Gå til innhold

Kodak med ny CMOS-teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. RGBW er jeg meget positiv til. I standard RGGB er det dobbelt sett med grønne pixler og jeg har lenge lurt på om det ikke heller er smartere å dele det opp til 4 ulike farger. Når jeg tenker meg om så er egentlig RGBW en smartere løsning. Alle fargefiltrene R, G og B må filtrere bort lys for at bare riktig farge skal treffe sensoren. Det gjør at mye lys tapes. Hvis vi tenker oss en sensor helt uten fargefiltrering (S/H-sensor) så ville den vært betydelig mer lyssensitiv enn RGB fargesensorer. En kombinert RGBW-sensor vil kombinere det beste fra sort/hvitt og farger: mer lyssensitivitet kombinert med farger. I spesielt mørke områder av bilder er ikke nøyaktigheten på fargene så viktig. Der vil man ha mindre ISO-støy og bedre gradering av lysintensitet. Noe W-pixlene gir. I lyse områder av bilder vil man ha godt nok lys til at fargene blir godt definerte. Ulempen med RGBW blir trolig mer fargestøy (chroma), men jeg er overbevist om at fordelen lavere intensitet-støy (luminans) i mørke områder er vel verd det.

 

RGBW vil også fungerer mer likt måten menneskeøyne fungerer på enn RGGB. Netthinnen har tapper som oppfatter farge men har dårlig dynamisk omfang. Staver sørger for stort dynamisk omfang men kan til gjengjeld ikke oppfatte farger.

 

2. Snuing av polariteten er jeg også positiv til, hvis det fungerer slik jeg tror. Kondensatorer blir ladet via en ulineær skala. Ulineariteten går "feil vei" i forhold til hva man ønsker når det kommer til dynamisk omfang. Jeg håper derfor at den omvendte polariteten vil øke det dynamiske omfanget på brikken.

 

1+2. Begge deler tror jeg vil gi merkbare forbedringer til de svake punktene til CMOS-taknologien. Med andre ord: Tommel opp :thumbup: Punkt 1 bør være lett å få gjennomført på CCD også, men punkt 2 er jeg usikker på om går an å overføre til CCD.

 

Etter mine bedrgninger (1,4 mikron pixler ganget med 2500 og 2000 pixler) så vil sensoren være omtrent 3,5 * 2,8 mm stor. Er ikke det veldig stort til å være mobilkamera-sensor?

 

Ellers så er det verd å nevne de faktorene som ikke blir forbedret med denne sensoren: CoC og optikken. Jeg mener 5 megapixler er langt mer enn hva så kompakt optikk er i stand til å gjengi. Forbedringene vil altså neppe gi noen høyere skarphet. Etter min mening kunne de like gjerne laget sensoren med litt større men færre pixler. F.eks 3 megapixler med ca 1,8 mikron pixler. Evt. at de lager tykkere kameramobiler med f.eks en 2cm tykk kamera-modul, eller bruker speil og lar optikken bruke mer av arealet inni telefonen.

Lenke til kommentar
Etter mine bedrgninger (1,4 mikron pixler ganget med 2500 og 2000 pixler) så vil sensoren være omtrent 3,5 * 2,8 mm stor. Er ikke det veldig stort til å være mobilkamera-sensor?
Pixel pitch er vel vanligvis målt langs diagonalen? Så hvis hver fotosensor er kvadratisk blir sidene ca. 1 μm som gir en størrelse på 2*2,5 mm.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...