Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tv-lisens nå som dem kutter det analoge bakkenettet?


sdf123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle som har en TV må betale avgift. Det gjelder uansett om du ikke ser på eller ikke får inn TV-signalene. Så lenge denne har en tuner må du betale avgiften (ellers ville du hatt en skjerm, ikke en TV). Så jeg skjønner ikke hvorfor dette ligger under "Juss" ?

 

Når det gamle nettet stenges har du flere veier å gå for å se TV-sendinger:

1. Dra innom en elektrobutikk og kjøpe en digitalboks som du kobler til (tak-)antennen din. Da må du også ha ett tuner-kort for å dekode signalene. Her ligger også lisensavgiften.

2. Kontakte Viasat/CD. Da stiller satelittselskapet med tuner.

3. Koble deg til ett kabelselskap. Da har du valgmulighet mellom en digital boks eller å bruke deres analoge signal. Det vil isåfall være eneste mulighet til å se på tv uten en ekstra boks.

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

Jo, jeg er fullt klar over alternativene mine. Tror du missforstår litt. Ettersom før kom alle tvr med analogtuner, dem som ikke hadde mulighet til analog ble betraktet som monitorer og man slipper da å betale lisens pga man ikke har mulighet å få inn noe utenom å kjøpe en digital tuner.

 

Nå som vi kommer til å gå over til digitalt bakkenett vil jeg si at en tv med en analog tuner vil være det samme som en monitor er i dag,altså man kan ikke få inn noe signaler på en slik tv,utenom om å skaffe seg en digital tuner.

 

Da vil jeg si det går mer på et juss spørsmål, hva man vil betrakte som en tv etter at det analoge bakke nettet går vekk.

 

Man har jo selvfølgelig analoge kabel tv leverandører, men det er jo noe som ikke alle kan få.

Lenke til kommentar

En tuner er en tuner, og det er den du betaler lisens på. Har du tuner skal du også betale lisens til NRK.

 

 

Det vil fortsatt være slik at kringkastingsavgiften er knyttet opp mot det å ha en fjernsynsmottaker, uavhengig av hva du bruker fjernsysnmottakeren til eller hvilke kanaler du ser på.

 

Begrepet ”fjernsynsmottaker” i Forskrift om fjernsynsmottakere er såkalt teknologinøytralt . Det vil si at alle innretninger omfattes av forskriften, ikke bare de tradisjonelle TV-apparatene. Denne bestemmelsen omfatter all mottakerteknologi.

Kilde: NRK Lisensavdelingen

 

Ellers så har NRK Lisensavdelingen egen kundeservice: 75 12 22 50

Lenke til kommentar

Loven sier ingenting om distribusjonsmåten.

Digitalt er kun en av flere måte å distribuere tv på, at en av de blir endret forandrer ikke loven. Du kan fortsatt bruke tv-tuneren på andre måter som LOOM sa.

Man kan se tv med den innebygde analog-tuneren selv om ikke akkurat du kan det. På samme måte får de som ikke får inn Nrk2 ingen redusert lisens.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Du bestemmer selv hva du vil se på. Men ja, regningen blir trøkt nedover hodet på en. i alle fall så lenge man har tv/annen form for mottaker i huset. Men faktisk er tv-lisens en veldig utstrakt metode, finnes i de fleste europeiske land. Ikke at det er noen unnskyldning til at den finnes, men det er mao ikke noe spesielt norskt tiltak for å "loppe" penger ut av folk.

Lenke til kommentar
De kan ikke kreve lisens om du har en tv uten mottaker, eneste måten du slipper lisens på =)

 

Feil.

De kan ikke kreve lisens om du har en TV uten en tuner, men da er det heller ikke en TV, men en skjerm. Uansett om TVen din har en ødelagt signalport, du ikke får inn signaler i heletatt eller at du bare bruker DVI rett fra datamaskinen/HTPCen, så må du fortsatt betale lisensavgift.

Lenke til kommentar
Feil.

De kan ikke kreve lisens om du har en TV uten en tuner, men da er det heller ikke en TV, men en skjerm. Uansett om TVen din har en ødelagt signalport, du ikke får inn signaler i heletatt eller at du bare bruker DVI rett fra datamaskinen/HTPCen, så må du fortsatt betale lisensavgift.

 

Ah, beklager.

Lenke til kommentar

Det er vel egentligt veldig enkelt hele greia. Har du en tv-mottaker (digital/analog) skal du betale lisens. Om litt er ikke analog-mottaker, mottaker lengre, siden det analoge nettet er borte...

 

Det har allerede kommet fjernsyn med digital mottaker på markedet, så verden blir lik som før, bare det da vil være digitale mottakere i fjernsynet, istedet for analog.

 

Hvis det skulle skje en ny forandring i fremtiden, vil forsatt det forsatt være slik at en tv-mottaker er en tv-mottaker, uansett hva slags type signaltype som kommer inn (bare det er et tv-signal da)

Endret av runerask
Lenke til kommentar
OG: Det vil si at om du beholder tven din som fungerer i dag, venter til det analoge luftnettet slukkes og IKKE skaffer deg kabeltv, digitalt bakkenett eller parabol - så skal du ikke lengre behøve å betale lisens.

 

Etter hva jeg tror/tolker :).

 

Det vil isåfall si at de gjør om på lovverket, for frem til i dag gjelder dette for alle tunere. Uansett om du får inn signal eller ikke, analogt eller ei. Det har vel ikke noe å si hvor du får signalet fra, du kommer ikke unna dette.

Lenke til kommentar

jeg syns det du tar opp er en spennende juridisk spissfindighet, og jeg er spent på hva lisensavdelingen svarer til dette.

 

poenget, slik jeg forstod det, er at du må betale lisens dersom du har mottakerteknologi.

 

men dersom teknologien du besitter er utdatert og ikke kan motta noe, ikke fordi den er ødelagt men fordi det ikke fins signaler å motta - er det da et nottaker?

 

og hva er teknologinøytral?

Lenke til kommentar

jeg har mottaker i tv'n. Hvis jeg kobler ut antenna får jeg ikke lenger inn analoge signaler. Betyr det at jeg har betalt lisens i tjue år forgjeves?

 

Tror de fleste her inne vet hva en tv-mottaker er for noe, og den er altså lisenspålagt, uavhengig om du faktisk klarer å motta signalene. Jeg tviler på at lovteksten blir endret.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om distributørene betaler for nrk-kanalene, men et resonnement man kan bruke er at de billigste grunnpakkene som er gratis på noen leverandører og svært billig hos andre inneholder bare nrk-kanalene. ikke en gang tv2 eller tvn. så det er nærliggende å tro at de ikke selger med tap, ergo betaler de ikke for nrk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...