig.. nå er jeg i gang igjen.. arrgh! :(

 

 

Virker som om knokene blir litt større av knekking.. nei fysj, en skikkelig uvane.

 

En annen ting er at det virker som om det er mindre skadelig å knekke bakover enn inn mot håndflaten..?

 

 

(Redigert: de evinnelige trykkfeilene)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere prøvd ha litt vann mellom to glassplater ? Vanskelig å adskille dem ikke sant ?

 

Det samme skjer når man "knekker" fingre, man bryter leddet fra hverandre og vakuumet som dannes lager en knekke lyd.

 

Det er skadelig i lengden, da hver gang det knekkes så forlenges leddbåndet. Dette kan føre til gikt og andre leddlidelser i yngre alder..

 

Don`t do it.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg HATER lyden av folk som knekker fingre.

Så sant så sant. Helt enig. Men må i blant gjøre det selv.. dog jeg gjør det svært diskret. Dvs bakovermetoden, sakte. :smile:

 

Har forresten merket meg at slikt er mer utbredt blant "datafolk" enn andre? Why?

 

det er jo senene i finger leddene som strekkes for hver gang du gjør det.

Greit nok, men hva forårsaker "smellet"?

Jeg prøver å se for meg hvilke kroppsdeler som kan forårsake slike smell..

Kommer lyden fra senene alene, betyr vel dette kanskje at noe må rives fra hverandre..? Men alt fungerer jo også i ettertid, så dette kan umulig være tilfelle?

Lenke til kommentar

Jau den knekkingen den knekkingen...

 

Det har seg slik at alle leddene våre er innkapslet i leddveske. I et ledd møter to separate deler av skjelettet hverandre, og er bundet sammen med diverse typer vev. For at ikke slitasjen på selve skjelettet skal bli for stor er endestykket av hver del som møtes i leddet polstret med litt brusk ytterst, og som regel ligger en leddskive som polstring i tillegg.

Denne leddvesken som jeg snakket om er kapslet inn i en hinne og fungerer som smøring for leddet.

 

Det som faktisk skjer når du "knekker" i fingrene er at hver av de to beindelene trekkes fra hverandre og skaper større avstand i leddet, som i sin tur gjør at synovialhinnen trekkes sammen og det lages undertrykk i denne. Undertrykket gjør at løseligheten i gassene som er oppløst i leddvesken synker og gassen danner bobler. Når leddet strekkes langt nok sprekker disse boblene og lager den lyden som vi opplever som "knekking" i fingrene/ tærne/ nakken/ whatever.

 

Det tar en stund fra boblene sprekker og til gassen har løst seg opp i vesken igjen (rundt 15-20 min) og i løpet av denne tiden klarer vi ikke å "knekke leddene". Når gassene atter en gang er fullstendig oppløst i leddvesken kan vi knekke på ny.

 

Hvorvidt dette er skadelig eller ikke er det ingen som vet. Det har så vidt jeg vet bare blitt utført to seriøse undersøkelser på dette emnet, og ingen av dem kunne påvise noen sammenheng mellom leddgikt og fingerknekking. Det som er sikkert er at jo mer du knekker, jo mer "slark" blir det i leddene som i sin tur gjør at de går lettere ut av ledd.

 

:lol:

Lenke til kommentar
bla bla .. fysioterapaut sier: ikke skadelig .. bla bla
bla bla .. {godt eksempel}, skadelig i lengden.. bla bla

 

Hmm.. hva blir så konklusjonen? :shrug:

 

 

Nei, velger da å se på egen erfaring.

 

Mener ganske bestemt at fingrene føles bedre når man ikke knekker fingre (over en lengre periode).

 

Knekker man ofte, blir man avhengig, for da føles de/blir de (?) stivere når det er lenge siden sist.

 

Har man ikke gjort det på lenge, er det dessuten vanskelig å begynne igjen, for leddene blir litt mykere, slik at man må være bråere for å få det til i starten. Og så kan det gjøre litt vondt.

 

Nei, håper på å slutte igjen.. problemet er bare at når man alt har tenkt tanken "åå så godt det hadde vært å knekt litt fingre nå", så klarer man ikke tenke på annet de neste 30-60 sekundene. Overlever man disse, kan man klare det.

Lenke til kommentar
Eg lurer heller på om det er farlig å knekke nakken? Det gjør eg oftere en fingrene.  :roll:

 

Det gjorde jeg også i en periode. Vel, ikke bokstavelig talt da :D

 

Virker på en måte litt mer farlig, men er ikke sikkert. Tviler egentlig på det. Kanskje tvert i mot. Det hele fordeles vel på større områder, så påkjenningen er kanskje mindre per gang.

En annen ting er at for å få det til i nakken, må en vel spenne enkelte av musklene ganske kraftig. Ikke sikkert det er bra uten oppvarming.. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...