Gå til innhold

Oppgraderer Quadro FX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid lurt på hva det er som gjør slike kort så mye bedre enn vanlige geforce og radeon kort? De virker nesten identiske med geforce-kort til en tiendel av prisen, men hva er det som skiller de egentlig? Noen som vet? :roll:

 

Eneste jeg kan tenke meg er at de har en annen arkitektur som er tilpasset andre programmer enn spill (altså 3D programmer eller hva enn de er ment for), men nå er jeg langt fra noen ekspert og gjetter bare vilt.. :tease:

Endret av stormx
Lenke til kommentar
Jeg har alltid lurt på hva det er som gjør slike kort så mye bedre enn vanlige geforce og radeon kort? De virker nesten identiske med geforce-kort til en tiendel av prisen, men hva er det som skiller de egentlig? Noen som vet? :roll:

 

Eneste jeg kan tenke meg er at de har en annen arkitektur som er tilpasset andre programmer enn spill (altså 3D programmer eller hva enn de er ment for), men nå er jeg langt fra noen ekspert og gjetter bare vilt.. :tease:

 

Så vidt jeg kan se ligger vel hovedforskjellen i driverene. Er jo ingen ekstra features eller noe, men kan ta feil :)

Lenke til kommentar

Er masse feil her ute og går. Sjekk tester av slike skjermkort mot Maya og andre CAD programmer så skjønner dere forskjellen. De er spesiallaget for jobbing mot 3D programmer og rendering noe spillkortene ikke er. De er optimalisert for jobbing mot 3D i spill. 2 forskjellige verdener. enda.

 

HW har testet det for en stund tilbake. Skal se om jeg klarer å finne linken.

 

Fant linken, men siden HW har gjort om designen blir jeg bare redirecta til fremsiden.

Endret av Gromit
Lenke til kommentar
Disse kortene virker jo ikke så "syke" egentlig. Ihvertfall ikke i forhold til prisen.

 

Geforce kort og Quadro kort er basert på samme underliggende arkitektur (G80, G92 osv) men har likevel en rekke forskjeller:

  • BIOS - kortenes BIOS er forskjellig, og eksponerer forskjellige features i underliggende hardware arkitektur
    Hardware - Geforce kort kan bygges av 'hvem som helst', mens Quadro kortene bygges av NVIDIA selv (eller rettere sagt - av en spesifikk produsent på vegne av NVIDIA). Build-kvaliteten, og dermed levetid og stabilitet på Quadro kort er normalt atskillig bedre enn på Geforce.

En rekke kommenterer at Quadro kort er tilpasset CAD og annen profesjonelt bruk. Det korrekte er mer det motsatte : De fleste profesjonelle pakker er stort sett tilpasset Quadro kortene, og utnytter spesifikke profiler og features ved Quadro kortene. I praksis kan det aller meste gjøres på Geforce kortene, og forskjellene er ikke større mellom kortene at et (noen) Quadro kort kan BIOS flashes til å bli et Geforce kort osv.

 

For en ISV (som vi er selv) så er fordelen med Quadro mange : Kortene har full support fra NVIDIA (eller PNY), programvaren sertifiseres for Quadro og kortene er normalt mye mer stabile over tid.

 

Fra et kundeperspektiv så er kostnaden for et Quadro kort vs Geforce relativt ubetydelig. En geofysiker i StatoilHydro kan finne olje for enorme beløp, og hvorvidt grafikkortet kostet 5000 eller 15000 er likegyldig.

Lenke til kommentar

Det kortet der er jo 8800GT, med eksakt samme kjøler. Tilnærmet ihvertfall... ingenting å lure på folkens, og heller ingenting fint.

Hvordan de kan ta seg så mye dyrere betalt for en annen bios er rart. Og jeg forstår heller ikke hvorfor de ikke først bygger ett kraftigere ett når de alikevell er igang. Altså, baserer det på kommende X2 modell e.l.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Det kortet der er jo 8800GT, med eksakt samme kjøler. Tilnærmet ihvertfall... ingenting å lure på folkens, og heller ingenting fint.

 

Hvordan de kan ta seg så mye dyrere betalt for en annen bios er rart. Og jeg forstår heller ikke hvorfor de ikke først bygger ett kraftigere ett når de alikevell er igang. Altså, baserer det på kommende X2 modell e.l.

 

Kan noen fortelle meg hvorfor dere vil at et proffesjonelt grafikkkort skal se så utrolig lekkert ut? Har fortsatt tilgode å se noen med vindu i kabinettet og Quadro-kort...

 

Det at de tar seg dyrere betalt for disse kortene er heller ikke noe å lure på, selv om de har tilnærmet like produksjonskostnader. Disse kortene må være 100% kvalitetssikret og stabile, og nVidia sammarbeider ofte direkte med software-produsenter. Slik koster penger.

Om de feks forhaster seg med å lansere en driver kan de også lett bli offer for enorme "kritikk" osv.

 

Én korrupt frame i et spill = liten sjans for at man i det hele tatt legger merke til det.

Noen få korrupte pixler i én frame på en spillefilmmaster = oops....

 

Én dag med nedetid på en spillmaskin = litt mer fritid

Én dag nedetid på en kritisk arbeidsstasjon = Fort titusner av kroner i direkte tap i tillegg til mange sure kunder

 

Mange av proffkortene kan også leveres bla med Genlock/Framelock SDI. Dette er teknologi som alene koster mye penger å implementere.

 

Forresten synes jeg denne artikkelen er litt missvisende, da 3700 er langt fra det råeste Quadro-kortet.

Lenke til kommentar
Disse kortene virker jo ikke så "syke" egentlig. Ihvertfall ikke i forhold til prisen.

 

Geforce kort og Quadro kort er basert på samme underliggende arkitektur (G80, G92 osv) men har likevel en rekke forskjeller:

  • BIOS - kortenes BIOS er forskjellig, og eksponerer forskjellige features i underliggende hardware arkitektur
    Hardware - Geforce kort kan bygges av 'hvem som helst', mens Quadro kortene bygges av NVIDIA selv (eller rettere sagt - av en spesifikk produsent på vegne av NVIDIA). Build-kvaliteten, og dermed levetid og stabilitet på Quadro kort er normalt atskillig bedre enn på Geforce.

En rekke kommenterer at Quadro kort er tilpasset CAD og annen profesjonelt bruk. Det korrekte er mer det motsatte : De fleste profesjonelle pakker er stort sett tilpasset Quadro kortene, og utnytter spesifikke profiler og features ved Quadro kortene. I praksis kan det aller meste gjøres på Geforce kortene, og forskjellene er ikke større mellom kortene at et (noen) Quadro kort kan BIOS flashes til å bli et Geforce kort osv.

 

For en ISV (som vi er selv) så er fordelen med Quadro mange : Kortene har full support fra NVIDIA (eller PNY), programvaren sertifiseres for Quadro og kortene er normalt mye mer stabile over tid.

 

Fra et kundeperspektiv så er kostnaden for et Quadro kort vs Geforce relativt ubetydelig. En geofysiker i StatoilHydro kan finne olje for enorme beløp, og hvorvidt grafikkortet kostet 5000 eller 15000 er likegyldig.

 

 

et helt intetsigende svar... du snakker om levetid og stabilitet over tid. skulle likt å vite hvor du har dette fra... og det er ikke slik som du sier at CAD-programmer er tilpasset Quadro-kortene. tilfellet er akkurat motsatt slik de fleste her sier, noe som reflekteres i prisen på kortet. driverne testes nemlig opp mot slike programmer veldig grundig, og nettopp derfor koster quadro mer.

 

det som koster penger er:

1. en veldig omfattende supportordning

2. support og tilgjengelighet over veldig lang tid (flere år)

3. behandling av OpenGL (flere clip-regions som betyr at man kan kjøre OpenGL i vindusmodus, ikke kun i fullskjerm, som på vanlige kort. dette betyr også at man kan ha musepekeren i windows over en 3d mesh)

4. mulighet for bla. stereoskopisk 3D og andre OpenGL features som ikke er mulig på vanlige kort.

5. gjennomtestede drivere for CAD-applikasjoner, som nevnt tidligere. dette dreier seg ikke kun om programmet krasjer eller fungerer, men helt uten feil i rendring og andre småfeil.

6. mulighet for ekstremt høye oppløsninger på flere skjermer (for eks. 3840x2400 x 2 skjermer)

7. annerledes og mer effektiv bruk av minne.

 

 

Mye dreier seg altså om OpenGL, om er laget for denne typen bruk. noen av punktene jeg har nevnt koster mye penger for nvidia og ATi, mens andre virker som ting de like gjerne kunne puttet inn i vanlige kort. prisen er allikevel helt "grei" i forhold til det man får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...