Gå til innhold

- Ingen Blu-ray-planer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

$30 er IKKE småpenger.

 

Skjønner godt at de ikke går inn i BR-markedet enda. Markedet er veldig lite, så jeg vet ikke hvor mye penger man faktisk kan tjene der enda. Kan fort være at utviklingskostnadene overstiger fortjenestepotensialet.

 

De gjør lurt i å vente til markedet har blitt større (og Sony kanskje har satt ned lisenskostnaden).

Lenke til kommentar
$30 er IKKE småpenger.

 

Skjønner godt at de ikke går inn i BR-markedet enda. Markedet er veldig lite, så jeg vet ikke hvor mye penger man faktisk kan tjene der enda. Kan fort være at utviklingskostnadene overstiger fortjenestepotensialet.

 

De gjør lurt i å vente til markedet har blitt større (og Sony kanskje har satt ned lisenskostnaden).

 

Hehe, nei, på DVD får du jo hele enheten ferdigprodusert som konsument for 30 dollar.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vi kommer vel aldri til å se 50 GB blu-ray plater til dagens pris av 4,7 DVDer da de er ekelt lags, mens et enkelt lag på Blu-ray er 25 GB. 50 GB platene kommer vel til å følge samme prisutvikling som 8,5 GB platene til DVD

Jeg tror nok 25GB BD-plater vil forbli en del dyrere enn DVD 4,7GB akkurat slik DVD 4,7GB har vært dyrere enn 0,7GB CD-plater. Regn også med et ekstra prispremium på grunn av en dyrere produksjonsteknikk og dyrere beskyttende plastmateriale på grunn av den korte avstanden mellom overflate og datasjiktet. På toppen av dette skal nok Sony ha en del lisenspenger for produksjonen av platene også.

 

Alt i alt tviler jeg på at 25GB BD-R plater koster mindre om 5 år enn det dobbelte av det DVD-R plater koster i dag.

Lenke til kommentar

Skal se om jeg finner det ut...

 

Nå er de i alle fall rundt 14$ per spiller, og 0.20$ per plate.

 

 

Various essential licensing fees add up to over $14 in royalties, and about $0.20 per disc. Disc royalties are paid by the replicator.

http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#6.1

 

Jo, men det er med decodere, kopibeskyttelse, audio-decodere og alt mulig. Prisen per enhet for en leser er vesentlig lavere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kjempelurt av Toshiba og vente. La de andre etablere seg i markedet og sikre seg markedsandeler. Tech-industrien er jo ikke særlig konkurransepreget, så det går nok greit å komme tuslende om et år...

 

Sikkert kult å være aksjonær i Toshiba.

 

For det at de ikke var med i starten har jo stoppa så mange nye merker i å dukke opp på DVD siden... Det Toshiba går glipp av akkurat nå er status (som ble torpedert når HD-DVD tryna uansett) og produksjon av små serier som må selges dyrt pga. dyr utviklingspris og som avhenger av en spesiell rase mennesker som kalles early adopters som = risikofylt inntjening. Mener nå jeg på intet spesielt grunnlag vel og merke :-)

Lenke til kommentar
Kjempelurt av Toshiba og vente. La de andre etablere seg i markedet og sikre seg markedsandeler. Tech-industrien er jo ikke særlig konkurransepreget, så det går nok greit å komme tuslende om et år...

 

Sikkert kult å være aksjonær i Toshiba.

 

Toshiba går nok rett til helvete nå ja. Ihvertfall siden forbrukerelektronikk er ca 5% av omsetningen deres og HD-avspillere har ca 5% av markedet nå...mhm.

Lenke til kommentar
Lisenspenger til Sony

Sony krever en lisensieringssum på 30 dollar pr. Blu-ray-enhet og fra denne uken ser det dermed svært lovende ut for Sonys fremtidige resultater. HD DVD forsvinner og etter DVD er det Blu-ray som gjelder.

 

Småpenger...

Her er forresten de firmaene som får lisenspenger for Blu-ray:

 

Hitachi, Ltd.

LG Electronics Inc.

Matsushita Electric Industrial Co., Ltd.

Pioneer Corporation

Royal Philips Electronics

Samsung Electronics Co., Ltd.

Sharp Corporation

Sony Corporation

Thomson

 

Det er ikke bare Sony som står bak Blu-ray...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...