Gå til innhold

Når kommer 1,5TB-diskene?


Simen1

Anbefalte innlegg

Når kommer 1,5TB-diskene?

 

Det er omtrent ett år siden 1TB-diskene kom. Utviklingen går videre med forrykende tempo og det annonseres stadig større disker på 2,5", nå sist 500 GB fordelt på 2 plater. 3,5"-disker har fått økt sin platekapasitet fra 200 GB til 334 GB. Prisutviklingen sier sitt når det gjør rom for nye og ennå større disker.

 

1TB ekstern 5400rpm: 1490 kr

 

Så, når kan vi vente 1,5 TB-diskene som jeg antar er neste størrelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, lurer litt på det samme, 1TB begynner å komme ned på et "fornuftig" prisnivå, og da er det ingen ufornuftig stor og dy disk lenger, og det pleier det alltid å være. Peronslig har jeg mer bruk for harddisker enn noen sinne, HD-media er jo på vei inn blant annet.

 

En saksopplysning, den interne WD GP-disken er også 5400 rpm

 

AtW

Lenke til kommentar
WD skal komme med en ny disk-serie i mars, basert på 320MB plater som skal ha ganske god lese/skrive-ytelse. Tipper da kapasitetene blir 640MB, 960MB og 1280MB. Tviler på om de lanserer en disk med kun én plate...

Platene har ikke fast definerte kapasiteter. De justeres litt opp eller ned for å gir runde fine tall når de lavnivå-formateres.

 

Diskene med ~320 GB plater tror jeg vil komme i utgaver med 320, 650, 1000 og 1500 GB. (Henholdsvis 1, 2, 3 og 5 plater)

 

madammim: Jepp, det samme tenker jeg. :) 999 kr for 1TB hadde vært en fin milepæl.

Lenke til kommentar
Samsung sin F1 serie er jo allerede ute med 333GB plater. 1TB disken dems er kun 3 plater. Vil nok tro at det neste som kommer er en 4-platers 333GB disk fra Hitachi eller WD (dvs, 1.33TB)

 

WD har nettopp sluppet 320 platers disker så da vil de nok måtte basere seg på det. Skal de ha 1TB blir det 4 disker og da kan de like godt slippe en 1.2TB.

 

WD3200AAKS og WD6400AAKS finns som sagt i prislister så at disse kommer er det ingen tvil om. Spørsmålet er hva som blir hakket over disse.

 

Den nye WD3200AAKS har forresten rimelig bra ytelse (les/skriv) men sliter med aksesstid ihht tester på StorageReview og SilentPC...

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å lage samme emne...

 

Vil tippe det skjer et eller annet før sommeren, i det minste en annonsering. Håper og tror jeg kan plukke opp en 1 TB-disk til under tusenlappen i løpet av 2008...

 

Ellers stiller jeg spørsmål ved både teknologi og behov. Kan de virkelig bedre tettheten så mye mer nå? Og hvor mange "normale" mennesker har faktisk bruk for en disk over 1 TB?...

Lenke til kommentar
Ellers stiller jeg spørsmål ved både teknologi og behov. Kan de virkelig bedre tettheten så mye mer nå?

Ja, det er vist ikke noen nærliggende teknologi-barrière. F.eks mener Hitachi å ha utviklet lagringsteknologi for 4 TB disker som de vil kommersialisere og ha i salg i 2011. Kilde.

 

WD har uttalt noe lignende. De ville ha i salg 3TB disker i løpet av 2010. Kilde

 

Og hvor mange "normale" mennesker har faktisk bruk for en disk over 1 TB?...

Det er spørs hva du legger i ordet normal. Hvis du tenker på de som kun skal lagre dokumenter og feriebilder fra kompaktkameraet så klarer de seg ofte i lange baner med 80 GB.

 

Oss som foretrekker å lagre våre DVD-er og musikk-CD-er på harddisk har nok behov for en del mer. Med tanke på trenden med HD-video som er i startfasen nå så tror jeg lagringsbehovet til mange vil øke kraftig. Stadig flere sparer på stadig mer og det vil også gi økt lagringsbehov.

 

De som driver med piratkopiering ønsker seg både raskere Internett-tilkobling og større lagringsplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...