Gå til innhold

Ukens kaktus: Telenor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
– Billig, sier Telenor om Fri venner-abonnementet sitt, selv om det er 8,7 ganger dyrere enn billigste abonnement i samme kategori.

 

Les mer

 

Det blir rett og slett for dumt å si at et abonnement er 8,7 ganger dyrere enn et annet. Det kommer jo helt ann på bruksmønsteret, og ingen bruker telefonen likt, så å si at abonnementet er dyrt for noen kan sikkert stemme, men at det er rimelig for de som har et bruksmønster som passer abonnementet.

Lenke til kommentar

Reklamen som er nevnt har jeg ikke sett, så den kan godt være villedende for alt jeg vet.

 

Dersom man ringer mye til Telenor Mobil-abonnenter; få, lange samtaler heller enn mange korte, vil vel FriVenner være gunstig?

 

Det er fritt valg for forbrukerne.

 

Telenor Mobil er i mine øyne den seriøse, trauste, om ikke billigste operatøren.

 

Det er ikke -alle- som utelukkende styrer etter pris. Og så er det jo også et spørsmål om hva det koster på lang sikt. Tid er penger, og om man skal bytte hver gang det dukker opp et alternativ som virker billigere, så blir det et komplisert regnestykke.

Lenke til kommentar
– Billig, sier Telenor om Fri venner-abonnementet sitt, selv om det er 8,7 ganger dyrere enn billigste abonnement i samme kategori.

 

Les mer

 

Det blir rett og slett for dumt å si at et abonnement er 8,7 ganger dyrere enn et annet. Det kommer jo helt ann på bruksmønsteret, og ingen bruker telefonen likt, så å si at abonnementet er dyrt for noen kan sikkert stemme, men at det er rimelig for de som har et bruksmønster som passer abonnementet.

 

At Telenor i det hele tatt bruker ordet billig sammen med en oppstartsavgift på 89 øre er jo patetisk. Kaktusen er vel fortjent. Telenor ønsker ikke å konkurrere på pris, men å skjule kostnadene så pass at forbrukeren ikke skjønner hvor dyrt det egentlig er. Men det er flere operatører som fortjener kaktus...

Lenke til kommentar
– Billig, sier Telenor om Fri venner-abonnementet sitt, selv om det er 8,7 ganger dyrere enn billigste abonnement i samme kategori.

 

Les mer

 

Det blir rett og slett for dumt å si at et abonnement er 8,7 ganger dyrere enn et annet. Det kommer jo helt ann på bruksmønsteret, og ingen bruker telefonen likt, så å si at abonnementet er dyrt for noen kan sikkert stemme, men at det er rimelig for de som har et bruksmønster som passer abonnementet.

 

At Telenor i det hele tatt bruker ordet billig sammen med en oppstartsavgift på 89 øre er jo patetisk. Kaktusen er vel fortjent. Telenor ønsker ikke å konkurrere på pris, men å skjule kostnadene så pass at forbrukeren ikke skjønner hvor dyrt det egentlig er. Men det er flere operatører som fortjener kaktus...

 

Med andre ord så sier du at Telenor Mobil er dyre siden det ikke er fullstendig gratis å ringe. Om dét var tilfelle så ville mobilnettene knele på lang sikt.

 

Tanken er kanskje at alle skal ringe fritt og Den Norske Stat skal bruke oljefondet til å bygge ut mobildekning og holde eksisterende infrastruktur operativ?

 

Jeg henger ikke med lenger, slipp meg av.

Endret av Peckish
Lenke til kommentar
– Billig, sier Telenor om Fri venner-abonnementet sitt, selv om det er 8,7 ganger dyrere enn billigste abonnement i samme kategori.

 

Les mer

 

Det blir rett og slett for dumt å si at et abonnement er 8,7 ganger dyrere enn et annet. Det kommer jo helt ann på bruksmønsteret, og ingen bruker telefonen likt, så å si at abonnementet er dyrt for noen kan sikkert stemme, men at det er rimelig for de som har et bruksmønster som passer abonnementet.

 

At Telenor i det hele tatt bruker ordet billig sammen med en oppstartsavgift på 89 øre er jo patetisk. Kaktusen er vel fortjent. Telenor ønsker ikke å konkurrere på pris, men å skjule kostnadene så pass at forbrukeren ikke skjønner hvor dyrt det egentlig er. Men det er flere operatører som fortjener kaktus...

 

Med andre ord så sier du at Telenor Mobil er dyre siden det ikke er fullstendig gratis å ringe. Om dét var tilfelle så ville mobilnettene knele på lang sikt.

 

Tanken er kanskje at alle skal ringe fritt og Den Norske Stat skal bruke oljefondet til å bygge ut mobildekning og holde eksisterende infrastruktur operativ?

 

Jeg henger ikke med lenger, slipp meg av.

 

Jeg sier Telenor prøver å forføre kundene sine til å tro at det er billig å bruke dem. Noe det slettes ikke er. Telenor er blant de dyreste.

Lenke til kommentar
Jeg sier Telenor prøver å forføre kundene sine til å tro at det er billig å bruke dem. Noe det slettes ikke er. Telenor er blant de dyreste.

 

Telenor er blant de dyreste med noen bruksmønstre og blant de billigste med andre. Slik er det med alle operatører, er ikke enig i ditt generaliserende utsagn. For mitt bruk er Telenor absolutt billigst grunnet de tjenester jeg ønsker å benytte meg av. Eksempelvis fri databruk til fastpris, gratis sms-varsling av epost, FriFamilie som inkluderer en fasttelefon o.l.

Lenke til kommentar
Jeg sier Telenor prøver å forføre kundene sine til å tro at det er billig å bruke dem. Noe det slettes ikke er. Telenor er blant de dyreste.

 

"Billigere enn du tror" = Billig?

Først av alt, hvordan definerer du "billig" ? Alt er relativt. Det vil si: alt etter bruken.

"Billigere enn konkurrentene"=Billig!

I forhold til andre operatører i det norske mobilnettet, er Telenor ikke blant de billige. Telenor er blant de dyreste. Sånn, forstod du det nå?

Og nå er det ikke datatrafikk som er omtalt her, men telefoni. Og der prøver Telenor febrilsk å melke sine kunder, nå sist med en horribel oppstartsavgift.

Lenke til kommentar
Jeg sier Telenor prøver å forføre kundene sine til å tro at det er billig å bruke dem. Noe det slettes ikke er. Telenor er blant de dyreste.

 

"Billigere enn du tror" = Billig?

Først av alt, hvordan definerer du "billig" ? Alt er relativt. Det vil si: alt etter bruken.

"Billigere enn konkurrentene"=Billig!

I forhold til andre operatører i det norske mobilnettet, er Telenor ikke blant de billige. Telenor er blant de dyreste. Sånn, forstod du det nå?

Og nå er det ikke datatrafikk som er omtalt her, men telefoni. Og der prøver Telenor febrilsk å melke sine kunder, nå sist med en horribel oppstartsavgift.

 

Spørsmålet er jo her hva Telenor Mobil sier i sin reklame for FriVenner. Å være billigere enn kundene selv tror er ikke det samme som å være billigere enn konkurrentene.

 

Et annet spørsmål er hvordan det står til med norsk-kunnskapene.

 

Som tidligere sagt av meg og andre så er det forskjellige bruksmønster ute og går, og noen abonnement vil være gunstigere med spesifikke bruksmønster, andre ikke. Kundene kjenner sitt eget bruksmønster best.

 

Jeg har ikke nevnt et ord om datatrafikk.

 

At Telenor febrilsk prøver å melke kundene er et utsagn du får stå for selv.

Endret av Peckish
Lenke til kommentar
Jeg sier Telenor prøver å forføre kundene sine til å tro at det er billig å bruke dem. Noe det slettes ikke er. Telenor er blant de dyreste.

 

"Billigere enn du tror" = Billig?

Først av alt, hvordan definerer du "billig" ? Alt er relativt. Det vil si: alt etter bruken.

"Billigere enn konkurrentene"=Billig!

I forhold til andre operatører i det norske mobilnettet, er Telenor ikke blant de billige. Telenor er blant de dyreste. Sånn, forstod du det nå?

Og nå er det ikke datatrafikk som er omtalt her, men telefoni. Og der prøver Telenor febrilsk å melke sine kunder, nå sist med en horribel oppstartsavgift.

 

Spørsmålet er jo her hva Telenor Mobil sier i sin reklame for FriVenner. Å være biligere enn kundene selv tror er ikke det samme som å være billigere enn konkurrentene.

 

Et annet spørsmål er hvordan det står til med norsk-kunnskapene.

 

Som tidligere sagt av meg og andre så er det forskjellige bruksmønster ute og går, og noen abonnement vil være gunstigere med spesifikke bruksmønster, andre ikke. Kundene kjenner sitt eget bruksmønster best.

 

Jeg har ikke nevnt et ord om datatrafikk.

 

At Telenor febrilsk prøver å melke kundene er et utsagn du får stå for selv.

 

Tja, norsk kunnskapene er vel ikke det som diskuteres på dette forumet? Det finnes vel egne arenaer for spesielt interesserte?

 

Hvis man skal reklamere med ordet "billig" så er det vel gjennomsnittsforbruket som må ligge til grunn. Alle kan jo lage et ab. tilpasset et perverst brukermønster, for deretter å påberope seg at de er "billige/billigst". Telenor jukser så det griner etter, og nå har forbrukermyndighetene slått ned på jukset. Og uansett hvordan du vender og vrir på fakta, så er 89 øre i oppstart på grensen til svindel. For når Telenor roper ut sine priser i tv-reklamen, glemmer de å opplyse om denne avgiften. Den kan man lese med bittesmå bokstaver i et brøkdel av et sekund på slutten av reklamen. Bra at du fortsetter å diskutere denne saken med meg slik at vi får mest mulig blest rundt Telenor sine uærlige fremgangsmåter.

Lenke til kommentar

Litt festlig observasjon gjort med Telepriser.

Du må ringe 1800 minutter i måneden fordelt på 400 samtaler og 500 SMS for at FriVenner skal bli billigst.

(Dette er helt vilkårlige tall jeg har satt, men ved 400samtaler så er det litt over 4 min per samtale, og regner med at en som ringer så mye også sender mye SMS)

 

 

Joda, det er sikkert billig for noen, men jeg vil tippe at det er en bra liten del av Norges befolkning som har dette ringemønsteret. ;-)

 

Jeg har ikke hatt Telenor på mange år, og takk for det. Ved mitt første bytte fra Telenor Kontantkort (ikke engang Djuice kontant) engang på 90 tallet til ny operatør halverte jeg kostnaden.

 

Om det koster å undersøke abo? Det koster deg en titt på telepriser.no og en mail til firmaet ditt eller et nytt et.

Og om det tar deg 1 time og sparer deg 1000kr per nummer du har, well you do the math.

 

//Hit

Lenke til kommentar
Tja, norsk kunnskapene er vel ikke det som diskuteres på dette forumet? Det finnes vel egne arenaer for spesielt interesserte?

 

Hvis man skal reklamere med ordet "billig" så er det vel gjennomsnittsforbruket som må ligge til grunn. Alle kan jo lage et ab. tilpasset et perverst brukermønster, for deretter å påberope seg at de er "billige/billigst". Telenor jukser så det griner etter, og nå har forbrukermyndighetene slått ned på jukset. Og uansett hvordan du vender og vrir på fakta, så er 89 øre i oppstart på grensen til svindel. For når Telenor roper ut sine priser i tv-reklamen, glemmer de å opplyse om denne avgiften. Den kan man lese med bittesmå bokstaver i et brøkdel av et sekund på slutten av reklamen. Bra at du fortsetter å diskutere denne saken med meg slik at vi får mest mulig blest rundt Telenor sine uærlige fremgangsmåter.

 

Jeg har ikke sett reklamen det er snakk om. At ordet "billig" er med i reklamen forstår jeg etter ditt utsagn. Når man bruker ordet som "Billigere enn" og i dette tilfellet "Billigere enn du tror" så ser jeg ikke at Telenor at sagt noe om at de har de billigste abonnementene.

 

Norsk-kunnskapene blir vesentlige for hva man faktisk sitter igjen med etter å ha sett nevnte reklame.

 

Jeg forsøker å diskutere abonnementet FriVenner. Imidlertid ser det ut som at du diskuterer TV-reklamen fra Telenor Mobil for nevnte abonnement.

 

Dersom vi blir enige om hva vi diskuterer her, så har vi kommet langt.

Lenke til kommentar
Litt festlig observasjon gjort med Telepriser.

Du må ringe 1800 minutter i måneden fordelt på 400 samtaler og 500 SMS for at FriVenner skal bli billigst.

(Dette er helt vilkårlige tall jeg har satt, men ved 400samtaler så er det litt over 4 min per samtale, og regner med at en som ringer så mye også sender mye SMS)

 

 

Joda, det er sikkert billig for noen, men jeg vil tippe at det er en bra liten del av Norges befolkning som har dette ringemønsteret. ;-)

 

Jeg har ikke hatt Telenor på mange år, og takk for det. Ved mitt første bytte fra Telenor Kontantkort (ikke engang Djuice kontant) engang på 90 tallet til ny operatør halverte jeg kostnaden.

 

Om det koster å undersøke abo? Det koster deg en titt på telepriser.no og en mail til firmaet ditt eller et nytt et.

Og om det tar deg 1 time og sparer deg 1000kr per nummer du har, well you do the math.

 

//Hit

 

I regnestykket er det tatt utgangspunkt i 400 samtaler og en snittlengde på 4 minutter og 30 sekunder per samtale.

 

Da blir minuttprisen høy på grunn av startprisen per samtale.

 

Hva om du dobler snittlengde per samtale (med andre ord halverer antall samtaler) ?

 

Det er godt mulig at Telenor Mobil med FriVenner har satt sammen en prispakke som passer for et lite markedssegment.

 

Å derfra hoppe til konklusjoner om svindel/dyrt/lureri er noe drøyt.

 

TV-reklamer er jeg personlig sterkt imot i sin helhet, uansett hva produktet måtte være.

Lenke til kommentar

Bare for å nevne det siden du sier at Telenor har en avskrekkende oppstartspris på noen abb. Tele2 har tilsvarende!

 

FriVenner er greit for de som ringer lange samtaler til Telenor Mobil, å ja, det finnes de som ringer og prater 2-3 timer for dag til ett nr.

 

Skjønner ikke hvorfor man klager, det er jo ikke verre en at man setter seg inn i hvordan man bruker telefonen, evnt bare spørr hva som er billigst med den bruken man har.

Lenke til kommentar
Bare for å nevne det siden du sier at Telenor har en avskrekkende oppstartspris på noen abb. Tele2 har tilsvarende!

 

FriVenner er greit for de som ringer lange samtaler til Telenor Mobil, å ja, det finnes de som ringer og prater 2-3 timer for dag til ett nr.

 

Skjønner ikke hvorfor man klager, det er jo ikke verre en at man setter seg inn i hvordan man bruker telefonen, evnt bare spørr hva som er billigst med den bruken man har.

 

Slik lyder en klok manns ord.

Lenke til kommentar
Hvis man skal reklamere med ordet "billig" så er det vel gjennomsnittsforbruket som må ligge til grunn. Alle kan jo lage et ab. tilpasset et perverst brukermønster, for deretter å påberope seg at de er "billige/billigst". Telenor jukser så det griner etter, og nå har forbrukermyndighetene slått ned på jukset. Og uansett hvordan du vender og vrir på fakta, så er 89 øre i oppstart på grensen til svindel. For når Telenor roper ut sine priser i tv-reklamen, glemmer de å opplyse om denne avgiften. Den kan man lese med bittesmå bokstaver i et brøkdel av et sekund på slutten av reklamen. Bra at du fortsetter å diskutere denne saken med meg slik at vi får mest mulig blest rundt Telenor sine uærlige fremgangsmåter.

 

Tele2 reklamerer bl.a. på tv for Champion som et bra og rimelig abonnement, det har 0,89 i oppstartsavgift og er da etter ditt skjønn tilpasset et enda mer perverst brukermønster enn Telenor FriVenner siden det har minuttpris uansett hvem du ringer til. Telenor FriVenner har ihvertfall ingen minuttpris til 1,2 millioner Telenor-kunder. Tele2 Champion vil kost 0,89 per samtale + 0,39 per minutt du ringer noen, uansett.

 

"Har du mobiltelefon og ønsker svært lave priserer er NetCom SmartTalk et perfekt valg." Fra 1. mars øker startprisen på SmartTalk til 0,89 per samtale, på grensen til svindel dette også? Abonnementet har ingen gratisringing til alle Netcom-kunder slik Telenor FriVenner, men får derimot en minuttpris på 0,45 kr.

 

Vitel Mobil Online, som henter fra hjemmesiden deres; "Mobilabonnement med særdeles lave minuttpriser på samtaler, ingen bindingstid og ingen månedsavgift." Derimot koster det 0,89 i oppstart per samtale. Huff, enda mer tegn til svindel.

 

Ventelo Rocky, "mobilabonnementet med våre absolutt laveste samtalepriser." Startpris? 0,89 per samtale.

 

Er du enig i at hele ressonementet ditt ovenfor kan videreføres til disse operatørene som er like "horrible" med sin 0,89 oppstartsavgift og sin presentasjon av hvor lave priser disse abonnementene gir på hjemmesiden sin (og i Tele2's tilfelle, på tv). Eller det bare på grensen til "svindel" når Telenor gjør slik?

Lenke til kommentar

Telenor sine abonnementer og prisplaner er til for at Telenor skal tjene mest mulig penger. De aller fleste privatkundene hos Telenor hadde spart penger på å bytte leverandør på telefoni. At Telenor sier at man kan ringe til 2 millioner abonnenter for 0 kr er blank løgn.

 

Raskt oppsummert :)

 

Og så til slutt min egen mening. Telenor lever av folk som ikke gidder/evner/tør å sette seg inn i hva som faktisk er det beste tilbudet. Det er bare noen ytterst få tilfeller hvor Telenor faktisk er det beste tilbudet. Disse få forsvarer Telenor med nebb og klør. Forskning har enda ikke klart å avdekke hvorfor denne spesielle oppførselen oppstår :p

Lenke til kommentar
Hvis man skal reklamere med ordet "billig" så er det vel gjennomsnittsforbruket som må ligge til grunn. Alle kan jo lage et ab. tilpasset et perverst brukermønster, for deretter å påberope seg at de er "billige/billigst". Telenor jukser så det griner etter, og nå har forbrukermyndighetene slått ned på jukset. Og uansett hvordan du vender og vrir på fakta, så er 89 øre i oppstart på grensen til svindel. For når Telenor roper ut sine priser i tv-reklamen, glemmer de å opplyse om denne avgiften. Den kan man lese med bittesmå bokstaver i et brøkdel av et sekund på slutten av reklamen. Bra at du fortsetter å diskutere denne saken med meg slik at vi får mest mulig blest rundt Telenor sine uærlige fremgangsmåter.

 

Tele2 reklamerer bl.a. på tv for Champion som et bra og rimelig abonnement, det har 0,89 i oppstartsavgift og er da etter ditt skjønn tilpasset et enda mer perverst brukermønster enn Telenor FriVenner siden det har minuttpris uansett hvem du ringer til. Telenor FriVenner har ihvertfall ingen minuttpris til 1,2 millioner Telenor-kunder. Tele2 Champion vil kost 0,89 per samtale + 0,39 per minutt du ringer noen, uansett.

 

"Har du mobiltelefon og ønsker svært lave priserer er NetCom SmartTalk et perfekt valg." Fra 1. mars øker startprisen på SmartTalk til 0,89 per samtale, på grensen til svindel dette også? Abonnementet har ingen gratisringing til alle Netcom-kunder slik Telenor FriVenner, men får derimot en minuttpris på 0,45 kr.

 

Vitel Mobil Online, som henter fra hjemmesiden deres; "Mobilabonnement med særdeles lave minuttpriser på samtaler, ingen bindingstid og ingen månedsavgift." Derimot koster det 0,89 i oppstart per samtale. Huff, enda mer tegn til svindel.

 

Ventelo Rocky, "mobilabonnementet med våre absolutt laveste samtalepriser." Startpris? 0,89 per samtale.

 

Er du enig i at hele ressonementet ditt ovenfor kan videreføres til disse operatørene som er like "horrible" med sin 0,89 oppstartsavgift og sin presentasjon av hvor lave priser disse abonnementene gir på hjemmesiden sin (og i Tele2's tilfelle, på tv). Eller det bare på grensen til "svindel" når Telenor gjør slik?

 

Nettopp.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...