Gå til innhold

Hvor ble det av Ericsson?


Anbefalte innlegg

Hvor ble det av Ericsson?

 

Det er sikkert flere enn meg som husker Ericssons svært konkurransedyktige telefoner i tiden 1995 til 2003. Blant annet med høydepunkter som 868, T39 og T68.

 

ericsson_868.gifericsson_t39.gifericsson_t68.jpg

 

Ericsson ble som kjent kjøpt opp av joint venture med Sony i 2001 og har siden den gang gått under navnet Sony Ericsson. Men hvor ble det av teknologiene, folkene og forretningsideene til Ericsson? Ericsson var jo ledende på en rekke områder i sin tid. Blant annet var de først tidlig ute med fargeskjerm, først ute med blåtann (lenge før konkurrentene) og ledende på batteritid. Deres mest avanserte telefon i 2000, toppmodellen T39 hadde hele 12,5 døgn standby og 11 timer taletid, til tross for at den var spekket med funksjoner og hadde ett av markedets fysisk minste og letteste batterier. Hele telefonen var faktisk en av markedets minste og letteste. Ericsson var tidlig (først?) ute med trippelbånd og epost. En rekke av mobilene til Ericsson hadde batterimåler som fortalte hvor mange minutter tale og hvor mange timer standby man hadde igjen. I dag er dette erstattet av en kjip liten bar som gjør det umulig å planlegge om man MÅ lade telefonen eller ikke før man drar ut på tur.

 

post-3851-1184838385_thumb.jpg

 

Nå har vi store, klumpete og teknisk akterutseilte mobiler fra Sony Ericsson.

 

Forretningsideen til Ericsson om å være lede an det tekniske løpet og tilby de beste telefonene på markedet har blitt byttet ut med Sony Ericssons forretningside om å ha billigst mulig produksjon og høyest mulig pris på mobilene. Altså maksimal profitt for eierne fremfor Ericssons filosofi om å gi kundene mye for pengene.

 

Hvor ble det av de nordiske ingeniørene og følelsen av at mobilene ble utvilket i skandinavia - for skandinaver? Sony Ericsson føles bare japanskeid og kinaprodusert. Det virker som Ericsson-delen av SE har krympet bort.

 

Jeg savner gode gamle Ericsson! smiley_emoticons_rip.gif

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det stemme at Ericsson ble slaktet for at Sony skulle kunne etablere seg som mobilprodusent med et, på den tiden, kjent og respektert navn? Jeg kan ikke se hvor man nå finner rester av Ericsson i Sony Ericssons produktserier med unntak av navnet.

 

Vil Sony på sikt komme til å kutte ut Ericsson-navnet?

Lenke til kommentar

alt var bedre før ja :p

 

hadde 2 ericsson telefoner før de ble kjøpt opp, og må si at mine erfaringer nok ikke er så udelt positive som deres tydeligvis var. Dårlig kvalitet på telefonene førte til hyppige garanti-reperasjoner, den der funksjonen som liksom fortalte deg hvor mange minutter taletid du hadde igjen kan du få billig av meg - jeg gjetter like godt ut fra statusbaren som ut fra ericssons gjetning - for denne stemte sjelden.

 

Jeg synes Sony Ericsson lager mye bra telefoner i dag, og de selger vel bedre enn ericsson gjorde i sin tid. Det er ikke noe særlig poeng i å være først ute med alt, det viktigste er å lage nyttige bruksområder for ny teknologi. Se for eksempel på tidenes mest hypa mobiltelefon, iphone, som i all hovedsak kun benytter teknologi som har vært på markedet leeenge.

Lenke til kommentar

Til Ericssons forsvar så var det vel pga. skviktende økonomi at de besluttet å selge seg.(Om jeg ikke husker feil?) Sånt sett fortsatte de hvertfall i en "nedskalert" utgave fremfor å avslutte helt.

Og hva timer/minutter av batterikapasitet så er jeg også enig i at det fungerer som regel veldig dårlig. Min erfaring er at tiden går progressivt raskere ned etterhvert som batteriet brukes. Så når det står 1 time igjen kan det i virkeligheten bety 15min!

Lenke til kommentar

Jeg har bare gode erfaringer med batterimåleren som var på min T29. Både når den var ny og gammel traff den gjenværende stanbytid med en nøyaktighet på noen få timer og taletid med en nøyaktighet på noen få minutter.

 

starks: Nye telefoner er selvsagt bedre enn gamle, men Ericsson hadde glimrende hardware (men manglende bling-effekt for fjortiser) sammenlignet med andre telefoner fra samme tidsepoke. I dag har jeg inntrykk av at Sony Ericsson stort sett er bling bling som selger bra til tross for et teknisk dårlig innhold og et teknologisk etterslep. Det er sikkert knallbra for aksjonærene i Sony men tilsvarende verre for de kundene som er opptatt av teknisk gode telefoner.

Lenke til kommentar
jeg viste ikke at Ericsson ble kjøpt opp. i alle disse årene har jeg levd i troen at de begyte å samarbeide om å lage telefoner...

9101810[/snapback]

Vet ikke om de ble direkte kjøpt opp, men slik jeg forsto det var det mer en sammenslåing men hvor Sony i praksis fikk kontrollen. Noen andre som vet mer om dette kan kanskje belyse saken nærmere?

Lenke til kommentar

Syntes det var like greit at Ericsson ble kjøpt av Sony. Jeg har aldri likt verken Sony eller Ericsson men min beste telefon noensinne var T610. Syntes ikke Sony har strupet Ericsson helt, de har beholdt flere designelementer og menyene fra Ericsson..

 

Er kanskje ikke rart et Ericsson var først ute med bluetooth da teknologien ble først utviklet av Ericsson? :)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Welcome to Sony Ericsson Mobile Communications

Sony Ericsson, a 50:50 joint venture of Sony Corporation and Ericsson AB, was established in October 2001.

 

Our mission is to establish Sony Ericsson as the most attractive and innovative global brand in the mobile handset industry.

 

Og når det gjelder Ericsson telefoner i gammle dager glemmer jeg ALDRI min "Sølvbarre" nemlig R520m (http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=no&lc=no&ver=4000&template=ps1_1_2_3&zone=ps&lm=ps1_1&pid=9466)

Jeg husker jo ogås T serien og GH serien. Etter R520m har jeg hatt P800,P900,P910i og er nå den lykkelige eier av P990i med 4GB Memory Stick Duo card. :love:

Lenke til kommentar
Kan det stemme at Ericsson ble slaktet for at Sony skulle kunne etablere seg som mobilprodusent med et, på den tiden, kjent og respektert navn? Jeg kan ikke se hvor man nå finner rester av Ericsson i Sony Ericssons produktserier med unntak av navnet.

 

Vil Sony på sikt komme til å kutte ut Ericsson-navnet?

9101079[/snapback]

 

Sony var en etablert mobil proodusent før fusjonen med Ericsson.

Men det er sant som du sier at det ikke er mye ericsson å finne i SE teleffonene, men så må vi da også huske på at grunnen til dette kan være ny teknologi og rett å slett utviklingens skyld ;)

Lenke til kommentar
Simens var vel først ute med fargeskjerm?

Synes Sony Ericsson har bra batteritid også nå i forhold til bl.a. Nokia.

Ja, jeg har hatt en par Ericsson telefoner. Bl.a. T68 var en stilig liten sak!

9107022[/snapback]

 

Jepp, jeg også mente at Siemens S25 var først ute? Den fargeskjermen var riktignok elendig, og jeg tror de trumfet gjennom farger mer for å ha et salgsargument enn for at det var til noen nytte. Dårlig innsyn og svakt bilde. Når fruen kjøpte N3130, så var jeg missunnelig på skjermen :/ Bortsett fra det så var S25 men meget bra sak.

 

Siste SE var T310, jeg har gått Nokia sine veier, men vil returnere når EDGE+3G (snart?) blir å finne. Fruen har hatt T630, W800i og snart W660i (tror jeg...).

Lenke til kommentar
Men det er sant som du sier at det ikke er mye ericsson å finne i SE telefonene...

9107352[/snapback]

BestPic er noe Ericsson har kommet med.

Skal vurdere sony ericsson igjen når de klarer å kombinere edge,3g og hsdpa i en telefon.

9107026[/snapback]

K850i skal ha det ;)

Endret av Ty4on
Lenke til kommentar
*snip*

 

Her var det masse faktafeil. Gidder ikke ramse opp alt nå, men kan oppfordre deg til å sjekke fakta bedre neste gang du skal skrive et slikt innlegg.

Telefonen blir fremdeles i hovedsak utviklet i Sverige, der Ericsson alltid har utviklet sine telefoner.

Sony har aldri kjøpt opp Ericsson, som fremdeles er i full drift innen kommunikasjon, med gode resultater.

Ericsson og Sony valgte å skille ut den delen av selskapet som utviklet mobiltelefoner, til et eget selskap, kjent under Sony Ericsson. Det har et likeverdig eierforhold, 50-50, men det er ingen hemmelighet at det er den tidligere Ericssonavdelingen som fortsatt utvikler telefoner.

Og SE har da vel ikke sluttet å utvikle nye telefoner i toppklassen? Kan jo nevne deres satsing på smarttelefoner med qwety og touchscreen. Noe Nokia mangler fullstendig. At de også velger å spy ut telefoner i den lave og middelse prisklassen, er jo for å ta markedsandeler fra konkurrentene.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...