Gå til innhold

X48-kort på nyåret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Marginalt problem da. Hbvor mange er det som putter 4x og 8x kort i et x16 spor på en desktop maskin. For det første kan en benytte et x8 spor og for det andre er det få x4 og x8 kort som egner seg til desktop maskiner.
Jeg har tenkt å skaffe meg en SAS/S-ATA-kontroller, men ja, det er ikke akkurat så veldig stort problem. Kan sikkert bli veldig irriterende for noen, da.

 

Hvis jeg hadde kjøpt et HK med et high-end brikkesett hadde jeg forventet at alle PCIe-soklene fungerer perfekt :).

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Marginalt problem da. Hbvor mange er det som putter 4x og 8x kort i et x16 spor på en desktop maskin. For det første kan en benytte et x8 spor og for det andre er det få x4 og x8 kort som egner seg til desktop maskiner.

9617909[/snapback]

Problemet er jo at det ikke følger PCIx-standarden når man ikke kan gjøre dette. Det finnes faktisk en del x1, x4, og x8-kort der ute, som ikke er skjermkort, og som da ikke vil fungere i et x16-spor.

Lenke til kommentar
Marginalt problem da. Hbvor mange er det som putter 4x og 8x kort i et x16 spor på en desktop maskin. For det første kan en benytte et x8 spor og for det andre er det få x4 og x8 kort som egner seg til desktop maskiner.

9617909[/snapback]

 

Såkalte workstation-kort hadde vært greit til den slags kontrollere, de kan bæde være stabile, og er greit priset kontra funksjoner i forhold til et serverkort, hva er det serverkort gjø så veldig mye bedre til en workstation? (sånn med unntak av at slike ting som PCIe fungerer da :))

 

Eller var hele poenget med PCIe at man skulle ha en slot til alle typer kort, det har blitt en fadese, det er for dårlig av Intel, og det er for dårlig PCIe-SIG som rett og slett burde nektet kort som ikke støtter annet enn skjermkort å bruke PCIe-navnet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Marginalt problem da. Hbvor mange er det som putter 4x og 8x kort i et x16 spor på en desktop maskin. For det første kan en benytte et x8 spor og for det andre er det få x4 og x8 kort som egner seg til desktop maskiner.

9617909[/snapback]

Problemet er jo at det ikke følger PCIx-standarden når man ikke kan gjøre dette. Det finnes faktisk en del x1, x4, og x8-kort der ute, som ikke er skjermkort, og som da ikke vil fungere i et x16-spor.

9619179[/snapback]

Jeg vet det, og er enig i at det er en uheldig feil. Sier bare at i praksis er problemet ganske marginalt. Det er heller ikke unikt for X48 HK og om du tar fysiske begrensninger med i bildet så drukner denne i mengden av begrensninger. Prøvd å sette et full-lengde PCIe kort i en PCIe x16 slot? Ofte det ikke fungerer pga begrensninger i HK og kabinett design.

 

For morro skyld puttet jeg en gang et 16 kanals SATA Areca RAID kontroller (PCIe x8) til ca 15k i PCIe x16 slotten på en Shuttle SFX maskin... funket jo fint det, men det er dårlig plass til 16 disker der inne og kablene hadde ikke fått mye plass rundt kontaktene. For ikke å nevne at en intern USB kontakt presset kortet litt opp i den ene enden.

 

Ikke at dette eksemplet er særlig relevant for noe bortsett fra at USB kontakter ol. vil være i veien på mange HK. Saken er vel den at x48 HK vil ha PCIe plasser som er smalere enn x16 og det er begrenset hvor mange slike en har bruk for før en likevel bør begynne å se seg om etter workstation/server hardware. Kortet i artikkelen har f.eks 3 x4 PCIe spor så du må finne et fjerde x4 PCIe kort før problemet blir en realitet, eventuelt sette inn et x8 kort, noe jeg finner lite praktisk i et desktop system. Min erfaring er forøvrig at hvis du ikke har råd til RAID med WBC så kan du like gjerne benytte internt RAID til nivå 1 eller 0 og software RAID 5. Kaste penger etter billige RAID 5 kort er ufattelig lite lønnsomt i forhold til å oppgradere andre komponenter (CPU f.eks) eller kjøpe et ordentlig RAID kort og da er X48 litt i letteste laget til å basere maskinen på uansett.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Marginalt problem da. Hbvor mange er det som putter 4x og 8x kort i et x16 spor på en desktop maskin. For det første kan en benytte et x8 spor og for det andre er det få x4 og x8 kort som egner seg til desktop maskiner.

9617909[/snapback]

Problemet er jo at det ikke følger PCIx-standarden når man ikke kan gjøre dette. Det finnes faktisk en del x1, x4, og x8-kort der ute, som ikke er skjermkort, og som da ikke vil fungere i et x16-spor.

9619179[/snapback]

Jeg vet det, og er enig i at det er en uheldig feil. Sier bare at i praksis er problemet ganske marginalt. Det er heller ikke unikt for X48 HK og om du tar fysiske begrensninger med i bildet så drukner denne i mengden av begrensninger. Prøvd å sette et full-lengde PCIe kort i en PCIe x16 slot? Ofte det ikke fungerer pga begrensninger i HK og kabinett design.

 

For morro skyld puttet jeg en gang et 16 kanals SATA Areca RAID kontroller (PCIe x8) til ca 15k i PCIe x16 slotten på en Shuttle SFX maskin... funket jo fint det, men det er dårlig plass til 16 disker der inne og kablene hadde ikke fått mye plass rundt kontaktene. For ikke å nevne at en intern USB kontakt presset kortet litt opp i den ene enden.

 

Ikke at dette eksemplet er særlig relevant for noe bortsett fra at USB kontakter ol. vil være i veien på mange HK. Saken er vel den at x48 HK vil ha PCIe plasser som er smalere enn x16 og det er begrenset hvor mange slike en har bruk for før en likevel bør begynne å se seg om etter workstation/server hardware. Kortet i artikkelen har f.eks 3 x4 PCIe spor så du må finne et fjerde x4 PCIe kort før problemet blir en realitet, eventuelt sette inn et x8 kort, noe jeg finner lite praktisk i et desktop system. Min erfaring er forøvrig at hvis du ikke har råd til RAID med WBC så kan du like gjerne benytte internt RAID til nivå 1 eller 0 og software RAID 5. Kaste penger etter billige RAID 5 kort er ufattelig lite lønnsomt i forhold til å oppgradere andre komponenter (CPU f.eks) eller kjøpe et ordentlig RAID kort og da er X48 litt i letteste laget til å basere maskinen på uansett.

9619704[/snapback]

 

I all hovedsak er det du snakker om kabinettrelaterte problemer, det er nesten alltid god plass rundt minst en av 16x-slottene på ATX-hovedkort. Og igjen, hva er egentlig det store problemet med å bruke et såkalt "workstation-kort" til denne type kontrollere? (sånn rent bortsett fra at de is in idioti klarer å få PCIe til å ikke fungere skikkelig).

 

AtW

Lenke til kommentar
Marginalt problem da. Hbvor mange er det som putter 4x og 8x kort i et x16 spor på en desktop maskin. For det første kan en benytte et x8 spor og for det andre er det få x4 og x8 kort som egner seg til desktop maskiner.

9617909[/snapback]

 

Dette er akkurat det JEG gjør! Har 2 stk SAS kontrollere. Bruker den ene på p5k deluxe. De SAS kontrollerene jeg har er pci-e x8 :thumbup:

 

Jeg tenkte å ha meg et x38 eller x48, men viss dette problemet stemmer så blir det noe annet tydeligvis. Kanskje et Nvidia 780i?

 

Skal jammen med teste et x38 for å se om det virkelig er noe feil, eller om det bare er bullox ;)

Lenke til kommentar
Mange naive folk her. Skal tro hvor mange som er kjent med at den maskina dere brukte til å skrive innleggene med har 1000+ errata med 100+ i CPU alene.
Er det for mye å kreve at PCIe-spora skal fungere skikkelig? De fungerer jo på veldig mange andre brikkesett.

9625156[/snapback]

 

Jg synes ikke det, jeg synes det er for lite å ikke kreve det. Og videre burde de ikke fått lov til å bruke PCIe-navnet om det ikke fungerte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...