Gå til innhold

Priskutt på HD DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå slår imidlertid Toshiba tilbake og senker prisen drastisk på HD DVD.

 

Opphørssalg har en tendens til å føre til lave priser. Jeg ser ingenting revolusjonerende her.

 

Etter Toshibas lille prisstunt er det imidlertid liten tvil om at HD DVD blir mer aktuelt for den jevne forbruker.

 

Spørsmålet er bare om utvalget av filmer for HD DVD-standarden rett og slett blir så dårlig, at det uansett ikke er noe poeng å kjøpe en HD DVD-spiller.

 

Litt motstridende argumenter, synes du ikke? "HD DVD er mer aktuell for vanlige folk.. ja, sånn bortsett fra den kommende mangelen på nye filmer da selvsagt"

Lenke til kommentar

Toshiba har en fordel, nemmelig navnet HD DVD, nå man i gata får fingrene i den vill jeg tro salget av hd dvd øke kraftig...

men er det bare toshiba som har låv til å produsere fritstående hd dvd spillere? og sony med fritstående blu ray? har ikke jallaballa fra kina lov til å produsere slik som dvd spillere?

Lenke til kommentar

de har fordel av navn ja, men det er jo stort sett det hele...

 

Blu-ray har ett solid overgrep ettersom den spilleren faktisk sitter i verdens beste og snart mest solgte konsoll. (ok, personlig mening, utenom det faktum at PS3 overgår salget til xbox360), mens for å få HD-DVD må man enten kjøpe tileggspiller på xbox'n eller egen seperat spiller.

 

Det er vinn-vinn for både blu-ray som standard, og PS3 som konsoll. (da kjøper man PS3 for å få blu-ray, og hvis man først skal kjøpe seg blu-ray spiller så kan man likesågodt kjøpe seg PS3...)

 

Egentlig så er det eneste jeg kan se som fordel for hd-dvd er nettop navnet,utenom det har jeg enda ikke klart å finne ett eneste punkt som gjør så jeg ville gå for den istedenfor blu-ray, spessielt ikke når man i tillegg har lyst på konsollen..

Lenke til kommentar
Egentlig så er det eneste jeg kan se som fordel for hd-dvd er nettop navnet,utenom det har jeg enda ikke klart å finne ett eneste punkt som gjør så jeg ville gå for den istedenfor blu-ray, spessielt ikke når man i tillegg har lyst på konsollen..

Ekstra DRM og soneinndeling er vel noe som kan være aktuelt ?

Lenke til kommentar

Hadde HD DVD vunnet krigen, så hadde nok de måtte innført soneinndeling (som de har på lagt seg retten til å gjøre når som helst) for å tilfredsstille flere av filmprodusentene sine krav om soneinndeling, både FOX og Disney sier jo det er uaktuelt for dem å ikke ha soneinndeling.

 

Så tror vi hadde fått sett like mye soneinndeling på HD DVD som Blu-Ray når alt kommer til alt, men nå snakker vi vell i det lange løp bare noen fåtalls prosent av filmene som vil ha soneinndeling da.

Tror det knapt blir et merkbart problem :)

Lenke til kommentar

Kanskje greit at denne forbrukerfiendtlige kampen går mot slutten, bare synd Blu-ray vinner synes jeg.

 

Nyter godt av å kjøpe billige sonefrie HD DVD-er fra Amazon. Irriterer meg også det der Blu-ray Profile-systemet, selv om det kanskje ikke er så veldig viktig å få funksjoner som BD Live, så er det ikke bra å operere med så mange forskjellige versjoner av samme spiller. Lykke til med å få annet enn entusiaster til å forstå forskjellen mellom Profile 1.0, 1.1, 2.0 og hva de måtte komme opp med i fremtiden.

 

Synd nesten at PS3 virker som den beste Blurayspilleren, for jeg kommer ALDRI til å kjøpe meg en PS3!

Lenke til kommentar
Synd nesten at PS3 virker som den beste Blurayspilleren, for jeg kommer ALDRI til å kjøpe meg en PS3!

 

Den beste Blu-Ray spilleren er den nok ikke på noen måte, men du får jo en grei Blu-Ray spiller med netttilgang samt en spillkonsoll til en veldig fin pris :)

 

Hvorfor vil du aldri skaffe en PlayStation3?

Lenke til kommentar
de har fordel av navn ja, men det er jo stort sett det hele...

 

Blu-ray har ett solid overgrep ettersom den spilleren faktisk sitter i verdens beste og snart mest solgte konsoll. (ok, personlig mening, utenom det faktum at PS3 overgår salget til xbox360), mens for å få HD-DVD må man enten kjøpe tileggspiller på xbox'n eller egen seperat spiller.

 

Det er vinn-vinn for både blu-ray som standard, og PS3 som konsoll. (da kjøper man PS3 for å få blu-ray, og hvis man først skal kjøpe seg blu-ray spiller så kan man likesågodt kjøpe seg PS3...)

 

Egentlig så er det eneste jeg kan se som fordel for hd-dvd er nettop navnet,utenom det har jeg enda ikke klart å finne ett eneste punkt som gjør så jeg ville gå for den istedenfor blu-ray, spessielt ikke når man i tillegg har lyst på konsollen..

 

 

trodde ikke at ps3 hadde overgått 360 enda? sist jeg så tall lå den ganske kraftig bak. for det andre skal det mye til for å slå verdens mest solgte konsoll, ps2.

 

gamere er ikke den vanlige mann i gata. den vanlige mann/kvinne i gata kjøper frittstående spillere, ikke ps3 fordi den tilfeldigvis kan spille av blurayfilmer.

 

 

stiller meg også litt spørrende til at hd-dvd ikke har noen fordeler. hva med pris?

Lenke til kommentar
stiller meg også litt spørrende til at hd-dvd ikke har noen fordeler. hva med pris?

 

Jeg trodde det var slik, hvert fall på diskene at HD DVD plater er like dyre å produsere som Blu-Ray plater. Mente det var noe av det samme med spillerne også.

 

Jeg trodde det var slik at den eneste grunnen til at HD DVD spillerne er såpass billige, er fordi Toshiba og HD DVD prøver desperat og ta igjen det forspranget Blu-Ray har. Nå er jo forspranget blitt veldig stor, spesielt nå som halve verden har fått inntrykket av at HD DVD er dødt.

Men HD DVD har egentlig lugget bak Blu-Ray hele tiden, det har jo alltid vært solgt flere Blu-Ray filmer og spillere. Og selv om Toshiba har presset prisene, så ser ikke dette ut til å ha hjulpet nok.

 

Så er det ikke slik at produksjonskostnadene egentlig er de samme?

Og det bare er Toshiba som desperat presser prisene, som et forsøk på å ta igjen Blu-Ray sitt stadig økende forsprang på både salg av filmer og spillere?

Lenke til kommentar

Soneinndeling er visstnok ikke aktuelt for Toshiba å ta i bruk (men det gjenstår jo å se, selvsagt). Soneinndeling forøvrig er noe av det mest forbrukerfiendtlige som finnes. Det ødelegger det frie marked, og eksisterer utelukkende til produsentenes fordel. Jeg frykter Blu-ray kan ende opp med å bli utrolig lite brukervennlig, overlesset med begrensninger, lisenser, og ikke minst overpriset. Men for all del, det kan sikkert gå bra også. :)

 

Edit: Og "mannen i gata" vil ha en skikkelig spiller, ikke kjøpe seg PS3..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Soneinndeling er visstnok ikke aktuelt for Toshiba å ta i bruk (men det gjenstår jo å se, selvsagt).

Toshiba er nok ikke de som i siste rekke bestemmer dette uansett, det er nok filmselskapene som har siste ord i denne saken. Om filmselskapene heller vil gi ut på Blu-ray fordi de der har mulighet for soneinndeling, hjelper det lite at Toshiba står på sitt. Dessverre.

Lenke til kommentar
Edit: Og "mannen i gata" vil ha en skikkelig spiller, ikke kjøpe seg PS3..

Mannen i gata er som ofte veldig opptatt av pris og navn... derfor selges det ekstremt mye plingeling merker på europris, elkjøp +++++

og vill tro navnet hd dvd vill være en sterk sak når det blir allemans eie...

 

Men jeg selv har større tro på blu ray. Grunnen er at ps3 får så kraftig intog i verden, og med det nye de har planer om både iptv og leie/kjøp av film dirkte på konsolen så vill det vinne sakte men sikkert :)

 

vi må heller ikke glemme at xbox 360 med hdmi og hd dvd spilleren er dyrere enn biligste ps3 konsolen... ;)

Lenke til kommentar
Hva skal jeg med en slik spiller når det ikke har blitt lansert noen nye filmer?

PS. Det er bare bluray-leiren som påstår at det ikke kommer noen nye filmer til HD-DVD. Det er selvfølgelig en sterk overdrivelse så ikke la deg blende av den leirens annonserte seier. At pauseresultatet er i blurays favør behøver ikke å bety at de vinner til slutt. Som det hele tiden har blitt påpekt: HD-DVD har ennå et sterkt kort å spille på: pris. Det er nettopp det de gjør nå og kan kapre tilbake både kundens kjøpelyst med, markedsandeler og filmselskaper. Blueray er teknisk dyrere å produsere og den differansen vil bli mer fremtredende jo lavere prisen blir på begge formatene. Dermed kan kampen snu seg i neste omgang. Tiden vil vise hva som skjer i sluttspillet.

 

Etter Toshibas lille prisstunt er det imidlertid liten tvil om at HD DVD blir mer aktuelt for den jevne forbruker.

 

Spørsmålet er bare om utvalget av filmer for HD DVD-standarden rett og slett blir så dårlig, at det uansett ikke er noe poeng å kjøpe en HD DVD-spiller.

Litt motstridende argumenter, synes du ikke? "HD DVD er mer aktuell for vanlige folk.. ja, sånn bortsett fra den kommende mangelen på nye filmer da selvsagt"

Argumentene går i motsatt retning men ikke front mot front. Vi har allerede vist i en uke at Warner har byttet side og bidratt i HD-DVDs disfavør. Denne uka kommer mottrekket som bidrar i favør av HD-DVD for den jevne forbruker. Det er liten tvil om at det brå priskuttet er et trekk i favør av HD-DVD.

 

150$ = 790 kr etter dagens kurs. Legg på moms så får vi 990 kr.

200$ = 1050 kr etter dagens kurs. Legg på moms så får vi 1300 kr.

300$ = 1580 kr etter dagens kurs. Legg på moms så får vi 1970 kr.

 

Dette går i retning av det jeg forutsa i forrige uke: HD-DVD-spillere til 990 kr på Rimi. Siden bare ca 1% av Norske husstander har enten HD-DVD eller Bluray ennå kan altså markedsandelen fort snu seg i favør av HD-DVD hvis bare 1% av det norske folk kjøper HD-DVD-spillere. Det samme kan selvsagt skje på Walmart i USA og andre store kjeder i resten av verden.

 

Dagens visdomsord: Det er for tidlig å synge "seieren er vår" i midtpausen.

Lenke til kommentar
Hva skal jeg med en slik spiller når det ikke har blitt lansert noen nye filmer?

Det tror jeg Torshiba også har innsett.

I markedsføringen skryter de ikke så mye av hvor bra HD-DVD er, men mer av at spillerne demmes er gode til å skalere opp DVD.

uansett har jeg veldig lyst på band of brothers som bare kommer til hd-dvd ^^

Lenke til kommentar

Har ikke HD DVD prøvd å spille på prisen stort sett hele veien?

Og allikevel så har det blir solgt en del flere Blu-Ray spillere og filmer?

 

Hva tilsier at om de presser prisene ytterligere, så vil dette hjelpe?

 

 

Vi ønsker å gå til innkjøp av en HD-avspiller i den nærmeste fremtid.

Og vi vil nok gå for en Blu-Ray spiller med HDMI1.3 og støtte for Dolby Digital TrueHD til noen tusenlapper, fremfor en billig HD DVD som kanskje gir oss det samme.

Med over 70% eksklusivitet på de kommende filmene, så ser vi ikke stort poeng i å skaffe en HD DVD spiller?

Lenke til kommentar

En liten oversikt over markedsituasjonen fremover nå:

DVD-spillere: ca 500-1000 kr

HD-DVD-spillere: ca 1000-2000 kr

BD-spillere: ca 3000-6000 kr

 

Jeg tror veldig mange vanlige folk synes prisklassen 3000-6000 kr blir alt for dyrt og at valget for dem står mellom DVD-spiller og HD-DVD-spiller. Med en såpass liten prisforskjell på de to så tror jeg mange lar seg friste av de billigste HD-DVD-spillerne for å koble den til sin HD-klare TV. (Full-HD er ikke vanlig blant folk flest ennå, mange vet ikke forskjellen og mange ser ikke poenget med full-HD så lenge TV-signalene likevel ikke når det nivået i overskuelig fremtid).

 

Ramguy: Jeg tror folk flest tar det for gitt at filmer kommer på begge de to største HD-formatene. Dessuten er det vel ikke 70% eksklusivitet siden flere produsenter velger å lage filmene sine i begge formatene.

Lenke til kommentar
En liten oversikt over markedsituasjonen fremover nå:

DVD-spillere: ca 500-1000 kr

HD-DVD-spillere: ca 1000-2000 kr

BD-spillere: ca 3000-6000 kr

 

Jeg tror veldig mange vanlige folk synes prisklassen 3000-6000 kr blir alt for dyrt og at valget for dem står mellom DVD-spiller og HD-DVD-spiller. Med en såpass liten prisforskjell på de to så tror jeg mange lar seg friste av de billigste HD-DVD-spillerne for å koble den til sin HD-klare TV. (Full-HD er ikke vanlig blant folk flest ennå, mange vet ikke forskjellen og mange ser ikke poenget med full-HD så lenge TV-signalene likevel ikke når det nivået i overskuelig fremtid).

 

Ramguy: Jeg tror folk flest tar det for gitt at filmer kommer på begge de to største HD-formatene. Dessuten er det vel ikke 70% eksklusivitet siden flere produsenter velger å lage filmene sine i begge formatene.

 

Vi har vell også DVD spillere med HDMI? :p

 

Jeg var da sikker på at det var slik at litt over 70% av de kommende titlene var Blu-Ray eksklusive, og ca litt over 80% kom til Blu-Ray?

 

Mulig jeg tar feil.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...