Gå til innhold

Vista SP1 rykker nærmere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke holdt på med Vista så lenge, men er i allefall sånn passe fornøyd med 32bit versjonen (et par laptops og 20 desktop modeller med standardkomponenter, hp dc7700). Største problemet er dvalemodus, som har det med å lage godt med krøll. 64bit versjonen har jeg bare testet et par dager nå.

 

Håper virkelig SP1 inneholder mest mulig fiksing av små bugs samt en del upraktiske detaljer og ytelses tweaks for nettverk. Features er det jo mer enn nok av i denne Mac UI klonen. :)

 

Edit: Har forresten (fremdeles) lite forståelse for de som syter over UAC. Har nå konfigurert og installert så mange Vista systemer at den gjengse hjemmebruker ikke kommer til å gjøre dette mer enn jeg allerede har gjort så lenge Vista er Microsofts flagskip. Greit nok det er et par områder den er unødvendig, men jeg synes den forbedrede kontrollen en har med systemet er verdt det. Kan jo håpe at SP1 blir litt mer kresen på hva som krever admin rettigheter.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Vista Ultimate 64-bit i 6-7 måneder nå, og det er definitivt flere ting som irriterer meg:

 

- Jeg må enten dra ut TP-kabelen eller skrive inn IEEE 802.1X PEAP brukerinfo for hver omstart.

 

- Jeg får ikke markert flere enn én fil av gangen. Særdeles upraktisk når jeg skal kopiere mer enn én fil. En åpenbar bug jeg ennå ikke har klart å komme unna.

 

- Drivere. Eksempelvis har Logitech ennå ikke laget drivere til litt eldre mus og tastaturer.

 

 

Jeg er kjempefornøyd med Vista Ultimate som jeg har installert på min PC. Eneste jeg syns er synd er at det skal ta noe så i helvetes lang tid å kopiere ting... håper dette blir fikset...

9350905[/snapback]

 

Har du installert oppdateringen som kom for to uker siden? Dette skulle bli fikset der.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt Vista Ultimate 64-bit i 6-7 måneder nå, og det er definitivt flere ting som irriterer meg:

 

- Jeg må enten dra ut TP-kabelen eller skrive inn IEEE 802.1X PEAP brukerinfo for hver omstart.

 

- Jeg får ikke markert flere enn én fil av gangen. Særdeles upraktisk når jeg skal kopiere mer enn én fil. En åpenbar bug jeg ennå ikke har klart å komme unna.

 

- Drivere. Eksempelvis har Logitech ennå ikke laget drivere til litt eldre mus og tastaturer.

 

 

 

 

9350992[/snapback]

 

Noe som er galt hos deg da? Har ikke Vista selv, men naboen har det, og han må ikke nøkke ut TP'n etter hver omstart. Han har heller ikke problemer med å merke flere elementer om ganga.

 

Driverne skal jeg ikke si noe om, har hørt det er en del problemer med det.

Endret av Snikende-Sofa
Lenke til kommentar

Jeg prøvekjørte Vista i 4 mnd før jeg bestemte meg for at dette ikke var noe jeg ville være med på. Har nå lagt inn XP og Ubuntu så jeg "smertefritt" (er jo aldri det på diverse hoteller) kan koble til de fleste prosjektorer hvis jeg må kjøre en presentasjon eller lage noe for jobben. Resten går bare på Ubuntu.

 

Om SP1 for Vista løser hastighetsproblemer ved kopiering, generell treghet når man kjører flere programmer og slikt er det jo bare bra.. men operativsystemet er dårligere enn hva XP har blitt med alderen. Det er absolutt ingen grunn til å gå for Vista hvis man kan leve med XP. Å bruke penger på noe som gir deg akkurat det samme i en ny innpakning har ikke noe for seg. Vista bringer egentlig ikke noe nytt man MÅ ha med seg.

 

Kviet meg i dag når jeg måtte ordne ny laptop til en på jobben som hadde bråbremset med laptopen i passasjersetet. Det var bare maskiner med Vista på lager, men fikk tips om noen recovery skiver man kan bestille med XP. Takk og pris.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt Vista Ultimate 64-bit i 6-7 måneder nå, og det er definitivt flere ting som irriterer meg:

 

- Jeg må enten dra ut TP-kabelen eller skrive inn IEEE 802.1X PEAP brukerinfo for hver omstart.

 

- Jeg får ikke markert flere enn én fil av gangen. Særdeles upraktisk når jeg skal kopiere mer enn én fil. En åpenbar bug jeg ennå ikke har klart å komme unna.

 

- Drivere. Eksempelvis har Logitech ennå ikke laget drivere til litt eldre mus og tastaturer.

 

 

Jeg er kjempefornøyd med Vista Ultimate som jeg har installert på min PC. Eneste jeg syns er synd er at det skal ta noe så i helvetes lang tid å kopiere ting... håper dette blir fikset...

9350905[/snapback]

 

Har du installert oppdateringen som kom for to uker siden? Dette skulle bli fikset der.

9350992[/snapback]

 

Bruk kommandolinjen for kopiering av flere ting av gangen ;)

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen jeg synes er verdt med vista, og det er 64 bits støtten. Riktig nok får vi xp i 64 bit, men det er begrenset med drivere. Noe bedre utnyttelse av flerkjerne cpu og.

 

Ellers er det langt i fra noe WOW. Noen ting er bedre, mens andre ting har blitt helt på trynet.

 

Det ser penere ut, men det er liksom ikke det som teller mest.

 

Dette håper jeg SP1 fikser.

 

UAC maser litt vel mye. Så valget er enten å slå den helt av eller leve med det. Kunne kanskje vært en liten revurdering på hva den skal kreve tillatelse for. Trenger ikke spørre om tilatelse til å endre navn på en disk osv.

 

Litt responstreghet kan forekomme, så mer effektiv koding er å håpe på.

 

Filoverføring som iallefall er på nivå med XP med samme hardware.

 

En masse småtterier med alt fra hibernate tull til diverse hardware kompabilitet som ikke er direkte driver feil.

 

Har opplevd flere systemer fryser helt uten grunn med cool and quiet på etter bruk fra alt fra noen minutter til timer.

Lenke til kommentar
Om SP1 for Vista løser hastighetsproblemer ved kopiering, generell treghet når man kjører flere programmer og slikt er det jo bare bra.. men operativsystemet er dårligere enn hva XP har blitt med alderen. Det er absolutt ingen grunn til å gå for Vista hvis man kan leve med XP. Å bruke penger på noe som gir deg akkurat det samme i en ny innpakning har ikke noe for seg. Vista bringer egentlig ikke noe nytt man MÅ ha med seg.

9351488[/snapback]

Er helt enig i at XP er bedre enn Vista nå, men Vista her langt mer potensiale enn XP har. For avanserte brukere er det også mer å hente ut av CLI på Vista. F.eks hadde jeg dårlig WLAN ytelse hjemme hos meg selv og hadde en sterk misstanke om at jeg brukte samme WLAN kanal i 2.4GHz båndet som en del naboer. Heldigvis hadde Vista funksjonalitet som enkelt lot meg verifisere problemet. Viste seg at vi var 5 stykker på samme kanal. Følgende kommando lister opp nødvendig info, men netsh kan gjøre mye mer:

 

netsh wlan show networks mode=bssid

 

På XP kan du vel få tredjeparts programmer som kan viser mer info enn dette, men det er likevel greit at operativsystemet begynner å gi godt med info og konfigurasjonsmuligheter.

 

En annen detalj i Vista jeg selv har funnet nyttig er resource monitor som f.eks kan vise deg om prosessoren din klarer å redusere frekvensen eller om du har noen flaskehalser i systemet ditt. Den krever ikke så mye av brukeren som perfmon og gir samtidig mer detaljert informasjon i forhold til hvilke prosesser som gjør hva, jeg håper imidlertid applikasjonen kommer med flere innstillingsmuligheter med tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...