Gå til innhold

Sesam taper penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvordan det er mulig å tape så mye penger. Det er tross alt kun en søkemotor.

 

Google ble startet av noen gutter i garasjen til en bekjent. Siden det gikk bra, bør kanskje de andre revurdere hvordan de bruker pengene (kanskje det Sesam har skjønt nå).

 

Minner meg litt om hvordan det er når enkelte starter en ny bedrift. Det første mange gjør er å skaffe seg en eksklusiv firmabil, mobiltelefon osv. Dette før de i det heletatt vet om bedriften deres har mulighet til å tjene penger.

Lenke til kommentar

Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har tatt turen innom Sesam, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Det samme med Kvasir, selv om det kun er en grunn til det: De satans kukreklamene de sendte på TV for en stund siden fikk meg til å boikotte hele dritten.

 

Nei huff, Google "4 eva". :new_woot:

Lenke til kommentar
Jeg bruker Sesam som TV-guide, hender at jeg bruker Kvasir på norske søk og spesielt mtp privatliv. Google er greit til alt annet.

 

Visste jeg hadde vært borti navnet. Bruker den også som TV-guide av og til i mangel av noe bedre. Ellers er jeg overrasket over at det går an å tape 321 millioner på få år UTEN at folk (inkludert meg selv) er klar over at de faktisk primært er en søkemotor. Bruker google og er fornøyd med det. :)

Lenke til kommentar

Det jeg tror har vært mye av feilen til Sesam er at de har satset alt for mye på å utvikle en bra søkemotor uten å se at det å utvikle en bra søkemotor er både dyrt og vanskelig. Når selv ikke Yahoo og Microsoft greier å konkurere med Google er det temmelig klart Sesam aldri kan lykkes ved å følge samme strategi som dem.

 

Det Sesam derimot kan gjøre er å bruke sin posisjon i norsk media til å skaffe seg samarbeispartnere slik at man ikke bare kan søke på websider, men også i databaser som A-tekst (Mange norske aviser fellesdatabse for artikkeler), Nasjonalbiblioteket, Skole og Lærebøker, Forskingsartikkler ved universitetene og høyskolene i landet ol.

 

Det eneste Sesam har gjort tilnå på dette feltet er å legge inn klippdatabsen til TV2 Sumo og NRK Nett-TV, samt bildedatabasen til Aftenposten og VG. Men når man får bilder i mikroskopiske størrelser og man må betale for alt man vil se på TV2 syns jeg litt av poenget blir borte. Alt man får opp når man søker forventer man jo at man skal kunne bruke og se gratis.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...