Gå til innhold

– Neste Splinter Cell ikke til PS3 (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm, merkelig. Takler ikke PS3 skikkelig AI? Når de som utvikler spill kommer med slike påstander kan de jo ikke være helt usant, men syntes det hørtes merkelig ut. Men flere her på forumet kan jo mye mer om det å utvikle spill enn denne Lepage, så de vil vel dementere den påstanden. Puh.

 

Værsågod.

 

Ikke mye gode titler på PS3 nå. Men regner med det ser annerledes ut til neste år på denne tiden.

Lenke til kommentar
Hmmm, merkelig. Takler ikke PS3 skikkelig AI? Når de som utvikler spill kommer med slike påstander kan de jo ikke være helt usant, men syntes det hørtes merkelig ut. Men flere her på forumet kan jo mye mer om det å utvikle spill enn denne Lepage, så de vil vel dementere den påstanden. Puh.

9276756[/snapback]

Tja, jeg har sagt mange ganger at Xenon er bedre på AI enn Cell, nettopp fordi Xenon håndterer branching bedre enn Cell, som er mer stream-orientert... Cell er overlegen på beregninger som kan streames på SPE-ene da, men vanlig AI-kode involverer masse branching (if-then-else, o.l.), noe som kun PPE-en i Cell kan håndtere, og den er allerede opptatt med masse andre ting. Xenon derimot har tre like kjerner som alle er godt istand til å håndtere den type kode. For å si det ekstremt enkelt.

Lenke til kommentar

Ninja Theory sier det motsatte og de har tusenvis av fiender på slagmarken. Tror nok han ordla seg litt feil bare.

Splinter Cell for meg døde med Double Agent, elendig spill :(

 

Og A.I i Splinter Cell ? Du går rundt med ett grønt neonlys på deg og ingen greier å se deg i mørket >_<

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til at ps3 ikke selger noe bra når sinnsykt mange gode spill ikke kommer til ps3, som bioshock, two worlds osv. Synes litt synd på Sony som taper så mye penger, de hadde jo også litt feil prioteringer, satset litt for mye på å få det "beste" og litt mindre gameplay. Som alltid når man skal ha det beste blir det også det dyreste.

Lenke til kommentar

Og der mistet Sony enda et multikonsoll spill, gratulere. Hvor skal dette ende?

 

Det må jo være en grunn til at utviklerne forlater PS3 slik de gjør, hva årsaken er kan man bare spekulere i, men resultatet er jo helt klart, mindre spill og mindre støtte til PS3. Og det er jo ikke akkurat så veldig godt.

Lenke til kommentar
Ninja Theory sier det motsatte og de har tusenvis av fiender på slagmarken. Tror nok han ordla seg litt feil bare.

9277590[/snapback]

Nå kjenner jeg ikke til det konkrete sitatet fra representanen til Ninja Theory, men: Tusenvis av fiender samtidig er en ting. Tusen fiender samtidig med god kunstig intelligens er noe annet.

Lenke til kommentar
Ninja Theory sier det motsatte og de har tusenvis av fiender på slagmarken. Tror nok han ordla seg litt feil bare.

Splinter Cell for meg døde med Double Agent, elendig spill :(

 

Og A.I i Splinter Cell ? Du går rundt med ett grønt neonlys på deg og ingen greier å se deg i mørket >_<

9277590[/snapback]

Tusenvis av fiender på slagmarken. Hva har det med avansert AI å gjøre? Du ville jo selvfølgelig ikke håndtert hver enkelt soldat for seg, du håndterer dem som en gruppe eller bataljon. Så kan man heller splitte ut noen soldater med egne AI-håndteringer etter behov.

 

Og i forhold til Splinter Cell og grønt neonlys. Så du mener da at når noen oppdager deg tross alt, så skal de bare si "ser deg!", og ferdig med det? Eller kommer det kanskje muligens annen AI-håndtering inn i bildet. Som å få hjelp fra andre for å ta deg. Som å gjemme seg bak hindre. Som å prøve å flanke deg. Og så videre.

Lenke til kommentar
Ninja Theory sier det motsatte og de har tusenvis av fiender på slagmarken. Tror nok han ordla seg litt feil bare.

Splinter Cell for meg døde med Double Agent, elendig spill :(

 

Og A.I i Splinter Cell ? Du går rundt med ett grønt neonlys på deg og ingen greier å se deg i mørket >_<

9277590[/snapback]

Antall soldater er ikke det samme som AI. Man kan sikkert lage et spill med 100 000 soldater på slagmarken samtidig som er dumme som brød. Selv om det er mange er jo fortsatt AI-en dårlig. Et godt ekempel på dette er Total War-serien. Selv om dette strategispillet har forholdsvis god AI har den gått fra å være superb til å bli middelmådig. Dette har med at mer av ytelsen går til å rendre grafikken, og mindre til å behandle AI.

 

Som vår kjære baltie over her forklarte er rett og slett Xenon bedre på branching enn Cell. Siden jeg ikke har så fryktelig god greie på maskinvare får jeg bare ta hans ord på at det stemmer og at dette påvirker i hvor stor grad CPU-ene kan behandle AI-koder. Når det er sagt kan man sikkert greie å lage bra AI på begge konsoller. Det hele faller på utviklerne.

Lenke til kommentar
Ninja Theory sier det motsatte og de har tusenvis av fiender på slagmarken. Tror nok han ordla seg litt feil bare.

Splinter Cell for meg døde med Double Agent, elendig spill :(

 

Og A.I i Splinter Cell ? Du går rundt med ett grønt neonlys på deg og ingen greier å se deg i mørket >_<

9277590[/snapback]

Forklaringen på de grønne lysene du ser på Sam Fisher, er at det skulle være enklere for spilleren å "ha kontrollen" på han i mørke områder. Det er ikke for å bevise hvor stokke dum fienden måtte være

Lenke til kommentar

Som jeg sa vil flere har inne som går alle spillutviklere til sammen en høy gang, dementere utsagnet.

Nå skal ikke jeg si at utsagnet skal stå som et fjell og ikke konstruktivt kritiseres, men ingen her inne kan vel strengt tatt utfordre spillutviklere når det gjelder hva maskiner kan og og ikke kan.

 

Så dette blir en vanlig fanboydiskusjon. Med mindre noen graver opp noe av tyngde.

Lenke til kommentar
A developer claimed that there was no way to get interaction between the different SPUs of the Cell. This heralded Sony to come in and teach a miniature lesson about what does and doesn't work with the Cell's SPUs. The interesting tidbit spoken about was branching AI on the Cell. We'll use a quote here so we don't mess up the interpretation: "Branching is a common technique...where a program randomly chooses a few samples from a larger set of options, and then tests each to see which is the best...Most developers have claimed that the SPUs would be absolutely terrible for branching. As Sony put it however, branching is absolutely terrible for ALL processors. In their experience, they said, it is less terrible for the SPUs however. In the upcoming game Heavenly Sword, they said that moving the branching AI off of the Power Processor Unit (PPU) increased the performance of that particular process. In other words, the same branching ran better on the SPUs."

 

Kilde

 

Legg godt merke til første setning i avsnittet over: A developer claimed ... noe som selvfølgelig bare er tull. Hvor mange utviklere rundt omkring tror dere har uttalt seg på Internetten hvor de har claimed både ditt og datt?

 

Sannheten er at Cell på mange måter er et paradigmeskifte innen CPU-design, og konvensjonell tilnærming for å utnytte HW fungerer rett og slett ikke. Man må forstå designet før man kan utnytte det.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Tviler på at SC: Conviction blir en slager. Hvis de fortsetter i samme retning som med SC:DA, ja, da er det ikke mye håp. Vi får se på hva som skjer.

 

Ang. PS3-diskusjonen her; flere har uttalt at det er vanskeligere å programere til PS3 (først og fremst på grunn av Cell) vs. andre konsoller. Strukturen til Cell er visst nok grunn til det. Jeg tror at man kan lage like god AI i PS3-spill som i Xbox360-spill, men det krever litt mer/annet av utviklerne.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...