Gå til innhold

Garanterer SMS-trøbbel i kveld


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, har veldig liten tro at meldinger kommer frem innenfor rimelighetens tid i det hele tatt. Selv på juleaften i år, hvor Telenor sier de kan behandle 1000 meldinger i sekundet, var det mange av julemeldingene mine som ikke kom frem i det hele tatt selv om det bare ble sendt meldinger for halvparten av kapasiteten til Telenor. Men, satser på å sende noen timer etter tolv, når man kommer inn i varmen igjen etter å ha overlevd all verdens rakettkrig.

Lenke til kommentar

Haha, herlig selvmotsigelse fra Telenor... de har altså god kapasitet og er rustet til dette, men ber kundene om å sende meldinger litt før eller etter klokka 12 ;-) Da er det like greit å gjøre som NetCom, og innrømme at det ikke er noe poeng i å dimensjonere gsm-nettet etter to timer i året.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Minner meg om stunden rett etter når Metallica hadde spilt i Oslo. Null sjangs å ringe eller sende meldinger.. :blink: Et par timer etterpå dundret det plutselig inn 6 stykker :p

 

Satser selvfølgelig på å ikke sende mer enn 2-3 nyttårsmeldinger. :)

Lenke til kommentar
Forstår ikke helt hvordan vi kan ha kapasitetsproblemer på noe så enkelt som rene tekstmeldinger.

Se for deg E6/ E18 inn mot Oslo. Normalt sett er det god plass og trafikken flyter fint. Men to ganger i døgnet, ca klokken 08.00 og 16.00 kommer det så mange biler på veien samtidig at køen nesten blir stillestående.

 

Prinsippet blir det samme, men NC og TNM får disse problemene stort sett en gang i året. Når 4 milioner mennesker skal sende 10 sms hver på samme tidspunkt blir det ganske mange meldinger som skal behandles samtidig. Systemene er ikke dimensjonert for å ta alle disse meldingene innenfor et så kort tidsrom.

Lenke til kommentar

Når jeg sendte meldinger fra GuleSider eller med Telenor på julaften kom de ikke frem med det første.

Når jeg sendte med Vyke var meldingene fremme med engang, så jeg stoler på at Vyke gjør jobben gratis og best :)

 

Eller så er det jo bare å ringe, jeg skal hvert fall ringe til de som står meg nærmest :)

Lenke til kommentar
Når jeg sendte med Vyke var meldingene fremme med engang, så jeg stoler på at Vyke gjør jobben gratis og best :)

 

Og det du ikke har tenkt på er at disse VoIP-operatørene trenger en gateway til mobilnettet. Denne er koblet sammen med resten av mobilnettet, som er avhengig av serveren til brukeren som skal motta meldingen du sender. Så hvis mottakeren din har ett Telenor-abo. så hjelper det lite hvem du sender i fra, det skal uansett innom dataparken til Telenor.

Lenke til kommentar

Ett eller annet sier meg at det er heller cellene i området som er overbelastet hvis dere ikke får til å sende i heletatt, men at det enkelte ganger går igjennom? Disse har jo en begrensning. Riktignok er begrensningen stor, men bor dere i ett område med mye folk er det ikke særlig rart på den siste dagen i året.

Her hvor jeg sitter går det fint og sende igjennom Netcom-nettet, men Oslofolk som prøver å sende andre veien må bruke noen forsøk...

 

 

Det forutsetter jo at det er cellene som aksepterer overføringen fra mobilen, og at ikke cellene opprettet en direkte tilkobling til operatørens server i det mobilen sender. Hvis det er det siste som skjer, så kan dette godt være en blanding av cellenes og operatørens kapasitet i det området du sitter i.

Endret av LOOM
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...